ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ
« Мій товариш»
Мета: розглянути товариськість як об'єктивне явище нашого життя, як спосіб співіснування людей; визначити можливість/неможливість дружніх стосунків між хлопцем і дівчиною; учити зберігати індивідуальність у міжлюдських відносинах.
Обладнання: роздавальний матеріал (роздруковані картки, на яких подані ситуації, що стосуються відносин між дівчатами та хлопцями).
Хід заняття
Бесіда.
Хто такі друзі?
Що таке дружба?
Які вчинки людини зміцнюють дружбу, а які руйнують?
Як ви гадаєте, що саме людина шукає в друзях? Яка дружба міцніша і продуктивніша — людей схожих чи різних?
Чи можуть ділові, службові відносини замінити дружбу?
Чи можуть бути друзями люди з протилежним світоглядом, скажімо, релігійним і атеїстичним?
Чому для нас неприйнятне таке розуміння дружби: основою прихильності є корисливість, те, що друзі розраховують одержати один від одного?
Чи згодні ви з висловлюванням: «Сила дружби вимірюється не доброчесністю друзів, а інтересом, що їх зв'язує»?
Слово вчителя.
У суспільному житті й у трудовій діяльності, навчанні й побуті виникають, крім офіційних, службових, ділових, різні форми міжособистісних взаємовідносин: приятельські, товариські, дружні.
Звичайні норми моральності тут мають особливе значення. Річ у тому, що в товаришуванні, дружбі й коханні спілкування становить головний сенс взаємин. Як тільки зникає взаєморозуміння і натомість виникає байдужість, такі відносини руйнуються, залишаючи по собі гіркі спогади, розчарування, страждання і душевні травми.
Приятельські взаємовідносини складаються між добре знайомими на основі якої-небудь, часто неістотної або випадкової, спільності інтересів і неодмінно містять частку особистої симпатії; підтримуються контактами, окремими зустрічами, хоч глибокої зацікавленості долею одне одного приятелі не виявляють. Ці взаємини покладають на людей певні, вироблені традицією обов'язки: доброзичливість, зустрічі, обмін думками, щирість, довірливість, взаємні послуги. Приятелі не ставлять один перед одним яких-небудь серйозних вимог щодо виправлення і вдосконалення особистих якостей, однак не терплять брехні, пліток, віроломства. Якщо через певні обставини відносини перериваються, то особливо болісних переживань це не викликає: найчастіше одні приятелі більш або менш легко замінюються іншими.
Значення приятельських взаємин полягає в тому, що вони збагачують інформацією про інших, про різні боки життя, дають можливість висловити свою думку і побачити реакцію доброзичливо настроєних людей різної статі, віку, професії, громадського становища та рівня розвитку.
Товариські взаємовідносини складаються між людьми в процесі спільної діяльності на основі єдності інтересів, життєвих завдань: між членами навчального колективу, між тими, хто систематично зустрічається протягом тривалого часу, добре знає одне одного і в потрібний момент надає взаємну, безкорисливу допомогу.
Товаришування накладає ряд моральних обов'язків — воно вимагає принциповості у відносинах, людяності, чуйності, взаємодопомоги, взаємної підтримки. Відносини будуть повноцінними, згуртовуватимуть колектив, якщо товариші у спілкуванні не виявляють байдужості до недоліків, моральних вад одне одного.
Дружні взаємовідносини, або дружба, між людьми ґрунтуються на єдності поглядів, інтересів, життєвої мети. Ці взаємовідносини найтісніші. Вони виявляються не тільки в спільній діяльності та спілкуванні, які нерідко зумовлюються зовнішніми обставинами, а й у духовному спілкуванні, взаємній особистій зацікавленості. Початковою формою дружби може бути товаришування, збагачене особистою приязню.
Вам доводилося товаришувати з хлопцем/дівчиною?
Як довго тривали ваші дружні стосунки?
Ви довіряєте свої таємниці другові протилежної статі?
Як ви вважаєте, хлопці/дівчата вміють товаришувати?
(Природно, що клас поділиться на прихильників і противників дружби між хлопцем і дівчиною. Мається на увазі саме дружба, а не симпатія, закоханість.)
Слово вчителя.
У житті зустрічаються дівчата, яким легше товаришувати з хлопцями, ніж з дівчатами. Вони мотивують це тим, що друзі-хлопці більш віддані, уміють берегти секрети, не розпускати плітки... Але мало хто здогадується, що корені таких міжлюдських стосунків закладаються в сім'ї. Іноді дівчинку виховують як хлопця: забороняють рюмсати, жалітися, коли хтось образив, — це все трактується як слабкість. З часом дівчинка переймає манеру хлопців як в одязі, зачісці, так і в поведінці. Відомо ж, що зовнішня схожість полегшує спілкування. З часом манера спілкуватися також стає «хлопчачою». Так, замість того, щоб проявляти симпатію до хлопця «жіночим» способом (кокетувати), дівчина вважає за краще говорити про це відкрито.
Вправа «Мікрофон».
Що ви думаєте з цього приводу?
Робота в парах.
Учитель роздає роздруковані картки, на яких записані ситуації, що стосуються відносин між дівчатами та хлопцями, і просить учнів розібрати подані ситуації.
1. «...Мені здавалося, що бути чемною дівчинкою соромно. Я була організатором всіх розваг — від гри «Далі стрибне в калюжу» до небезпечних вилазок на дахи будинків. Саме за це мене поважали хлопці. Але... закохувалися в інших дівчат».
Хто виграє в даній ситуації? Чому? Чи втрачає дівчина свою жіночість у такій дружбі? Якими можуть бути наслідки для дівчини від такої дружби?
2. «Випускний вечір. Ми зустрічали схід сонця... На всіх дівчатах опинились хлопчачі піджаки, тільки я одна мерзла. «Ти у нас загартована!» — сказали мені хлопці».
Який висновок тут напрошується? Чи буде щасливою ця дівчина в особистому житті?
Колективне обговорення
Учитель формулює тему обговорення у вигляді запитання: «Чи може бути корисною для дівчини дружба з хлопцем?» Методом «мозкового штурму» учитель виявляє позитивні моменти такої дружби. Усе назване учнями записується на дошці.
Слово вчителя.
Отже, дружба між протилежними статями трапляється в житті. Проте, важливо не загубити себе в цій дружбі, пам'ятати, що ти — жінка за своєю природою. А бути жінкою — не означає бути слабкою. Це — уміння одягатися, легко спілкуватися, ставитися до себе з повагою і любов'ю.
Як зберегти дівчині індивідуальність у дружбі з сильною половиною людства? Почніть із змін у зовнішності, одязі, манері ходити і спілкуватися. Через деякий час зовнішні зміни спонукають до зміни внутрішнього стану. Дівчина перестане ганьбитися власної слабкості, оберне в достоїнство те, що раніше вважала слабкістю. Позитивні якості, що набуваються у дружбі з хлопцем, безумовно, стануть у пригоді.
А зараз саме для дівчаток я прочитаю уривок із книги А. Потапової «Поговоримо відверто».
Давайте, дівчатка, з вами посекретничаємо. Сам на сам, відверто, гаразд?
Не поспішай бути схожою на хлопчика: зухвало коротка стрижка, хода перевалюючись, недбалий тон, сигарета, різкі слова — іноді, прямо скажемо, зовсім не дівочі.
Тобі дістався надзвичайний дар: народитися дівчинкою. Усе найкраще призначила природа кращій половині роду людського. Бачиш, як тебе називають — краща, прекрасна половина людського роду.
Насправді, подивися, яке в тебе красиве волосся — не поспішай його обстригти. Коси завжди підкреслювали, славили жіночність. Пам'ятаєш: Варвара краса — довга коса. Та ти і сама розумієш, як багато втрачає краса, якщо на дівочій голівці клапті посіченого волосся, та ще і невідомо якого кольору. Навіщо ж добровільно погіршувати свою зовнішність?
Не захоплюйся брюками — ти в них і ранком, і вдень, і ввечері. Адже для тебе придумано стільки жіночного, що підкреслює твою індивідуальність,— блузи, спідниці, плаття. Ти в них зовсім інша — значно привабливіша.
Адже недаремно прекрасні слова — любов, життя — жіночого роду.
Хай хлопчик побачить у тобі ніжність і доброту, тендітність і ласкавість. Тоді в ньому неодмінно народиться потреба захистити тебе, уберегти від біди. «Сила жінки — в її слабкості»,— сказала одна мудра людина.
І справді, навряд чи хлопчик навчиться бути «лицарем» біля дівчинки, яка говорить, немов випльовуючи слова, ходить, як моряк по палубі в шторм, судить про все категорично, в зубах — сигарета, і кулаки в саднах. Чому ж тут дивуватися, якщо він і свариться з нею «на рівних», а захищати її — йому і в голову не прийде. Тут якраз самому під її захист ставати!
Тільки не повірю я, ні за що не повірю, що не хочеться тобі ласкавого відношення, уваги, дбайливості, а не безпардонного виляску по плечу.
Не бійся бути соромливою і скромною. Хай більш розв'язні подружки хваляться своїми уявними «успіхами» у хлопчиків. Частіше за все такі «успіхи» закінчуються гіркими сльозами і, на жаль, запізнілим жалем. Нерідко все життя ламається. А ти придивися: хлопці водять знайомство з легковажними дівчатками, але озиваються про них погано, відносинами не дорожать. А по-справжньому дружать із серйозними. Хіба не так?
Ти ж не метелик, що бездумно летить на вогонь, а мисляча людина. Не прагни наслідувати когось, не поступайся слабовіллю, виховуй у собі власну Думку. Бережи свою гідність, гордість дівочу.
Спочатку звичайно, важко* тим більше якщо подружки стануть підсміюватися. Але якщо ти стоятимеш на своєму, звикнуть і стануть більше поважати. І друг справжній зустрінеться.
Я розумію, в житті всяке буває. Іноді найкращі поради дратують, не хочеться їх слухати. Я тебе і не примушую. Просто ми з тобою розмовляємо, а вирішувати — твоя справа. Роби як знаєш.
Але ти мені подобаєшся, і — добре б тобі бути щасливою!
Заключне слово вчителя.
Радість духовного взаєморозуміння близьких і симпатичних одне одному людей нічим не замінити. Отже,
товаришуйте, але при цьому не втрачайте свою індивідуальність.
Пам'ятайте, людина стає індивідуальністю, коли її особистість наповнюється одиничними та неповторними властивостями.