Година спілкування «Подорож до осіннього лісу»

Про матеріал
Мета: закріпити знання учнів про зміни в лісі восени, про підготовку тварин до зими. Розвивати пізнавальні інтереси, викликати бажання дізнаватися більше про природу рідного краю. Виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Роменська загальноосвітня школа I-III ступенів № 11

Роменської міської ради Сумської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

                                            учитель початкових класів

                 Поповиченко Лідія Вікторівна

 

 

 

 

Мета: закріпити знання учнів про зміни в лісі восени, про підготовку тварин до зими. Розвивати пізнавальні інтереси, викликати бажання дізнаватися більше про природу рідного краю. Виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

1 учень.

Прислухайся! Земля співає!
І линуть звуки чарівні.
Усе в природі голос має
Й свої наспівує пісні.
Заграло листя на тополі,
І очерет зашелестів.
Чарівні звуки линуть в полі,
Звучать мелодії без слів.

2 учень.

Осика листячком тріпоче,
Сосна задумливо шумить.
Далеко в небі грім гуркоче,
З-під кореня вода дзюрчить.
Ось стогне дуб, верба зітхає,
Он павутиннячко дзвенить.
Струмочок весело співає —
Усе в гармонії звучить!

3 учень.

Була земля квітками вкрита,
Скрізь сонце, радість і тепло.
Та ось поглянь, нема вже літа,
Кудись з туманом попливло.
Мабуть, у вирій полетіло,
Вслід за птахами вдалечінь.
І листя раптом пожовтіло,
А в небесах — чарівна синь.

4 учень.

І стало тихо... Зовсім тихо.
Вже й ластів’ята не дзвенять...
Лиш падають плоди з горіха
Й листочки з дерева летять.
А трави стали шовковисті,
І чути запах полину.
Лиш вітерець в осіннім листі
Співає пісеньку сумну.

5 учень.

Бо це вже осінь наступила,
Зажуру тиху розлила.
Все золотом осіннім вкрила,
Туманом землю сповила.
Тепер у лісі і у полі
Не ті мелодії звучать.
Та й затихає все поволі...
Все у природі буде спать.

Виходить  Осінь.

Осінь.

Я — Осінь! Всюди походжаю,
Фарбую листя кленів та дубів.
Грибів, горіхів у запасі маю
Й силенну-силу різних кольорів.
Я в ліс прийшла, щоб у звірят спитати,
Як до зими готуються вони?
Мені обов’язково треба знати,
Бо ж скоро сніг накриє все крильми.
Покличу я лісовичка, спитаю,
Чи все за планом в його лісі йде?
Хоч я й сама, звичайно, добре знаю,
Що лежнів по лісах нема ніде!
Всі до зими готуються завзято,
Щоб був запас і жиру, і харчів...
Тут трудяться у будень і у свято,
І вже зробити кожен щось зумів.

Та я прийшла не сама, місяці з собою привела.

Давайте запросимо їх на розмову

(Діти кличуть місяці)

Вересень

Звозить вересень в комори

кавуни і помідори,

Спілих яблук, груш і слив

Цілі гори натрусив.

І вантажить гарбузи на машини і вози.

Йде до гаю, де гриби виростають щодоби

На чолі іскриться піт – сто турбот і сто робіт.

Жовтень

Подивись: на видноколі

Мов змінилися ліси.

Хто це їх у жовтий колір

Так барвисто прикрасив.

Ось край річки – жовті клени і берези золоті

Ялинки лише зелені

залишились в самоті.

І пишаються дерева

золотим своїм вбранням:

 - це якийсь маляр, напевно,

Догодити хоче нам.

А маляр цей місяць жовтень

у відерцях чарівних жовту фарбу перебовтав

 і розбризкує по ним.

Листопад

Йдуть, і йдуть, і йдуть дощі.

Стали чорними кущі,й дерева чорні стали,

Бо листочки всі опали.

Тільки дуб стоїть у листі,

і калинонька в намисті.
 

Лісовичку! Виходь-но на розмову!
До тебе в гості я у ліс прийшла.
Сьогодні в лісі гарно, так чудово —
Багато світла, золота й тепла!

Запрошую вас, діти, піти до осіннього лісу.

Лісовичок.

Агов! Іду! Спішу про все сказати:
Гриби, горіхи, жолуді тут є,
І ягоди, які пора збирати,
І фрукти також — кожному своє!
Хтось їсть багато — жир той запасає.
Хтось риє нірку, лагодить дупло.
А хтось горішки, ягідки збирає,
Щоб взимку ситно й затишно було.
Тепер давай всіх звірів поскликаєм,
Хай кожен скаже, як він готувався.
Зі святом осені усіх їх привітаєм.
Виходьте, звірі! Хто там де сховався?

Лине музика. Звірі сходяться по одному. Першою йде Лисичка.

Лисичка.

Добридень, Осене-царівно! Яка ти гарна і чарівна!
Й тобі, Лісовичку, уклін. Господар в лісі ти — один!
А в мене в нірці чисто й сухо. Багато листя й потеруха.
Мені в ній затишно буває, як з полювання прибігаю.
Запасів їжі не роблю та й зиму цілу я не сплю.
Бо спритна я, а не лежуха — на зиму справила кожуха,

Тож лютий холод не страшний, спробуй-но, кожух який! 

Вовк.

Здорові будьте! Всім привіт! Який же в нас чарівний світ!
Неначе в казці, всі зійшлися, а скрізь краса і жовте листя...
На зиму й я не засинаю, полюю, здобич доганяю.
А лігво я своє поправив, новий кожух на зиму справив.
Вовки — це лісу санітари, ми приймемо зими удари
І не здригнемося — ми сміливі, швидкі і сильні, не ліниві.
І справи в нас завжди чудові — ми до зими усі готові!

Лисичка. Вовчику! Давай подивимося, чи діти такі ж   спостережливі, як ми. Розділіться на 2 команди і пограємо гру  «Назви ознаки гарної осені».

-         Грім у жовтні – малосніжна осінь.

-         Багато павутиння на бабине літо – осінь буде ясною,а зима морозною.

-         Якщо калина вже достигла, а зберігає зелене листя – осінь буде теплою.

-         Журавлі летять високо у небі – осінь буде теплою і довгою.

-         Якщо шпаки довго не відлітають осінь буде сухою.

-         Влітку на деревах зявляється жовте листя осінь буде ранньою і теплою.

-         Доки з вишні не спаде листя, скільки б снігу не випало – розтане.

-         Грім у вересні – тепла і довга осінь.

Вибігає Зайчик, перелякано озирається, стрибає.

Зайчик.

Хто оце мене гукав? Я так біг, ледь не пропав.
Вітер листя піднімає і на мене все жбурляє.
В лісі стільки шуму-гаму, я злякавсь, згубив я маму.
Як же далі жити маю?

Звертається до всіх.

Ой, привіт! Усіх вітаю!

Я не мав ніколи хати, де той затишок шукати?
А зима прийде холодна, зла, вреднюча і голодна.
Ні морквинки, ні капусти... Всюди голо, всюди пусто.
Але шубку я придбав, сам про себе все ж подбав.
Шубка ця, як сніг біленька, я ще й бігаю швиденько...
Як спасатися я знаю — що є сили утікаю.
А як дуже вже злякаюсь — під ялинку заховаюсь.

На сцену вибігає білочка з кошиком, у якому горішки, шишки, жолуді.

Білочка.

Добрий день! Усім привіт! Справді, чарівний наш світ!
З дуба я на дуб стрибала — від куниці утікала,
Аж дивлюсь, в добрі і в мирі розмовляють різні звірі.
Тож скажіть мені, будь ласка, сон, можливо, це чи казка?
Взимку я живу в теплі у гніздечку чи в дуплі,
Їжі теж чимало маю, бо старанно припасаю
Жолуді, гриби, горішки, ягоди і шишок трішки.
І ховаю це повсюди. Як не з’їм, то знайдуть люди.
Навесні ж насіння це проросте у деревце.

А тепер давайте пограємось і побачимо, хто більше знайде грибочків у нашому лісі. (Розкидає грибочки і зав’язує очі двом дітям. Вони збирають гриби у кошики. Хто більше зібрав, той переміг.)

На сцену вискакує Жабка.

Жабка.

Що тут робиться — не знаю. Я вже холод відчуваю.
А, це Осінь вже прийшла, холоднечу принесла.
Добрий день! Усіх вітаю! Скоро спати я лягаю.
В мул глибоко зариваюсь й потихеньку відключаюсь.
І дивлюсь чарівні сни аж до самої весни.
Взимку ж холод все проймає, їжі взимку не буває.
Всі комарики й мурашки, мухи, бабки і букашки
Позалазили в квартирки: у щілинки, в дупла, в дірки —
Й залягли на зиму спати, хто їх буде там шукати?
Жабці виходу немає, жабка спати теж лягає.
Бо холодна та зима, в мене й кожушка нема.

Фізкультхвилинка

«Кленові листочки»

Осінь, осінь . Лист жовтіє, (Пальцем показують рух дощика)

3 неба часом дощик сіє.  

Червонясте, золотисте

Опадає з клена листя.

Діти ті листки збирають,( Руки в сторони, присідають,

У книжки їх закладають. імітують збирання листочків).

Наче човники, рікою( Роблять ліхтарики.)

їх пускають за водою.

З них плетуть вінки барвисті,

Червонясті, золотисті.( Кружляють).

Черепаха.

Я вітаю всіх у лісі: звірів, Білку на горісі,
Осінь, наче сто пожеж, і Лісовичка старого теж!
Хто про зиму щось скрекоче? Він, мабуть, на холод хоче?
Кажуть, що зима буває, але я про це не знаю.
Та і як про це нам знати? Скоро ми заляжем спати!
Мирні й добрі ми тварини, споживаємо рослини,
Але взимку, кожен знає, що рослинок не буває.
В панцирі в зимові дні буду слухати пісні
Ті, що річечка співає, їх вона багато знає.

Їжачок.

Тут вас так багато! Що сьогодні? Свято?
Добрий день! Усіх вітаю і здоров’ячка бажаю.
Бачу ліс позолотів, листя я збирать побрів.
Буду ямку ним мостити, щоб в теплі зимою жити.
Тобто спати у теплі, а не на сирій землі.
Треба листячка багато, щоб була тепленька хатка.
Восени я наїдаюсь, добре жиром запасаюсь.
Круглим я стаю, як м’яч, товстим і тугеньким, бач?
А зимою сплю і сплю, дням і ночам лік гублю.
А як сонечко пригріє, я прокинутися мрію.

Діти виконують пісню про осінь на вибір учителя.

На сцену перевальцем виходить Ведмідь.

Ведмідь.

Я усіх гостей вітаю і приємних снів бажаю.
Діткам всім потрібно знати, що й Ведмідь лягає спати
На усі зимові дні. Сон пройде аж навесні.
Шубу літню я змінив, а товсту-товсту надів,
Ще й жирком запасся теж, їм щодня — не знаю меж.
Їсти треба так багато, щоб зимою добре спати.
Я барліг собі придбав, листя й гілля натягав,
А іще сухого моху, словом, усього потроху.
У барлозі під снігами у ведмедиці, у мами
Народиться ведмежатко, гарне буре немовлятко.
А весною, днем ясним, мама вийде разом з ним.

 Давайте розгадаємо загадки.

Ворона.

Кар! Кар-кар! Усі розказують про себе,
Хто взимку їсть, хто взимку спить...
А що мені робити треба? Куди себе мені подіть?
Ведмідь великий, в теплій шубі, я — боса, навіть без панчіх!
Ведмідь ще й спить, себе він любить!
Я ж гола й боса, як на гріх!
У вирій сил нема летіти, а тут як зиму пережити?
Можливо, нірку пошукати, щоб також зиму переспати?
Скажіть мені, порадьте, діти, ну, як ту зиму пережити?

Осінь  пропонує дітям, щоб вони подумали, як Ворона має пережити зиму. Діти  на свій розсуд дають поради.  

1 учень.

Осіння казка в лісі відбулася.
Всі розійшлись, бо справ багато є.
У кожного робота ще знайшлася,
То й доробляє кожен щось своє.
Бо дуже швидко теплі дні минають.
Поменшав день, і стала довга ніч.
Тумани сиві землю сповивають,
Так мало сонця — ось у чому річ...

2 учень.

Краса і заворожує, й чарує,
Дивує розмаїттям кольорів.
А кожен звір прихід зими вже чує
Й підготуватися по-своєму зумів.
Утеплили хто лігва, хто барлоги,
Гніздечка й нірки, їжу запасли.
Та в кожного у серденьку тривога,
Хоч все вони зробили, що могли.

3 учень.

До зустрічі зими готуються і люди,
Щоб взимку з їжі все у них було.
Є хліб, картопля, та й до хліба буде,
В домівці кожній — затишок, тепло.
Тому про звірів ми не забуваймо,
Колись морквину зайчику дамо...
Весь їхній біль до серденька приймаймо,
Бо ж ми людьми у світі живемо.

 Осінь

Насипте крихт узимку в годівничку,
А пташечка зрадіє й поклює.
Ви так врятуєте горобчика й синичку,
Бо в вас у грудях добре серце є.
У світі треба з добрим серцем жити,
Це так важливо вже з маленьких літ.
Людина в світ іде добро творити
І ласкою збагачувати світ.

4 учень.

Вже осінь. Падають каштани.
І листя з дерева летить.
Над лугом стеляться тумани,
І ліс задумливо шумить.
Вдень струни бабиного літа
Блищать на сонці і дзвенять.
Пташки останні сумовито
У вирій, в теплий край летять.

5 учень.

В гніздечках, де пісні дзвеніли,
Вітрець у тихі дні живе.
Дощі осінні їх помили.
А в небі хмарка знов пливе...
І знову дощик накрапає,
І потускніли кольори.
Це осінь тихо походжає,
І дощик сіється згори...

А зараз у нас хвилинка фантазі. Перед вами листочки. Розфарбуйте їх за власною уявою та бажанням.

А тепер повісьте їх на дерево. Наша подорож завершується. 

 

Лісовичок

Діти, памятайте, що ліс – легені планети, він прекрасний в любу пору року. Його треба оберігати. А щоб ви не забували  як потрібно поводити себе в лісі, я подарую вам пам’ятку.

- Кожна травинка, кожний зелений листок виді­ляють у повітря кисень, без якого не можливе життя на Землі. Не топчи траву, не ламай гілки дерев і кущів. Не дозволяй робити це іншим.

- Щоб згубити молоде дерево, потрібні хвилини, а виростити — роки. Не ламай дерев, не пошкоджуй їхню кору. Не збирай березовий сік. Це шкодить дереву.

- Не рви в лісі, на лузі квітів. Нехай краса залишається в природі. Окрім того, квітковий нектар — це їжа для комах. Пам’ятай, що букети можна утворювати лише з тих квітів, які вирощує людина.

-  Їстівні ягоди й горіхи збирай так, щоб не пош­кодити гілочок. Не зривай грибів, а обережно зрізай ніжку. Не знищуй отруйних грибів. Вони можуть бути ліками і їжею для лісових мешканців.

- Лікарські рослини збирай тільки ті, яких у ва­шій місцевості багато. Частину рослин обов’язково залишай у природі.

- У лісі намагайся ходити стежинками, щоб не витоптувати траву і ґрунт. Від витоптування гине багато рослин.

-  Не лови метеликів, джмелів, інших комах. Во­ни запилюють квіти, ними годуються птахи.

-  Не зривай у лісі павутиння, не знищуй павуків. Вони самі знищують багато шкідливих комах.

- Не руйнуй мурашників. Мурахи — санітари лісу.

-   Не лови та не принось додому птахів і маленьких звірят. У природі про них потурбуються дорослі тварини.

-   Лісових малят у жодному разі не слід чіпати. Якщо людина перенесе на них свій запах, батьки звірят його одразу відчують і припинять піклувати­ся про своє потомство.

-  Не підходь близько до пташиних гнізд. За твоїми слідами їх можуть відшукати й порушити хижаки. Не чіпай гніздо та яєчка руками, інакше птахи можуть назавжди залишити їх, і пташенята ніколи не з’являться на світ.

-   Не галасуй у лісі, не вмикай гучну музику. Шумом ти можеш налякати лісових мешканців. Поводься тихо — і ти побачиш багато цікавого.

-  Не залишай у лісі сміття. Об консервну банку може поранитися якась тваринка й загинути. Скло, нагріваючись, може призвести до пожежі.

- Залишки їжі настроми на гілочку чи поклади на пеньок — ними поласують лісові мешканці.

- Не випалюй суху траву. Разом із нею згорають паростки молодих рослин, гинуть їх підземні части­ни. Полум’я нищить багатьох комах, гнізда джмелів, мишей, птахів

- Пожежа може перекинутися на ліс, на людські будівлі.

-  Пам’ятай: «Людину називають володарем при­роди, але мудрість, з якою ми володарюємо, від природи не дається. Цього треба вчитися». 

 

docx
Додано
21 жовтня 2023
Переглядів
194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку