Заняття з розвитку мовлення для старшої групи
Тема: « Знайомі казки розкажи навпаки»
Програмовий зміст: формувати уміння складати казки за допомогою вихователя; розвивати зв’язне мовлення, вміння обґрунтовувати свої відповіді; граматика: удосконалювати навички вживання дієслів у різних формах без змін в основі, використання вставних слів: напевне, здається, мабуть; розвивати творчу активність дітей; виховувати інтерес до народної творчості.
Словник: збагачувати словник дітей словами протилежного змісту (антонімами).
Матеріал: ілюстрації до українських казок, зображення півників (доброго, злого, задумливого), сигнальні картки червоного й синього кольору.
Хід заняття
Вихователь: Здалека-здалека летіла лелека
І впустила пір’ячко на наше подвір’ячко.
Я в садочок вранці йшла,
І те пір’ячко знайшла.
В кошик його поклала,
Бо про вас я пам’ятала.
За такі мої вам ласки.
Дарувало пір’я казки.
Вихователь дістає з кошика пір’ячко, робить ним помах і на дошці з’являються ілюстрації до українських народних казок.
Вихователь: - З яких казок прийшли ці герої?
Діти: - «Лисичка-сестричка та сірий вовк», «Солом’яний бичок», «Кирило Кожум’яка», «Колосок» тощо.
Вихователь. Я буду називати героїв, а ви будете піднімати червону картку, якщо цей герой добрий і синю, якщо злий, будете пояснювати свою відповідь.
Дидактична вправа «Добрий — злий»
Мета: прищеплювати навички пояснювального мовлення.
Діти: - Коза-Дереза зла, вона кривдила героїв казки.
- Кривенька качечка добра, вона турбувалася про старих людей, допомагала їм.
Вихователь. А зараз спробуйте розгадати загадку і з’явиться ще один казковий герой.
- Справжній красень-молодець,
На голівці гребінець,
Мишенят він доглядає,
Пече, смажить, прибирає. (Півень.)
- З якої казки цей півень? Чому ви так думаєте?
Діти: - Цей півень із казки «Півник та двоє мишенят».
Вихователь виставляє на дошку зображення півнів: доброго, злого, здивованого, засмученого.
Вихователь. Який півень із цієї казки? Які риси характеру притаманні йому?
Діти. Турбота, чемність, працелюбність, привітливість, уважність.
Чути писк мишенят. Вихователь пропонує пошукати їх, а тим часом змінює зображення доброго півника на злого і виставляє зображення двох мишенят.
Вихователь6 - Ось і зібралися герої цієї казки: добрий, веселий півник та мишенята.
Діти. Ні, цей півник злий.
- Зараз я пропоную вам відпочити і провести фізкультхвилинку:
Мишенята рано-вранці
Роблять вправи на галявці,
Випрямляють ручки, ніжки. (кивати головою)
Усміхаються всім трішки, (згинання рук у ліктях)
Вправо-вліво повертають. (Повороти тулуба.)
Колоски з зерном шукають.
Нахиляються низенько, (нахили тулуба)
Хмиз збирають всі дружненько
Між дерев ми всі йдемо:
В казку всі потрапимо. (Ходьба навшпиньки.)
Вихователь: - Що трапилося з нашими мишенятами? Якими вони стали?
Діт: - Мишенята перетворилися на працелюбних.
Вихователь: - Тож у казці стало все навпаки. Давайте розкажемо нову казку. Мабуть, наша казка сьогодні буде злою? Як буде починатися наша казка?
Діти: - «Жили собі».
Вихователь: - Жили собі двоє мишенят Круть та Верть і півник Голосисте горлечко. Півник тільки й знав, що співав та відпочивав. А мишенята, тільки починало світати, бралися за роботу. Одного разу замітали миші подвір’я і знайшли колосок.
- Кого вони покликали?
- Що відповів півник?
Діти за допомогою вихователя складають казку.
Вихователь: - Став півник вилазити з-за столу, а мишенята його не затримують і говорять: «Хочеш їсти калачі, не сиди на печі».
- Чому так сказали мишенята? (Відповіді дітей.)
Вихователь: - А як зробити кінець казки добрим?
Діти: - Надіслати півникові листа. Пояснити, що праця годує, а лінь марнує. Запросити у групу і навчити працювати.
Вихователь. : - Мишенята хочуть грати,
І словечка добирати
Вони кажуть вам, що треба зробити.
А ви скажете, що вже зробили.
Дидактична вправа «Зробити - зробили»
(Наприклад, знайти — знайшли.)
Пари слів:
• спекти - спекли;
• змолоти - змололи;
• замести -замели;
• обмолотити - обмолотили;
• замісити - замісили.
Вихователь: - У нашій казці півник який?
Діти: - Злий, ледачий.
Вихователь: - А мишенята?
Діти: - Добрі, працелюбні.
Вихователь непомітно замінює зображення злого півня на доброго.
Вихователь: - Ось у нашій казці стали всі добрими. А головне, що ви самі вигадали казку, яка і схожа і несхожа на ту, яку ми знаємо. Чим схожі ці казки? Чим різняться. (Відповіді дітей.)
Вихователь. Якщо вам сподобалося заняття, підніміть червону картку, якщо ні – синю.