Година спілкування
Тема: «Ми -- за дитинство без насильства» (слайд 1)
Мета: розпізнавати насильство, не допускати насильства, вміти захиститись від насильства.
Дитячі очі чисті, щирі,
В них видно наміри й думки,
Вони хоч чорні, сині, сірі
Бувають радісні й сумні. (слайд 2)
Вчитель: Мабуть, радісними є очі дітей, коли у них щасливе дитинство, коли ніщо не пригнічує і не турбує. (слайд 3)
А сумними – коли діти зазнають страждань, принижень. (слайд 4)
Ми живемо у світі де, на превеликий жаль, існує таке негативне явище, як насилля. Прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас в домі, в школі, на вулиці, ми можемо зупинити його.
Насильство – це застосування особою чи групою осіб засобів примусу щодо іншої особи, це дії, що принижують людську гідність, завдають шкоди здоров’ю, а іноді й життю. (слайд 5)
Вчитель: Опишіть емоції, які переживають герої картинок. (слайди 6-11)
На жаль, сьогодні жорстокість і агресія починають зростати швидкими темпами. В чому ж причина цього? Фахівці констатують, що в першу чергу агресію підлітків і дорослих викликає жорстокість, яку вони бачать по телевізору, в Інтернеті.
Насправді слова, з якими ми звертаємося одне до одного, важать дуже багато: добрими, лагідними можна підняти людині настрій, зробити її щасливою, а злими і жорстокими — засмутити, образити, принизити і навіть убити. Про це потрібно пам’ятати під час спілкування і конфлікту, щоб не зіпсувати стосунків назавжди.
Можна виділити такі типи жорстокого поводження з дітьми. (слайд 12)
1. Фізичне насильство — невипадкове завдання тілесних ушкоджень.
2. Економічне — нездатність батька або особи, яка доглядає за дитиною, забезпечити основні потреби дитини в їжі, одязі, житлі.
3. Психологічне насильство — відсутність у родині доброзичливої, здорової атмосфери. Може виявлятися у зневазі або жорстокому поводженні.
Завдання: визначити вид насильства, вказати агресора і жертву ситуації.
Ситуація 1 (слайд 13)
Петрик, зайшовши у їдальню, і, як завжди, сів не на своє місце. До нього підійшла Оленка і попросила звільнити її стілець. Він відштовхнув дівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.
Ситуація 2 (слайд 14)
Під час перерви Юрко бігав по класу і штовхнув Іринку. Дівчинка, падаючи, ненароком розбила вазу на столі вчителя. В клас зайшла вчителька і побачила розбиту вазу. Іринка намагалась пояснити, що трапилось на перерві, але вчителька не вислухала оправдань і нагримала на неї.
Ситуація 3 (слайд 15)
Дмитрик взяв без дозволу ручку Олега. Коли Олег це побачив, вдарив Дмитрика.
Вчитель. У конфліктній ситуації агресор завдає шкоду не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої вчинки, спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров’я. Адже лють, жорстокість і злість руйнують його нервову систему - і хвороби неминучі.
« Твої порадники» (слайд 16)
Діти, запишіть, будь-ласка, телефон Національної гарячої лінії з питань запобігання насильству – 8 8005003350
Притча «Все залишає свій слід». (слайд 17)
Жив-був один дуже запальний і нестриманий молодий чоловік. І ось одного разу його батько дав йому мішечок з цвяхами і сказав, щоб кожен раз, коли він не стримає свого гніву, вбити один цвях в стовп огорожі. У перший день в стовпі було декілька десятків цвяхів. Другого дня ще більше.. Наступного тижня він навчився стримувати свій гнів, і з кожним днем число забитих в стовп цвяхів стало зменшуватися. Хлопець зрозумів, що легше контролювати свій гнів, ніж забивати цвяхи. Нарешті прийшов день, коли він жодного разу не втратив контроль над своїми емоціями. Він розповів про це своєму батьку і той сказав, що цього разу кожен день, коли синові вдасться стриматися, він може витягнути зі стовпа по одному цвяху. Йшов час, і прийшов день, коли він міг повідомити батька про те, що в стовпі не залишилося жодного цвяха. Тоді батько взяв сина за руку, підвів до огорожі і сказав: «Ти непогано впорався, але ти бачиш, скільки в стовпі дірок? Він вже ніколи не буде таким як раніше. Коли говориш людині що-небудь зле, у нього залишається такий шрам, як і ці дірки. І неважливо, скільки разів після цього ти вибачишся - шрам залишиться».
Як запобігти насильству ( слайд 18):
- Попереджай батьків, куди, з ким ідеш, коли повернешся.
- Не заходь у підвали, підсобні приміщення, у машини.
- Якщо ти десь затримався, передзвони батькам, попроси, щоб тебе зустріли.
- Постарайся, щоб твій маршрут проходив не через ліс, парк.
- Якщо тобі здалося, що тебе хтось переслідує, перейди на іншу сторону, зайди в магазин, звернись до дорослих.
- Якщо тебе зупинили і попросили показати дорогу, постарайся пояснити на словах, не сідаючи у машину.
- Якщо незнайома людина відрекомендувалась другом твоїх батьків, не спіши запрошувати її додому, попроси зачекати їх приходу на вулиці.
- Якщо при вході у під'їзд ти помітив незнайомців, зачекай, доки хто-небудь із сусідів не ввійде разом з тобою. Не входь в ліфт разом з незнайомими.
Вчитель: Немає виправдання бездушності, цинізму, агресивності, жорстокості. І щоб не потонути в хвилях негативних емоцій гніву є антипод насильства та жорстокого ставлення – це толерантність (слайд 19), необхідна для спілкування.
Абетка «Жити без насильства». (слайд 20)
Підсумок
Вчитель: І наприкінці нашого спілкування, я хочу у вас запитати:
« Стався до інших так, як бажаєш, щоб вони ставились до тебе(Євангеліє від Луки)».(слайд 21)