ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД "КИЇВСЬКИЙ ТРАНСПОРТНО-ЕКОНМІЧНИЙ КОЛЕДЖ" НАЦІОНАЛЬНОГО ТРАНСПОРТНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
ЗАТВЕРДЖУЮ
заступник директора з навчальної роботи
___________________О.І.Макієвський "___"_____________2018 р.
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА з предмета "Інформатика"
ТЕМА: "Година коду – інформатика має бути цікавою!"
Підготувала:
Викладач інформатики
Вовк І.П.
Розглянуто і схвалено на засіданні циклової комісії "Природничо- математичних предметів"
Протокол № ____ від "___"_______201__р.
Голова циклової комісії
__________________С.І.Мельник
Тема: Година коду - інформатика має бути цікавою! Мета:
• навчальна: формувати вміння та навички з опрацювання інформації, поглибити знання студентів про можливості розв’язання різноманітних практичних задач засобами комп'ютерних інтерактивних ігор;
• розвивальна: розвивати вміння використовувати отримані знання в різних ситуаціях під час роботи за комп'ютером, зацікавленість вивченням інформатики та інформаційних технологій; розвивати вміння проводити оцінювання власної діяльності та доводити її цінність;
• виховна: виховувати інформаційну культуру та інформатичну компетентність, комунікативні навички співпраці, дбайливе ставлення до комп’ютерної техніки, прагнення до самоосвіти.
Тип заняття: комбінований з використанням інтерактивних методів навчання.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, проектор, навчальна презентація, інструкції з виконання практичної роботи.
Програмне забезпечення: ос Windows 7, програма - браузер, мережа Інтернет, в разі відсутності з'єднання програма Google's Blockly Games.
Структура заняття:
1. Організаційний етап 2 хв.
2. Повідомлення теми і мети заняття 3 хв.
3. Актуалізація опорних знань та навичок, мотивація навчальної діяльності 5хв.
4. Виклад нового матеріалу 20 хв.
5. Практична частина - виконання інтерактивної гри "Година коду" з використанням програми Google's Blockly Games 40 хв.
6. Узагальнення та систематизація знань 7 хв.
7. Підведення підсумків заняття 3 хв.
Основні поняття та терміни:
програма, мережа Інтернет, браузер, URL- посилання, виконання програми, програмування, мова програмування, код.
Предметні компетенції студента на занятті:
Початковий рівень (розпізнавання): студент має уявлення про мережу Інтернет, програми, виконання програм.
Середній рівень (розуміння); студент володіє знаннями про основні поняття та терміни.
Достатній рівень (уміння і навички): студент вміє завантажувати операційну систему, браузер, відкривати за посиланням необхідний ресурс, завантажувати та виконувати вказівки програм.
Високий рівень (перенесення знань): студент обґрунтовує доцільність виконуваних операцій у запропонованих програмах, самостійно і творчо розв'язує поставлені задачі, співпрацює у групі.
1. Організаційний етап 2 хв.
Вітання із студентами, перевірка присутніх, налаштування на позитивний емоційний настрій.
2. Повідомлення теми і мети заняття (усно та запис на дошці) 3 хв.
«Година коду» – це безкоштовна міжнародна освітня ініціатива, що спрямована на популяризацію ІТ серед школярів та студентів за допомогою проведення одного спеціально розробленого інтерактивного уроку інформатики.
Авторами Години коду є американська неприбуткова організація Code.org. За час існування ініціативи в ній взяло участь понад 100 мільйонів школярів зі 180 країн!
Година коду — це одногодинний вступ до інформатики, розроблений для зняття покрову таємничості з неї, та показу, що її основ може навчитися кожен.
3. Актуалізація опорних знань і навичок, мотивація навчальної діяльності 5 хв.
Кожен учень повинен мати можливість вивчати інформатику. Вона допомагає розвивати навички розв'язання задач, логіку та творчість. Розпочинаючи вивчення рано, учні отримують основу для успіху в будьякій кар'єрі 21 століття. Ми усі знаємо, як важливо навчити учнів і студентів орієнтуватися у сучасному технологічно насиченому світі.
Сподіваюсь, що проведення Години коду розпалить в студентах іскру зацікавленості до продовження навчання програмуванню. Дослідження показують, що діти можуть опанувати базові поняття програмування, навіть до того, як вони навчаться читати і писати. Власне, їхній мозок більш сприйнятливий до комп'ютерних мов програмування у молодшому віці, так само як і до іноземних мов. Чому це важливо?
Технології змінюють кожну галузь на планеті. Наприклад, 2015 року 7 мільйонів вакансій у США були у професіях, включно з мистецтвом та дизайном, для яких мають значення навички кодування. Але 65% американських шкіл не навчають комп'ютерним наукам.
Незалежно від того, чим вирішать займатися в подальшому наші студенти - медициною, бізнесом, політикою чи мистецтвом, знання того, як створюються технології, надасть їм впевненості та конкурентоспроможності.
«Годину коду створено для розвінчування міфів про складність програмування, адже основи доступні для кожного», - говорить Гаді Партові, засновник і голова Code.org.
Code.org® є неприбутковою організацією, що спеціалізується на розширенні доступу до комп'ютерних наук у школах та збільшенні участі жінок та менш представлених меншин.
Після утворення 2013 року Code.org започаткувала кампанію Години коду, яка на даний момент познайомила з інформатикою понад 100 мільйонів учнів та студентів. Code.org підтримуютьтакі організації як Amazon, Facebook, Google, Infosys Foundation, Microsoft і багато інших.
Більше 40% трафіку веб-сайту компанії надходить із-за меж Сполучених Штатів, і це число продовжує зростати. З метою розширення глобального доступу до комп'ютерних наук команда Code.org® тісно співпрацює з більш ніж 100 міжнародними партнерами, допомагаючи їм пропагувати Години коду, виступати за зміну політики та тренувати вчителів.
Стратегія компанії: "Ми робимо комп'ютерну науку частиною міжнародного освітнього дискурсу, співпрацюючи з міністерствами освіти з усього світу та співпрацюючи з такими міжнародними організаціями, як Організація економічного співробітництва та розвитку та Організація Об'єднаних Націй з питань освіти, науки і культури.
Усі створені навчальні матеріали та навчальні посібники будуть вільними для використання та відкрито ліцензовані за ліцензією Creative Commons, дозволяючи іншим робити схожі освітні ресурси в некомерційних цілях.
Наші курси перекладені різними мовами для використання у всьому світі. Наша технологія розроблена як проект із відкритим кодом".
4. Виклад нового матеріалу 20 хв.
У всьому світі щороку проводиться тиждень інформатики - Computer Science Education Week на честь дня народження піонера комп'ютерних наук Грейс Мюрей Гоппер.
Грейс Мюррей Гоппер (англ. Grace Murray Hopper, при народженні Grace Brewster Murray — Грейс Брюстер Мюррей; 9 грудня 1906 — 1 січня 1992) — американська вчена в галузі комп'ютерних наук та контр-адмірал військово-морських сил США.
У 1949 Гоппер працювала у комп'ютерній корпорації ЕккертаМоклі (англ. Eckert–Mauchly Computer Corporation ), обіймаючи посаду старшого математика і долучилась до групи, що займалась розробкою комп'ютера UNIVAC I. UNIVAC був першим відомим великомасштабним електронним комп'ютером, який з'явився на ринку в 1950 році, і був більш конкурентоспроможним при обробці інформації, ніж у Mark I. Віра Гоппер в те, що програми слід скоріше писати мовою, близькою до англійської (розмовної), аніж використовуючи машинний код (наприклад, мову асемблера), була втілена в Коболі, що став найуживанішою мовою програмування в бізнес-секторі того часу. Вона популяризувала ідею машинно-незалежних мов програмування.
У 2018 тиждень інформатики припадає на 3-9 грудня.
В рамках цього тижня відбувається освітня подія Година коду. Година коду є одногодинним заняттям з інформатики, призначеним для демістифікації важкості програмування, а також демонстрації того, що кожен може опанувати його основи, а також заохочення учасників до вивчення інформатики. Ця кампанія стала
всесвітнім заходом визнання інформатики, починаючи з одно-годинних вправ з кодування, і далі поширюючись на інші події у спільнотах. Ця масова кампанія підтримується більш, як 400 партнерами та 200 000 вчителями з усього світу.
Пропоную і Вам приєднатися до всесвітнього тижня інформатики і спробувати свої сили в розробці програм (кодуванні) на Годині коду.
5. Практична частина - проведення інтерактивної гри "Година коду" (з використанням програми Google's Blockly Games). 40 хв. Перед початком проводиться короткий інструктаж з техніки безпеки для студентів.
Якщо проблеми із мережею Інтернет, можна попередньо завантажити і встановити на комп'ютер offline версію програми (за посиланням https://github.com/google/blockly-ames/wiki/Offline)
Google's Blockly Games - це серія навчальних ігор, які навчають програмуванню, призначена для учнів або студентів, які не мали попереднього досвіду комп'ютерного програмування. Виконавши завдання до кінця, гравці готові використовувати звичайні текстові мови. Вона заснована на " бібліотеці блоків". Весь код вільний та відкритий.
Варіант для уроку, якщо з'єднання з мережею стабільне.
1. Відкриваємо сайт "Година коду" (https://hourofcode.com/ua/uk/learn).
2.Вибираємо одну із запропонованих ігор.
Наприклад, Blockly Games. Переходимо за посиланням https://hourofcode.com/blocklygames.
3. Потрапляємо на сайт програми за посиланням https://blocklygames.appspot.com/.
Перед нами карта з навчальними іграми.
4.Обираємо гру за вподобанням.
Опис ігор поданий у таблиці 1. Виконуючи інтерактивні завдання, студенти отримують початкові знання з алгоритмів, програмування, поняття коду, виконання програми, виконавець алгоритму, усунення помилок при кодуванні, алгоритмічні базові конструкції, а також емоційне задоволення від процесу програмування, оскільки результат написаної власноруч програми вони бачать зразу. Після виконання завдань всіх ігор студент отримає уявлення про мову програмування JavaScript і кодування програм за допомогою цієї мови.
Таблиця 1 Опис ігор програми Blockly Games
Головоломка - це швидке уявлення про фігури Blockly та про те, як фрагменти зафіксовані разом.
Лабіринт - це введення в цикли та умовні команди. Це починається просто, але кожен рівень є більш складним, ніж останній.
Птах глибоко занурюється в умовні команди. Контроль над потоком досліджується в умовах дедалі складніших.
Черепаха глибоко занурюється в петлі. Використовуйте вкладені цикли, щоб намалювати малюнок. Тоді опублікуйте ваше мистецтво для світу, щоб побачити.
Фільм - це введення в математичні рівняння. Використовуйте математику для анімації фільму. Потім опублікуйте свій фільм для перегляду.
Музика - це вступ до функцій. Використовуйте функції для створення музики. Потім публікуйте свою музику для того, щоб світ слухав.
Ставочок представляє текстові програми. Рівні перемикаються між блоками та фактичним JavaScript у текстовому редакторі.
Став - це відкритий конкурс для програмування найрозумнішої качки. Використовуйте або блоки, або JavaScript.
Наприклад, інструкція для гри Лабіринт.
Обравши перший крок, на екрані бачимо виконавця і поле, на якому він рухається, а також, область для розміщення команд для виконавця. Вибираючи мишкою потрібну команду, переміщаємо її праворуч. Після побудови необхідної кількості команд запускаємо виконавця, натискаючи кнопку "Запустити програму". Для пояснення завдання з'явиться інтерактивна підказка (див. мал.)
Розпочинаються ігри з простих задач, поступово ускладнюючи їх. В подальшому в завданнях вже з'являються алгоритмічні конструкції розгалуження, циклу та їх комбінування. Всього завдань 10.
Натиснувши кнопку "Я завершив мою Годину коду", можна отримати електронну версію сертифіката, попередньо ввівши своє ім'я. За можливості, його можна роздрукувати.
Варіант для уроку, якщо відсутнє з'єднання з мережею аналогічний, за винятком необхідності встановлення на кожний комп'ютер офлайн версії програми Blockly Games, яку можна завантажити за посиланням https://github.com/google/blockly-games/wiki/Offline .
Вказівки для вчителя: якщо маєте поганий Інтернет-зв'язок, ці підручники Години коду можна завантажити для оффлайнового використання. Оберіть мову та платформу, завантажте та встановіть їх на усіх комп'ютерах свого кабінету. Можна використати флешку USB для перенесення файлів на комп'ютери.
Примітка: учні не зможуть увійти в Студію коду, зберегти свій прогрес чи надрукувати сертифікати. Вчитель може надрукувати сертифікати завчасно.
Посилання для завантаження офлайн версій (є версії українською, але лише для ос Windows 64 розрядна | Mac OS X): https://studio.code.org/download/starwars - Зоряні війни: Закодуємо далеку Галактику
https://studio.code.org/download/mc - Година коду Майнкрафт
6. Узагальнення та систематизація знань. 7 хв.
По закінченні практичної роботи для зняття м'язової напруги пропонуємо студентам виконати невеликі гімнастичні вправи.
Сьогодні ми з Вами приєдналися до учнів і студентів всього світу, прийнявши участь у проведенні Години коду.
Для проведення рефлексії доречно задати наступні запитання:
1. Що ми робили сьогодні на занятті?
2. Чи сподобалось заняття?
3. Які завдання здалися не складними?
4. Які завдання викликали труднощі? Чому?
5. Чи продовжите Ви навчання програмуванню, застосовуючи програми студії Години коду?
6. Чи розкажете Ви своїм знайомим про Годину коду?
7. Чи готові ви вивчати програмування самостійно, використовуючи курси Студії коду (https://studio.code.org/courses)?
7. Підведення підсумків заняття. 3 хв.
Ви познайомились з такою цікавою програмою, як Blockly Games. Це проект Google для заохочення майбутніх програмістів. Ігри призначені для самостійної роботи та самонавчання. Весь код з відкритим вихідним кодом, веб-сайт розробника надає всю необхідну інформацію, а також можливість завантаження файлів ZIP для використання в автономному режимі.
Метою нашої Години коду не є навчити всіх бути експертами у програмуванні за одну годину. Одна година достатня лиш для того, щоб переконатись, що інформатика є цікавою та творчою наукою, доступною для будь-якого віку, для всіх учнів, студентів, незалежно від попередніх знань.
Понад усе, сподіваюсь, що всі учасники переконались у тому, що оволодіти навичками кодування доступно кожному із нас. Мірилом успіху є захоплення та заохочення вивченням курсу інформатики на різних рівнях, попри труднощі.
До речі, якщо зареєструвати урок на сайті Години коду, то наша подія стане доступною на інтерактивній карті. Карта та список подій оновлюються приблизно за 48 годин.
Інформація для розробки заняття використана з відкритих джерел:
1. https://code.org/international/about 2. https://hourofcode.com/ua/uk
3. https://hourofcode.com/ua/uk/learn
4. https://hourofcode.com/ua/uk/map
5. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D2%90%D1%80%D0%B5%D0%B9%
D1%81_%D0%93%D0%BE%D0%BF%D0%BF%D0%B5%D1%80
Підготував викладач інформатики _______________І.П. Вовк
Голова циклової комісії _______________ С.І.Мельник
Зав. денного відділення _______________ Т.К.Черпіта Додаток. Рекомендації від авторів Години коду. Як взяти участь у Годині коду?
Розпочніть планування переглянувши інструкції. Можете організувати захід Години коду в своїй школі чи спільноті — наприклад у клубі чи громадській організації. Або спробуйте самі, коли настане 3 грудня. Хто стоїть за Годиною коду?
Година коду проводиться громадською неприбутковою організацією Code.org, яка має на меті поширення інформатики у школах, а також залучення більшої кількості жінок та національних меншин до цієї галузі. Вони зібрали безпрецедентну коаліцію партнерів для проведення Години коду — включно із Microsoft, Apple, Amazon, Boys and Girls Clubs of America та College Board.
Я нічого не знаю про програмування. Я все-таки можу організувати захід?
Звичайно. Завдання Години коду призначені для самостійного вивчення. Все, що потрібно зробити - це обрати підручник та виділити годину — ми подбаємо про решту. У нас є різні варіанти завдань для різного віку та рівня попередніх знань, починаючи із дитсадка. Розпочинайте планування своїх заходів з цих інструкцій. Які пристрої потрібні для учнів?
Вправи Code.org працюють на усіх пристроях та браузерах. Перегляньте докладнішу інформацію про технічні вимоги підручників Code.org тут. Технічні вимоги підручників не-Code.org можна знайти code.org/learn в описах цих підручників. Не забувайте, що ми також підготували безмашинні вправи, якщо немає змоги працювати із технікою!
Чи потрібні комп'ютери для кожного учасника?
Ні. Підручники Години коду працюють на персональних комп'ютерах, смартфонах, планшетах, а деякі з них взагалі не потребують комп'ютерної техніки! Можна приєднатись з будь-якого місця, використовуючи будь-які наявні ресурси. Ось кілька варіантів:
• Працювати у парах. Дослідження свідчать, що учні краще навчаються при парному програмуванні, працюючи за одним комп'ютером. Заохочуйте учнів сідати по двоє.
• Використати проектор. Якщо у вас є проектор та комп'ютер з доступом до Інтернету, можна виконувати Годину коду всім класом. Разом переглядайте відео-ролики та по черзі розв'язуйте задачі і давайте відповіді на питання.
• Скористатись безмашинним варіантом. Ми пропонуємо вправи, що не потребують використання комп'ютера. Які вправи слід виконувати з учнями середньої школи? Наші підручники Зоряних воєн та Майнкрафту чудово підходять для старших школярів, зокрема версія Зоряних воєн із JavaScript та рівнями вільної творчості в обох підручниках. Також ми пропонуємо спробувати один із вступних підручників code.org/learn, наприклад Злі пташки чи Анна з Ельзою. Учень старших класів мав би справитись із завданнями цих підручників за 30 хвилин, а тоді спробувати складніші завдання з JavaScript, наприклад від Khan Academy чи CodeHS.
Де надрукувати сертифікати для учнів?
Перейдіть на нашу сторінку сертифікатів (https://code.org/certificates), де можна завчасно надрукувати сертифікати для усього класу. Можна також надрукувати спеціальні сертифікати для учнів за результатами уроку Майнкрафт.