Даний матеріал допоможе поповнити знання учнів з обрядовими україськими піснями.
Тема: Пісня – колиска українського народу.
Мета: збагатити знання учнів про українську пісню – духовну основу життя народу; розвивати інтерес до культурної спадщини нашого народу; виховувати музичний смак, любов до рідної пісні.
Тема: Пісня – колиска українського народу.
Мета: збагатити знання учнів про українську пісню – духовну основу життя народу; розвивати інтерес до культурної спадщини нашого народу; виховувати музичний смак, любов до рідної пісні.
Обладнання: Плакати: «Пісня – душа народу»; «Пісня і праця – великі дві сили»; «Народні пісні для України – все: і поезія, й історія, жива, яскрава, сповнена барв, істини, історія, яка розкриває все життя народу».
Лети, здіймайся народна пісня,
Велична і простора.
Така прадавня, споконвічна й нова,
Така врочиста і весела,
В рясних мережках музики і слова.
Хід години спілкування:
Звучить пісня «Зеленеє жито…»
Учитель. Яке диво дивне – народна пісня! Яку владну силу таїть вона в собі! Минають віки, змінюються суспільні лади, стрясають світ війни і голодомори, на зміну одним поколінням приходять інші - у кожного свої смаки, свої уподобання. А народна пісня залишається, через усі поневіряння проносить вона свої первісні чари, свою нев’янучу молодість.
Читець. З народного напившись джерела,
Як із Дніпра бере веселка воду.
О рідна пісня, знову ти прийшла
До матері, до батька – до народу.
О пісне! Від народу кров і плоть
Ти узяла, щоб лиш йому служити.
Тебе ніхто не може побороть,
Бо вільний дух твій – правдою повитий.
Вчитель. Народна пісня – це душа народу, його історія! Зароджувалась вона в праці і забавах, у календарних обрядах наших предків.
Скажіть, діти, а чи знаєте ви звідки пісня взялася на Україні? Ось послухайте, я вам про це розповім.
… Якось Господь Бог вирішив наділити своїх дітей талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, діти Польщі одержали здатність до торгівлі. Італійці дістали хист до музики …
Обдарувавши усіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок з червоної калини.
Як же зарадити твоєму горю?
Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
- Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня.
Узяла дівчина-Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.
З того часу український народ знаходить собі втіху і в горі, і в радощах у пісні.
Читець. Немов чарівний самоцвіт,
Повний блиску і принади,
Палає пісня з давніх літ –
Надія і розрада.
Хто цю пісню збереже,
Її у серці плекать буде, -
Скарби найбільші той знайде,
Які лиш можуть мати люди.
Вчитель. Пісня! Вона – серце народу, його душа, слава, його крила. Витворена народом, пісня пахне травневими дощами, синіми льонами, материними руками.
У піснях постає велична природа України, якою зачаровані люди протягом багатьох віків. Просторі степи, широкі ріки, краса садків, гаїв, лісів. Співаєш пісні і згадуєш про рідну хату, калину на подвір’ї.
(Звучить пісня «Пісня про рушник»)
Вчитель. Українська пісня – це поетична біографія українського народу. Виринають із сивої давнини Байда Вишневецький, славний козак Морозенко, Іван Богун і кличуть до бою за Батьківщину, за її свободу.
Великою популярністю в народі ось уже більше трьох віків користується пісня «Ой на горі та женці жнуть», в якій згадуються імена двох гетьманів XVII ст. – Петра Конашевича Сагайдачного і Михайла Дорошенка.
Про що б не співалося в піснях, завжди відчуваєш велику силу почуттів: щастя чи горя, туги чи радості.
Читець. Пісня – наш паспорт,
Пропуск у білий світ…
Ми не ховали обличчя,
Гордо йшли сотні літ.
Завжди ми накривали
Дружби ячні столи.
Нас по піснях впізнавали,
Де б ми таки не були.
Райдуга в небі висне,
Граючи в плесах вод.
Доки живе наша пісня,
Доти живе народ.
Вчитель. Пісня – це наша історія, наша гордість і слава. Вона супроводжує людину протягом життя. Вона допомагає хліборобу в полі, трудівнику за верстатом, господині в обійсті.
Народження людини пов’язане з піснею, перше кохання дівчини і юнака, щастя любові і гірка тривожна розлука – в пісні, думи батька і матері, що виглядають синів із походу, з далеких доріг війни – в пісні. Воїн, ідучи в похід, бере із собою три речі: зброю, хліб і пісню.
(Звучить пісня «Ïхав козак на вiйноньку»)
Вчитель. Національним пророком України для всіх нас був Тарас Шевченко. Одним із національних символів став Володимир Івасюк. Молодий композитор жив і творив у страшному часі духовних руйнацій, маючи з одного боку любов і визнання мільйонів шанувальників його таланту, а з іншого – неприйняття системи, яка агресивно нав׳язувала «шароварне мистецтво», намагаючись притиснути, придушити, розіп’яти все справжнє, самобутнє. Загинувши насильницькою смертю, Володя ніби приніс себе в жертву своєму народові. Але його пісні такі, як «Червона рута», «Водограй», «Два перстені», «Я піду в далекі гори», «Пісня буде поміж на» назавжди залишається з нами
Немає серед нас Назарія Яремчика. Але живе його неповторний голос, звучать його пісні – «Родина», «Батько і мати», «Запорозькі козаки», «Чуєш, мамо», «Стожари» й багато інших.
В чому сила наших пісень? Чому український народ у найважчі часи ніколи не відмовлялися від своєї пісня, розповідається в легенді «Про сумні й веселі співанки».
… Жили колись чоловік і жінка, тяжко їм було, бо мали повну хату маленьких дітей, а землиці – на заячий скік. Гарували і вдень, і вночі аби не вмерти з голоду, але всі в родині любили співати. Одного дня померла бідна жінка. Крайня біда присіла чоловіка, і в хаті вже не чути було веселих співанок – лише сумні. А в сусідстві жив великий пан. Якось прийшов до бідного, поклав торбу з грішми на лаву і питає: «Скільки в тебе дітей?» - «Десятеро». – «А чи не забагато, чоловіче, на твої маєтки? Відпусти мені одну дитину, і я дам тобі за неї торбу грошей». Бідний скликав дітей і каже: «Пан дає торбу грошей за одного з вас. Хто піде до нього? Там буде їсти калачі, а спати на перинах». Діти гірко заплакали.
«Жоден не хоче йти до вас, пане», - сказав бiдний чоловік. Пан задумався. «Тоді я даю торбу грошей, аби ви більше не співали. Я не можу спати через вашi співанки». – «Нехай буде так», - i бiдний забрав грошi. Багач пiшов до дому. Всi мовчали. I раптом один хлопчик заспiвав так, що у всiх закрутилися сльози на очах. Бiдний схопив торбу з грiшми i побiг до пана. Кинув торбу йому на стiл i сказав: «Я не продаю, пане, нi спiванок, нi дiтей!» I в бiднiй хатi далi було чути пiснi cумнi та веселi.
Нiколи i нiкому не вдасться заглушити українську пiсню. Вона як душа, вiчна.
Нехай завжди з нами буде рiдна пiсня, нехай збереже вона тепло наших сердець, наше життя, нехай робить усiх душевнiшими, красивiшими у своїх почуттях, пiдносить нашу нацiональну i людську гiднiсть.
Ну де ще є така чарівна пісня,
Серед яких на світі славних мов?
То серце від журби неначе стисне,
А то навіє радість і любов.
Пісня – це маленька криничка живої води. Не поспішайте її переступити. Зупиніться і розважливо вдивіться в її глибочінь, може побачите благородний лицарський образ свого предка, красу свого сучасника й духовну вроду нащадків. І широка світова слава рідноϊ пісні, отой її дорогий вогник, зігрівши всю землю, повертає ться до тебе – її спадкоємця.
Вчитель. Сьогодні ми з вами пригадаємо календарно-обрядові пісні. Яка пора року для вас найкраща? Пісні якої пори року вам більше подобаються?
(Відповіді дітей)
I учень. Для мене найкраща пора року – це зима. Бо коли ще, як не взимку, ви можете відчути морозне та колюче повітря, побачити сніг, ялинку, Діда Мороза, отримати подарунки і почути веселі пісні, самим проспівати колядки та щедрівки. А ви чули про маленьких колядників? Колись давно на Україні їх було дуже багато. Коли наставали Різдвяні свята, маленькі колядники, піймавши чарівним неводом найяскравішу зірку і викувавши у чарівній кузні срібні дзвіночки, вирушали в далеку подорож. Зірка світила їм, щоб колядники не заблукали, не збилися з путі, бо несли вони людям радісну вістку.
Коляда, коляда,
В вашу хату загляда.
Коляда, коляда,
Людей добрих звеселя.
Землю нашу зігріва.
(Учні виконують колядки, щедрівки)
Вчитель. Так, дійсно, зима – весела пора року!
II учень. А для мене найкраща пора року – це весна: квітуча й запашна, красива й чиста. З давніх-давен у нашого народу було одне з найулюбленіших свят – зустріч весни.
Співаючи пісень, люди прославляли прихід весни та Великого свята – Великодня. Ці пісні називають по різному: гаївки, наїлки, ягілки, маївки, веснянки. Навесні пробуджується земля, оживає природа. Веснянки складають один з найцікавіших за змістом пісенних циклів, пов´язаних з календарем сільськогосподарських робіт, з родинним побутом трудівників. Це пісні молодості й краси: в них звучить оптимізм і світлі ліричні мотиви.
Благаслови, мати,
Весну закликати,
Весну закликати,
Зиму проводжати.
(Учні виконують веснянки)
Вчитель. Так, тепер ми переконалися, що і навесні красиві пісні.
III учень. Ні, я не згодна з вами, бо найкраща пора року – це літо. І літні пісні – найкращі. Ϊх багато, але одні з них купальські. Вони виконуються на святі Івана Купала. Це свято припадає на період літнього сонцестояння. Воно славить три природніх стихії – сонце, вогонь та воду.
Я пам´ятаю, як ми з дівчатами перестрибували через вогонь, пускали віночки на воду і дивилися: в який бік він попливе – там і чекатиме суджений.
Вважалося, що саме в купальську ніч земля має найбільшу цілющу силу і навіть розквітає папороть.
(Звучить пісня «На Івана Купала»)
IV учень. А ось моя найулюбленіша пора року – осінь. Осінні пісні – це підсумок всіх зусиль хлібороба. Називались вони обжинкові. У всьому світі до початку жнив готувались як до великого урочистого свята і водночас – тяжкої відповідальної роботи, коли доводилося працювати від зорі до зорі.
(Виконуються обжинкові пісні)
Вчитель. Діти, чи переконалися ви, що кожна пора року по-своєму гарна, і в кожній є свої красиві пісні?
А тепер давайте згадаємо ще однин з видів пісень – жартівливі. В цих піснях ми бачимо веселощі, іронію, жарт українців. Від добродушного гумору до в´їдливого глузування – такий широкий діапазон цих пісень.
А чи знає хто з вас жартівливу пісню?
(Виконується жартівлива пісня)
Вчитель. А зараз ми з вами проведемо конкурси.
І конкурс.
Я показую малюнок із зображенням на ньому певного предмета, а ви називаєте пісню. Наприклад, на малюнку зображені дубки, назва пісні «Ой на горі два дубки».
II конкурс.
Вчитель. Кохання – одне з найкращих і найглибших людських почуттів. Сила кохання облагороджує, робить людину добрішою і кращою, спрямовує на величні діла і героїчні вчинки, а іноді змушує страждати. Кажуть, що про любов сказано все, але не всіма. Отже, кохана людина, зовсім не причетна до літератури, музики, у житті обов´яково створює свою неповторну історію кохання, можливо, навіть таку, яку ви зараз почуєте.
(Виконується пісня «Хлопці кучеряві»)
Вчитель. Народна пісня – голос невсипущий,
Душі людської вічне відкриття.
Вона ніколи, як і хліб насущний,
Не вийде з моди сущного життя.
Ось і добігає до кінця наша зустріч, але не закінчується зустріч з піснею. Вона залишається з вами, як вірний друг, бо вона, як душа – вічна.
То ж нехай завжди з вами буде рідна пісня, нехай збереже вона тепло ваших сердець, ваше життя, нехай робить усіх душевнішими, красивішими у своїх почуттях, підносить вашу національну і людську гідність. Любіть свою Батьківщину, її чарівну мову та дзвінкоголосу українську пісню, продовжуйте традиції та обряди нашого народу, зберігайте і поповнюйте творчу спадщину України.
(Звучить пісня «І в вас, і в нас хай буде гаразд»)