Урок № 7 Дата ___________
Тема : Глобус як модель Землі: види, умовні знаки.
Визначення напрямів на глобусі.
Мета : Пояснити учням , що глобус є об'ємною моделлю Землі, які бувають глобуси, розвивати практичні навички роботи при роботі з умовними знаками різних глобусів, при визначенні напрямів
на глобусі, розвивати просторове уявлення про розміщення різних
географічних об’єктів на глобусі, інтерес до предмету, практичне значення отриманих знань.
Обладнання та матеріали : різні види глобусів, підручник. Базові поняття та терміни: Глобус : фізичний, політичний,зоряний, рельєфний, тематичний.
Методи навчання : інтерактивний, пояснювально - ілюстративний бесіда, розповідь, репродуктивний, частково пошукові, проблемні, творчі.
Хід уроку І Організація учнів до уроку.
Побудова кола привітання.
Тільки сонечко зійде,
Зазирне в вікно світанок,
До вікна ми підійдем І промовим : “ Добрий ранок! - Доброго ранку, діти.
ІІ Актуалізація навчальної діяльності.
Відгадай загадку.
Тут міста, країни, скелі,
Океани і пустелі, Гори, ріки і моря —
Мандрувати буду я!
Щоб по світу мандрувати,
Не виходжу я із хати,
Не сідаю у автобус,
А беру у руки….
(Глобус)
* * *
На одній нозі стоїть,
Крутить-вертить головою,
Гори, ріки, океани
Нам показує з тобою.
(Глобус)
***
На столі переді мною
Закружляла земна куля:
Арктика, екватор, полюс, –
Умістив всю землю …
(Глобус)
* * *
Річки, гори і поля, ох яка величезна Земля. Але на ньому вона вся помістилася,
У кульку невелику перетворилася.
Ти його крути, верти, любу точку світу в мить знайди.
(Глобус)
* * *
Стоїть на ніжці він на віконці,
Але всі країни знає, весь світ уміщає
(Глобус)
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Прийом : таблиця “Знаємо - Хочемо дізнатися - Дізналися”
Знаємо |
Хочемо дізнатися |
Дізнались |
|
|
|
І V Повідомлення теми та мети уроку.
Отже, тема нашого уроку : “ Глобус як модель Землі: види, умовні знаки.Визначення напрямів на глобусі.”
Мета уроку : познайомитися з різними видами глобусів, як за допомогою умовних знаків можна розрізняти різні види глобусів, навчитися знаходити в якому напрямку знаходяться різні географічні об’єкти.
Завдання уроку : зрозуміти на прикладі глобуса, що являє собою наша планета,просторовому уявленню щодо розміщення материків, океанів тощо.
V Вивчення нового матеріалу.
Робота в групах
Кожна група отримує різні види глобусів або додатки з зображеннями різних глобусів (додатки 1-8). Опрацьовує текст підручника на с.29,30 Прийом “ Побудова ментальної карти.”
Заповнити схему “Види глобусів”
Одні групи заповнюють які бувають види глобусів:фізичний, політичний, небесний, рельєфний, тематичний. Інші групи, які бувають тематичні глобуси.
Ви зрозуміли, що глобуси різні, але на них є материки, океани, вулкани, міста. Як же їх відшукати?
VІ Закріплення вивченого матеріалу
Фізкультхвилинка
Раз,два - всі присіли, ( присісти)
Три, чотири - нахилились, ( нахиляння тулуба вперед)
Із струмочка гарно вмились ( імітація умивання)
П’ять, шість - всі веселі.Крутимось на каруселі, ( покрутитися) Сім, вісім - в поїзд сіли. Ніжками затупотіли ( затупотіти) Дев’ять, десять - відпочили . І за парти дружно сіли.
Прийом . Географічний практикум.
Покажіть на глобусі материки і океани. Зробіть висновок про співвідношення площі водної поверхні і суходолу. VІІ Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
Прийом. Таблиця “Знаємо - Хочемо дізнатися - Дізналися” Учні заповнюють третю колонку таблиці. Озвучують про що дізналися.
VІІІ Підсумки уроку.Домашнє завдання.
Вправа “ Рефлексія” - Що було цікавого на уроці?
- Що нового ви дізналися?
- Своїми враженнями я поділюся…..
Опрацювати параграф 6.Виконати завдання на с.31( на вибір) Додаток 1.
Розпізнай глобус.
Додаток 2.
Розпізнай глобус .
Додаток 3.
Розпізнай глобус
Додаток 4.
Розпізнай глобус.
5. глобус
6
7.
8.
Урок № 8 Дата ____________
Тема :Практична робота.Умовні знаки на глобусі. Вивчення напрямів на глобусі.
Мета:познайомити учнів з умовними знаками на глобусі, визначати напрями, розвивати практичні навички роботи з телурієм та контурними картами, інтерес до предмету.
Обладнання та матеріали:контурна карта, інструктивна картка, глобус, телурій, атлас.
Базові поняття та терміни:екватор, північний полюс, південний полюс, початковий меридіан,Північна півкуля,Південна півкуля, Східна півкуля, Західна півкуля.
Методи навчання: пояснювально - ілюстративні - бесіда, практичні.
Хід уроку
І Організація класу до уроку.
Вправа “ Комплімент”
Урок починається з того , що учень говорить комплімент іншому учневі. Наприклад, ти мені подобаєшся, тому що ти добрий.Потім інший учень звертається до сусіда з компліментом.
ІІ Актуалізація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку.
- Давайте пригадаємо , що таке екватор.
- В яких півкулях на глобусі розташована Земля відносно екватора?
- Що таке полюси?
- Де проходить нульовий меридіан?
- В яких півкулях знаходиться Земля відносно початкового меридіана?
ІІІ Повідомлення теми та мети уроку.
Отже тема нашого уроку:Практична робота.Умовні знаки на глобусі.
Вивчення напрямів на глобусі.
Метою уроку є навчитися визначати в яких півкулях розташовані материки,розв’язувати елементарні математичні розрахунки, познайомитися з географічними об’єктами , що проходять по заданому напрямку.
ІV Самостійне виконання учнями завдань під контролем і з допомогою вчителя.
Повторення, узагальнення та систематизація знань.
Виконання практичної роботи ( інструктивна картка - додаток 1) V Підсумки уроку.Домашнє завдання. Прийом Мікрофон. “ Я на цьому уроці навчився….” Опрацювати параграф 6.
Виконати завдання на с.32
Інструктивна картка
Клас __________ Прізвище та ім'я _______________ Дата _______
Тема : Умовні знаки на глобусі. Визначення напрямів на глобусі. Мета: навчитися знаходити інформацію на глобусі, користуючись умовними знаками, визначати напрями на глобусі; працювати з телурієм та контурними картами.
Обладання : контурна карта, інструктивна картка, глобус. телурій, атлас.
Хід роботи.
1.Знайдіть на глобусі Північний і Південний полюси, а також екватор. Підпишіть їх на контурній карті.
2.Заповніть таблицю.
Материки, що розташовані у північній півкулі |
Материки, що розташовані у південній півкулі |
Материки, що розташовані у південній і північній |
|
|
півкулях |
|
|
|
|
|
|
3.Знайдіть на фізичному глобусі : гори Гімалаї, Середземне море, Амазонську низовину. Як їх позначено на глобусі? На контурну карту нанесіть ці об'єкти друкованими літерами.Море - синьою ручкою, форми рельєфу - чорною. Гори - лінією в міру їх простягання.
4.Користуючись політичним глобусом, знайдіть і покажіть на ньому Україну.
а) Заповніть таблицю.Визначте в якому напрямку розташовані країни, що у таблиці, по відношенню до нашої держави.
Україна |
Інші країни |
В якому напрямку від України розміщені |
Україна |
Молдова |
Південно - західному |
Україна |
Польща |
|
Україна |
Франція |
|
Україна |
Велика Британія |
|
Україна |
Фінляндія |
|
Україна |
Італія |
|
б)Знайдіть на фізичному глобусі материки Австралія та Північна Америка. Визначте, в якому напрямку від Австралії розташована Північна Америка.
Вставте пропущені слова
Північна Америка розташована від Австралії в______________напрямку.
5.Покажіть на глобусі Західну і Східну півкулі. Знайдіть ці півкулі та назвіть океани.Заповніть таблицю.
Океани, що розташовані тільки в |
Океани, що розташовані в обох |
одній півкулі (Західній чи Східній) |
півкулях (Західній та Східній) |
|
|
|
|
|
|
6.Знайдіть на карті світу міста Нью - Йорк (США) та Токіо (Японія) Виміряйте лінійкою довжину лінії, що сполучає ці дві точки.Чи відрізняється довжина цих ліній на карті і глобусі? Зробіть висновок. Оформіть результати роботи у таблиці.
Довжина лінії між НьюЙорком і Токіо на карті |
Довжина лінії між НьюЙорком і Токіо на глобусі |
Різниця у довжині |
Висновок |
|
|
|
|
7.Знайдіть на карті світу міста Кейптаун (ПАР) і Сідней (Австралія)
Проведіть на контурній карті лінію між цими містами.Потім зробіть те саме, використовуючи глобус. Через які великі географічні об’єкти проходить лінія між цими містами?
Підпишіть ці об'єкти на контурній карті.
8.На карті та глобусі знайдіть точку, де перетинаються екватор і початковий меридіан. Знайдіть цю саму точку на глобусі. Наведіть приклади географічних об’єктів , що розташовані на північ, південь, захід, схід від цієї точки. Результати оформіть у таблиці.
Точка перетину екватора і початкового меридіану |
Географічні об’єкти , що знаходятьс я на північ від даної точки |
Географічні об’єкти , що знаходятьс я на південь від даної точки |
Географічні об’єкти , що знаходяться на захід від даної точки |
Географічні об’єкти , що знаходяться на схід від даної точки |
точка |
|
|
|
|
9. Протяжність Чорного моря із заходу на схід приблизно 1200 кілометрів.Скільки таких морів , як Чорне, може вміститися вздовж екватора.Виконайте дане завдання і придумайте аналогічне для своїх однокласників і однокласниць.
Вставте пропущені слова:
Якщо довжина екватора становить_____________кілометрів, а довжина Чорного моря 1200 кілометрів, то щоб визначити кількість таких морів може вміститися вздовж екватор, потрібно довжину______________поділити на _______________Чорного моря і дізнатися _____________морів.