Урок з всесвітньої історії для 7-го класу на тему «Італійські торговельні республіки. Утворення королівства Іспанія»

Про матеріал

Тема. Італійські торговельні республіки. Утворення королівства Іспанія. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про походи вікінгів, Хрестові походи, Реконкісту, утворення королівства Іспанія, Столітню війну, утворення Священної Римської імперії

Мета: з'ясувати особливості розвитку країн басейну Середземного моря, розглянувши італійські міста-республіки, Папську державу, Південну Італію та Сицилію, а також боротьбу іспанців і португальців за звільнення Піренейського півострова від маврів — Реконкісту; удосконалити навички аналізу та систематизації інформації, робити висновки на основі отриманих фактів, оцінювати діяльність історичних осіб, висловлювати власні судження; виховувати інтерес до вивчення теми.

Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект уроку

з всесвітньої історії

для 7-го класу

на тему

«Італійські торговельні республіки. Утворення королівства Іспанія»

 

 

 

 

Підготувала

учитель історії та правознавства

Комунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Тетяна Василівна

 

 

2018

 

Тема. Італійські торговельні республіки. Утворення королівства Іспанія. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про походи вікінгів, Хрестові походи, Реконкісту, утворення королівства Іспанія, Столітню війну, утворення Священної Римської імперії

Мета: з'ясувати особливості розвитку країн басейну Середземного моря, розглянувши італійські міста-республіки, Папську державу, Південну Італію та Сицилію, а також боротьбу іспанців і португальців за звільнення Піренейського півострова від маврів — Реконкісту; удосконалити навички аналізу та систематизації інформації, робити висновки на основі отриманих фактів, оцінювати діяльність історичних осіб, висловлювати власні судження; виховувати інтерес до вивчення теми.

Обладнання: підручник «Всесвітня історія» для 7-го класу (О. В. Гісем), роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Установіть хронологічну послідовність подій.

2 А   битва на р. Лех (955)

1 Б   утворення Німецького королівства   (919)

4 В   укладення «Великої хартії вольностей» (1215)

3 Г   битва піл Леньяно (1176)

  1. Виправте помилки.
  1. За Верденською угодою «землі східних франків» отримав  Генріх І Птахолов. (Людвіг Німецький)
  2. Засновником Німецького королівства у 843 р. став Оттон І. (919 р.; Генріх І Птахолов)
  3. Оттон І був коронований 962 р. папою Григорієм VІІ. (Іоанном ХІІ)
  4. Генріх IV скасував інвеститури – права імператора чи короля затверджувати духовних осіб на церковні посади.  (Григорієм VІІ)
  5. Вислів «ходіння в Каноссу» означає паломництво до святих місць. (приниження переможеного переможцем)
  6. Битва під Леньяно  відбулася у 1410 р. (1176)
  7. Карл IV із династії Люксембургів був одночасно і королем Польщі. (Чехії)
  1. Бесіда за запитаннями.
  • Чим відрізнялася утворена Оттоном І Римська імперія від імперії Карла Великого?
  • У чому полягали причини боротьби між римськими папами та німецькими імператорами?
  • Які факти свідчать про відновлення могутності Німецької імперії за часів правління династії Штауфенів?
  • Якими були результати і наслідки «наступу на Схід»?
  • Із чим пов’язані зміни в назві імперії?
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Вправа «Асоціації».
  • Які асоціації у вас викликає Італія? (Відповіді дітей записуються на дошці навколо слова «Італія»)
  • Італія дійсно викликає багато смачних та красивих асоціацій. Але це в сучасному житті. А як же жила Італія у середні віки? Саме про це ми дізнаймося сьогодні на уроці.  А ще дізнаємося про становище країн басейну Середземного моря.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Слово вчителя.

В Італії краще, ніж в інших західноєвропейських державах, збереглася антична спадщина, вирувало господарське життя, вона стала центром католицького світу. Постійне перебування під владою іноземних завойовників зумовило бажання італійських міст жити самостійним життям. Так у ХІ – ХІІ ст. італійські міста стали комунами. Вони були самоврядними, очолювані консулами. Закони видавала Верховна рада. При потребі збиралося віче – збори громадян, наділених виборчими правами. Міста-комуни були республіками.

Республіка – форма державного правління, коли верховні органи влади обираються на певний термін.

Провінції були не рівними. Найслабшим іноді доводилося виборювати свою незалежність. Найзапекліша боротьба велася між Венецією та Генуєю. У ХІІІ ст. перемога дісталась Генуї. Комунальний рух переміг також і в багатьох селах Італії, однак вони поставали васалами міських комун.

У ХІІ – ХІІІ ст. городяни розкололися на два політичні угрупування – гвельфів і гібелінів.

Гвельфи – прихильники пап у їхній боротьбі проти німецьких імператорів.

Гібеліни – прихильники німецьких імператорів у їхній боротьбі проти пап.

Значну частину Середньої Італії займала Папська держава, яка поділила країну на дві частини. Столице Папської області був Рим. Папам, як і королям, не давали спокою великі феодали, які ще й зазіхали на Святий престол. 1143 року у Римі було проголошено республіку. Очолив її Арнольд Брешианський, а папі довелося тікати з міста. Поверну престол папі німецький імператор Фрідріх І Барбаросса у 1155 р. Внаслідок «Авіньйонського полону» Папська держава розпалась на безліч феодальних володінь, а в самому Римі правили аристократи. Покращити ситуацію вдалося папі Мартіну V, який відновив у Римі комуну. Політика непотизму стала для Папської держави нищівною.

  1. Самостійна робота з підручником (с. 182 – 185)

Учні діляться на два варіанти, кожен з яких опрацьовує 1 пункт параграфа та записує до нього тези. Через кілька хвилин групи обмінюються отриманою інформацією.

1-й варіант: Південна Італія і Сицилія.

  1. Як і коли утворилося Сицилійське королівство?
  2. За правління якого короля воно досягло найбільшого розквіту?
  3. Які заходи провів Фрідріх ІІ?

2-й варіант: Арабська Іспанія.

  1. Хто та коли заснував Кордовський халіфат?
  2. Як розвивалася Іспанія за арабського панування?
  3. Як ставилися маври до християнського населення Іспанії?
  1. Робота з історичним джерелом.

ХІ ст. Із «Загальної хронічки Іспанії» про звільнення від арабів міста Толедо (1085 р.)

Цього (1085-го) року зібрав Альфонс велике військо… й розпочав облогу міста. Маври добре укріпили Толедо, яке було окільцьоване стінами й надійно захищене річкою Тахо. Але зібралося в Толедо надто багато людей, і вичерпалися його припаси, й довелося маврам здати місто королю Альфонсу…

І звернулися маври до короля з проханням, щоб він залишив їх у місті і щоб зберегли вони свої будинки… та все те, чим володіють. І король Альфонс дозволив їм проживати у місті… і велів, щоб маври платили ті самі податки, які стягували з них мавританські королі, і до того ж  оголосив їм, що головна мечеть має довічно належати маврам.

Такою була угода, що її уклали між собою король Альфонс і маври після завоювання Толедо.

Запитання:

  • Від кого звільняли місто?
  • Яким перед нами постає король Альфонс?
  1. Слово вчителя.

Отож населення Піренейського півострова повстало проти маврів. Ця боротьба, що велася під гаслом захисту християнства від ісламу, отримала назву Реконкіста. На звільнених землях виникали християнські держави. Найсильнішими серед них були Кастилія, Арагон, Наварра і Португалія. Реконкіста сприяла формуванню іспанського та португальського народів, формуванню духовно-рицарських орденів (Сант-Яго, Алькантара, Калатрава).

У 1479 р. спадкоємці кастильського та арагонського тронів, Ізабелла і Фердинанд одружилися. Кастилія та Аргон утворили єдину державу – Іспанське королівство. Після завершення Реконкісти розпочалося переслідування маврів та євреїв. Для цього було створено інквізицію – церковний суд, який використовувався як знаряддя зміцнення влади католицької церкви.

  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  1. Бесіда за запитаннями підручника.
  • Яких завойовників пережила Італія в середі віки?
  • Якими були причини роздробленості Італії?
  • Назвіть найбільшу італійські міста-республіки.
  • Хто такі гвельфи та гібеліни?
  • Кого європейці називали маврами?
  • Що таке Реконкіста?
  • Як і коли було створено Іспанське королівство?
  1. Практична робота.

Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про походи вікінгів, Хрестові походи, Реконкісту, утворення королівства Іспанія, Столітню війну, утворення Священної Римської імперії.

Орієнтовний вигляд таблиці

Дата

Подія

842 р.

Пограбування Лондона норманами

845 р.

Спустошення вікінгами Парижа

857 р.

865 р.

885 р.

Облога Парижа вікінгами

919 р.

Утворення Німецького королівства

955 р.

Битва на р. Лех у Баварії

987 р.

Початок правління Гуго Капета

1030 р.

Підкорення нормандцями Північної Італії та Сицилії

1066 р.

Підкорення нормандцями Англії

14 жовтня 1066 р.

Битва під Гастінгсом

1086 р.

«Книга страшного суду»

25 грудня 1066 р.

Королем Англії став Вільгельм І Завойовник

1096 р. – 1099 р.

Перший Хрестовий похід

1130 р.

Сицилійське королівство

1143 р.

Проголошення у Римі республіки

1147 р. – 1149 р.

Другий хрестовий похід

1176 р.

Битва під Леньяно

1189 р. – 1192 р.

Третій Хрестовий похід

1203 р. – 1204 р.

Четвертий хрестовий похід

15 червня 1215 р.

Велика хартія вольностей

20 січня 1265 р.

Перше скликання англійського парламенту

1291 р.

Завойовано останню столицю Єрусалимського королівства

1298 р.

Битва біля Курцоле

1337 р.

Столітня війна

1340 р.

Битва біля містечка Слейсе

1346 р.

Битва біля Кресі

1356 р.

Битва при Пуантьє

1356 р.

Золота булла

1357 р.

Повстання парижан

1358 р.

Жакерія

1380 р.

Битва біля Кйоджі

1399 р.

Початок Війни троянд

1410 р.

Битва під Грюнвальдом

1420 р.

Франція та Англія стали єдиним королівством

1429 р.

Звільнення Орлеана

1477 р.

Битва біля Нансі

1479 р.

Одруження Фернандо і Ізабель. Утворення королівства Іспанія

  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 16 підручника.
  2. Підготуватися до тематичного оцінювання за розділом.
docx
Додано
8 лютого 2018
Переглядів
10534
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку