КОНСПЕКТ УРОКУ
з географії
для учнів 7 класу
Тема: Географічне положення Африки. Дослідження та освоєння материка
Мета: розкрити зміст, систематизувати та поглибити компетенції про географічне положення материка; з’ясувати особливості положення Африки; продовжувати вдосконалювати навички роботи з картами атласу і додатковою літературою; сприяти розвитку компетенцій робити самостійні висновки, спираючись на вивчений матеріал та власний досвід; розвивати пізнавальний інтерес до предмета; виховувати повагу до природи планети Земля.
Обладнання: атласи, підручники, фізична карта Африки, контурні карти, плани характеристики географічного положення материка.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу .
Опорні та базові поняття: материк, частина світу, географічне положення, меридіани, паралелі, Гондвана, частини Світового океану, складові берегової лінії, площа материка, екватор, нульовий меридіан, крайні точки, дослідники, Васко да Ґама, Давід Лівінґстон, Єгор Ковалевський.
Номенклатура: океани: Атлантичний, Індійський; моря: Середземне, Червоне; затоки: Ґвінейська, Аденська; канал Суецький канал; протоки: Баб-ель-Мандебська, Гібралтарська, Мозамбіцька; острів Мадаґаскар; півострів Сомалі, крайні точки: мис Рас-Енґела, мис Голковий, мис Альмаді, мис Рас-Хафун.
Література та джерела:
Хід уроку
«В далекі мандри ми рушаємо –
багато нового і цікавого ми взнаємо»
І. Налаштовування учнів на сприйняття матеріалу
Усі ми родом із дитинства, пам’ятаємо чудові казки Корнія Чуковського, а саме «Бармалій», можемо пригадати його повчання (дивимося уривок першої частини «Бармалій» К. Чуковського, під музичний супровід).
«Стережіться, діти!
Ні за що на світі
Вам не слід ходити
В Африку гулять!
В Африці акули,
В Африці горили,
В Африці великі
Злющі крокодили –
Ох вас і кусатимуть,
Ох і ображатимуть, -
Вам не слід ходити
В Африку гулять.
З відеоролику ви зрозуміли, що ми поринаємо у світ захоплюючої та невідомої Африки.
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.
За кожну правильну відповідь учні отримують сонечка, оскільки Африка – найспекотніший материк.
Прийом «Інтелектуальна розминка» (виконується усно)
Дітям пропонується згадати певні поняття:
• материк — це...(велика частина суходолу з усіх боків оточена океанами та морями)
• частина світу — це...(найбільша ділянка суходолу, яка включає територію материка (материків) або його частину разом з прилеглими островами)
• екватор — це...(найдовша паралель, що ділить земну кулю на дві півкулі – Північну і Південну)
• нульовий меридіан — це...(це умовна лінія, яка з’єднує полюси Землі, проходить через Гринвіч і ділить земну кулю на дві півкулі – Східну і Західну)
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Географічні пазли»
Завдання: учні отримує конверт з «Географічними пазлами» та складають пазли
Як вам уже відомо, континенти або материки – це великі масиви суходолу, з усіх боків оточені водою.
Якби ми з вами побували на Землі приблизно 250 млн. років тому, то побачили б тільки один величезний масив суходолу – так званий суперконтинент Пангею. Згодом Пангея розкололася на Гондвану і Лавразію, із яких потім сформувалися шість нині існуючих материків. Кожний із материків має свої природні особливості. Але їхня спільна в минулому геологічна історія теж залишила свої сліди. Вивчаючи природу материків, ви обов'язково дізнаєтеся і про їхні особливості, і побачите риси спільного геологічного минулого наших континентів.
Люди, які населяють материки, тепер такі різні – і за зовнішнім виглядом, і за мовою, культурою, звичаями – колись розселилися по материках з одного центру. Вивчаючи материки, ви дізнаєтеся, які люди там живуть, чим займаються, як використовують природні багатства.
Назвіть географічний об’єкт складений вами? (Фізична, політична, кліматична карти Африки, та карта географічних поясів та природних зон Африки).
А зараз безпосередньо перейдемо до теми нашого уроку: «Особливості географічного положення материка Африки. Дослідження та освоєння материка»
Материк, який ви вивчатимете першим, – Африка. Чому саме Африка? Можливо, тому, що це материк, про існування якого європейці дізналися першими. А можливо, і тому, що Африка й досі вабить своєю нерозгаданістю.
IV. Вивчення нового матеріалу
1) Ознайомлення з планом вивчення материка
Розповідь учителя.
Африка — другий за розмірами материк світу, площа якого 30,3 млн. км². Африку називають улюбленицею Сонця. Справді, багаторічні сніги і льодовики там можна побачити лише на вулканічному масиві Кіліманджаро. Через центральну частину материка проходить екватор. Тут Сонце протягом року знаходиться близько до зеніту, щодня йдуть дощі. На південь та північ від екватора, в районі тропіків, лежать пустелі, де роками не випадає жодної краплини вологи. Пісок нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця.
Про Африку можна говорити, як про материк рекордів живої природи.
Тут живе найбільша тварина суходолу — африканський слон,
найвища тварина світу — жираф,
чемпіон з бігу серед тварин — гепард,
найбільший на Землі птах — африканський страус,
найшвидша змія — африканська мамба.
До Африки восени відлітають птахи України: лелеки, ластівки, журавлі.
Саме Африка — батьківщина таких цінних культур, як буряк, цибуля, капуста, кавун, що поширилися по всьому світу. Какао, кава, цитрусові, банани, ананаси, що ростуть на Африканському континенті, користуються попитом у європейських країнах, у тому числі й в Україні.
Останнім часом зміцнюються економічні, торговельні та культурні зв'язки країн Африки з Україною.
Африка — казкова і загадкова частина нашої планети.
Кожний материк доцільно вивчати у певній послідовності, тобто за єдиним типовим планом. Кожний наступний пункт плану залежить від попередніх. Це дає змогу побачити закономірності розвитку природи материка та його населення. Типовий план використовують під час вивчення материка та окремих його територій
Типовий план вивчення материка
|
|
2) Фізико-географічне положення материка Африка.
Фізико-географічне положення (від грец. «фізис» — природа) — розміщення території відносно різноманітних природних об'єктів: екватора, нульового меридіана, тропіків та полярних кіл, морів та океанів, інших материків.
План – характеристика географічного положення материка
|
1. Розташування щодо екватора і нульового меридіану 2. Крайні точки, та їх координати 3. Протяжність з півночі на південь, та з заходу на схід 4. В яких географічних поясах розташований материк |
5. Океани та моря, що омивають материк
6. Найближчі материки та шляхи сполучення з ними
7. Особливості берегової лінії, морські течії
Завдання (самостійна робота). За допомогою плану характеристики географічного положення материка (який знаходиться у вас на партах) та атласу фізичної карти Африки складіть характеристику географічного положення материка. (Вчитель консультує учнів за потребою, слідкує за дотриманням використання часу.)
3. Презентація результатів роботи в групах. Кожна група буде
презентувати один пункт плану. Інші при необхідності будуть
доповнювати.
Характеристика географічного положення материка Африки
|
|
|
1.
|
Розташування щодо екватора і нульового меридіану |
Африка розташована в Південній і Північній півкулі більша частина материка розташована в східній півкулі, і тільки незначна у західній півкулі |
2.
|
Крайні точки, та їх координати
|
1.Пн. — мис Рас - Енгела (37° пн. ш,. 10° сх. д.). 2. Пд. — мис Агульяс (35° пд. ш., 20° сх. д.). 3. Зх.— мис Альмаді (15° пн. ш., 17° зх. д.). 4. Сх. — мис Рас-Гафун (11° пн. ш., 52° сх. д.). |
3.
|
Протяжність з півночі на південь, та з заходу на схід |
Завдання. Розрахуйте довжину Африки в градусах і кілометрах із півночі на південь за меридіаном 20° сх. д. та із заходу на схід уздовж північного тропіка, екватора та південного тропіка. |
|
|
Розрахунок протяжності материка Протяжність за меридіаном 20° сх. д.: 35°пд. ш. + 32° пн. ш. = 67°; 111,3 км х 670 =7457км. |
|
|
Протяжність за Північним тропіком: 16°зх. д.+37° сх. д. =53°; 102,5х 53° =5432,5км. Протяжність за екватором; 43° сх. д. - 9°сх. д. = 34°; 111,3 км х 34°=3784,2 км Для довідки: 111,3 км — приблизна довжина 1° меридіана та паралелі поблизу екватора; 102,5 км — приблизна довжина 1° паралелі у тропічних широтах |
4.
|
В яких географічних поясах розташований материк |
Екваторіальний, субекваторіальний, тропічний, субтропічний |
5.
|
Океани та моря, що омивають материк |
Океани: Атлантичний, Індійський Моря: Середземне, Червоне |
6.
|
Материки та шляхи сполучення з ними |
Євразія – Гібралтарською протокою, Суецьким каналом |
7. |
Особливості берегової лінії, морські течії |
Береги материка слабо розчленовані. На сході вдається Аденська затока, на заході – Гвінейська. Найбільший півострів – Сомалі. Найбільший острів – Мадагаскар, він має материкове походження. Поблизу узбережжя в Атлантичному океані розташовані острови Зеленого мису Течії: теплі: Гвінейська, Мису Голкового, Мозамбіцька; холодні: Канарська, Сомалійська, Бенгальська, Течія Західних Вітрів |
Африка має унікальне географічне положення: вона майже посередині перетинається екватором, лежить у всіх чотирьох півкулях Землі. Більша частина Африки розташована в спекотному тепловому поясі, який визначає особливості її природних умов.
4. Дослідження та освоєння материка Африки.
Прийом «Шпаргалка – домашня заготовка»
(На дошці – портрети Васко да Ґами, Давида Лівінґстона, Генрі Стенлі,
Єгора Ковалевський).
Чому портрети цих дослідників розміщені на дошці?
(Відповіді учнів) Зараз ви послухаєте результати виконання творчих завдань групи, оціните важливість інформації, цікавість викладу, використання додаткової літератури.
Давні середземноморські держави – Греція та Фінікія, які освоювали морські шляхи, здавна добре знали північне узбережжя Африки. Перше плавання навколо Африки здійснили фінікійці за наказом єгипетського царя Нехо. Фінікійці, греки, а пізніше й римляни заснували на північному узбережжі Африки торговельні поселення, які мали постійні зв’язки з Європою. Карфагеняни і римляни досліджували Сахару, басейн Нілу, Ефіопське нагір’я. Починаючи від VII ст. В північні області материка почалося просування арабів, які, поступово проникаючи на захід, зайняли всю Африку на північ від Сахари аж до океану.
Новий етап вивчення Африки європейцями почався в XV ст. Португальський мореплавець Бартоломеу Діаш, який шукав шлях з Європи до Індії, досяг одного із південних мисів Африки, поблизу якого його кораблі відчули на собі ураганну силу вітрів, які виникають на стику двох океанів. Мис.ю який глибоко вдавався в суходіл, він назвав мисом Бур, який згодом був перейменований королем Португалії Жуаном ІІ на мис Доброї Надії (надії на відкриття нового шляху до країни «прянощів» - Індії).
У 1497 – 1498 рр. португальська експедиція під керівництвом Васко да Гами досліджувала узбережжя Африки й досягла берегів Індії. Однак внутрішні райони материка тривалий час залишалися недоступними для європейців. Необхідні екваторіальні ліси, які кишіли комахами, зміями, хижаками, загадкові хвороби, опір місцевого населення утруднювали просування експедиції у глибинні райони материка.
До середини XIX ст. внутрішні області Африки залишалися не звіданими європейцями. Відкриття родовища алмазів і золота підсилило приток «білих» у Південну Африку, але їх насамперед цікавила можливість збагатитися, а не вивчити природу материка.
У другій половині XIX ст. дослідженням басейну річки Конго зацікавився знаменитий англійський мандрівник Д. Лівінгстон.
Він здійснив три експедиції до Африки, перетнув Південну Африку із заходу на схід, досліджував річку Замбезі, відкрив в ній водоспад, який назвав Вікторія, описав верхню течію річки Конго, озеро Ньяса.
Повернувшись у 1857 р. до Англії, Лівінгстон написав книгу «Подорожі та дослідження одного місіонера в Південній Африці». Будучи хворим, у 1866 р. він знову повернувся до Африки. Кілька років потому його розшукав журналіст Г.Стенлі, якому мандрівник передав свої щоденники.
У республіці Зімбабве на березі водоспаду Вікторія встановлений пам’ятник Лівінгстону як данина поваги великому вченому.
Продовжив вивчення Африки англійський дослідник Г. Стенлі. Його експедиція за 999 днів пройшла відстань щонайменше 12 тис. км, зробивши величезну дугу, яка перетинає центральну частину материка.
Серед мандрівників, які досліджували материк, був Г. Барт, який установив, що озеро Чад безстічне. Він також досліджував наскельні малюнки давніх жителів Сахари. Гірничий інженер Єгор Ковалевський допомагав єгиптянам у пошуках і розробці родовищ золота, вивчав повені Блакитного Нілу. В. Юнкер досліджував вододіл річок Ніл, Конго та Нігер і склав досконалу книгу вивченої місцевості.
Услід за європейськими дослідниками йшли колонізатори. «Цивілізовані» завойовники за своєю жорстокістю перевершували середньовічних інквізиторів. Поступово материк був розділений між європейськими державами: Францією, Англією, Португалією, Іспанією, Бельгією, Італією та Німеччиною. Лише в 60-х рр. XX ст. почалося поступове звільнення африканських народів від колоніальної залежності. Вивчення материка триває й у наш час, і спрямоване насамперед на збереження його унікальних природних багатств і раціональне використання корисних копалин.
Незважаючи на наближеність Африки до Євразії, її внутрішні райони тривалий час залишалися недослідженими.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Вірю не вірю»
Прийом «Уявна подорож»
(випереджальне домашнє завдання)
А зараз, щоб ви не втратили зацікавленості до вивчення Африки, представники туристичної фірми запрошують вас до уявної подорожі навколо Африки. Ваше завдання — не лише уважно їх вислухати, а й нанести на контурну карту об'єкти географічної номенклатури, які будуть згадуватися в рекламному проекті.
Туристичне агентство «Welcome»
Креативні директори:
Вас вітає туристичне агентство «Welcome». Раді запросити вас до 20-денної подорожі на комфортабельному пасажирському теплоході навколо Африки. Лише 20 днів знадобляться нині, щоб здійснити плавання, на яке раніше витрачались роки.
Наша подорож починається зі столиці Єгипту — Каїра. Єгипет — країна сонця, оазисів та пірамід. Каїр — місто контрастів, що поєднує надсучасні автостради, забудови та супермаркети зі старовинними храмами, гомінкими базарами та незвичними стилем життя каїрців. Тут до ваших послуг автобусна екскурсія до пірамід, а значить — незабутні враження на все життя!
Ось морська подорож і розпочалась. Першим по маршруту — Середземне море. Це внутрішнє море Атлантичного океану, що омиває три частини світу: Європу, Азію та Африку. Воно ж і відокремлює Африку від Європи. Море відоме європейцям здавна, і здавна відомі північні береги Африки, бо мандрувати Середземним морем і не помітити Африки — неможливо.
Попереду — небезпечна частина подорожі: вузька і підступна Ґібралтарська протока. Про її примхливий характер знали ще давні греки, які описали його у своїх міфах.
Аж ось і Атлантичний океан. Наш теплохід підходить до Канарських островів. Це дійсно райський куточок, що складається з 7 основних островів і шести маленьких острівців. Кожен острів відрізняється від інших своєрідністю пейзажів, що відтворюють природні куточки всіх регіонів планети.
Чудова погода робить нашу подорож просто фантастичною! Перетинаючи екватор, ми обов'язково подякуємо Нептуну за його доброзичливість на Святі моря. А святкувати ми його будемо у Гвінейській затоці. Це найбільша затока біля берегів Африки.
Далі на нас чекає най південніша точка Африки — мис Аґульяс. Вітаємо! Ми дійшли до Індійського океану! На мисі дуже багато цікавого. Тут стоїть найстаріший маяк Африки, який показує шлях вже багатьом поколінням мореплавців. І, як не дивно, тут ви можете зустріти пінгвінів і сфотографуватись з ними. Так, Так! Бо Африка екзотична у всьому!
Подорож продовжується, і нас вже чекає найбільший острів біля берегів Африки — Мадагаскар. Візитна картка острова — лемури. А ще біля його берегів справжній рай для аквалангістів. Спробуйте, і вам сподобається! Від Африки острів відділений Мозамбіцькою протокою. Це найдовша протока у світі. Її довжина — 1760 км!
Ми залишаємо океанічні простори і через вузьку Баб-ель-Мандебську протоку входимо до Червоного моря. Це внутрішнє море Індійського океану. Дуже тепле і солоне. Свою назву дістало через величезні зарослі червоних коралів на дні. Червоне море зв'язане із Середземним Суецьким каналом. Суецький канал відомий як найдавніший канал у світі. Він існує з III тис. до н. е., тоді він називався каналом Фараонів. Єгиптяни використовували його як торгівельний шлях. В римську епоху його називали річкою Троянів. Згодом його занедбали і про нього забули. В 642 році араби відновили його, а через 134 роки засипали піском. Згодом, аж у XVIII ст., долею каналу зацікавився Наполеон, який вирішив реконструювати його. Але інженер Жак Лепер, помилившись в розрахунках рівнів Червоного і Середземного морів, вважав будівництво каналу неможливим. І Наполеон повірив своєму інженеру Лише в 50-х роках XIX ст. роботи з будівництва каналу відновились завдяки домовленості між Францією та Єгиптом. Канал було побудовано заново і відкрито 17 листопада 1869 року. З 1952 року він є власністю Єгипту. Саме через цей канал ми повертаємось до Каїру.
Подорож закінчилась. 20 днів — це не так уже й багато. Але я сподіваюсь, що в вашому житті вони залишать багато вражень.
Дякуємо!
Об'єкти географічної номенклатури учні позначають на настінній карті, а інші позначають на контурній карті у робочому зошиті.
Робота з тренажером.
У кожного із вас є індивідуальна картка із завданням вставити пропущені слова. Пригадайте, що ми сьогодні вчили та зробіть висновок по темі «Африка», а потім запишіть його в зошити.
VI. Домашнє завдання
• Опрацювати текст §11
• Нанести на контурну карту та вивчити всі географічні об’єкти берегової лінії Африки.
VIІ. Підсумок уроку
Учні намагаються відібрати найбільш вдалі «п’ять речень», які по суті і є висновками.
• Африка — це другий за площею материк і найбільший уламок Гондвани.
• Це «колиска людства», яку досліджували європейці — Д. Лівінґстон, Є. Ковалевський, Г. Стенлі.
• Вона лежить у всіх півкулях (північній, південній, західній, східній).
• Має не дуже розчленовану берегову лінію.
• Омивається двома океанами — Атлантичним і Індійським; двома морями — Середземним і Червоним; до неї прилягають Ґвінейська і Аденська затоки; Ґібралтарська і Баб-ель-Мандебська протоки; острів Мадаґаскар, що відділяється Мозамбіцькою протокою.