Година спілкування до Дня мови
Мета: формувати уявлення про мову як національну ознаку народу; показати учням красу і багатство української мови; формувати національну свідомість школярів; розвивати вміння виразно декламувати вірші; розвивати пізнавальні інтереси, пам’ять, логічне мислення;виховувати любов до мови свого народу, прагнення досконало її знати.
Форма проведення: змагання
Рекомендовано для учнів 8 класів
І. Організаційно-мотиваційний етап
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється-ожива,
Як їх почує!..
Учні :
ІІ. Етап інформаційно-ознайомлювальний
Додаток 1(слайд 1)
Доброго дня всім, хто любить рідну мову! Хто пишається тим, що він українець! Хто не перестає вивчати українську і цікавиться іншими мовами! Вітаю вас зі святом – Міжнародним днем рідної мови!Народ, держава, мова – ці поняття нероздільні. Без мови немає народу, і , навпаки, без народу не існує мови.
21 лютого відзначається Міжнародний день рідної мови. Історія свята, на жаль, має трагічний початок. 21 лютого 1952 року в Бангладеші влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання бенгальської мови. Відтоді в Бангладеші цей день став днем полеглих за рідну мову.
Минуло багато часу. Це свято дуже важливе, оскільки з 6 700 нині існуючих мов більшість перебуває під загрозою зникнення, близько півтори тисячі – можуть щезнути в найближче десятиріччя. Філологи попереджають, що в XXI столітті щонайменше 40% мов світу вимруть.
Аби запобігти цьому у 1999 році на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було прийнято Міжнародний день рідної мови, а починаючи з 21 лютого 2000 року цей день відзначають і в Україні.
Додаток 2 (слайд 2)
У світі налічується близько трьох тисяч мов. І серед них – ніби запашна квітка в чудовому букеті – українська мова. Її багатство і краса, витонченість і мелодійність визнана світом.
Додаток 3 (слайд 3)
У 1928 році, у Парижі, на Міжнародному конкурсі мов, українська мова посіла третє місце (після французької та перської).
Історія української мови – це історія її народу. Україна, в тому числі її мова, витримала жорстокі випробування. (звертає увагу на «Скорботний календар»). Та мова наша зберегла свою неповторну красу й милозвучність.
Додаток 4 (слайд 4)
- 1720 рік – російський цар заборонив друкувати книги українською мовою.
- 1769 рік – видано розпорядження церкви про вилучення українських букварів та українських церковних книг.
- 1775 рік – зруйновано українські школи при канцеляріях.
- 182 рік – закрито українські школи, які безкоштовно організовували українські діячі.
- 1863 рік – указ Валуєва про заборону видання книг українською мовою.
- 1914 рік – російський цар забороняє українську пресу – газети та журнали.
- 1938 рік – сталінський уряд видає постанову про обов’язкове вивчення російської мови, чим підтинає коріння української.
- 1989 рік – видано постанову, яка закріпила російську мову, як офіційну, тому українську було відсунуто на дальній план.
Уч.Сьогодні ми з гордістю і пошаною називаємо імена тих, хто у важкі часи піднімав свій голос на захист рідної мови. Додаток 5 (слайд 5)
ІІІ. Етап ігровий
Уч.Щоб ще раз довести, що ми діти українського народу, я вас запрошую до гри присвяченій вшанюванню нашої рідної української мови. Отже, починаймо!!!
(Представлення команд відповідно до жеребкування. Назва команди)
І тур присвячений українській мові
2) Розминка (не оцінюється)
1) Який числівник наказує?(три)
2)Якою косою не можна косити? (Дівочою)
3)Яке поле не виореш? (в зошиті)
4)Зякого полотна не можна пошити сорочку? ( з металевого)
5)Антонім до слова піймати. (випустити)
6)Синонім до слова веселий.(радісний)
7)Яке місто літає над головами ?(Орел)
8)Якою частиною мови може бути слово мати(Іменник, дієслово)
9)На які антоніми націлена стрілка компаса ? (Північ-південь)
10)З якого крана не набереш води ? (Зпідйомного)
11). Що спільного міжнеслухняним хлоп’ям і порожнім будинком. (І перший і другий пустують).
12). Яку річку можна зрізати ножем? (Прут)
- Як добре звучить українська мова у прислів’ях та приказках, що виражають мудрість нашого народу.
3) ЗАВДАННЯ « Продовжіть прислів’я та приказки»
Для першої команди
1. Вік живи ... (вік учись).
2. Від теплого слова і лід… (розмерзає).
3. Книга вчить, як ... (на світі жить).
4. Хто дбає, той ... (і має).
5. Яка головонька, така й … (розмовонька ).
6. Гостре словечко коле… (сердечко ).
Для другої команди
1. Більше діла – менше …(слів).
2. Слово не горобець, вилетить ... (не впіймаєш).
3. Хто мовчить, той двох … (навчить).
4. Слово – не полова, а язик … (не помело ).
5. Слово до слова зложиться… (мова ).
6. Добре слово краще за … (гроші ).
- Дійсно, народ скаже, як зав’яже. А наше слово і ніжне, і героїчне.
4) Хвилина відпочинку
Воно і на всякі дотепи зугарне. Ось послухайте гумореску Павла Глазового „Кухлик”.(Звучить гумореска у виконанні учня).
Дід приїхав із села,
Ходить по столиці.
Має гроші – не мина
Жодної крамниці.
Попросив він: - Покажіть
Кухлик той, що з краю.
Продавщиця: - Што? Чєво?
Я не панімаю.
- Кухлик, люба, покажіть,
Той, що збоку смужка.
- Да какой же кухлік здєсь,
Єслі ето кружка!
Дід у руки кухлик взяв
І насупив брови:
- В Україні живете
Й не знаєте мови…
Продавщиця теж була
Гостра та бідова.
- У мєня єсть свій язик,
Ні к чєму мне мова.
І сказав їй мудрий дід:
- Цим пишатися не слід,
Бо така сама біда
В моєї корови:
Має, бідна, язика
– І не знає мови!
Підведення підсумку конкурсу
Мова – це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – це всі глибинні плати духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніші надбання віків, мова – це ще й музика, мелодика, фарби буття, сучасна художня, інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу.
5) ЗАВДАННЯ Конкурс « Найрозумніший».Пояснити значення слова
Завдання для І команди
МАВКА
а) казкова лісова істота в образі гарної дівчини з довгим розпущеним волоссям; лісова німфа
б)водяна німфа
в) дуже міцний грубий мотузок із волокна або дроту; линва, кодола
ГЕНОЦИД
а) лікувальна рослина
б) вид політичної діяльності
в) винищення окремих груп населення за расовими, національними, релігійними мотивами
ГАЛУЗА
а) сукупність підприємств і організацій, що характеризуються спільністю ознак виробничо-господарської діяльності
б) боковий відросток від стовбура дерева або чагарника, який розгалужується на менші відростки – гілки, віти
в) думка про справи, що турбують, хвилюють когось
МАКІТРА
а) найвища точка хати
б) вид глиняного посуду великого розміру напівсферичної форми з широким отвором
в) сухі світло-жовті стебла злакових рослин, що залишаються після обмолоту і використовуються як корм скотині, паливо, а також для підстилки, покриття будівель
Завдання для ІІ команди
ПАСМО
а) пучок волосся, часом довгого, переплутаного або кошлатого
б)про те, що тягнеться довго чи безладно в просторі й часі
в)витягнутий, невисокий пагорб або група таких пагорбів; невеликий гірський кряж
ПЛАВНІ
а) пристосування для підводного плавання, що надівається на ноги плавця
б) місця, відведені для вільного плавання людей
в)заболочені, порослі вологолюбною рослинністю низькі береги річок, що затоплюються під час повені
ЦЕБЕРКА
а)конічна, дерев'яна, посудина з дужкою для носіння і зберігання води та іншої рідини
б) хутро, призначене для пряжі
в) вид породи собак
МОРОК
а) про що-небудь безвідрадне, безнадійне, сумне
б) відсутність світла; темрява, темнота
в) неспокій, хвилювання, зумовлені чим-небудь; турбота, тривога
Підведемо підсумок конкурсу
- У слові мудрість і душа народу. Нерідко у своєму мовленні ми вико рис-товуємо фразеологізми. Вони надають нашому мовленню своєрідного забарвлення. Важливо правильно використовувати їх. Пропонуємо командам з’єднати лініями фразеологізми з тлумаченням їх значень.
7) Завдання З’єднати лініями фразеологізми з тлумаченням їх значень.
1.Крутити хвостом – вдаватися до нечесних вчинків.
2.Крутитися, як білка в колесі – бути постійно зайнятим.
3.Стріляний горобець – про людину, яка багато зазнала у житті.
4.Пекти раків – червоніти від сорому.
5.Без тижня день – недавно.
6. Бити лихом об землю – бути оптимістом.
7.П’ята колона – зайва допомога.
8.Ламати слово – відмовлятися від сказаного.
8) Завдання для вболівальників «Фразеологізми в малюнках» Додаток 6-8 (Слайд 6-8)
9)ЗАВДАННЯ для вболівальників « Коли епітет б’є струною…» Додаток 9 (Слайд 9)
Надаємо слово журі. З якими результатами команди підійшли до наступного конкурсу.
10. Конкурс «Склади слово» Зі всіх звуків, з яких складається слово Літературний, утворити якомога більше нових слів.
Завдання для вболівальників «Видатні українці »присвячений видатним людям нашої країни
Додаток 10 (Слайд 10)
Яна Клочкова
Руслана
Л.Кучма
В.Ющенко
Г.Сковорода
М.Коцюбинський
Л.Українка
Джамала
Б.Ступка
В.Зеленський
О. Пономарьов
Наше свято завершується. До ваших сердець дійшли слова про багатство, красу та мелодійність української мови – нашої гордості. Ми мали унікальну можливість поринути в атмосферу любові і добра, насолодитися красою рідного слова. Робімо все, щоб наше слово зазвучало повсюди, щоб рідна мова зайняла почесне місце в нашій державі, бо «мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».А на закінчення спробуємо всі разом дібрати слово у вірші про чарівну мову..
Додаток 11 (Слайд 11)
Щоб розумним і мудрим стати, треба рідну мову … (знати).
А щоб вміти говорити, треба рідну мову … (вчити).
Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … (мови).
Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла, … (світанкова).
І дзвенить щодня і в свята, бо вона така … (багата).
І така джерельно чиста наша мова … (промениста).
Чарівна і калинова наша мова … (веселкова).
В ній такі слова чудові, хліб і сіль на … (рушникові).
В ній в віках батьки і діти, як без мови в світі … (жити)?
Понад світом хай лунає, хай ніхто … ( не забуває).
Рідну мову українську, мудру, щедру, … (материнську).
Своєї мови не цурайтесь, ні в грізні, ні в щасливі дні.
Любіть її завжди, пишайтесь, хай долі будуть у вас ясні!
ІV. Оголошення результатів гри.
Сподіваюся, що ви ще глибше відчули, який то найцінніший скарб - наша рідна мова, що її по¬трібно не лише любити, а й берегти, як зіницю ока.
Виступ агітбригади
Говоріть, як навчав у дитинстві татусь,
Легко так, вільно так, щоб слова були в русі,
Не тримайте слова, віддавайте комусь.
Як воліла б відкритись ваша душа.
Може хочеться їй у словах політати
Привітати когось, а чи дать відкоша.
Кожне з них, лиш торкни, – як струна, виграва,
Зрозумілі, вагомі й усі вони ваші –
Мелодійні, дзвінкі, українські слова.
Уникайте мовчання, нудьги і ниття,
Говоріть, хай в розмові слова веселяться,
Говоріть і продовжуйте мові життя.