Година спілкування розрахована для учнів початкової школи. Матеріал допоможе вчителеві організувати роботу з класом таким чином, що учні стануть перед ситуацією вибору між сваркою та дружбою, будуть висловлювати свої думки, формулювати висновки.
Тема: Чи варто сваритись?
Мета: Розширювати уявлення учнів про дружбу і сварку; показати перевагу дружніх взаємин між людьми; вчити самостійно робити вибір, правильно і мудро поводити себе в колективі однокласників; розвивати вміння спілкуватися, прислухатися до думки інших; виховувати почуття обов’язку, толерантності; довести до свідомості дітей, що дружні взаємини між конкретними людьми та групами людей – це основа дружніх стосунків між різними народами і країнами, а, отже, - запорука миру на Землі.
Обладнання: схеми та малюнки для побудови асоціативного куща, відеоматеріал, сердечка з червоного паперу для кожного учня, аудіозапис пісні про дружбу.
Інтерактивне заняття
Хід заняття
І. Організаційна частина.
1. Хвилинка радості
Запам’ятайте, діти, дуже приємно отримувати щось від інших, а ще приємніше дарувати. Сьогодні ви подарували частиночку свого тепла однокласникам.
2. Мотивація
Слово вчителя
небайдуже жодному з нас. Адже кожен має друзів і хоче мати їх якнайбільше. Ми дуже важко переносимо образи і по-різному на них реагуємо. Отже, по закінченні нашого заняття я б хотіла, щоб ви зробили свій вибір: дружба чи сварка? Що для вас важливіше?
ІІ. Побудова асоціативного куща.
Вчитель:
(радість, спокій, відповідальність, мир, злагода, добро, щастя, взаємодопомога, тепло, підтримка, опора і т. д.)
(тривога, біль, невпевненість, образа, війна, настороженість, самотність і т. д.)
Висновок (роблять діти)
життя наше наповнюється теплотою людських сердець, нам добре і радісно.
важко на серці.
ІІІ. Проблемна ситуація. Інсценізація.
Вчитель
варто було сваритись?
Старший хлопець. Ви чого?
1 забіяка. А він чого? Перший поліз із кулаками!
2 забіяка. Чого образив песика мого?
1 забіяка. А я пожаліюся твоїй мамі!
2 забіяка
Подумаєш! А пса не ображай...
Бо відпущу, щоб покусав!
І рот на мого пса не розкривай!
Старший. Що ж на твого собаку він сказав?
2 забіяка. Та я уже не пам’ятаю...
Старший. А билися ж чого?
1 забіяка. ...Не знаю...
Старший
Отак завжди за будь-яку дрібницю
У бійку лізуть хлопчаки.
Подумайте спочатку, розберіться...
Та ж ні, поб’ються ліпше залюбки.
Очікувані відповіді дітей:
слова було сказано, то ображатися було ні за що. В будь-якому разі проблему слід обговорити, постаратися знайти вихід мирним шляхом.
ІV. Робота над віршем Лесі Вознюк «Дружнє коло»
Дружить хмарка з дощиком:
Носить воду горщиком.
Дощик – із травичкою,
А трава – з копичкою,
А копиця – з коником,
Що гасає з дзвоником.
А іще – з телятком,
Баранцем, лошатком.
Всі вони – з Даринкою,
Дівчинка – з хмаринкою,
З тою, що із дощиком
Носить воду горщиком.
Ось замкнулось дружнє коло,
Подружились всі довкола.
Очікувані відповіді дітей:
- У вірші передано гарні взаємини між його героями, весь він пронизаний добрими почуттями дружби і взаємопідтримки: добро, зроблене нами комусь, повертається по колу до нас.
2. Колективне вивчення вірша методом ейдотехніки
3. Висновок
- Чому вчить цей вірш?
- Він вчить цінувати дружбу, підтримувати дружні взаємини з усіма – адже такий спосіб поведінки приносить нам радість і спокій.
V. Рухлива пауза – гра «Атоми і молекули»
Вчитель:
складаються всі речовини. Вони постійно рухаються і об’єднуються в молекули. Кількість атомів в молекулах може бути різною, вона визначається тим, яке число я назву. Ми зараз почнемо швидко рухатися, і я скажу, наприклад, три. І тоді атоми мають об’єднатися в молекули по три атоми в кожній. Відповідно, коли буде вказівка: «Молекули – по сім!», атоми об’єднуються по сім, і т. д. Молекули мають такий вигляд. (Показує)
Мета гри:
Дати можливість дітям розслабитися, разом з тим – відчути себе частиною єдиного цілого, необхідними і значимим в конкретній ситуації.
VІ. Конкурс малюнків «Який вигляд у сварки і в дружби?» (Варіант інтерактивної вправи «Займи позицію»)
Дітям пропонується аркуш паперу, поділений навпіл. На одній половині цього аркуша слід намалювати, як, на думку дітей, виглядає сварка, на іншій, - дружба. По закінченні роботи вчитель просить дітей вибрати ту частину малюнка, яка їм подобається більше, відрізати і залишити собі. Інші половинки збирає (В разі, коли в учителя залишилися тільки малюнки із зображенням сварки, він пропонує класу вирішити, що з ними зробити (порвати, спалити, просто викинути)
VІ. Метод прес
Вчитель
Я вибрав …
… тому що …
Наприклад, …
Отже, …
Очікувані відповіді дітей:
Я вибрав малюнок, який ілюструє дружбу, тому що мені не подобається сваритися. Наприклад, нещодавно я посварився зі своїм другом Іванком і місця собі не знаходив Мені не хотілося ні гратися, ні відпочивати, навіть займатися улюбленою справою було нецікаво.
Отже, дружба – набагато краще, ніж сварка.
(Якщо в процесі роботи виявилися діти, які залишили собі малюнки, що ілюструють сварку, після обговорення бажано провести інтерактивну вправу «Зміни позицію»:
можете замінити його.
За бажанням діти пояснюють, чому їхня позиція з даного питання змінилася).
VІІ. Висновок:
Дуже важливо з раннього дитинства вчитися жити в злагоді і в мирі, дотримуватись норм людської поведінки, вчитися так поводитися, щоб нікого не образити, не скривдити тих, хто менший і слабший. Треба бути з усіма ввічливими, чемними, вміти слухати людей і чути, поступатись і переконувати словами, а не кулаками. З раннього дитинства треба вчитися бути дипломатами, вміти гарно і переконливо доводити свою правоту, добирати потрібні слова. Коли з дитинства всі навчаться так поводитись, то й коли стануть дорослими, так чинитимуть, а тоді і в суспільстві буде мир і злагода.
VІІІ. Рефлексія «Подаруй сердечко другові»
Вчитель:
товаришам. Можливо, ви хочете подякувати свого друга чи подругу за щось. Можливо, вам треба вибачитись перед кимось за щось, а ви соромитесь це зробити. А, може, ви давно хочете комусь запропонувати дружбу? Зараз ви матимете таку можливість. Напишіть свої побажання на сердечках і подаруйте тому, кому бажаєте.
(Звучить музика, «Пісня про дружбу», діти пишуть побажання і дарують їх один одному. Вчитель також пише побажання і слідкує, щоб жодної дитини не залишилося без подарованих сердечок. (В разі, якщо хтось залишиться без уваги однокласників, вчителеві варто подарувати йому сердечко з компліментом або якимись приємними словами)