Тема: Стародавній Єгипет. Господарське і повсякденне життя.
Суспільство.
Мета: дослідити зв’язок між природними умовами та особливостями господарського життя країни; познайомити учнів із суспільним ладом Єгипту; удосконалювати вміння роботи з історичною схемою; вміння виділяти головне в темі, коротко формулювати думки; виховувати культуру спілкування та співпраці.
Обладнання: підручник, атлас, картки з завданнями, мультимедійна установка.
Основні терміни і поняття: «держава», «суспільство», «фараон», вельможа», «раб», «чиновники».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
ІV. Вивчення нового матеріалу
V. Закріплення нових знань та вмінь учнів
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання
VІІ. Домашнє завдання
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель призначає лаборантів-помічників на весь урок
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Все що ми вивчимо з вами сьогодні на уроці допоможе Вам під час написання тематичної контрольної роботи за темою «Давній Єгипет».
ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
На попередньому уроці ви розпочали вивчення нової великої теми «Давній Єгипет». Почнемо наше заняття з перевірки ваших знань. Ви отримали картки з завданнями, запитання не складні 10 запитань – 10 б. За роботу на уроці ви можете отримати ще 2 бали і таким чином заробити всього 12 б.
Експрес-опитування
Відповіді
ІV. Вивчення нового матеріалу
Відкрийте будь-ласка зошити запишіть: число (13 жовтня), класна робота, тема: «Стародавній Єгипет. Господарське та повсякденне життя. Суспільство.». План уроку: 2 частини 1) Господарське життя єгиптян та 2) Повсякденне життя єгиптян та організація суспільства.
Розповідь вчителя.
Звернімо з вами ще раз увагу на географічне положення Єгипту стародавнього і сучасного.
Проблемне запитання.
Яки ви гадаєте що впливало на розвиток господарства у Стародавньому Єгипті?
І справді. Дійсно родючий ґрунт в дельті р. Ніл сприяв розвитку землеробства. Річка поєднувала різні райони країни та створювали можливість для торгівлі усередині та поза межами країни. Але використовувати ці переваги було дуже непросто. Пониззя річки зазвичай заболочувалося, а трохи подалі земля вже висихала від спеки, перетворюючись на пустелю. Крім того, русло річки часто мінялося, а розливи легко знищували посіви. Була потрібна праця багатьох поколінь, щоб осушити болота, провести канали для рівномірного постачання водою усієї країни, вміти протистояти повеням.
Зазвичай держави на Стародавньому Сході утворювалися як міста-держави. Місто, оточене каналами та полями, ставало центром управління та релігії і контролювало сільську общину, яка містилася навколо міста.
Необхідність об'єднання зусиль міста та сільської общини призвело до посилення ролі держави й появи особливої форми держави-деспотії. Деспотія у перекладі з грецької означає «необмежена влада». На чолі держави стояв правитель, який мав всю повноту влади і вважався власником всієї землі. У правителя були помічники-урядовці, які не тільки стягуванії податки з населення, але й організовували спільні сільськогосподарські роботи, будівництво, стежили за станом каналів, набирали воїнів для Військових походів, судили. Такий державний устрій був дуже довговічним та стійким.
Проблемне запитання.
На які частини ділився рік у стародавньому Єгипті?
Єгиптяни першими розділили рік на 365 днів. Єгипетський рік складався з трьох етапів:
«ахет» — «розлив» (липень, серпень, вересень, жовтень);
«перт» — «сходи» (листопад, грудень, січень, лютий);
«шему» — «сухість» (березень, квітень, травень, червень).
Землеробство не одразу стало головним заняттям єгиптян. В Єгипті було мало земель, придатних для землеробства: країна затиснена з двох сторін пустелями, горами, непрохідні болота вкривали значну територію країни. Для осушення цих земель необхідна була організація великої кількості людей, координація їх дій. Крім осушення, землю необхідно було зрошувати. Особливістю землеробського господарства в Єгипті була іригація — система зрошування («зрошувати» — просочувати водою), полив за допомогою штучних каналів, гребель, водосховищ, шадуфіф та ін.
Питання
Хто за допомогою малюнку може ще раз назвати основні етапи іригаційного землеробства, а всі записують.
Окрім землеробів, серед єгиптян були ремісники — гончарі, ткалі, ковалі та інші.
Ковалі, додаючи до міді олово, викокували бронзові мотики, мечі, ножі.
Гончарі – займалися виготовленням керамічного посуду.
Ткацтво – виготовлення тканини та одягу.
Гірнича справа – найнебезпечніше ремесло у гірських шахтах населення Єгипту видобувало корисні копалини: руди метали.
Виготовлення папірусу.
Склярі виготовляли різнокольорове скло, успішно розвивалася торгівля.
Суднобудування – єгиптяни виготовляли невеличкі човни з очерету і використовували їх тільки під час полювання та рибної ловлі.
Полювання на крокодилів та бегемотів – було дуже небезпечною справою.
Питання.
Назвіть будь ласка види ремесел поширені в стародавньому Єгипті?
Один відповідає, всі записують.
Робота зі схемою
Кожен з учнів отримує невеликий трикутник, який символізує суспільство стародавнього Єгипту. На вершині цього трикутника буде знаходитися людина яка мала найвизначніший вплив на життя давньоєгипетського населення. В нижній частині піраміди будуть знаходитися люди які не мали жодних прав і були особисто залежні. Під час розповіді вчителя ви маєте заповнити цю схему від 1 до 6 від найвпливовішої людини до безправних.
Верстви суспільства.
Під час урочистих прийомів фараон сидів на троні, тримаючи у руках батіг та жезл. Це вказувало на те, що у нього було право володарювати та карати усіх своїх підлеглих. До правителя Єгипту вони наближалися, піднявши руки на знак захоплення. Підійшовши до трону, підлеглі ставали на коліна і падали ниць, залишаючись у такій позі, поки фараон не накаже піднятися та говорити. Усі падали перед ним на землю й цілували слід його ноги. За велику честь вважалося, якщо фараон дозволяв цілувати свою сандалю. Мало кому випадала честь знаходитися перед лицеем самого фараона. Бувало, при його погляді у вельможі від хвилювання підкошувалися ноги, він втрачав дар мови й не розумів, живий він чи мертвий. Адже перед його очима сидів сам правитель Єгипту.
Перевірка схеми.
Зверніть увагу на екран та перевірте чи все вам вдалось.
Дивлячись на складену схему ми можемо зробити висновок, що населення Єгипту було неоднорідним. Але поки всі верстви суспільства працювали узгоджено, доти суспільство могло розвиватися й творити свої невмирущі справи.
V. Закріплення нових знань та вмінь учнів
Історичний диктант. «Так» - «ні».
Робота з термінами
Термін |
Визначення |
|
необмежена влада однієї людини |
|
сплачували податки за землю, воду, відбували повинності |
|
утримувала населення в покорі за допомогою податків і законів |
|
полонені, єгиптяни-боржники або їх діти, які виконували найскладніші роботи |
Раби, селяни та ремісники, деспотія, армія.
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання
Заключне слово вчителя
Завдяки постійно діючій структурі єгипетського суспільства за часів своєї величі являв собою ніби єдиний організм, в якому жерці були мозком, фараон — волею, народ — тілом, а покірність — цементом. Народ працював, фараон правив, жерці складали плани. Ця схема отримала назву «азіатський спосіб виробництва».
Виставлення оцінок
VІІ. Домашнє завдання
1