Година милування природою «Зачарувала все зима»
Мета. Формувати уявлення про характерні ознаки зими, вдосконалювати навички виразного читання поетичних творів, вчити відчувати образність художнього слова, розвивати творчу уяву, виховувати у дітей естетичні почуття, любов і бережливе ставлення до природи.
Обладнання. Фотографії із зимовими краєвидами, ілюстрації, репродукції картин, дитячі малюнки, паперові сніжинки.
Девіз заняття
…Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, -
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, все зветься Україна.
«Пролетіли в трійці коні-скакуни,
У санях повезли дівчину вони.
Має біле личко дівчина чудова,
Рукавом махнула – у дерев обнови.
Все навкруг іскриться, все переливається,
Білокоса дівчина дітям усиіхається.
Ви ж часу не гайте, швидко відгадайте:
Що за трійка мчалась? Як дівчина звалась?»
(Зима і зимові місяці: грудень, січень, лютий)
Учитель.
Перші дні зими, мов дивне свято,
Свято чистоти і новизни,
Падає повільно сніг лапатий
На покрівлі, вулиці, тини.
Осінь розпрощалася з землею,
Відпалав багряний той вінок,
Тихо-тихо, лиш сніжинки-феї
Нескінченний свій ведуть танок.
Звучить музика. Входить хлопчик-Грудень.
Грудень.
Ранній сніг, помережаний листям кленовим,
Синій дим осідає на білі дахи,
Одяглись перехожі в зимові обнови,
І, як завжди, радіють зимі дітлахи.
Мов червоні троянди, горять їхні щоки,
Розгорілися іскри в дитячих очах,
Немов рій мурашиний – на гірці високій,
Бо ж настала пора ковзанів і санчат!
Вчитель.
Грудень – місяць особливий. Це перший місяць зими і останній місяць року. А ще він багатий на різні свята.
Читання скоромовки.
Їхав грудень возом,
Віз мішок морозу,
До морозу криги,
А до криги снігу .
Входить Зима. Кланяється дітям, вітаючи їх.
Зима.
Білий день дарує білу ласку,
І розповідає білу казку.
В пишних білих платтях балерини –
Молоденькі сосни та ялини.
Не впізнати яблуні та вишні –
Це ж весільні наречені вийшли.
У біленьких чепурних хустинках
Мовби помолодшали будинки,
Небо й те молочно-сивим стало.
Де я? В царстві білої лілеї?
Ні, це іній розпушив алеї,
Кожна гілка в білому намисті,
А навколо – тихо й урочисто!
- Сподобалась вам моя казка?
Усі ці дива ви бачили в природі. Ось придивіться, які малюнки і фотографії ми підготували.
Перегляд фотографій і малюнків із зображенням зимової природи.
Надійшли морози, ріки закували
І деревам коси інеєм прибрали.
Вкрив дерева білими крильми
Морозець колючий, мов шипшина.
Білі черевички у зими,
Біла - біла в неї кожушина.
Міста чистенькі, білі села –
Зима і радісна й весела.
А вранці небо чисте - чисте,
Зима святкова й урочиста.
За селом у даль біжить зимова дорога…
Кружляють вальс сніжинки ніжні,
Зима пухка і білосніжна.
От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така чудова!
У білі шати одяглося село і поле за селом…
В селі у нас зима прекрасна! Вся біла – біла, світла, ясна!
Сад увесь убрався в іній,
Проти сонця він - як синій.
Читання вірша А. Бобенка «Прийшла зима біловолоса…»
Прийшла зима біловолоса...
Неначе білим полотном,
Блискучим снігом одяглося
Село і поле за селом.
Над полем синьою дугою
Широке небо простяглось...
І, мов сльозою золотою,
Блискуче сонце налилось.
Не так і дивиться, як літом,
Не так і високо стоїть,
І не таким блискучим світом
Його вінок ясний горить.
Замовкла річка під горою:
На зиму стала одпочить,
Укрилась ковдрою скляною.
І верболіз не шелестить...
Дрімають, стоячи, тополі,
І очерет сухий дріма...
Усе заснуло поневолі,
Зачарувала все зима.
Андрій Бобенко
- У яких рядках вірша зима змальована, як жива істота?
- Як автор описує поле, село, сонце, річку, небо?
- Чому сонце не таке, як влітку?
- Чому дерева не можна побачити?
- Як ви розумієте вислів «зачарувала все зима»?
Гра «Хто швидше?»
Гра «Хвостики»
Учитель починає виразно читати рядочок вірша, а діти повинні закінчити його риму з пам’яті.
Зима.
Гра « Доповни речення»
Багато ознак у красуні – зими. Світить, але не гріє… (сонечко). Падає білий лапатий… (сніг). Водойми вкриті …(кригою). На деревах …(іній).
Входить Січень з ялиновою гілочкою в руці.
Січень.
Я – Січень – початок року, йду молодечим кроком,
Стелю я сніги іскристі, іній несу перлистий.
Як одягну я в іній сад, і ліси, і діброву,
Гляне в віконце синє сонечко наше ізнову.
Вчитель.
- Місяць січень багатий на свята. Відгадайте, про яке свято ця загадка?
Відгадування загадки
У міста і села йде зима весела.
Всі танцюють круг ялинки,
Не звести розвагам лік…
Незабаром яке свято? Відгадайте!...(Новий рік)
Читання вірша Д. Чередниченка «Новий рік»
- Чому січень назвали «Новорічень»?
Лютий.
День похмурий, туманом повитий,
Вся дорога в калюжах рясних.
Місяць Лютий чомусь сумовито
Ронить сльози – краплини зі стріх.
Не морозить, не дме, не лютує,
Зимові кучугури прибрав.
Звідки знати, можливо, сумує ,
Що красуню - Весну покохав?
Місяці виходять.
Учитель.
Учитель.
Зима
Зима - це забуття у природи. Це - м'який сон, котрий надає сили i робить людей молодшими та добрiшими. Коли Зима об'їжджає небосхил на своїй срiблястiй колiсницi, спостерiгаючи i милуючись своїм творiнням, з-пiд копит її зоряних бiлих коней злiтають маленькi кришталевi iскринки. Вони довго кружляють над сонною землею, придивляючись до неї i не наважуючись доторкнутись до її замерзлої поверхнi… Iде снiг, i поступово земля змiнюється. Уранцi здивованi дерева оглядають свiй новий зимовий одяг.
Зимовий ранок
Зима. Царство снiгу i морозу. Одна з його найчарiвнiших картин — це зимовий ранок. Як гарно прокинутися вранцi й вiдчути початок нового зимового дня! Прокинешся, скочиш зi свого лiжка, пiдбiжиш до вiконця — i твої очi вiдразу ж заслiплює океан кришталево-чистого снiгу. Вiн, наче дорога матерiя, блищить i переливається пiд скупими променями зимового сонця.
Вранцi може пiти снiг. Iнодi вiн густий, пухнастий, а ще вiн іскриться на сонцi. Тодi здається, що з неба сиплеться легке i майже непомiтне срiбло — й увесь ранок через це набуває урочистостi.
Творча робота.
Про зиму створено багато літературних творів. Її красу змальовували на своїх полотнах художники, присвячували музику композитори.
- Зараз ми всі спробуємо себе у ролі поетів. Кожна пара отримає завдання, у яких є початок вірша, а вам потрібно закінчити його в риму. Працюватимемо під музику
П. І.Чайковського «Пори року. Грудень».
1.Зима! Зима! Усякий знає:
Вона холодною буває.
Летять,кружляють, як пушинки,
Легкі, білесенькі…(сніжинки)
2. От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така …(чудова)
3. Міста чистенькі, білі села -
Зима і радісна й …(весела)
4. Кружляють вальс сніжинки ніжні,
Зима пухка і…(білосніжна).
5.Мороз у лід озера кута.
- Зима, - тоді всі кажуть…(люта)
6. Вона буває і серйозна:
Суха і вітряна, й …(морозна)
7.А як насуне хмара сива,
Зима по-своєму…( красива).
8. І особлива, і чарівна,
Як королева чи …(царівна).
9.Гілок од інею не видно,
Тоді вона, звичайно,…( срібна).
10. А вранці іній – от обнова, -
Яка зима у нас …(казкова).
11. Зима, скажу вам, дуже гарна,
То сонячна, то часом (хмарна)
12. Насунуть хмари звідусіль —
І закружляє (заметіль)
13. І не завадило б кожуха:
Така буває (завірюха)
14. А іноді така наруга!
Завія, віхола і (хуга)!
15. І пташка змерзла і голодна,
Бо видалась зима (холодна)
16. А блисне сонечко згори !
Ото краса для (дітвори).
Зима.
Вчитель.
Діти.
- До побачення! До зустрічі! Хай щастить!