Година милування природою "Зачарувала все зима"

Про матеріал
Вірші,світлини із зображенням сільських зимових краєвидів, ігри, загадки про зимові місяці.
Перегляд файлу

 

    Година милування природою                «Зачарувала все зима»

Мета. Формувати уявлення про характерні ознаки зими, вдосконалювати навички виразного читання поетичних творів, вчити відчувати образність художнього слова, розвивати творчу уяву, виховувати у дітей естетичні почуття, любов і бережливе ставлення до природи.

Обладнання. Фотографії із зимовими краєвидами, ілюстрації, репродукції картин, дитячі малюнки, паперові сніжинки.

Девіз заняття

…Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, -

Оці степи, це небо, ці ліси,

Усе так гарно, чисто, незрадливо,

Усе як є – дорога, явори,

Усе моє, все зветься Україна.

  1. Організаційний момент

Учитель.

  •          Діти, відгадайте загадку:

«Пролетіли в трійці коні-скакуни,

У санях повезли дівчину вони.

Має біле личко дівчина чудова,

Рукавом махнула – у дерев обнови.

 

Все навкруг іскриться, все переливається,

Білокоса дівчина дітям усиіхається.

Ви ж часу не гайте, швидко відгадайте:

Що за трійка мчалась? Як дівчина звалась?»

              (Зима і зимові місяці: грудень, січень, лютий)

  1. Повідомлення теми і мети заняття

Учитель.

 

Перші дні зими, мов дивне свято,

Свято чистоти і новизни,

Падає повільно сніг лапатий

На покрівлі, вулиці, тини.

Осінь розпрощалася з землею,

Відпалав багряний той вінок,

Тихо-тихо, лиш сніжинки-феї

Нескінченний свій ведуть танок.

                Звучить музика. Входить хлопчик-Грудень.

                     Грудень.

Ранній сніг, помережаний листям кленовим,

Синій дим осідає на білі дахи,

Одяглись перехожі в зимові обнови,

І, як завжди, радіють зимі дітлахи.

Мов червоні троянди, горять їхні щоки,

Розгорілися іскри в дитячих очах,

Немов рій мурашиний – на гірці високій,

Бо ж настала пора ковзанів і санчат!

Вчитель.

Грудень – місяць особливий. Це перший місяць зими і останній місяць року. А ще він багатий на різні свята.

  •          Які народні свята відмічають у грудні?  

Читання скоромовки.

       Їхав грудень возом,

       Віз мішок морозу,

       До морозу криги,

       А до криги снігу .          

Входить Зима. Кланяється дітям, вітаючи їх.

                        Зима.

Білий день дарує білу ласку,

І розповідає білу казку.

В пишних білих платтях балерини –

Молоденькі сосни та ялини.

Не впізнати яблуні та вишні –

Це ж весільні наречені вийшли.

У біленьких чепурних хустинках

Мовби помолодшали будинки,

Небо й те молочно-сивим стало.

Де я? В царстві білої лілеї?

Ні, це іній розпушив алеї,

Кожна гілка в білому намисті,

А навколо – тихо й урочисто!

- Сподобалась вам моя казка?

Усі ці  дива ви бачили в природі. Ось придивіться, які малюнки і фотографії ми підготували.

Перегляд фотографій і малюнків із зображенням зимової природи.   

Надійшли морози, ріки закували

І деревам коси інеєм прибрали.

Вкрив дерева білими крильми

Морозець колючий, мов шипшина.

Білі черевички у зими,

Біла - біла в  неї кожушина.

 

 

 

Міста чистенькі, білі села –

Зима і радісна й весела.

А вранці небо чисте - чисте,

Зима святкова й урочиста.

 

 

 

 

 

За селом у даль біжить зимова дорога…

Кружляють вальс сніжинки ніжні,

Зима пухка і білосніжна.

 

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така чудова!

У білі шати одяглося село і поле за селом…

 

В селі у нас зима прекрасна! Вся біла – біла, світла, ясна!

 

 

Сад увесь убрався в іній,

 Проти сонця він -  як синій.

  •          Про красуню-зиму написано дуже багато поетичних творів. Сьогодні ми познайомимося з деякими з них.

      Читання вірша А. Бобенка «Прийшла зима біловолоса…»
Прийшла зима біловолоса...
Неначе білим полотном,
Блискучим снігом одяглося
Село і поле за селом.

Над полем синьою дугою
Широке небо простяглось...
І, мов сльозою золотою,
Блискуче сонце налилось.

Не так і дивиться, як літом,
Не так і високо стоїть,
І не таким блискучим світом
Його вінок ясний горить.

Замовкла річка під горою:
На зиму стала одпочить,
Укрилась ковдрою скляною.
І верболіз не шелестить...

Дрімають, стоячи, тополі,
І очерет сухий дріма...
Усе заснуло поневолі,
Зачарувала все зима.
Андрій Бобенко

      -    У яких рядках вірша зима змальована, як жива істота?

      -    Як автор описує поле, село, сонце, річку, небо?

-    Чому сонце не таке, як влітку?

-    Чому дерева не   можна побачити?

-     Як ви розумієте вислів «зачарувала все зима»?

Гра «Хто швидше?»

  •          Знайдіть у вірші, які прикмети використав поет для опису зими.
  •          Знайдіть, які дії виконувались.
  •          Знайдіть рими.

       Гра «Хвостики»

Учитель починає виразно читати рядочок вірша, а діти повинні закінчити його риму з пам’яті.

Зима.

  •          Діти, ви - молодці. Так уважно слухали вірш, зрозуміли його зміст, гарно грали в ігри. І малювати вмієте. Які чудові малюнки намалювали!

Гра « Доповни речення»

    Багато ознак у красуні – зими. Світить, але не гріє… (сонечко). Падає білий лапатий…  (сніг). Водойми вкриті …(кригою). На деревах …(іній).

       Входить Січень з ялиновою гілочкою в руці.                   

                           Січень.

 Я – Січень – початок року, йду молодечим кроком,

       Стелю я сніги іскристі, іній несу перлистий.

       Як одягну я в іній сад, і ліси, і діброву,

       Гляне в віконце синє сонечко наше ізнову.

                            Вчитель.

- Місяць січень  багатий на свята. Відгадайте, про яке свято ця загадка?

Відгадування загадки

                         У міста  і села йде зима весела.

                         Всі танцюють круг ялинки,

                         Не звести розвагам лік…

                         Незабаром  яке свято? Відгадайте!...(Новий рік)

  •          Що ви уявляєте, коли чуєте слова «Новий рік»?

      Читання вірша Д. Чередниченка «Новий рік»

       - Чому січень назвали «Новорічень»?

  Лютий.

День похмурий, туманом повитий,

Вся дорога в калюжах рясних.

Місяць Лютий чомусь сумовито

Ронить сльози – краплини зі стріх.

Не морозить, не дме, не лютує,

Зимові кучугури прибрав.

Звідки знати, можливо, сумує ,

Що красуню - Весну покохав?

Місяці виходять.

Учитель.

  •          А які свята відзначають у лютому?

Учитель.

  •          Ми слухали й читали вірші про зиму дорослих поетів. А давайте послухаємо, якою побачили цю прекрасну пору року діти.

 Зима

 

Зима - це забуття у природи. Це - м'який сон, котрий надає сили i робить людей молодшими та добрiшими. Коли Зима об'їжджає небосхил на своїй срiблястiй колiсницi, спостерiгаючи i милуючись своїм творiнням, з-пiд копит її зоряних бiлих коней злiтають маленькi кришталевi iскринки. Вони довго кружляють над сонною землею, придивляючись до неї i не наважуючись доторкнутись до її замерзлої поверхнi… Iде снiг, i поступово земля змiнюється. Уранцi здивованi дерева оглядають свiй новий зимовий одяг.

Зимовий ранок

 

Зима. Царство снiгу i морозу. Одна з його найчарiвнiших картин — це зимовий ранок. Як гарно прокинутися вранцi й вiдчути початок нового зимового дня! Прокинешся, скочиш зi свого лiжка, пiдбiжиш до вiконця — i твої очi вiдразу ж заслiплює океан кришталево-чистого снiгу. Вiн, наче дорога матерiя, блищить i переливається пiд скупими променями зимового сонця.

Вранцi може пiти снiг. Iнодi вiн густий, пухнастий, а ще вiн  іскриться на сонцi. Тодi здається, що з неба сиплеться легке i майже непомiтне срiбло — й увесь ранок через це набуває урочистостi.

Творча робота.

Про зиму створено багато літературних творів. Її красу змальовували на своїх полотнах художники, присвячували музику композитори.

- Зараз ми всі спробуємо себе у ролі поетів. Кожна пара отримає завдання, у яких є початок вірша, а вам потрібно закінчити його в риму. Працюватимемо під музику

 П. І.Чайковського «Пори року. Грудень».

              1.Зима! Зима! Усякий знає:

                 Вона холодною буває.

                 Летять,кружляють, як пушинки,

                 Легкі, білесенькі…(сніжинки)

              2. От випав сніг. Яка обнова!

                  Зима тоді така …(чудова)

              3. Міста чистенькі, білі села -

                Зима і радісна й …(весела)

             4. Кружляють вальс сніжинки ніжні,

                  Зима пухка і…(білосніжна).

               5.Мороз у лід озера кута.

                - Зима, - тоді всі кажуть…(люта)

                     6. Вона буває і серйозна:

                      Суха і вітряна, й …(морозна)

               7.А як насуне хмара сива,

           Зима по-своєму…( красива).

                8. І особлива, і чарівна,

                 Як королева чи …(царівна).

                9.Гілок од інею не видно,

                  Тоді вона, звичайно,…( срібна).

                10. А вранці іній – от обнова, -

                    Яка зима у нас …(казкова).

                11.  Зима, скажу вам, дуже гарна,

                              То сонячна, то часом (хмарна)

                      12. Насунуть хмари звідусіль —

                             І закружляє (заметіль)

                       13. І не завадило б кожуха:

                              Така буває (завірюха)

                       14. А іноді така наруга!

                               Завія, віхола і (хуга)!

                       15.    І пташка змерзла і голодна,

                              Бо видалась зима (холодна)                      

                      16.    А блисне сонечко згори !

                              Ото краса для (дітвори).

  1. Підсумок заняття

Зима.

  •          Цікаво було з вами. Але мені треба йти. Царство у мене велике. Де треба снігу підсипати, де річку заморозити. Тому я прощатимусь з вами. А ви не сумуйте. Відзначайте мої веселі свята, грайте у сніжки, катайтеся на санчатах, ліпіть сніговиків.

Вчитель.

  •          Зима дуже задоволена. І наступного року завітає до нас знову. Давайте попрощаємось з нею.

Діти.

 - До побачення! До зустрічі! Хай щастить!

 

doc
Додано
7 грудня
Переглядів
26
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку