Тема: Глиняний куманець. Робота з папером. Аплікація
Мета: формування ключових компетентностей: загальнокультурної, інформаційної, міжпредметної, естетичної та предметної предметно-технологічної компетентностей, необхідних для розв’язання життєвих проблем у взаємодії з іншими, формування креативних, комунікативних якостей особистості учня, здатність аналізувати свою практичну роботу, виконування елементарних графічних зображень, добір матеріалів за її властивостями; читання інструкційних карток із зображеннями для поетапного виготовлення виробу.
Обладнання для учнів : Маленький трудівничок, альбом-посібник з дизайну і технологій, 2 кл., Л. Роговська, клей, ножиці, серветка.
Обладнання для вчителя: глиняний куманець, зразок аплікації, картинки «Куманець» , глиняний посуд.
Хід уроку
І. Організація класу
Сьогодні щиро всіх вітаю
Настрою гарного я вам побажаю.
У вікно всі подивіться,
Одне одному всміхніться.
Щоб урок пройшов не марно,
Працювати треба гарно!
-Подивіться чи у вас є все необхідне для уроку, а саме: заготовка до аплікації, ножиці та клей.
ІІ. Актуалізація опорних знань
-З давніх давен українська земля славилась народними майстрами. В Україні вміли і ткати, і різьбити по дереву, і вишивати, виготовляти кераміку. Майстерність передавалася із покоління в покоління. Один із майстрів завітав до нас на урок. Послухайте загадку і відгадайте, хто ж завітав до нас.
Глина в кого оживає?
Творить з неї хто дива?
В кого посуд, ніби жар?
Ну звичайно ж, це….(гончар)
-Гончар – це майстер, який виготовляє вироби з глини. Це дуже давня і шанована професія. Гончар знаходив найкращу глину у землі і залишав її на дворі, щоб вона вилежалась. Її мочили дощі, морозили морози, обдували вітри, обігрівало сонце. На весні з глини вибирали всі полички і камінці, просівали її. Намочували водою і ліпили виріб. Вже виліплений виріб обливали водою, а потім при високій температурі обпалювали в печі. Після випікання посуд ставав міцним і дзвінким. Виріб, який вже випекли в печі називають керамікою.
- Давайте послухаємо і переглянемо про деякі керамічні вироби, які виготовив і приніс нам майстер-Гончар.
(Діти розказують вірші та демонструють посуд)
1.Це глечик, біля тіла - вухо.
Голови не має,
Молоко, сметану, квас
Добре зберігає.
2.У ній мак розтирають,
Галушки у ній складають.
Річ потрібна і не хитра,
Називають всі – макітра.
3.А це чудо із чудес,
Його знає рід увесь.
Бо це хлопець – молодець,
український куманець.
4.А це куманчик,
Українського куманця добрий братчик.
5.Як у піч його несуть,
В нього овочі кладуть,
Ще й водичку наливають.
У горщику вже й борщик мають.
6.А це маленьке горнятко,
Великого горщика рідне дитятко.
7.А це глиняна діжечка,
Дерев’яної діжі гарна сусідочка.
Для круп, для солі чи сушні.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
-Сьогодні ми будемо виготовляти аплікацію з паперу саме такого гончарного виробу, як «Куманець»
ІV. Аналіз зразка і його зображення
-Куманець – це традиційний український святковий посуд, різновид глечика, призначений для напоїв у вигляді великого бублика з носиком і ручкою на основі – підставці.
(Перегляд різновидності «Куманців» Слайд 1,2,3,4)
-Ми також будемо майстрами та виготовим аплікацію з паперу
Фізкультхвилинка «Руханка справжніх патріотів»
V. Планування трудового процесу
1. Правила безпеки під час роботи з ножицями.(діти)
2.Правила користування клеєм.(діти)
3. Зразок виконання аплікації ( асистент вчителя розказує послідовність приклеювання і розташування деталей аплікацій).
VIІ. Проведення технологічних операцій
Пальчик-пальчик, де ти був?
Я з цим братом в ліс ходив,
А з цим братом борщ варив,
З цим я кашки скуштував,
А з найменшим заспівав.
2.Діти виконують виріб за зразком
VIІІ. Виставка виробів. Підсумок