Дегтярьова Людмила Володимирівна,
учитель початкових класів
Дмитрівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Каховської районної ради
Херсонської області
Година спілкування
Тема: «Я і мої права».
Мета. Систематизувати та розширити знання учнів про документи, що гарантують права дитини та визначають її обов’язки. Розвивати зв’язне мовлення, мислення через вміння аналізувати ситуації, висловлювати власну думку, доводити чи спростовувати твердження. Виховувати людські чесноти і сприяти подоланню недоліків.
Обладнання: сигнальні картки різного кольору, фішки-бали відповідних до карток кольорів, грамзапис мінус «Вчать у школі», відеофрагменти, мультимедійна презентація, проектор, ноутбук.
Перебіг заняття:
І. Організаційний момент.
Створення емоційного настрою.
(Діти разом з учителем наспівують слова пісні «Вчать у школі»)
По складах читать слова,
Про закони і права,
Вчать у школі (3 рази).
Їх дотримуватись всіх,
І дорослих, і малих
Вчать у школі (3 рази)
ІІ. Оголошення завдань заняття. Мотивація.
- Діти, що відрізняє людину від тварини ? Послухайте, як про це сказала поетеса Любов Забашта у вірші
Людина починається з добра
Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
На ці та інші теми дасть відповідь наше заняття: правознавчий брейн-ринг «Я і мої права».
ІІІ. Гра.
1. Розподіл учнів на 5 команд. Вибір капітанів.
2. Повідомлення правил гри у брейн-ринг. Кожна команда має свою сигнальну картку:
Синього кольору – «Правда»
Жовтого - «Дружба»;
Зеленого - «Справедливість»;
Червоного - «Право»;
Білого - «Совість».
Відповідь на питання обговорюється командою протягом 30 секунд. Якщо команда готова дати відповідь, то капітан піднімає сигнальну картку догори. За кожну правильну відповідь команда отримує одну фішку-бал. Перемагає та команда, яка дасть найбільше правильних відповідей і набере максимум фішок-балів.
3. Слово вчителя. У 1959 році міжнародна організація ООН прийняла Декларацію (угоду) прав дитини , де кожній дитині гарантується невід’ємне право на життя та розвиток.
4. Ознайомлення з основними правами дитини з опорою на таблиці.
5. І тур гри «Правознавче відео».
Розглянути відеофрагменти. Спробувати якнайшвидше і найточніше сформулювати які права було порушено.
6. Слово вчителя. Є ще одне право дітей, про яке я не могла промовчати. Це толерантне ставлення до дітей-інвалідів. Зустрічаючи таку людину, ми повинні підтримати її, допомогти, а не насміхатися над нею.
7. ІІ тур «Казкова правознавча лотерея»
(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають їх ньому віку.)
(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)
8. ІІІ тур «Бліц-вікторина»
9. Розв’язання проблемних ситуацій. Моральний тест або тест на людяність.
- Як ви зустрінете у своєму класі дитину-інваліда ?
а) не покажете й виду, що вона особлива;
б) відмовитесь від спілкування;
в) спілкуватиметесь в окремих випадках або з умовою.
- Як ви вчините, якщо ваш однокласник боїться лікувати зуби ?
а) не звернете на це уваги ;
б) будете з нього насміхатись;
в) переконуватимете, що це не страшно.
- Якщо ви захворіли, то маєте повне право:
а) не відвідувати школу під час хвороби і не готувати уроки;
б) на повноцінну медичну допомогу;
в) вимагати з батьків задоволення бажань.
10. ІV тур «Судовий процес»
До нас звернулися герої відомих казок:
Вони повідомили, що порушувалися їх права. Чи це так ? Вирішіть за 30 с. і обґрунтуйте відповідь, які права були порушені ?
V. Підсумок заняття.
Чому ви навчились сьогодні? Як треба поводитись у відповідних ситуаціях?