Година екологічної грамотності
«Мій голос на захист природи»
І |
Організаційна частина
|
30 хв. 5 хв. 5 хв. 10 хв. 5 хв. 5 хв. |
ІІ |
Основна частина
|
1 год. 10 хв. 5 хв. 15 хв. 5 хв. 15 хв. 5 хв. 15 хв. 10 хв. |
ІІІ |
Заключна частина 1. Завершення вправи «Очікування» 2. Вправа «Давай поговоримо» 3. Заключне слово тренера |
20 хв. 5 хв. 10 хв. 5 хв. |
Мета: сприяти формуванню у дітей екологічної свідомості, усвідомлення ними цінності та унікальності природи, вчити дбати про своє довкілля та його чистоту.
Обладнання: дошка, стільці – 20 шт., столи – 4 шт., плакат «Очікування – дерево».
Демонстраційний матеріал: плакат «Світ навколо любові просить!», різні види сміття, фотографії первоцвітів, домашніх улюбленців.
Матеріальні ресурси: папір АЗ – 5 шт., беджики – 20 шт., ручки, маркери (різного кольору) – 15 шт., скотч – 1 шт., ватмани – 4 шт., стікери-листочки – 20 шт.
Зміст заняття:
І. Організаційна частина (30 хв.)
Меблі в аудиторії мають бути розставлені таким чином, щоб сприяти спілкуванню між тренером і учасниками. Іноді тренер може сідати разом із групою. Чим більш продуманим у плані рівності учасників буде розміщення, тим успішніше відбувається обговорення.
Тренер. Рідна природа … Ці слова сповнені глибокого і хвилюючого змісту. Перед кожним із нас постає неосяжний, розмаїтий світ рослин і тварин, чарівні краєвиди, чисті джерела, глибокі озера, дрімучі ліси та високі гори. Юне серце завжди відкрите красі природи. Зачаровує солов’їна пісня, вабить голубінь ріки, зворушує шепіт пшениці. Барви і музика земних чарів живуть у нас.
З давніх-давен природа була основою життя людини. У ній людина знаходила все для задоволення своїх потреб: їжу, одяг, житло, здоров’я. Проте природа не безмежна у своїй щедрості, не залишається байдужою до проявів споживацького, егоїстичного ставлення до неї.
Природа споконвічно не жаліє нам нічого, даруючи щедро всі свої дари… А від нас щоденно просить лиш одного – бути добрими до неї. Отож, тема нашого заняття «Мій голос на захист природи». Сьогодні ми навчимося любити й шанувати нашу неньку природу.
Мета: знайомство з учасниками, налагодження контакту між учасниками
Хід вправи: учасники заняття сідають у коло. По черзі кожен називає своє ім’я та говорить: «В природі я люблю... А ти?» і звертається до сусіда.
Тренер. Сьогодні ми будемо говорити як зберегти красу рідної природи. Тому пропоную згадати екологічні проблеми, які людство завдало природі.
Мета: допомогти учасникам усвідомити власні очікування від тренінгового заняття.
Хід вправи: тренер звертається до учасників з проханням написати свої очікування на стікерах у формі листочків, потім всі по черзі промовляють свої очікування та прикріплюють їх на плакаті з зображенням дерева.
Мета: показати необхідність вироблення і дотримання певних правил, за якими будується взаємодія учасників групи; прийняти правила для продуктивної роботи групи під час тренінгу.
Орієнтовні правила:
ІІ. Основна частина (1 год. 25 хв.)
1. Вправа «Усе про себе» (5 хв.)
Мета: налагодження міжособистісного спілкування в групі, підвищення самооцінки, отримання підтримки групи, створення атмосфери співпраці.
Хід вправи: тренер говорить фрази, пов’язані з природою. Учасникам необхідно виконати дії:
Тренер. Бачите, які ми єдині, як у нас багато спільного. То ж, давайте сьогодні будемо працювати дружно і сміливо.
2. Вправа «Зобрази проблему» (15 хв.)
Мета: сприяти формуванню у дітей екологічної свідомості, усвідомлення ними екологічних проблем, розвивати творчі здібності
Хід вправи: тренер об’єднує учасників у пари, за лічилкою «Зима-літо». Кожній парі роздає картку з певною проблемою. Учасникам потрібно намалювати свою проблему, а іншим відгадати про що йдеться.
Тренер. Так, екологічні проблеми ми знаємо, то ж вперед вирішувати їх разом! Згадайте, як навесні зачаровує нас краса первоцвітів, які не боячись холодів, вже попіднімали свої голівки. Пропоную згадати квіти, які першими сповіщають нам про прихід весни.
3. Вправа «Згадаймо первоцвіти» (5 хв.)
Мета: поповнити знання учасників про первоцвіти
Хід вправи: керівник гуртка зачитує опис первоцвітів, а учасники повинні встановити відповідність між описом та назвою.
Орієнтовний перелік завдань:
А За красу і ніжність квіток називають блакитною зірочкою. Побачити первоцвіт можна в лісі в березні-квітні, коли земля вже прокинулась від зимового сну, тоді здається, ніби клаптики блакитного неба впали на землю. У кожної квітки шість тендітних блакитних пелюсточок, листочки видовжені. Солодкий нектар цієї квітки збирають бджоли. (Проліска)
Б Розцвітає рано навесні на схилах поблизу водойм, де добре пригріває сонечко. Здається, що загорілись маленькі золотисті вогники. У хмарну погоду квіти закриті, наче сумують за сонцем. Листки знизу вкриті ніжним білим пухом, доторкнешся – листок теплий, лагідний, як мамині руки. (Мати-й- мачуха)
В Ніжні фіолетові квітки піднімаються на тоненьких стебельцям і наче прислухаються до весняних звуків лісу: співу пташок, шелесту молоденького листя дерев і кущів. Листки схожі на маленькі розгорнуті долоньки. Серединка квіточки, наче крихітне очко, вдивляється у лісову красу. (Фіалки)
Г Коли в лісі зацвітають ці квіти, здається, що землю вкрили розкішним килимом. Квіти рожево-фіолетового, блідо-жовтого, білого кольорів, невеликі, але їх багато, зібрані вони в пишні. Рясні китиці. Красу квіток доповнюють вирізані трійчасті листки. (Ряст)
Д Один з перших сповіщає про прихід весни. Ніжні, подібні до невеличких дзвоників білосніжні квітки прикрашають іще зимовий ліс. Свою назву отримав тому, що починає він рости в лютому під зимовою ковдрою, а в березні на землі гойдаються сніжно-білі квітки. (Підсніжник)
Тренер. Так, ви знаєте квіти, які зацвітають рано навесні. Пропоную написати лист мешканцям нашого міста, чому не можна зривати першоцвіти.
4. Вправа «Відкритий лист» (15 хв.)
Мета: розвивати мислення, творчі здібності учасників заходу
Хід вправи: учасники по парам пишуть листи та озвучують їх.
5. Вправа – руханка «Море хвилюється раз…» (5 хв.)
Мета: допомогти дітям зняти напруження, формувати вміння розслаблятися
Хід вправи: серед учасників обирають ведучого, який говорить: «Море хвилюється раз, море хвилюється два, море хвилюється три – казкова фігура на місці завмри». Кожен повинен зобразити фігуру, а ведучий відгадати її.
Тренер. З кожним роком збільшується кількість побутового сміття. Як не перетворити нашу країну на смітник? Пропоную дану проблему обговорити під час виконання наступної вправи.
6. Вправа «Як ти поступиш?» (15 хв.)
Мета: формувати в учасників практичні навички по подоланню екологічних проблем.
Хід вправи: тренер об’єднує учасників у чотири групи за лічилкою: «Зима-літо-весна-осінь». Кожна група отримує картку із ситуацією, яку обговорюють у своїй групі. Спікер групи висловлює колективну думку з даного питання.
Орієнтовний зміст завдань:
Ситуація 1
Екологи рекомендують робити покупки з полотняною сумкою, яку можна неодноразово використовувати. А яка ваша позиція?
Ситуація 2
Багато екологів та медиків наводять достатньо аргументів на користь використання підгузників, виготовлених з матерії, замість одноразових. Яка ваша думка стосовно даного питання?
Ситуація 3
Більшість екологів не схвалює використання пластикової упаковки включно з пластиковими пляшками для газованої води. На даний час вони рекомендують застосовувати скляні пляшки і потім віддавати їх на переробку. Як ви ставитесь до цієї пропозиції?
Ситуація 4
Щодня Іван Васильович сортує сміття та відносить їх у відповідні сміттєві баки. Чи доцільно так робити. Яка ваша думка стосовно даного питання?
Тренер. Кожному, хто викидає сміття, добре відомо, як швидко воно може нагромаджуватись. Сподіваюсь, що на сьогоднішньому тренінгу, ви дізнались, що можна знайти у побутовому смітті, і обміркували різні способи його знищення.
7. Вправа «Захистимо бездомних тварин» (10 хв.)
Мета: з’ясувати відношення учасників тренінгу до проблеми безпритульності тварин, виховувати любов до братів наших менших.
Хід вправи: за лічилкою «Радість-Щастя» тренер об’єднує учасників у дві групи. Кожна з груп отримує проблему та повинна прописати шляхи її подолання. Члени групи мусять розповісти один одному, що їм відомо з приводу представленої проблеми та методом мозкового штурму вирішити її. Кожна група методом мозкового штурму розробляє свої асоціативні кущі з наведеної проблеми.
Орієнтовний зміст завдань:
Проблема 1: «Що призвело до зростання чисельності бездомних тварин?»
Проблема 2: «Хто відповідальний за бездомних тварин?».
ІІІ. Заключна частина (20 хв.)
Тренер. Чи здійснились ваші очікування? Чи отримали якусь нову інформацію сьогодні на занятті?
Мета: закріпити отримані знання; сформувати стійку позицію щодо необхідності збереження довкілля.
Хід вправи: учасники заходу розповідають про свої враження від заняття.
3. Заключне слово (5 хв.)
Тренер. Ну що ж з проблемами ми точно справимось! Пам’ятаймо, що ми – мудрі господарі природи й свій голос віддаємо на її захист!
Поважайте, любіть природу,
всі творіння її цінуйте,
бережіть її ніжну вроду
і ніколи її не руйнуйте!
Без природи немає людини,
обірветься без неї життя,
Пам’ятайте це щохвилини
без природи нема майбуття!
До побачення!