Година спілкування "Хліб - всьому голова"

Про матеріал
Година спілкування "Хліб - всьому голова" Мета. Познайомити з історією вирощування хліба, з народними традиціями, пов’язани¬ми з хлібом. Виховувати шанобливе ставлення до хліба, повагу до праці хлібороба.
Перегляд файлу

Тема заходу. Його величність хліб.

 

Мета. Познайомити з історією вирощування хліба, з народними традиціями, пов’язани­ми з хлібом. Виховувати шанобливе ставлення до хліба, повагу до праці хлібороба.

План заходу

1. Хліб – символ святості, радості, щастя, здоров’я та багатства.

2. Історія походження хліба.

3. Шана хліба в Україні.

4. Народні прикмети селян під час сівби.

5. Жнива.

6. Традиції та секрети випікання хліба.

7. Вірші, притчі, пісні та загадки про хліб.

Використана література:

Хід проведення

Ведучий. Хліб здавна вважався сим­волом святості, символом радості, щастя, здоров’я та багатства.

Із хлібом зустрічали новонароджене дитя, з хлібом вітали й породіллю. Пізніше з хлібом ви­ряджали дитя «до Христа», а коли підросте, то з хлібом виряджали й до школи. З хлібом одружу­вали молодих, хлібом благословляли батьки дітей до шлюбу. З хлібом хоронили покійника, поклав­ши хлібину на труну.

Із хлібом-сіллю зустрічають дорогих гостей. З хлібом входять уперше в новий дім.

Ведуча. На думку вчених, вперше людина поча­ла збирати й культивувати хлібні злаки понад 15 тисяч років тому. У кам’яному віці люди їли сирі, зерна, лише пізніше вони навчилися розтирати їх між каменями і змішувати з водою. Очевид­но, звідси й веде свій початок історія про перші млинові жорна, перше борошно і перший хліб у вигляді рідкої каші.

Археологи стверджують, що ту кашу і можна вважати прахлібом. З часом зерна почали обжа­рювати, а потім з’явився перший прісний хліб - коржі з густої зернової каші - тіста. Ці перші ячмінні коржі й знаменували собою початок епохи хлібопечення.

Читець.

Мій пращур брів із пралісу густого,

Як звір, голодний, бо не вполював,

Остання сила гаснула у нього,

І, падаючи між високих трав,

Хапавсь у порятунку за стеблину,

Здавалось, на самісінькім краю,

І ненароком у руці живинку

Відчув, затис, як знахідку свою…

Тоді, можливо, і з’явилось жито,

Коли мій пращур залишивсь живим,

Коли на сито пальців - перше сито –

Зерно просіяв і наситивсь ним…

Борислав Степанюк

Ведучий. Хліб із збродженого тіста з’явився пізніше. Його батьківщиною вважають Єги­пет. Пекли його різної форми — круглий, довгастий, у вигляді пірамід і сфінксів, риб та різних фантастичних тварин.

Процес розпушування тіста був знайомий також грекам та римлянам. Перший спогад про такий хліб відноситься до V сто­ліття до н.е. Уже до IX століття випікання хліба для наших пред­ків було звичайною справою. Про це свідчать літописи та археологічні знахідки.

Ведуча. Печений хліб був і в давні часи основ­ним продуктом харчування українців. Деякі вчені не без підстав вважають, що саме предки-хлібороби сучасних українців - орії - винайшли коле­со, віз, плуг, вони ж проклали першу борозну та спекли перший хліб. Особливе місце у давні часи відводилося хлібу «житньому». «Жито» означало як їжу взагалі, так і хліб зокрема. У свідомості нашого народу це слово асоціювалося із поняттям «жити», «життя». А ось поняття «хліб» з’явилося пізніше й означало спочатку «борошно», тобто те, з чого виготовляють хлібні вироби.

Читець.

А як рум’янець хлібу нагнітала

Селянська піч, від полум’я жарка,

Відбившися, зі споду пульсувала

Капустяна артерія листка,

І коровай, як сонце прохололе,

Займав почесне місце на столі,

А косарі виходили у поле

За хліб насущний кланятись землі.

Після роботи дітлахам окрайчик

Приносив батько —

Може, й справді так –

Передав отой гостинчик зайчик,

Пропахлий диво-казкою на смак…

Не тільки диво-казкою багаті,

І не єдиним хлібом живемо,

А тільки чом, коли ні крихти в хаті,

Тривогою сурмиш, моя сурмо?

Тоді насправді світишся промінням,

Обрізуючи скибку дорогу,

І хліб стає не копійчаноцінним,

А золота самого на вагу!

Б. Степанюк

Ведучий. Великою шаною хліба в Україні зумов­лене те, що господарський рік був тісно й ґрунтовно пов’язаний з усіма польовими роботами навколо ниви, навколо хлібів. Перший посів озимих зернових, як ві­домо, проводять восени до Семена, тобто до 14 вересня. Але найвідповідальніша посівна припадає на весну. До весняної сівби готувались заздалегідь. Переглядали зерно, лагодили реманент, кінську зброю.

Ведуча. Селяни з нетерпінням чекали тої благо­датної днини, коли вперше виїдуть у поле, щоб прокласти першу борозну. Напередодні господиня варила святочну їжу, а коли сідали гуртом за стіл, виголошувала молитву, «щоб робота спорилася і нива щедро засівалася». Перед тим як вирушити в поле, господар скроплював воза, плуга, борони та коней свяченою водою, одягав святкову сорочку, в якій ходив на останнє причастя, «щоб не було бур’янів у хлібі». Перед початком роботи розсте­ляв скатертину, викладав їство, ставив свічку і, наповнивши зерном коробок, до схід сонця читав «Отче наш». Закінчивши сіяти, господар скородив ниву. Дякував польовим духам і сонцю, розламу­вав окраєць паски і розкидав крихти по полю. По­середині лану закопував великодню крашанку, а на межі — громичну свічку. Скропивши ниву свя­ченою водою, молився й благословляв її:

• Уроди, Боже, з сівка три мішка: мірочку попові, коробочку дякові, а ківшик півникові. Це йому за те, що він пісеньку співає, хазяїна врожаєм звеселяє!

Ведучий. Чи знаєте ви, яких народних прикмет дотримувалися селяни під час сівби? Учні.

• Не можна починати роботу, коли господар хворий - «буде мізерне зерно».

• Не можна лихословити та лаятись, «щоб чорт не ходив слідом та не розсівав бур’янів».

• Не можна губити крихт від їства, бо «миші трубитимуть збіжжя».

• Не можна в цей день позичати посівного зер­на, «аби до нового врожаю не йти в позички».

Ведуча. А які прислів’я та приказки про сівбу та хліб ви знаєте?

• Що посієш, те й пожнеш.

• Як посієш рідко, то вродиться дідько.

• Весною не посієш - восени не збереш.

• Хто сіє, той віє, хто не сіє, той скніє.

• Одна стара правда на світі буває: хто не посіє, той не збирає.

Ведучий. Хлібороби ретельно стежили за до­зріванням зерна. Найвивіренішим способом було спробувати його на зуб: якщо зерно мало тугий прикус, то одразу приступали до жнивування.

Ведуча. Жнива для селянина - це все: достаток у господі, затишок у родині, щаслива пісня і ве­селе свято. Увесь рік ждав він на те велике свято. З острахом поглядав господар на небо, на хмари, спостерігав напрям вітку. Адже одна нещаслива година - і може пропасти вся річна праця.

Читець.

Зачастили дощі - та непрошені,

А хліба на полях ще не кошені.

Вже не день і не два — хмари горами.

Поміж хмар - блискавиці узорами.

Понад морем хлібів, понад лозами -

Ні чаклунством спинить, ні прогнозами.

І шепочеться жито з пшеницею:

- Як же буде тепер з косовицею?

І ячмінь по землі низько стелиться,

І з гречок пада біла метелиця.

А громи гуркотять - перед зливою -

Понад хмурим Дніпром, понад нивою.

І луна від громів - в серце болями:

Не прикриєш лани парасолями,

Ані навіть любов’ю великою…

І тривога гука перепілкою.

Там, де стебла обтяжені росами,

Зупинились малятками босими…

Чим же я хлібороба порадую?

Може, давнім прислів’ям-порадою,

Що на випадок цей мовить водиться:

«А можливо, воно розпогодиться?».

Утішати його? Для чого воно!

Все завчасно, гуртом обмірковано:

Буде бій і буде жниво покошено -

Раз тривогу в полях оголошено.

Ведучий. На літо припадає найменше свят. І це цілком природно, адже настає найвідповідальніша пора у хліборобів — жнива. Починалися жнива за­жинками. До зажинків готувалися заздалегідь: назубрювали серпи, стругали цурки, якими в’язали снопи, крутили перевесла. Зажинок починали вдо­світа і обов’язково на легкий, тобто жіночий день. Вмившись та помолившись, йшли в поле, щоб, доки зійде сонце, зробити жнив’яний почин — об­рядовий сніп. У цей день годилося бути чемними: не сваритись, ввічливо звертатись одне до одного, навіть на худобу не підвищувати голосу і ситніше її годувати, «щоб жнивам не наврочити».

Ведуча. Перед початком роботи розстеляли на узбіччі білу скатертину, клали на неї хліб-сіль, свячену великодню цілушку від паски та інші страви. Ставали обличчям до сходу сонця, а госпо­дар читав молитву: «Сонце праведне, святі Петре і Юрію, наші святі душечки, виростили ви хлібець Божий на ниві, внесіть його в наші руки… Доко­тись, хлібцю святий, житечко наше, у наші клуні-стодолі. Хмари дощові, бур’яни, громові-блискавиці, і ти, граде б’ючий, — обходьте ниву нашою стороною й до нас не наближайтесь…».

Ведучий. Після кількох хвилин зосередженої мовчанки господар статечно кланявся і промовляв:

— Боже, благослови!

Зажинок завжди починали господар поля або найстаріша жінка. Нажавши дві жменьки збіжжя, складали їх навхрест. Це був зажинковий хрест, що символізував почин жниварської пори. Після цього готували непарну кількість (3,5 чи 7) снопів, стави­ли їх у коло колоссям догори та клали посередині ще один зажинковий хрест, потім сідали їсти.

Ведуча. Після їжі дорослі лягали на землю й по­тягувались, щоб під час жнив спина не боліла. По­вертались додому без серпів та цурок, їх першого дня залишали під снопами на цілу ніч «на добрий почи­нок». Брали з собою кілька колосочків. З них, якщо в родині були дівчата на виданні, годилося спекти ко­ровай. У цей день ніякої іншої роботи не починали.

Читець.

Я був у полі…

Визріли хліба.

Згинали над шляхами буйні гриви.

Степи стояли в сонячних шапках,

Чекали жнив пшеничні й житні ниви.

Яскрились обважнілі колоски,

Мов золота висока чиста проба.

Шуміли в них пісень живі рядки

Натхненого поета й хлібороба.

Я був у полі…

Тішивсь на токах

Багатим повнозерним урожаєм.

Він ратая з села й робітника

Порадує пахучим короваєм.

Пахучий хліб на нашому столі –

То виборені радощі родинні.

Пахучий хліб - то щедрий дар землі

За труд і розум доблесній людині.

Пахучий хліб -

Цілющий скарб життя,

Його неперевершено, владика.

Він - наша гордість, наше майбуття,

Він — наша творчість і мета велика.

Дмитро Луценко

Ведучий. Є у нашого народу ще один прекрас­ний звичай, пов’язаний із жнивами. Це обжинки, своєрідний вінець жнивам. Завершуючи косови­цю, залишали на обочині поля жмут колосся, яке називали «бородою». Підв’язуючи пучечок чер­воною стрічкою, оздоблювали квітами, а вершок надламували, щоб колосся схилялося долі, як подяка щедрій ниві. В підніжжі клали окраєць хліба й дрібок солі, а поряд засівали вим’ятим з кількох колосочків зерном клаптик землі, при­казуючи:

- Сійся-родися, жито-пшениця, всяка пашниця, краща, ніж торік!

Ведуча. Після цього жінки йшли до снопів, ви­тягували колосочки і робили з них квітку-китицю, сніп-рай або ж плели колосяний хрест і несли в село. Ці атрибути ставили на покуті - місце, де мають перебувати душі покійників та добрі польові духи. Дівчата ж вибирали з-поміж себе найкращу дівчину — «княгиню», вона ставала в коло, клала на ліве плече серпа, брала у праву руку цурку і опус­кала голову. Найповажніший жнець обв’язував її перевеслом з житніми колосками, одягав на голо­ву вінок. Всі учасники обжинок повільно залишали лан, співаючи обжинкових пісень.

Читець.

Оддзвеніли поля зрілим колосом,

Степові пропливли кораблі.

А зерно золотим грає полиском,

І від того ясніш на землі.

Мир ужинком твоїм запоручиться,

Краю рідний, це наш урожай -

На цвітнім рушничкові Славутича

З українських ланів коровай.

Оддзвеніли поля зрілим колосом,

Бачать в снах степові кораблі,

Як ідуть криголами до полюса

Теплоходи ідуть круг землі.

Петро Віба

Ведучий. Україна славиться на весь світ своїми диво-короваями. Кожне село, кожний хутір має свої традиції та секрети випікання хліба. Має їх і наше село на Поділлі. Ми запросили місцевих майстринь розповісти про те, що повинна знати майбутня господиня.

Бабуся Долини H.K. Хліб пекли зазвичай у суботу, розраховуючи так, щоб до наступної ви­пічки його вистачило на сім’ю. Супроводжувалась випічка цілою низкою ритуальних дій. Деякі з них дійшли до наших днів. Наприклад, такі: не можна пекти хліб у п’ятницю та неділю, не можна стукати коритом чи діжею для хліба та бити по ньому руками, хліб треба качати до себе (тоді і сім’я буде при ньому), на лопату не можна класти по дві хлібини, не можна тримати відчиненими двері в хату в момент, коли хліб саджають у піч, не можна спечений хліб класти на столі, перевер­таючи його.

Хліб можна пекти з пшеничного, житнього борошна або з їхньої суміші. Крім хліба, що випі­кався для щоденного споживання, печуть ще обря­довий хліб: весільний коровай, калачі та буханці для поминальних обрядів.

Щоб хліб вдавався, треба бути у хорошому на­строї, не сперечатися, не сваритися.

Читець.

Етюд про хліб

Яйце розіб’є, білком помаже.

На дерев’яну лопату - та в піч,

І тріскотітиме іскрами сажа -

Мініатюрна зоряна ніч.

На хмелі замішаний, видме груди. З

арум’янілий, круглий на вид.

Скоринка засмалена жаром буде,

Аж розіграється апетит.

В підсохлому тісті кленова лопата

Вийме з черені, де пікся в теплі, -

І зачарується біла хата

З сонця пахучого на столі.

Іван Драч

Ведуча. У наших предків хліб завжди символізу­вав добробут, гостинність господарів, сприяв продо­вженню роду. Шматочки чи крихти хліба не вики­дали у відходи, а віддавали птиці, тваринам. Хліб, який упав, слід було підняти, очистити, поцілувати і з’їсти, а при зберіганні хліб має лежати у такому положенні, в якому саджали його в піч, — пере­вернутий хліб вважався поганим знаком. Здавна вірячи у магічну силу хліба, його прикріплювали до хомута або клали між дерев’яними держаками - це було запорукою доброго врожаю.

Ведучий. До всіх, хто сидить у цьому залі, звер­тається поет Борис Олійник.

На захист хліба

Юначе мій, чиєїсь мами сину.

Зодягнений на джинсовий мотив, —

Я аж завмер, коли ти… півхлібини

«В дев’ятку» натреновано вгатив!

Солоним потом заливає спину…

Футбол, як бачиш, - не солодка гра!

Перепочинь, та поговорим, сину.

Бо є про що. І вже давно пора.

Я просто, не домішуючи меду,

Скажу: коли ти замахнувсь ривком

Ударить хліб, твоя весела кеда

Мені під серце влучила носком.

Ти вдарив так, що потемніло в оці.

І по державні крайні рубежі

У всіх, що пухли в сорок шостім році,

Від жаху похололо у душі.

І у батьків, які на полі ратнім

Ділили хліб, мов долю у бою,

Відкрилися старі солдатські рани

І заболіли в смерті на краю.

І в матерів, коли ти через луки

Котив хлібину, як футбольний м’яч,

Так застогнали, затужили руки,

Немов по них ти потоптавсь навскач.

Бо всі ми з хліба виростали, сину,

Із праці, себто - чуда із чудес, -

Яка нас охрестила на людину.

Піднявши з чотирьох до піднебес.

Нас кликав хліб на добре, чесне діло,

До братнього, трудящого коша.

Ми в нім шануємо не тільки тіло,

У нім — народна світиться душа.

І я тобі сказати чесно мушу:

Ти можеш лущить м’яч, немов горох,

Але коли вже замахнувсь на душу, —

Дивись, щоб не спіткнувсь… на чотирьох!

Читець.

Притча про хліб

Якось один чоловік знайшов велику грудку зо­лота. У своєму господарстві він, звичайно, не міг його застосувати і вирішив продати, але боявся продешевити. І пішов чоловік до мудреця з про­ханням допомогти визначити вартість золота. І сказав йому мудрець:

- Ти що-небудь сьогодні їв?

— Нічого не їв.

— А вчора?

- І вчора не їв.

- А позавчора?

- Позавчора їв.

— От коли ти поголодуєш три доби, своє золото віддаси за шматок хліба.

Уміймо цінувати не примарне, а справжнє наше багатство - хліб. Кожного разу, беручи в руки за­пашну скибку хліба, згадуймо його творців. Ша­нуймо їхню працю!

Хліб - всьому голова!

Сл. В. Балачана, муз. М. Купріна.

На весняній зорі роси чисті і сині,

Сонця край золотий спраглу землю торка.

Батько став на поріг і напучує сина,

На лани виряджа перший раз юнака:

- Пам’ятай, мій синок, щирі й мудрі слова:

- «Хліб — всьому голова, хліб — всьому голова».

- Син за батьком долав хліборобську дорогу,

- Та війна почалась, і затьмарився світ.

І пішов він в боях здобувать перемогу,

Несучи по землі той святий заповіт:

- Пам’ятай, мій синок, щирі й мудрі слова:

- «Хліб - всьому голова, хліб ~ всьому голова».

Але сталась біда на землі незнайомій

У запеклім бою на солдатській путі.

Свою пайку віддав він солдату другому,

А в село написав у трикутнім листі:

- Пам’ятай, мій синок, щирі й мудрі слова:

«Хліб - всьому голова, хліб - всьому голова».

На весняній зорі роси чисті і сині,

В полі трактор гуде, лине пісня дзвінка.

Край порога стоїть син загиблого сина

Й ніжно так промовля до свого малюка:

— Пам’ятай, мій синок, щирі й мудрі слова: «Хліб — всьому голова, хліб — всьому голова».

(Переклад з російської Р. Терещенка).

Прислів’я та приказки про хліб

Не страшна біда, коли є хліб та вода.

Лежачого хліба ніде нема.

Сій вчасно - вродить рясно.

Посій упору, будеш мати зерна гору.

Не кожух гріє, а хліб.

Яка пшениця, така й паляниця.

Земля-годівниця аж парує, та хліб людям дарує.

Поганого хліба немає - погано, як нема хліба.

Загадки

Одгадай загадку: кину її в грядочку, нехай моя загадочка лежить до весни. (Озимина)

Чашечка медку закопана в льоду до нового :год-ку. (Озимина)

Ноги на полі, середина надворі, голова на столі. (Корінь, стебло, зерно)

Що то за твір, що ні чоловік, ні звір, а має вуса? (Ячмінь)

У хлів іде без шкіри, а виходить із шкірою. (Хліб у піч та з печі)

Ріжуть мене ножакою,

Б’ють мене ломакою,

За те мене отак гублять,

Бо всі мене дуже люблять. (Хліб)

Виріс в полі дім, зерна повно в нім, стіни позо­лочені, ще не обмолочені. (Колос)

Без рук, без ніг, а підперезаний. (Сніп)

Не золотий, а жовтий, не дід, а з вусами, не сам буває, а з друзями розмовляє. (Колос)

Б’ють мене, товчуть, ріжуть, а я все терплю, усім добром плачу. (Хліб)

Круглий, мов сонечко, щедрий, мов літечко, на черінь просунеться, стоїть — красується. З печі — на блюдо, їжте мене, люди, на здоров’ячко. (Коровай)

 

 

 

 

Владика – хліб священним є для українців Виховна година

 

Мета» Ознайомити дітей із працею хліборобів колись і тепер, Викликати бажання берегти хліб, поважати працю трудівників поля. Розвивати мовлення, збагачувати словни­ковий запас учнів, логічне мислення. Виховувати потану до хліба.

Обладнання. Хліб на рушнику, колоски жита і пшениці, плакати з прислів’ями, картина «Жнива», «Звернення».

Учитель. Діти, відгадайте загадку,

В полі ріс я, колосився

На стеблинці уродився,

А тепер мене ви ріжте

Й на здоров’я смачно їжте.

(Хліб)

Хліб. Яке коротке це слово. Всього 4 літери, а скільки в ньому тепла. З хлібом пов’язано так багато в нашому житті, цей продукт харчування став символом праці й ми­ру. З давніх-давен наш народ над усе цінує хліб.

Хліб — це достаток.

У всі часи слово «хліб» люди вимовляли з пошаною, він — основа нашого життя. Як правило, до всіх страв пода­ють хліб, бо «без хліба немає обіду»,

А які прислів’я склав народ про цінність хліба.

ü Сила від хліба, хліб — від землі.

ü Хліб батько, вода — мати.

ü Зима — без снігу, літо — без хліба.
Хліб народжений нашою прекрасною землею, ; широкими річками й тихими озерами, чистим повітрям небес і вогнем людської праці.
Народження хліба завжди диво: і багато віків назад, коли наші предки вперше скуштували шматочки обвугленої зернової каші, і тепер, коли ми їмо батони, булки, калачі.
Кривавим потом зрошений,

Гарячими сльозами змочений,

У печалі загартований

Оцей хлібець петльований.

Важко давався хліб. До того ж більшість земель належала поміщикам. Доводилося працювати на панській ниві. Біднякам не вистачало хліба до нового врожаю, доводилося і голодувати. Селяни часто мріяли про те, що у них буде своє поле, вдосталь хліба.

(Учень розказує вірш Т.Г. Шевченка «На панщині пшени­цю жала»).

Учень. Час народження хліба. Це було справжнє свя­щеннодійство. Перед тим, як пекти хліб, чепурили світлицю, чистим рушником витирали руки і зі словами «Бог на поміч» готували тісто. Вчиняли тісто в четвер, а пекли у жіночий день — п’ятницю.

Учениця. Коли паляницю мали саджати у піч, щільно зачиняли двері хати, щоб зберегти тепло. У цей день у сім’ї не повинно бути сварок. Випечені паляниці клали на рушник, зверху теж накривали рушником, щоб хліб дійшов. На обід зі святим хлібом, як на свято, збиралася уся сім’я. Батько різав хліб, притримуючи його лівою ру­кою і притискаючи до грудей.

Учитель. Святим правилом було не залишати недоїдків хліба.

«Доїж, дитино, хліб — у ньому залишилася вся твоя си­ла», — учили батьки своїх дітей.

Учень. Не можна було хлібину класти на стіл перевер­нутою. А коли окраєць падав зі столу, його піднімали і цілували, щоб хліб не образився.

Учитель. А які ще в Україні є звичаї, традиції, які без хліба не відбуваються?

Учень. Коли народжується дитина, йдуть з хлібом, виряджає мати сина — зав’язує у рушник окраєць житнього хліба. У нову хату чи квартиру теж йдуть із хлібом. Дорогих гостей зустрічають хлібом-сіллю.

Красивим, духмяним короваєм з шишками, з барвінком калиною, прикрашали весілля, а потім частували всіх гостей.

Учитель. Болісно слухати, коли говорять, що хліб поганий. Поганим хліб не буває, його спекли невдало. За хліб люди не раз піднімалися на боротьбу. Скибка хліба для бідної людини була дорогоцінним скарбом. Ніхто не смів змести крихти додолу. Мрії про достаток хліба теж відбилися в прислів’ях.

Учень. Якщо є хліб та вода,

Не страшна селянинові біда.

Як є хліб, то й до хліба буде.

Учитель. Хліб створюється не за один день. Його виро­щують протягом цілого року. Подивіться, діти, сценку «Ледар і Трудівник».

- Нащо тримаєш хліб у руках. Дай мені, — просить ле­дар.

- Я б тобі дав, але він дуже дорогий для мене. Щоб йо­го дістати, треба раніше впорати землю.

- Тоді вже можна їсти?

- Ні, треба ниву як слід заволочити.

- Тоді вже можна їсти?

- Ні, треба дочекатись літа, з зерна виростає злак.

- Тоді вже можна їсти?

- Ні, треба його скосити.

- Тоді вже можна їсти?

- Ні, його необхідно просушити і змолотити.

- Тоді вже можна їсти?

- Так. Але ледачому не дадуть.

Учитель. От бачите, діти, який довгий час від зернини до спеченого хліба. Український народ любить і шанує працю хлібороба.

Учениця. Пахне хлібом трава,

Що купала мене з дитяти.

Пахнуть хлібом слова,

Що мене їх навчила мати.

Пахне хлібом терпка

Пісня батькової стодоли.

Пахне хлібом рука,

Що водила мене до школи.

Пахнуть хлібом гаї,
Пахне хлібом земля,
Що дала мені сонце й крила

Учитель. Ви познайомилися із працею хлібороба. Дізналися, як вирощують хліб.

- Що повчального для себе ви взяли із сьогоднішньої виховної години?

(Діти висловлюють свої думки).

— Тож давайте вшануємо хліб.

(Учениця виразно читає надруковане на листку «Звернен­ня»).

Звернення

Шелестить хлібне поле, ніби шепочуть щось колоски. Кожний колосок — то праця сталеварів і хіміків, шахтарів і агрономів, трактористів і льотчиків, комбайнерів і бух­галтерів — всіх не перелічиш.

І хіба можна вибачити тому, хто звернув з дороги на по­ле, пішов по колосках, почав давити ос ногами?

Також сумно бачити скошене поле, на якому залиши­лись одинокі забуті колоски.

Але найбільш гірко тоді, коли кидають кусок хліба, навіть найменший. У цьому куску хліба солоний піт трак­ториста, безсонні ночі комбайнера. У ньому вітряні на пекучому морозі дні, коли селяни виходили на сніго­затримання, щоб полям вистачило весняної води.

Кинути хліб, то все одно, що образити всіх, хто його вирощував!

Ми вчимося. Підростемо і, можливо, сядемо за кер­мо трактора чи комбайна. Придумаємо нову машину. Виведемо новий сорт насіння. Все буде.

Але одне ми можемо зробити зараз — посадити дерево. Воно допоможе зберігати воду, землю. Адже усе почи­нається із землі…

 

doc
Додано
18 лютого 2020
Переглядів
848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку