Година цікавих дослідів "Фізика навколо нас" проводиться протягом тижня фізики. На початку учням 7-9 класів пропонується презентація про те, де вони зустрічаються з фізикою в повсякденному житті. Далі учні 8 або 9 класів показують цікаві досліди всім присутнім. Потрібно розгадати секрет - пояснити побачене на основі знань, здобутих на уроках фізики. Закінчується захід виконанням жартівливих частівок про фізику.
ГОДИНА ЦІКАВИХ ДОСЛІДІВ «ФІЗИКА НАВКОЛО НАС»
Без сомнения, все наше знание начинается с опытов.
(Кант Эммануил. Немецкий философ 1724-1804г.г)
Мета заходу: познайомити учнів з предметом фізики, деякими фізичними явищами; показати значення фізичних знань в житті людини; створити умови для розвитку пізнавального інтересу до фізики; розвивати увагу, спостережливість, уміння застосовувати знання в новій ситуації; привчати дітей до доброзичливого спілкування.
Хід заходу
1. Вступне слово вчителя:
Сьогодні ми з Вами відправимося в дивовижну подорож в царство Фізики. Що ж це за царство, в якому править Фізика?
2. Презентація «Фізика навколо нас».
3. Пісня «Як нам цікаво фізику вчити» (на мелодію «В саду гуляла»)
Як нам цікаво фізику вчити (2р)
Як нам важливо з нею дружити.
Якби не було закону Ома, (2р)
То ми б сиділи без світла дома.
А ще ньютони, вольти, ампери. (2р)
В голову лізуть всякі химери.
Розряди в газі, підшипник в маслі, (2р)
Лінзи оптичні, струми трифазні.
Ночі не сплю я, формули бачу, (2р)
А над задачой мало не плачу.
Хто хоче добре фізику знати (2р)
Мусить не їсти, мусить не спати.
4. Вчитель: сьогодні ми з учнями 8 класу продемонструємо цікаві досліди, як доказ того, що фізика наука дивовижна. А ви самі зробіть висновок: чи потрібно знати фізику?
5. Демонстрація дослідів.
1 дослід. Три склянки і аркуш паперу
(Чи витримає аркуш паперу вагу стакана?)
Обладнання: три однакові склянки і листок.
Хід досліду. Для виконання завдання необхідно мати три склянки і аркуш паперу з учнівського зошита.
Необхідно встановити склянку на аркуш паперу, що, як місток, єднає дві склянки.
Багато учнів вважає, що зробити це — неможливо, бо аркуш прогинається під дією сили тяжіння і не зможе втримати склянку. Але, якщо зробити з аркуша гармошку, як зображено на малюнку, завдання виконає кожен.
Пояснення явища. Коли з аркуша паперу зробити гармошку, в нього з'являться ребра жорсткості, які значно збільшують міцність і жорсткість конструкції.
2 дослід. «Чарівна картоплина»
(Чому в одній банці з водою картоплина тоне, а в іншій – ні?)
Обладнання: дві 0,5 банки, дві картоплини, вода, сіль.
Пояснення явища. Картопля у прісній воді тоне, а в солоній — спливає, тому можна зробити висновок, що в посудині спочатку була солона вода густина якої більша, ніж прісної води, а потім доливали прісну воду. Відносно рівня солоної води картоплина трохи спливе.
3 відеодослід «Атмосферний тиск»
Учень повторює цей дослід.
Обладнання: стакан з водою, листок паперу.
Пояснення явища. Під час притискання долонею аркуша до вінця склянки ми мимоволі втискуємо його у склянку. Коли склянку перевернуто і рука не підтримує аркуш, вода під дією сили тяжіння намагається виштовхнути лист, збільшуючи його радіус кривизни. Об'єм середовища, що знаходиться у склянці, збільшується. Об'єм води залишається сталим, отже, збільшується об'єм повітря у склянці. Це спричиняє зменшення його тиску. Завдяки цьому виникає сила різниці тисків атмосферного повітря і повітря у склянці, яка притискає аркуш до вінців і тримає стовп води.
4 дослід «Неслухняний ґудзик»
Обладнання: стакан, газована вода, ґудзик.
Хід досліду. В склянку наливають газовану воду і вкидають ґудзик. Спочатку він тоне. Та потім ґудзик спливає на поверхню води. Потім знову опускається.
Пояснення явища. Ґудзик обліплюють пухирці газу. Архімедова сила стає більша за значенням від сили тяжіння, і ґудзик спливає. Коли пухирці лопаються – знову тоне.
5 дослід «Сухим із води»
Потрібно дістати монету із тарілки з водою не замочивши рук.
Обладнання: тарілка, стакан, монета, вода, сірники, листок паперу.
Хід досліду.
6 відеодослід «Яйце в графині»
Учень повторює цей дослід з іншим обладнанням.
Обладнання: 3-х л банка, кулька з водою, папір, сірники.
Пояснення явища. Гази всередині посудини будуть охолоджуватись, тиск - зменшуватиметься. Завдяки різниці тисків кулька буде втягнута всередину посудини.
7 відеодослід «Картезіанський водолаз»
«Картезіанський водолаз» у пластиковій пляшці з водою («водолаза» можна зробити із коктельної трубочки і двох скріпок).
Назва картезіанський водолаз походить від імені французького вченого Рене Декарта, ім’я якого по латині звучало Картезіус. Він вперше сконструював водолаза і демонстрував його, пояснивши принцип дії.
Пояснення явища. Під час стискання пляшки в ній підвищується тиск. Об'єм бульбашки повітря, що знаходиться у пробірці, зменшується. Виштовхувальна сила Архімеда стає меншою за силу тяжіння, і пробірка тоне. Змінюючи тиск у пляшці, можна досягти ситуації, коли пробірка не буде рухатись, перебуваючи посередині пляшки.
6. Фізичні співаночки (частівки про фізику).
Ми електрику вивчали,
Ома знаємо закон.
А як залік написали,
То здригнувсь Ампер і Ом.
Ми на фізиці вивчали
Теплопередачу.
Тепер знаєм, як про чайник
Розв’язать задачу.
Ми на фізиці дізнались:
Мідь хороший провідник.
Але мідь усю покрали,
Алюміній також зник.
Відкрив нащось був Ньютон
Клятих три закони.
Не дають вони нам спати
Ні в школі ні вдома.
Рух прискорений у нас
Часто відбувається.
До їдальні всі біжать,
Школа аж здригається.
Дерево в воді не тоне,
Камінець у ртуті.
Муму тоже б не втопилась,
Та це не по суті.
7. Підсумок заходу: Всі явища, про які було сьогодні розказано, можна пояснити, лише знаючи фізику. Тому фізику заслужено можна назвати царицею нашого життя.
Теорія і практика – науки два крила.
Бажаємо, щоб фізика Вам успіх принесла.
1