ГЕОГРАФІЧНІ ДИКТАНТИ
ТЕМА « ЛІТОСФЕРА»
Диктант № 1. Зовнішні сили Землі
№ |
Запитання |
Ключ |
|
І варіант |
ІІ варіант |
||
1 |
Руйнування берегів водойм хвилями. |
10 |
3 |
2 |
Руйнування гірських порід під впливом організмів. |
12 |
1 |
3 |
Руйнування та зміна гірських порід на земній поверхні під дією коливань температури повітря, води й організмів. |
4 |
9 |
4 |
Смуги з дрібних уламкових порід, що утворюються внаслідок морських наносів. |
8 |
5 |
5 |
Підземні порожнини, що утворюються внаслідок карсту. |
11 |
2 |
6 |
Форма рельєфу, що утворюється внаслідок роз-мивання пухких порід тимчасовими водотоками. |
7 |
6 |
7 |
Породи, походження яких пов’язане з діяльністю гірських і материкових (покривних) льодовиків. |
3 |
10 |
8 |
Рівень, нижче якого не відбувається глибинна ерозія. |
5 |
8 |
9 |
Процес руйнування гірських порід і мінералів за участю повітря, води й розчинених у ній речовин. |
1 |
12 |
10 |
Гірська порода, що характеризується нагрома-дженням невідсортованого уламкового матеріалу, який був принесений і відкладений льодовиком. |
9 |
4 |
11 |
Сукупність процесів руйнування гірських порід водою, вітром, льодовиками тощо і перенесення продуктів руйнування до нижніх ділянок земної поверхні, де вони нагромаджуються. |
6 |
7 |
12 |
Піщані горби серпоподібної форми, які трапляються в пустелях і утворюються в результаті роботи вітру. |
2 |
11 |
Варіанти відповідей
І В |
Відповідь |
ІІ В |
І В |
Відповідь |
ІІ В |
1 |
Хімічне |
12 |
7 |
Яр |
6 |
2 |
Бархани |
11 |
8 |
Пляжі |
5 |
3 |
Льодовикові відклади |
10 |
9 |
Морена |
4 |
4 |
Вивітрювання |
9 |
10 |
Абразія |
3 |
5 |
Базис ерозії |
8 |
11 |
Печери |
2 |
6 |
Денудація |
7 |
12 |
Органічне |
1 |
Диктант № 2. Зовнішні сили Землі
№ |
Запитання |
Ключ |
|
І варіант |
ІІ варіант |
||
1 |
Найдовша в світі гіпсова печера. |
12 |
1 |
2 |
Процес накопичення на поверхні Землі й на дні водних басейнів мінеральних речовин та органічних решток. |
4 |
9 |
3 |
Процес розчинення порід поверхневими і підземними водами й утворення своєрідних форм рельєфу, різних порожнин і печер у шарах Землі. |
6 |
7 |
4 |
Невелика печера з широким входом і склепінчастою стелею. |
11 |
2 |
5 |
Процес руйнування гірських порід текучою водою, вітром. |
7 |
6 |
6 |
Руйнування гірських порід унаслідок діяль-ності людини. |
9 |
4 |
7 |
Процеси, що відбуваються на поверхні Землі та в її поверхневих шарах. |
1 |
12 |
8 |
Явище руйнування морських чи озерних хвиль на малих глибинах у разі набігання їх на берег. |
3 |
10 |
9 |
Руйнування гірських порід під впливом зміни температури повітря протягом доби та вологи. |
8 |
5 |
10 |
Піщані горби чи пасма, які утворюються на берегах морів, озер та річок під дією вітру. |
2 |
11 |
11 |
Відклади постійних водотоків. |
5 |
8 |
12 |
Улоговина з пологими схилами, вкритими рослинністю, кінцева стадія розвитку яру. |
10 |
3 |
Варіанти відповідей
І В |
Відповідь |
ІІ В |
І В |
Відповідь |
ІІ В |
1 |
Екзогенні |
12 |
7 |
Ерозія |
6 |
2 |
Дюни |
11 |
8 |
Фізичне |
5 |
3 |
Прибій |
10 |
9 |
Антропогенне |
4 |
4 |
Акумуляція |
9 |
10 |
Балка |
3 |
5 |
Алювій |
8 |
11 |
Грот |
2 |
6 |
Карст |
7 |
12 |
Оптимістична |
1 |
Географічні диктанти – оптимальне рішення для багаторазового повторення і засвоєння нових понять та географічної номенклатури, бо не потребують багато часу. Їх можна застосовувати не тільки для фронтального, а й для індивідуального опитування. Учитель при потребі легко зможе на основі цих диктантів виготовити картки з незаповненими місцями для ключів, а їх вже при виконанні завдання мають записати учні, або індивідуально, або працюючи в групах.