Година класного керівника "Формула спілкування"

Про матеріал
озброїти учнів знаннями і практичними рекомендаціями про основи спілкування; дати їм практичні рекомендації щодо удосконалення своєї мови, уміння спілкуватися.
Перегляд файлу

                                                                                    

                                                                                        

 

Година класного керівника

«Формула спілкування »

(з комп’ютерною презентацією)

                                                               

 

                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА: Формула спілкування МЕТА: (1 слайд)

озброїти учнів знаннями і практичними рекомендаціями про основи спілкування; дати їм практичні рекомендації щодо удосконалення своєї мови, уміння спілкуватися; спонукати учнів застосовувати набуті знання у повсякденному спілкуванні;

формувати в них навички тактовно, цікаво говорити, установлювати тісні стосунки із співрозмовником; виховувати в них високу мовну культуру; сприяти самовдосконаленню учнів, їхньому інтелектуальному і моральному розвитку, вміння спілкуватися з однолітками та старшими, виховувати у дітей повагу до себе та до інших.

Обладнання: малюнок з чотирьох фігур (трикутник, квадрат, коло, зигзаг), картки восьми кольорів (синій, зелений, червоний, жовтий, фіолетовий, коричневий, чорний, сірий), плакат з надписом "Якщо хочеш, щоб тебе поважали, поважай себе й Інших" (Народна мудрість).

 ХІД ЗАНЯТТЯ

  1. Вправа «Очікування». (2 слайд)

Уявіть собі, що ви тримаєте піщинку. Кожен має написати на ній свої очікування від цього заняття і приклеїти вгорі нашого пісочного годинника. Наприкінці заняття ви перемістите свою піщинку вниз настільки, наскільки справдилися ваші очікування.

У середньовічних лицарських романах про короля Артура розповідається, що на королівських бенкетах лицарі сідали за круглий стіл, щоб уникнути суперечок про те, хто сидить на почесному кінці столу, а кому дісталося непочесне місце. Згодом круглий стіл став незамінним атрибутом міжнародних конференцій, дипломатичних переговорів. Вислів "сісти за круглий стіл" тепер означає: розпочати доброзичливий обмін думками, миролюбні переговори. Тому ми зібралися за нашим імпровізованим круглим столом для серйозної розмови про те, як навчитися володіти собою і спілкуватися з іншими.

Вчитель. «Людина може обійтися без багатьох речей, але не без іншої людини», - сказав один учений. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли одягаєте новий одяг, ви думаєте, чи сподобається цей одяг і їм і що вони скажуть.

Але людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитись ладити з людьми. Ці вміння чи не найважливіші для всіх. Вони допомагають зберегти душевний спокій, упевнено поводитись у будь-якому товаристві, легко знайомитись і знаходити собі друзів, досягти успіху.

  1. Тест. (З слайд)

Давайте проведемо коротенький, але важливий тест.

Запишіть на аркуші паперу в стовпчик 5 найприємніших подій із вашого життя. Після кожного пункту відмітьте, завдяки кому чи чому відбулася ця подія.

Тепер запишіть 5 неприємних подій із вашого життя. Після кожного пункту також відмітьте, завдяки кому чи чому вона відбулася.

А тепер проведіть підрахунок: загальна кількість подій 10; події, які відбулися "завдяки мені" - N. Знайдіть відношення (N : 10) х 100%. Отриманий результат виражає ступінь залежності вашого життя від ваших бажань, а отже, від вас самих.

Погляньте! У більшості випадків ви самі були причиною подій. А це означає, що саме ви - "капітан свого корабля життя". І куди ви його спрямуєте - до хорошого чи до поганого - залежить від вас, від вашої особистості.

3. Притча.

Послухайте притчу про Істину.

Одного разу боги вирішили створити Всесвіт. Створили зірки, сонце, місяць, моря, гори, квіти, хмари, людину й Істину. Однак постало питання: куди заховати Істину, щоб людина не змогла її відшукати. їм забажалося продовжити шлях пошуку Істини. "Давайте сховаємо її на найвищій гірській вершині", - сказав один. "Давайте сховаємо її на далекій зірці", - запропонував другий. "Давайте покладемо її на дно найглибшої безодні", - промовив третій. "Давайте заховаємо її на зворотному боці місяця", - підхопив четвертий. А наймудріший Бог сказав: "Ні. Ми заховаємо Істину в серці людини, так вона шукатиме її у всьому Всесвіті, не знаючи, що носить її постійно в собі".

  •      До яких роздумів спонукала вас ця притча? (Відповіді учнів)
  •                  Діти як ви думаєте завдяки чому люди розуміють одне одного?
  •                  Що таке спілкування?
  •                  Що необхідно людині для того, щоб відчувати радість від спілкування? Розповідь вчителя

Поняття «спілкування» в психології уживається найчастіше стосовно міжособових контактів. Спілкування — це взаємодія двох або декількох осіб в обміні інформацією чи в практичній діяльності. Спілкування з іншими людьми розглядається як «обробка людей людьми», виходячи з цього, суть спілкування із самим собою можна визначити як «обробку людиною самої себе». Відомий філософ Л. Феиєрбах визначав значення спілкування таким чином: «Спілкування звеличує, у суспільстві людина мимоволі, без жодного удавання тримає себе інакше, ніж наодинці».

Мистецтво спілкування — одна з найбільших здібностей людини, вона піднімає її над усім живим і робить людиною!

Слово — найбільш змістовний, об'ємний, виразний" засіб людського спілкування. Уміння говорити, слухати — важливі умови взаєморозуміння. Немає у світі зброї, сильнішої за слова. Недаремно говорять, що словом людським можна зсунути гору з місця. Словами борються, словами люблять, словами ненавидять, словами вбивають, словами творять величезні справи в історії людства.

Про вміння користуватися словом писали ще в давню давнину. У «Повчанні синам» Володимира Мономаха говориться: «При старих мовчати, мудрих слухати, старшим коритися, з рівними собі й молодшими... без лукавого на­міру розмовляти і більше вдумуватися, не шаленіти словом, не осуджувати мовою».

Ще з «Одіссеї» великого Гомера беруть витоки такі приказки: «Про одне слід говорити, а про інше мовчати», «Хто мовчить, той двох навчить» .

4.Робота в парах. Робота з прислів'ями та приказками. (4 слайд)

А зараз попрацюємо в парах. Пригадайте прислів'я або приказки про слова та запишіть в зошит.

Погане слово краще проковтнути, ніж промовити.

Яка людина, така її мова.

Вмієш сказати — вмій і змовчати.

Ласкаві слова — весняний день.

Слово людини здатне обернутися злом.

Слово не стріла, а серце пробиває.

Гарне слово дорожче за гроші.

В легковажної людини язик довгий.

Говорить гарно, мов горіхи гризе.

Сухе дерево безплідне, пусте слово марне.

  1. Доповідь учня

А зараз ми послухаємо доповідь вашої однокласниці «Спілкування з моєї точки зору».

5. Мозковий штурм

Ви слухали офіційну точку зору на проблему спілкування. А тепер я хочу запропонувати вам разом з'ясувати, чому ми раз у раз повертаємося до питання культури спілкування. Навіщо нам так необхідно опанувати цим мистецтвом?

Що ж таке спілкування з вашої точки зору?

 Інформаційне повідомлення учнів.

а) Спілкування - це обмін думками, враженнями, інформацією про себе і про все, що може цікавити людей. У процесі спілкування в індивіда формуються

загальні й неповторні якості. Людство виробило певні правила (норми) й моральні принципи спілкування, що покладені в основу культури спілкування, це повага, співчуття, співпереживання, щирість, тактовність, доброзичливість і гарні манери.

б) Я вважаю, що повага - це першочергова вимога моральних взаємин між людьми. Воно передбачає ставлення до людини, в якому визнається гідність особи. Це виражається в делікатності, чуйності, скромності.

Говорячи про те, яке значення має спілкування для людини, доречно процитувати Михайла Стельмаха:

Поміж людьми я жив і ріс,

Поміж людьми шукав я щастя,

З людьми ростив сади і ліс,

Де бризки неба квітли рястом.

Мене любили, я любив –

І це в житті найбільше щастя.

Про яку любов говорить автор?

Вчитель Діти як ви думаєте, що таке етикет?

Ознайомтеся з повідомленням про мовний етикет.

6. Учень читає. Повідомлення про мовний етикет (5 слайд) 

У кожному суспільстві стосунки між людьми виражаються у певних правилах поведінки. Такий установлений порядок поведінки в товаристві, певному оточенні називається етикетом . Мовлення й етикет нерозривно пов'язані між собою.

У поняття культури мовлення входить і поведінка мовця, або мовний етикет. Те, що називають мовним етикетом, використовується щоденно в мовленні кожної людини. Це найбільш уживані слова і вирази, з якими люди звертаються одне до одного, виявляючи ввічливість, пошану, стриманість, такт. Нам по декілька разів на день доводиться вітатися, прощатися з людьми, бажати успіху, вибачатися, співчувати комусь, радити, просити, запрошувати.

Мовний етикет є тією сукупністю мовних засобів, які регулюють нашу поведінку в процесі мовлення. Мовна поведінка людини повинна виявляти її глибоку, справжню повагу до інших людей. Мовний етикет робить спілкування людини з іншими приємним, бажаним.

  1. Правила мовного етикету у прислів'ях (6 слайд)

Зараз перевіримо чи знаєте-ви правила мовного етикету. Змагання 2-х команд: хто швидше із розсипаних на столі прислів'їв складе правила мовного етикету й підготує коментар до них. Прислів'я, написані на картках, розкладені на столі

Всякому слову свій час.

Краще мовчати, аніж брехати.

Бережи хліб на обід, а слово на відповідь.

Не хочеш почути дурних слів, не кажи їх сам.

Треба знати, де що сказати.

Що маєш казати, те наперед обміркуй.

Говорить, наче три дні не їв.

Заторохкотіла сорока, як діжка з горохом.

Слово до слова - зложиться мова.

Говорить гарно, мов горіхи гризе.

Вчитель. Видатний український філософ Г.Сковорода зауважував, що для того, аби виміряти небо і землю, спершу маємо виміряти самих себе; а шлях до пізнання істини лежить через самопізнання. "Пізнай себе!" - цей заклик звернений до кожного особисто. Шлях людини до себе і до людей, визначення своїх здібностей і можливостей, свого місця серед людей лежить через пізнання самого себе. А як ми можемо пізнати себе? Тільки викликавши на відверту розмову самих себе.

Пізнання себе і світу всередині себе - один із важких експериментів, але необхідних. Пізнати себе як частину світу, пізнати світ навколо себе і світ у собі - це сенс життя людини. А мистецтво жити полягає в мистецтві спілкуватися з собою і з іншими.

  1. Притча про вільну людину

"Одна людина жила сама і нічого не мала. А отже, вона не мала що втрачати, тож цим пишалася і вважала себе вільною. "Мені нічого втрачати, - казала вона. - Мені нічого втрачати!". Якось вона захотіла побачити себе. Поглянувши на чисту поверхню озера, вона дуже здивувалася, тому що вода

відображала тільки небо і хмари. "А де ж я?" - розлютилася людина. "А тебе немає", - відповіло озеро.

Який висновок ми можемо зробити з цієї розповіді?

Вчитель

А чому спілкування - це наука, яку необхідно вивчати протягом усього життя?

9. Хвилина відпочинку (7 слайд) . А зараз давайте трохи відпочинемо.

Оскільки 2014 рік - це рік Шевченка, то згадаємо його поезію

Ну що б здавалося слова....

Вчитель. Усім відомо, що основою спілкування є слова, розмова. А чи замислювалися ви коли-небудь про те, як говорите ви? Як спілкуєтеся з однолітками, батьками, вчителями, знайомими? Це важливо, адже майже все наше життя минає серед людей.

Люди - дивні істоти. Вони вирощують в одному саду тисячі троянд... і не знаходять тієї, що шукають. Але ж те, що вони шукають, можна знайти в одній-єдиній троянді, в одному-єдиному ковтку води. А сенс життя полягає в тому, щоб відрізнити погане від хорошого і зрозуміти своє призначення в цьому житті. Саме про таке призначення писав Василь Симоненко у своєму вірші.

           Ти знаєш, що ти - людина.  Ти знаєш про це чи ні?

           Усмішка твоя - єдина, Мука твоя - єдина,

Очі твої - одні.

            Більше тебе не буде. Завтра на цій землі

Інші ходитимуть люди, Інші кохатимуть люди –

Добрі, ласкаві й злі.

Бо ти на землі - людина, І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя - єдина, Мука твоя - єдина,

Очі твої - одні.

Вчитель. Тобто, ми повинні шукати себе і не зупинятись у своєму пошукові, пошукові свого змісту, пошукові себе серед інших.

Вчитель. У житті майже щодня трапляється ситуація, коли треба звернутися по допомогу, чітко висловити свою позицію або від чогось відмовитись. У таких випадках ми зазвичай поводимося або пасивно, або агресивно, або впевнено, запишемо схему (8 слайд)

ПОВЕДІНКА

ПАСИВНА АГРЕСИВНА УПЕВНЕНА

Пасивна поведінка

Такі люди дозволяють використовувати їх і тому нерідко стають об'єктами жартів і знущання. Не вміють захистити себе, не здатні самостійно приймати рішення, вони не можуть нікому відмовити, навіть якщо пропозиція не вигідна для них, а то й небезпечна.

Агресивна поведінка

До категорії цих людей відносять розбишаків, хуліганів, сварливих людей. Упевнена поведінка Ми попробуємо визначити самостійно

-Я вам прочитаю жартівливі рецепти, а ви визначите, який це тип поведінки.

1. Перемішайте сором'язливість із заниженою самооцінкою. Додайте зацькований погляд, опущені плечі, переляканий вираз обличчя, залиште на кілька днів, щоб прокисло. (пасивна)

2. Перемішайте погрози і лайку з парою стиснутих кулаків, насупленими бровами і сердитим голосом. Додайте злості, мстивості, жадібності, доведіть до кипіння, (агресивна)

3. Перемішайте частку порядності з чесністю, справедливістю і почуттям обов'язку. Додайте ввічливості, вихованості, гарних манер. Перед уживанням злегка підігрійте, (упевнена)

Яка перевага упевненої поведінки?

10. «Усе залежить від тебе».

Колись у давньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин. Весь день його складався з примірок вбрання та розмов про свій розум... Так минали роки за роками... Аж ось пройшов поголос, що з'явився

мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він : хто може називати якогось там ченця найрозумнішим на світі!? І вирішив обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках - живе чи мертве. І якщо чернець скаже,' що живе, я задушу метелика, а якщо мертве - випущу його...» І ось настав день зустрічі. У залі зібралось багато людей. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав на ченця. Аж ось двері відкрились і до зали зайшов невеличкий чоловік. І тоді, зло посміхаючись, мандарин сказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках - живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках». Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю.

Діти, про що нам говорить ця притча?

Отже, з цього ми можемо зробити висновок, що лише від нас залежить, чи буде наша взаємодія, розмова, спілкування з іншими живою, яскравою, плідною, чи навпаки.

Вчитель. А зараз переглянемо відео «Поради психолога, яким має бути спілкування»

  1. Відео. Поради психолога, яким має бути спілкування (9 слайд)
  2. Поради для ровесників. (10 слайд)

А зараз переглянувши поради психолога давайте спробуємо скласти букет порад для ровесників, що допоможуть їм спілкуватися, бути толерантними, життєрадісними. ( пишуть на квітках і приклеюють на дошці.)

  1. Тест "Хто ви?" (11 слайд)

Подивіться на малюнки чотирьох фігур. Виберіть ту, яка в цей момент вам найбільше подобається.

Характеристики

Трикутник. Ця фігура символізує лідерство. Найхарактерніша ознака справжнього трикутника - вміння концентрувати увагу на головній меті. "Трикутники" - енергійні, нестримані, сильні особистості, які ставлять точні цілі і, як правило, досягають мети. Вони честолюбні і прагматичні.

Намагаються завжди бути першими і тому часто конкурують, змагаються з іншими.

Квадрат. Дуже організована фігура. Має багато "кутів", які ускладнюють спілкування з ним. Прагне до лідерства, але часто при цьому не звертає уваги на інших. У міру енергійний і емоційний, честолюбний і прагматичний. Часто досягає мети. Іноді дозволяє собі розслабитися. Може бути лідером.

Коло. Найбільш доброзичлива з фігур. Володіє високою чутливістю, розвиненою здатністю співчувати, емоційно відгукуватися на переживання інших. Відчуває чужу радість і чужий біль, як свій власний. Радіє, коли всі ладять один з одним. Тому, коли виникає конфлікт, поступається першим. Користується авторитетом і тому може бути неформальним лідером.

Зигзаг. Фігура, яка символізує творчість. Комбінування абсолютно різних, не схожих ідей і створення на цій основі чогось нового, оригінального - ось що подобається "зигзагам". "Зигзаг" - найбільш активний і чутливий з усіх знаків. Коли у нього з'являється нова цікава ідея, він готовий поділитися нею з усім світом! "Зигзаги" - невтомні провідники своїх ідей і можуть захопитися ними. Разом з тим це дуже емоційний і залежний від оцінки навколишніх знак.

Вчитель. Чи є в нашому класі трикутник, квадрат, коло, зигзаз?

Але я думаю, що в кожному з вас є такі риси характеру як лідерство, організованість, доброзичливість та творчість.

Тип темпераменту (12 слайд)

  1. "Методика кольорових виборів Люмера"

Учитель на дошці вивішує картки восьми кольорів:

1)

синього; 

2)

зеленого;

3)

червоного;

4)

жовтого;

5)

фіолетового;

6)

коричневого;

7)

чорного;

8)

сірого.

Учні записують номери тих кольорів, які найбільше подобаються. Вчитель розшифровує.

Основні кольори:синій, зелений, червоний, жовтий. В кого на І місці синій колір, то такі люди:

№1 — синій. Меланхолійні люди. їм потрібен комфорт, спокій, любов і прив'язаність.

№2 - зелений. Напруженість. Люди розсудливі - самоствердження, самоповага, визнання і значимість.

№3 - червоний. Життєві сили й активність. Сила волі і виражені захоплення (колір сексуальності). Чоловіче начало - агресивність, бажання досягти, володіти, бути лідером. Сангвінік.

№4 - жовтий. Імпульсивна активність, пов'язана з емоціями. Ближче до холерика. Оптимізм і безпосередність. Спілкування і контакти, рух, соціальна активність. Допоміжні кольори:

№5 - фіолетовий. Творчість і неординарність. Змішування синього і червоного - невизначеність, непередбачуваність, інтуїція, суб'єктивізм і відхід від реальності.

№6 - коричневий. Задоволення фізіологічних потреб. №7-чорний. Протест, неприйнятність, протидія, прагнення свободи. №8 - сірий. Звільнення від обов'язків і приховування від зовнішніх впливів. Група ризику: коли коричневий, чорний і сірий на перших місцях, особливо - коли разом.

Отже по розташуванні кольорів кожен з вас визначив свій тип темпераменту. Вчитель. У спілкуванні є ще одне правило, про яке не слід забувати. Яким би не був у вас настрій, ви зобов'язані бути коректними з товаришами, не старайтесь на комусь «зігнати злість». Адже відомо, що настрій, внутрішній стан людини в першу чергу відбиваються на результатах праці.

  1. Гра «Хто більше назве чарівних слів». Поділимося на 2 групи

(13 слайд)

Учитель пропонує учням назвати відомі їм слова-привітання та побажання. Усе записуємо в зошити.

І група Привітання                                 II група Побажання

Вчитель. Спілкування не може обмежуватися тільки тим, про що сьогодні йшла мова. Ми спілкуємося в транспорті, за столом, у сім'ї, у колі друзів.

Отже, спілкування — це не тільки взаємини, контакт між людьми, які пізнають одне одного, обмінюються інформацією і переживаннями з метою взаєморозуміння і взаєморегулювання поведінки, але це і спосіб існування, і головна умова розвитку людей. «Чим багатше і гармонійніше розвинена людина, тим більше готова вона до щастя. Для неї світ багатий, захоплюючий, а головне — добрий і відкритий. Він схожий на дім друзів: що хочеш — візьми, що цінуєш — віддай. А для людини обмеженої світ як величезне місто в абсолютно незнайомій країні. Усі вулиці відкриті, а йти по них страшно, бо невідомо, куди ведуть. І запитати когось — не знаєш мови... Гармонійній людині легко в спілкуванні: їй не треба шукати теми для розмови. А спілкування — це наше, якщо так можна виразитися, соціальне дихання».

Дійсно, як важко вміти знаходити спільну мову! Як важливо розуміти одне одного! Із самого дитинства треба засвоювати науку спілкування, оволодівати вмінням вести себе серед людей так, щоб їм було добре, приємно, зручно!

Підсумок заняття (14 слайд)

Який висновок можна зробити з нашої розмови?

Заключне слово вчителя. Ліна Костенко говорила:

І в житті, як на полі мінному

Я просила в цьому сторіччі.

Хоч би той магазинний мінімум:

  • Люди, будьте взаємно ввічливі!

І якби на те моя воля, Написала б я скрізь курсивами:

  • Так багато на світі горя,

Люди, будьте взаємно красивими.

А тепер візьміть свої піщинки й опустіть настільки, наскільки справдилися ваші очікування.

Хочеться закінчити нашу бесіду словами, які ви бачите на дошці : "Якщо хочеш, щоб тебе поважали, поважай себе й інших" (Народна мудрість).  Інформаційна хвилинка (15 слайд)

Проводиться у формі ТСН

1

 


docx
Додано
16 листопада 2021
Переглядів
887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку