Урок доброти розрахований на учнів 2-3 класу. Матеріали можна використати для розробки першого уроку . Містить багато цікавив ігрових вправ, які формують вміння оцінювати вчинки, розвивають критичне мислення та виховують кращі людські цінності
Тема: Подорож містом Доброти
Мета: розширити уявлення дітей про моральне поняття доброта, формувати вміння оцінювати вчинки, диференціювати ознаки доброго і злого, розвивати критичне мислення, увагу, зв’язне мовлення, викликати бажання іти дорогою добра, виховувати кращі людські цінності.
Обладнання: мультимедійна презентація, квіткова галявина, чорна і яскрава парасольки, дерево добра,сонечко, дитячі долоньки-промінчики.
Хід заняття
І. Організаційна частина
А) Привітання
Усміхнися сонечку: «Здрастуй, золоте!»
Усміхнися квіточці, хай вона цвіте!
Усміхнися дощику: «Лий, мов із відра!»
Друзям усміхнися, побажай добра!
Б) Створення позитивного настрою
- Якщо ви хочете бути добрими і розумними, погладьте себе по голівці.
- Якщо ви хочете допомагати один одному, протягніть руку товаришу.
- Якщо ви хочете бути дружними, візьміть один одного за руки.
- Якщо ви хочете бути працелюбними, підніміть руки в гору.
- Якщо ви хочете бути веселими і здоровими, поплескайте в долоні.
ІІ. Робота над темою заняття
МІСТО ДОБРОТИ
- Погляньте, а хто це нас зустрічає? (Хлопчик Добрик і дівчинка Добринка)
Добрик. Доброго дня, шановні гості! Я – Добрик, а це моя сестричка Добринка.
Добринка. Радо вітаємо вас у нашому місті і маємо надію, що ви дружні, культурні та ввічливі діти.
Добрик. Що ви маєте добрі серця, робите гарні вчинки, ніколи і нікого не ображаєте.
Добринка. Саме такі люди живуть з нами. Сьогодні ми покажемо вам наше місто. Та екскурсія непроста. Вам доведеться виконувати різні завдання.
Добрик. Ви готові? Для цього ви поділилися на 5 груп. Адже колективно працювати завжди краще і швидше. Тож вперед!
Пропонуємо пройти Стежиною Добра
А) Підібрати спільнокореневі слова до слова добро. (Добро, доброта, добрий, доброзичливий, добродушний, задобрити, добросердечний, Добринка, Добрик)
Б) Вправа «Павутинка»
- Що таке, на вашу думку, доброта? Сплетемо «павутинку» до цього слова.
щедрість милосердя повага
турбота Д О Б Р О Т А радість
любов і ласка допомога
а) Пройшовши стежиною добра, ви потрапили на квіткову галявину настрою. Кожна людина повинна розрізняти людські почуття та емоції. Це допоможе прийняти правильне рішення у незвичних ситуаціях. Адже ми повинні співчувати, співпереживати, допомагати у біді та горі, вміти радіти за інших у хвилини радості.
Б) Гра «Мій настрій»
Кожна група отримує малюнок чорно-білої квіткової галявини. (Квіти – по кількості дітей у групі )
Кожен з вас має на даний час різний настрій. Подивіться на таблицю кольорів і розфарбуйте кожен свою квіточку, залежно від вашого настрою:
червоний – мені весело;
рожевий – я задоволений;
жовтий – я здивований;
синій – я спокійний;
фіолетовий – мені сумно;
чорний – мені не цікаво.
( Перегляд картинок, підсумок)
Нехай чудовий настрій супроводжує вас протягом всієї подорожі.
Піднімемося на міст Мудрості. Щоб його перейти, треба пригадати прислів’я, які склав український народ про добро та добрих людей.
Кожна група отримує від Добрика конверт. У ньому знаходяться слова, з яких діти утворюють прислів’я.
1 група : Де є добро, там зникає зло.
2 група: Добро не лихо, ходить по світу тихо.
3 група: Не одяг красить людину, а добрі діла.
4 група: Добре діло роби сміло.
5 група: Не роби комусь, що тобі не мило.
Намагайтеся жити у мирі та злагоді з оточуючим світом, з навколишніми. Робіть добро не за дякую, а від щирого серця. В народі говорять: « Хто людям добра бажає, той і собі має.»
Та не завжди так буває, як ми хочемо. Погляньте, на небі з явилася незвичайна хмаринка – «хмаринка вчинків». Пішов рясний дощ. Діти розкрили парасольки – яскраву та чорну.
Гра « Кольорові парасольки»
Кожній групі на стіл «впала» дощова краплинка, яка розповідає про людські вчинки. Оцініть їх і станьте під відповідну парасольку.
Яскрава – гарний, добрий вчинок, прояв милосердя.
Чорна – негативний вчинок, прояв неповаги, злості.
Ось ми підійшли до парку дружби. Скільки різних дерев у ньому росте. Так само і у вас є багато друзів. Кожен друг – неповторний, найкращий. Йому можна довірити свої таємниці, він завжди прийде на допомогу, ніколи не залишить у біді. Це і є справжній друг.
Якщо друг у тебе є,
Життя радісним стає.
Разом можна все зробити.
Тож без друга не прожити!
Дивіться, яке велике дерево росте у парку! Це чарівне дерево дружби. Та на ньому немає жодного листочка, жодної квіточки. Давайте «оживемо» його.
Гра «Оживи дерево добра».
У кожної групи на столах лежать листочки, квіточки. Завдання: пригадати і записати зі зворотної сторони листочка (квіточки) добрі вчинки ваших друзів по відношенню до вас, до інших людей, добрі вчинки, які ви робили разом з друзями.
(Прикріплюють листочки до дерева.)
Яка краса! Наше дерево замайоріло красою квітів та зелені, а наше життя збагатилося, красою добрих вчинків. Вдома самостійно створіть своє «дерево добрих справ і постійно поповнюйте його.
Чудовий будинок знаходиться поруч з парком. Не будинок, а справжній казковий палац! Прочитайте його назву.
- Як ви вважаєте, хто живе у цьому палаці?
Дійсно, у цьому будинку поселилися добрі казкові герої.
Гра « Посели героїв у будинок».
Завдання: серед поданих героїв казок, мультфільмів обрати лише тих, хто є доброзичливим, хто має добре серце.
Попелюшка, Кіт Леопольд, мачуха, Крокодил Гена, Чебурашка, Шапокляк, миші, Баба Яга, Дюймовочка, Добра фея, Котигорошко, Фунтик, зла чаклунка.
У казках завжди добро перемагає зло, тому добрих героїв більше. Нехай же і на вашому життєвому шляху зустрічаються тільки добрі люди.
А) У будинку казкових героїв стоїть музична скринька. Подумайте, які пісні про добро, дружбу знаходяться у ній? (Діти називають пісні :
- пісня Фунтика «Доброта»;
- пісня Леопольда « Если добрый ты»;
- « В мире много сказок»;
- «Дорогою добра»;
- «Вместе весело шагать»;
- «Улыбка»;
- «Твори добро»;
- «Дружба» і т. д.
Б) Перегляд уривку з мультфільму «Пригоди кота Леопольда». Пісня «Если добрый ты»
А) Ми підійшли до високої гори. Щоб піднятися на її вершину треба перевірити ваші вміння говорити добрі слова.
Гра «Скажи добре слово другу».
Завдання: діти один одному передають сердечко і говорять добре слово сусідові.
Б) Представники кожної групи декламують вірш про добро.
1. У злому світі жити погано,
Свариться тато, свариться мама.
Зраджують друзі – це так жахливо.
З сірого неба падає злива.
Як добре жити в доброму світі!
Сонце всміхається в ясній блакиті.
Люди веселі, мама і тато.
Дома і в школі друзів багато!
(Г. Манів)
2. Стану слухняним, буду старатись.
Вчити на совість, частіше всміхатись.
Буду усім я допомагати,
І постараюсь образи прощати.
Що хочу для себе –
Зроблю те для інших,
І світ усміхнеться, і стане добрішим!
(Г. Манів)
3. «Треба бути чемним, сину,
Люблять всі такі дитину.
Якщо ти когось вітаєш,
Ти йому добра бажаєш!»
Мама так мені казала,
Коли в школу проводжала.
Доброго усім вам дня!
Хочу я усіх вітати,
Хочу всім добра бажати.
Щоб для тих, кого вітав,
День насправді добрим став!
(Г. Манів)
4. Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
- Людина починається з добра!
(Л. Забашта)
5. На доброті існує світ.
Із добротою пахне хліб.
І мирне небо в школу йти
Це також вияв доброти.
І до людей любов свята –
Це чистота і доброта!
(Д. Павличко)
ІІІ. Підсумок заняття
У кожного з нас живе маленьке сонечко. Це сонечко – доброта, яка живе у наших серцях. Вмійте дарувати тепло своїх сердець всьому живому, всім, хто оточує вас.
Добрик. Ми дуже задоволені, що наше місто відвідали такі чудові доброзичливі діти.
Добринка. Ви піднялися на найвищу вершину у нашому місті. Ви стали ближче до сонечка, яке дарує вам світло і тепло. Тож подаруйте і ви своє тепло сонечку.
Гра «Подаруй долоньку сонечко»
(Виконання колективної аплікації)
У дітей лежать вирізані з паперу долоньки, які вони прикріпляють до сонечка.
Освітлюйте і ви всім шлях
Як сонце з висоти!
Хай сяє усмішка в очах
Будь завжди добрим ти!
Повертаємось додому з піснею «Доброта»
1