Сценарій свята до Дня писемності "Світлина слова у безмежжі часу"

Про матеріал
Сценарій можна використовувати для проведення виховних годин до Дня писемності в 11-х класах з метою ознайомлення учнів зі скарбами рідної мови, виховання патріотичного почуття, інтересу до історичного минулого, прищеплення любові до української мови
Перегляд файлу

СЦЕНАРІЙ СВЯТА ДО ДНЯ ПИСЕМНОСТІ

«СВІТЛИНА  СЛОВА У БЕЗМЕЖЖІ ЧАСУ»

У 11 КЛАСІ

 

МЕТА: ознайомити учнів зі скарбами рідної мови, виховувати патріотичні почуття, інтерес до історичного минулого, прищеплювати любов і повагу до української мови.

ОБЛАДНАННЯ:

- стіннівки , привчені Міжнародному дню рідної мови;

- вислови про мову на слайдах;

- проект-презентація(історія виникнення писемності та української мови);

- музичний супровід;

- мультимедійні засоби навчання.

 

 

 

 

ХІД СВЯТА

(Слайд 1)

Вчитель :Доброго дня,шанувальники рідного слова!Ми раді вітати вас

у нашій  гостинній світлиці!Свято рідної мови розпочинаємо!

 

Трек 1

(музичний супровід-мінус пісні «Несе Галя воду»)

(виступ учнів)

                                                                             Із пуп’янка долонь

                                                                             Вихоплюється слово,

                                                                             Беззвучне і гучне, з роси,

 води й сльози

                                                                             Молись за нас, молись,

Пречиста рідна Мово.

                                                                             Народжена з хлібів і чистої лози,

                                                                             Єдина і свята, Пречиста Діва Мово,

                                                                             У полум’ї свічок прийди в пусті серця,

                                                                             Навчи молитись нас блакитно й калиново .

                                                                             Навчи чудових слів, яким нема кінця.

 

Не говори:в нас мова солов’їна,

Бо мова вище, ніж пташиний спів.

В її скарбниці-доля України,

Глибинна темниця правіків.

Вона нуртує джерелом криничним,

Із попелища феніксом встає,

Для нації вона гарант на вічність,

Тому її так люто ворог б є.

Все збережуть, а залишилось слово,

Знов до життя повернемось ми.

Лише тому, що не пропала мова,

То й ми ще наче люди між людьми.

Без мови-не створити нам держави,

Доріг тернистих не перебрести!

Хай вороги жорстокі і лукаві -

Стіною стань і мову захисти!

Річ не про те, що  мова солов’їна,

Бо мова глибше, ніж пташиний спів.

В її скарбниці-доля України,

Космічна нерозгаданість віків.

 

 

(музичний супровід-мінус пісні «Несе Галя воду»)

 

Вступне слово вчителя:

-  Любити, шанувати і плекати рідну мову-святий обов`язок кожного українця. Щороку 9 листопада Україна відзначає чудово свято-День української писемності і мови, що яскраво засвідчує багатолітній тернистий шлях рідного слова і його безсмертних творців. До того ж , цього дня ми вшановуємо пам'ять Преподобного Нестора Літописця.

 

(Слайд 2)- Наказ Л. Кучми - історія встановлення

-  Президент України Леонід Кучма на підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливої ролі української мови в консолідації українського суспільства видав указ  про День української писемності та мови. Це наймолодше свято незалежної України.

 

(Слайд 3)- Слова Панаса Мирного

 

-  Відомий український письменник XIX століття Панас Мирний писав: «Найбільше, найдорожче добро кожного народу-це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподівання, роздуми, досвід, почування.».

 

(Слайд 4) - Світлиця слова у безмежжі часу

 

 

 

  • Першим до нас приходить слово…З колисковою материнською піснею,тихою казкою,доброю ласкою. Словесність - це джерело,звідки починається струмок,який ширшає,набирає сили і розливається могутньою рікою.
  • Та як же виникла писемність?Яким шляхом їй довелось пройти?

Щоб отримати відповіді на ці питання,я пропоную зазирнути у минуле.

 

 

 (Слайд 5) – зображення Нестора Літописця

          Трек 2      Звук – скрип дверей

 

(Вихід хлопця,переодягненого в Нестора)

          Народився я у 1056 році в Києві. Моя сім я мала славу знатної  і багатої. Прийшовши ще 17-річним юнаком  у Печерський монастир,я прийняв чернечий постриг. До того Преподобний Феодосій призначив мене  послушником. Присвятив мене в сан наступник Феодосія ігумен Стефан. Основним моїм послухом,накладеним на мене ,стало літописання. Весь час я старанно вивчав Євангеліє, а потім житія грецьких святих. Я не мислив своє життя без читання. Досліджував твори святих отців і наставляв  у цьому інших. У Києво-Печерській обителі я провів майже 40 років. Не хочу хвалитися,але я був одним із найосвіченіших і грамотних людей свого часу. Недаремно ж,мої нащадки назвуть мене батьком вітчизняної історії та словесності.

          Мені 58 – і мене не стало…(пауза). (тушить свічку). Пройшло життя , але я прожив його недаремно,бо про мене будуть пам ятати…

 

Вчитель

          Історія будь-якої держави немислима без дорогоцінних реліквій,блискучих творінь людської думки і духу. Для Стародавньої Русі  такою можна назвати найвизначнішу «Повість временних літ»,автором якої традиційно називається саме чернець Києво-Печерського монастиря Нестора літописець.

 

 (Слайд 6 )- Книга «Повість временних літ»

 

 

 Цей твір складений на основі раніше написаних літописів,архівних переказів та оповідань

 

(виступ учнів)

 

Учень  1:

«Повість временних літ» є цінним джерелом історичних відомостей і грає величезну роль для всієї слов янської культури.

Учень 2:

У ній барвисто,детально і з блискучою майстерністю описані історичні події,що відбуваються з біблійних часів і до початку 12 століття.

Учень 3 :

Вона була складена до 1112-1113 років. Нестор замислив звести воєдино розрізнені списки ,записи  та історичні зводи. Тому до « Повісті» входять не тільки особисті твори,а й роботи його попередників.

Учень 4 :

«Повість временних літ « можна назвати одним з основних джерел з етнографії східноєвропейських народів того часу. У ній міститься інформація про побут,мову і вірування різних слов янських племен.

Учень 5 :

       Повість є неоднорідною: у ній ,крім докладної описової частини,містяться також житія святих, народно - поетичні перекази,історичні й вставні матеріали,які увінчив у своїй праці автор. Отож,повість є однією з найголовніших пам яток української культури.

 

(Слайд 7)- виникнення писемності

 

Вчитель:

      Виникнення писемності - епохальний крок поступу в історії кожного народу. Тривалий час у наукових джерелах усталеною була думка про те,що наші пращури здобули писемність нібито лише після Хрещення Русі,коли з Візантії та Болгарії прийшли в Київську Русь богослужбові книжки. Перші перекладачі цих книжок - Кирило і Мефодій.

 

(Слайд 8)- Кирило та Мефодій

(виступ учнів)

 

 -Учень 1

 Брати були творцями слов янської азбуки. З дитинства добре знали як грецьку,латинську,арабську,єврейську мови,так і південно-македонський діалект солунських слов ян. До речі,Нестор Літописець був послідовником братів-творців слов янської писемності.

Учень 2 :

Кирило працював у патріаршій бібліотеці. Викладав філософію. Мефодій спочатку був військовим ,потім обіймав посаду правителя однієї зі слов яно -болгарських країн Візантії. Згодом він став помічником братові у просвітницькій діяльності.

Учень 1 :

Кирило створив слов янську абетку  у 862 році,а вже 863 року брати привезли до Белграда слов янську Біблію та 3-4 богослужбові книжки,перекладені слов янською

 

Вчитель:

Сучасна абетка виглядає так

 

 (Слайд 9) - сучасна азбука 

 

А який вигляд мала старослов янська? Погляньмо на екран

 

( Слайд 10) – Старослов янська абетка-фото

 

Виділяють два різновиди старослов янської азбуки:кирилиця і глаголиця.

 

 Кириличний алфавіт 11 ст. широко вживали в духовній світській літературі східних слов ян.

Початки української мови зафіксовані в пам ятках 9 ст. Найвідомішою з них є «Велесова книга»

 

                                         (Слайд 11)- Фото «Велесової книги»

 

Це літопис язичницьких жерців 9 ст. дохристиянського періоду слов янської міфології  найдавнішого праслав янського письма ,відомого науці,як період «черт» і «різ».

Випалені дощечки  писані  слов яно-руською мовою,літери скидаються на кириличне письмо.

На Русі першу книгу надрукували 1546 року майстри Іван Федоров і Петро Мстиславець.

Із окремих букв вони складали рядки,які потім вставляли у спеціальні рамки і чорною фарбою змащували текст.

Наклавши на нього чистий папір і стиснувши за допомогою преса,отримували аркуш за аркушем тексту першої друкованої книги на Русі

 

 (Слайд 12)- «Друкар книжок небачених» заголовок + фото І.Федорова

 

Вчитель:

Іван Федоров - друкар книжок небачених…

 

(виступ учня)

 

 

Восени 1572 року прибув до Львова друкар - Іван Федоров.

«…і поселився я у преславному Львові..,на Підзамчі ,  поблизу Онуфріївського монастиря.

 

(Слайд 13)-на фоні Львова - слова І.Федорова

 

За сприяння духівництва ,міщан та ремісників закладаю друкарню»

 

(Слайд 14)- фото друкарні

 

У лютому 1573 року Іван Федоров розпочав видання першої відомої нам друкованої книги  в Україні –« Апостол»,що вийшла у світ 15 лютого 1574 року,і є зразком друкарської майстерності.

 

 (Слайд 15)- фото «Апостола»

 

Того ж року надруковано «Буквар» - перший навчальний посібник з граматики старослов янської мови.

1575 року переїхав на Волинь на запрошення князя Острозького ,де 1581 року видав Острозьку Біблію старослов янською мовою.

 

                                             ( Слайд 16)- фото Букваря і Біблії

 

Обтяжений турботами і численними боргами,Федоров захворів і 15 грудня 1583 року помер. Похований у Святоонуфріївському монастирі.

 

Вчитель:

Час повернутися  у сучасність.

 

(Слайд 17)-Символіка України

 

Вчитель:

Українська мова-це велика культура та історія. Українською мовою написані невмирущі твори І.Котляревського та Т.Шевченка,І.Франка та Л.Українки,О.Кобилянської та М.Коцюбинського.

Існує безліч прислів їв про мову. Давайте згадаємо деякі з них. Я буду починати,а ви закінчувати.

 

Мова-це дзеркало душі…(людини).

Мова-правдивий свідок…(історії).

Мова-доля нашого…(народу).

Мова-втілення…(думки).

Мова-найдорожчий …(скарб).

Гостре словечко коле…(сердечко).

Удар забувається,а слово…(пам ятається).

Подяка учням

Наша мова зазнала багато перешкод на своєму шляху. Жорстокі літа і століття пережила вона,мужньо знісши і витерпівши наругу наймогутніших царських сатрапів та посіпак шляхетсько-панських і своїх панів.

 

 

 (Слайд18)-палає свічка

                             (Дівчина читає вірш «Молитва»)

 

(Слайд 21)- Українська хата

 

 Вчитель:

  • Сила слова безмежна. Особливо,коли воно живе,іскристе. Коли воно сліпуче,»як проміння ясне», а могутнє «Як хвилі буйні». Коли слово-палка блискавиця,тоді воно здатне робити дива і хвилювати найтонші струни людського серця. Століттями мова народу була тією повноводою річкою,яку ми називаємо поезією.
  • Багато українських  письменників та поетів описували чарівність мови у своїх творах.

Спробуємо ж і ми,за допомогою лише прикметників ,створити її словесний портрет.

(учні називають прикметники,один з учнів записує їх на дошці)

Учень читає складене висловлювання.

 

  Вчитель:

- Саме такою і є наша мовна перлина. І буде вона сяяти крізь століття і віки. Бо поки живе мова-буде жити і народ.

 

-А тепер перевіримо,чи уважними слухачами ви були сьогодні.

 

1.Коли саме українці відзначають Свято писемності і мови?(9 листопада)

2.Хто саме з президентів підписав указ про встановлення цього свята?(Л.Кучма)

3.Хто з українських письменників 19 ст. писав :» Найбільше,найдорожче добро кожного народу-це його мова» (П.Мирний)

4.Кого називають першим літописцем? (Нестор)

5.У якому монастирі він прийняв постриг? (у Печерському)

6.Скільки років він провів у цій обителі?(майже 40 років)

7.Яка визначна пам ятка писемності належить перу Нестора? (Повість временних літ)

8.Послідовникрм кого був Нестор?(Братів –Кирила і Мефодія)

9.Скільки виділяють різновидів старослов янської абетки?(2)

10. Які саме?(глаголиця і кирилиця)

11.Хто надрукував першу книгу на Русі?(І.Федоров і Мстиславець)

12.Укажіть назву цієї книги(Апостол)

13.Як називається перший навчальний посібник з граматики слов янської мови?(Буквар)

14.У якому історичному регіоні  Федоров видав Острозьку Біблію?(Волинь)

15.У якому місті він заклав друкарню?(У Львові)

 

 

  • Ось  і підходить до кінця наше свято. Ми мусимо пам ятати свою історію,частіше звертатися  до сторінок минувшини. Повинні любити і цінувати рідну мову,плекати її та розвивати.

 

-І на останок хочеться прочитати чудові рядки,у яких викладено все єство  нашої мови.

 

Вчитель читає вірш

 

Я так люблю,я так люблю тебе,

Моя співуча українська мово!

В тобі шумить Полісся голубе,

І дужі хвилі гомонять Дніпрові.

В тобі живе Карпатська височінь,

Що манить у незвідане майбутнє,І степова безкрая широчінь,

І Кобзарева дума незабутня!

Ти , рідна мово,чиста,як роса,

Цілюща й невичерпна,як криниця.

Святиня наша,гордість і краса,

Ти - розуму народного скарбниця!

 

  • Дякуємо, що завітали до нашої світлиці. Дай Боже,щоб і наші  нащадки могли перегорнути сторінки вже нашої історії. Зі святом,українці!

 

 

 (Слайд 22)- Зі святом рідної мови !

doc
Додано
20 листопада 2021
Переглядів
263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку