Географічне положення Африки

Про матеріал

ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ.

ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОСВОЄННЯ МАТЕРИКА.

ПРАКТИЧНА РОБОТА № 2. ВИЗНАЧЕННЯ ГЕОГРАФІЧНИХ

КООРДИНАТ КРАЙНІХ ТОЧОК ТА ПРОТЯЖНОСТІ МАТЕРИКА

З ПІВНОЧІ НА ПІВДЕНЬ ТА ІЗ ЗАХОДУ НА СХІД.

Мета: сформувати поняття «географічне положення материка», визначити найголовніші особливості географічного положення; формувати вміння характеризувати географічне положення материка в певній послідовності за типовим планом; поглибити практичні навички учнів самостійно визначати географічні координати, вимірювати відстань на карті за масштабом та градусною сіткою; розвивати творчу уяву, формувати стійкий пізнавальний інтерес в кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, атласи, підручники, контурні карти, мультимедійна дошка, проектор, презентація по даній темі.

Очікувані результати: учні зможуть називати характерні ознаки географічного положення та дослідників материка; знаходити та показувати на карті об'єкти географічної номенклатури.

Перегляд файлу

Дата:

Тема уроку:                        ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ.

ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОСВОЄННЯ МАТЕРИКА.

ПРАКТИЧНА РОБОТА № 2. ВИЗНАЧЕННЯ ГЕОГРАФІЧНИХ

КООРДИНАТ КРАЙНІХ ТОЧОК ТА ПРОТЯЖНОСТІ МАТЕРИКА

З ПІВНОЧІ НА ПІВДЕНЬ ТА ІЗ ЗАХОДУ НА СХІД.

Мета: сформувати поняття «географічне положення материка», визначити найголовніші особливості географічного положення; формувати вміння характеризувати географічне положення материка в певній послідовності за типовим планом; поглибити практичні навички учнів самостійно визначати географічні координати, вимірювати відстань на карті за масштабом та градусною сіткою; розвивати творчу уяву, формувати стійкий пізнавальний інтерес в кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, атласи, підручники, контурні карти, мультимедійна дошка, проектор, презентація по даній темі.

Очікувані результати: учні зможуть називати характерні ознаки географічного положення та дослідників материка; знаходити та показувати на карті об’єкти географічної номенклатури.

 

Зміст уроку.

І. Організаційний момент ( відсутні + готовність до уроку)

ІІ.  Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

«Інтелектуальна розминка».

Розпочинаємо вивчати новий розділ « Материки» і сьогодні знайомимося одним із шести материків планети.

  А з яким материком ми  будемо знайомитись сьогодні, ви скажете мені прослухавши всі мої підказки, і тільки тоді , коли ви зрозумієте , який це материк, піднімете руку і скажете назву материка.

Прийом «Мозковий штурм»

*Цей материк дуже цікавий;

*Про нього ви чули ще в дитинстві;

*Хтось із дитячих письменників попереджав вас, щоб ви не ходили туди гуляти(;мультфільм)

*А інша, не менш відома особа, навпаки, туди щиро  запрошувала. Бо там «горы – вот такой высоты, реки – вот такой ширины, обезьяны, бегемоты, крокодилы, кашалоты и зелёный попугай»;(мультфильм)

*Цей материк омивається двома океанами: Атлантичним і Індійським;

*Цей материк майже посередині перетинається екватором;

Так це дійсно Африка. І тема нашого уроку – Африка. Особливості географічного положення материка, елементи берегової лінії. Дослідження та освоєння Африки.

(Вчитель знайомить з метою уроку).

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Прийом «Асоціативна павутина».

Діти! Я хочу дізнатись, що ви знаєте про материк Африка

(Заповнюється «Асоціативна павутина Африки»

На жаль ви мало знаєте про цей материк. Протягом -- уроків ви не тільки зрозумієте це, але й розширите свої знання про Африку.  Нашу асоціативну павутину ми будемо доповнювати на наступних уроках.

Прийом «Дивуй»

Під тиху мелодійну музику вчитель читає текст, використовуючи відео сюжет:

Африка – цікавий континент

Тут пригадуємо момент,

Він був колискою життя

І дав людині майбуття

У Єгипті ми всі знаєм

Перше чудо світу зустрічаєм.

Це одвічні піраміди,

Історії славній сліди.

Природа континенту є контрастна

Людина у діяльності над ним не власна.

Є зона зливових дощів,

Гірських країн і пустель масив.

Хоч материк і є спекотний,

Тече тут Ніл величний, повноводний.

Сам Лівінгстон тут мандрував

І Африку для нас вивчав.

Африка – скільки загадковостей у цьому слові! Це континент надзвичайно різноманітних ландшафтів: пустель, напівпустель, лісів, жарких саван, гірських вершин, вкритих снігом. Тваринний світ Африки – це жива колекція тропічної фауни. Африка – це сотні племен, які ведуть надзвичайно цікавий спосіб життя.

Ось така вона Африка, незвичайна й досі загадкова.

Сьогодні ми вирушаємо в подорож. Під пекучим сонцем, проливним дощем, через болота і джунглі сипучими пісками під гарячими вітрами повторимо маршрут експедиції Давіда Лівінгстона – це 28000 км., і вражень у нас буде дуже багато.

Прийом «Топонімічна загадка».

А чи замислювались ви коли-небудь над тим, чому Африку назвали Африкою?

Існує кілька версій походження цієї назви.

(На екрані показую ці версії  «Топонімічна загадка»).

«Афора» (фінікійське) –« той, що відокремився».

«Фарака» (арабське) – розділення.

«Авриг», «африк» - назва арабських племен Північної Африки.»

«Афрос»  (давньогрецьке) – «піна».

«Африкус», «Афріа» (латинське)_ -  «без морозна»

Яка з версій здається вам більш переконливою?

Звірте свою думку з думкою підручника. Порадьтесь с сусідом по парті, визначте найбільш прийнятну для вас версію.с.64

ІY. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя.

Назва «Африка» зявилася в ІІ ст. до н. е., але тоді це не була назва великого континенту. У 146 році до н. е. римляни захопили землі на території сучасного Тунісу. Вони заснували там колонію, назвавши її Африкою за імям племені африків, африканців.  У перекладі з латинської мови «Африкус» - без морозний, той, що не знає холоду.

Африка – другий за площею материк після Євразії. Її площа разом з островами – 30,3 млн.км.кв. Географічне положення визначає особливості природи материка. Зараз ми ознайомимося з особливостями ФГП Африки, які встановили вчені, і спробуємо перевірити їх і прослідкувати логічний ланцюжок.

Робота з підручником.

Відкрийте підручники с.67 ознайомтесь з практичною роботою №7

Виконуємо роботу в контурних картах.

Практична робота №7. Визначення географічних координат крайніх точок Африки.

Мета: закріпити вміння визначати географічні координати крайніх точок материка та наносити їх на контурну карту.

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, контурна карта Африки, олівці, лінійка.

Діти, ми ще раз закріпили з вами уміння і навички визначати географічні координати крайніх точок материка . А наступне завдання практичної роботи ми з вами виконаємо під час нашої подорожі навколо Африки.

Фізхвилинка

Прийом «Віртуальна подорож».

Я запрошую вас до   подорожі на комфортабельному пасажирському теплоході навколо Африки. Давайте придумаємо назву нашому теплоходу.. Лише    декілька  днів знадобляться нині, щоб здійснити плавання, на яке раніше витрачали роки. Наша подорож починається зі столиці Єгипту – Каїра Діти знаходять на карті об'єкти географічної номенклатури.. Єгипет – країна сонця, оазисів та пірамід. Тут до ваших послуг автобусна екскурсія до пірамід, а значить незабутні враження на все життя!Ось морська подорож і розпочалась. Першим по маршруту – Середземне море. Це внутрішнє море Атлантичного океану, що омиває три частини світу: Європу, Азію та Африку. Воно ж і відокремлює Африку від Європи. Море відомо європейцям здавна, і здавна відомі північні береги Африки, бо мандрувати Середземним морем і не помітити Африки -  неможливо. Увага! Попереду – небезпечна частина подорожі: вузька і підступна Гібралтарська протока. Про її примхливий характер знали ще давні греки, які описали його у своїх міфах.

Аж ось і Атлантичний океан. Наш теплохід підходить  до острова Мадейра. Назва острова походить від португальського «дерево». Чудова погода робить нашу подорож просто фантастичною! Перетинаючи екватор , ми обов’язково подякуємо Нептуну за його доброзичливість на святі Моря. А святкувати ми його будемо у Гвінейській затоці. Це най більша затока біля берегів Африки. Далі нас чекає най південніша точка Африки – мис Агульяс. Вітаю! Ми дійшли до Індійського океану! На мисі дуже багато цікавого. Тут стоїть найстаріший маяк Африки, який показує шлях вже багатьом поколінням мореплавців. Подорож продовжується, і на вас чекає найбільший острів біля берегів Африки - Мадагаскар. Візитна картка острова – лемури. Від Африки острів віддалений Мадагаскарською протокою. Це найдовша протока у світі. Її довжина – 1760 км. Ми залишаємо океанічні простори і через вузьку Баб-ель-Мандепську протоку входимо до Червоного моря. Це внутрішнє море Індійського океану. Дуже тепле і солоне. Свою назву дістало через величезні зарослі червоних коралів на дні. Червоне зв’язане із Середземним Суецьким каналом, це найдавніший канал у світі. Він існує з ІІІ тис. до н.е. Саме через цей канал ми повертаємось до Каїру. Подорож закінчилась.. Але я сподіваюсь, що в вашому житті вони залишать багато вражень.

Діти! Давайте згадаємо хто ще плавав  біля берегів Африки і вивчав її.

(Діти називають Бартоломеу Діаш, Васко да Гама, Ібн Батутта.)

Але дуже великий вклад у вивчення материка вніс Давід Лівінгстон.

І знову незабутні враження. Я запрошую вас подивитись відеоролик про цю знамениту людину. Але ви будете не просто дивитись, вам треба буде відповісти на питання: за що африканці так полюбили Лівінгстона, чим вони доказали свою любов до цієї людини?

V. Закріплення.

Прийом «Вірю-не вірю».

  1. Чи вірите ви, що Африка – найбільший за розмірами материк світу?

(не вірю)

  1. Вона лежить у всіх півкулях? (Вірю)
  2. Її омивають три океани? (Не вірю)
  3. На півночі її омиває Червоне море? (Не вірю)
  4. Гвінейська затока – найбільша у світі? (Вірю)
  5. Африку називають улюбленицею Сонця? (Вірю)
  6. Мозамбікська затока – найбільша у світі? (Вірю)
  7. В Африці не зустрічаються багаторічні сніги і льодовики? (Не вірю)
  8. Велика частина Африки розташована у східній півкулі? (Вірю)
  9. Африка прилягає до Америки? (Не вірю)
  10. Африка – «це колиска людства»? (Вірю)
  11. Ми живемо на материку Африка? (Не вірю)

VІ. Підсумок уроку.

Ну от і закінчилась наша фантастична подорож. Ви працювали з різними джерелами знань.

Мікрофон

  • Чого ви навчились під час подорожі?
  • Які труднощі виникли?
  • Що сподобалося на уроці?

Гра Снігова куля. (Закріплення нових  понять та географічних назв)

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати матеріал підручника, пар. 13.

 Підготувати повідомлення про вашу віртуальну мандрівку до Афики.

 Скласти кросворд( за бажанням).

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 січня 2018
Переглядів
1887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку