Година спілкування «Про чай та чаювання»
Мета:
- ознайомити з історією походження чаю та правильним його приготуванням;
- охарактеризувати лікувальні властивості чаю;
- вчити правильно накривати стіл до чаю, культурно поводитися за чаюванням.
Хід години спілкування:
1.Організаційна частина
Запрошую всіх вас на розмову про чай. На «декілька чашечок чаю»
2.Основна частина
Отже, перша чашка:
(вчитель чіпляє малюнок на дошку).
У кожного з вас є також схожі чашки – записнички. Вони вам згодяться. Отже, слухайте першу розповідь. Чай був відкритий китайським мандрівником – цілителем Шень – Нуном.
Він подорожував Китаєм в пошуках цілющих трав. Відпочиваючи, мандрівник поставив казанок з водою для кип’ятіння, бо ще з давніх пір було заведено кип’ятити воду перед питтям. І ось, в цей казанок з водою впало декілька листочків з чайного дерева. Вода від цього злегка змінила колір, а сама виявилась смачною і зняла втому. З тих пір чай – бажаний гість у кожному домі. В Китайській мові знаки-ієрогліфи означають ціле слово. Ось цей - означає чай :
Діти, запишіть до себе на чашечки – записнички цей ієрогліф, і початок засвоєння китайської мови буде покладено.
(вчитель чіпляє малюнок на дошку).
Друга чашка:
Слухайте другу розповідь. Чай виготовляють з листя. Листя росте на чайних деревах та кущах – вічнозелених рослинах. Перед вами – цілі плантації чаю.
Які ж кроки проходить листя до чаю?
1. спочатку листочки слід зібрати, а збирають лише молоді листочки з чайних рослин, на кожній з них їх лише 3-4;
2. зібрані листочки розкладають тонким шаром на спеціальні піддони, ставлять їх в тінь. Тут відбувається процес зав’ялювання. Листки при цьому стають еластичними;
3. далі іде скручування ( раніше відбувалось вручну, тепер механізовано)
4. потім листки потрапляють у прохолодні, затемнені приміщення. Вони також розкладені рівним шаром. Тут проходить ферментація. Вона триває від 35 хв. до 5 год. . Листя під час ферментації темніє, в ньому з’являються характерні чайні аромати;
5. наступний крок – сушка – в спеціальних печах, при дуже високій температурі;
6. завершальний крок – сортування.
Отримують ось такі чаїнки. (Вчитель роздає на маленьких тарілочках чай для заварювання)
Спробуйте розгледіти в лупу і впізнати в них листочки.
Третя чашечка чаю:
Найпопулярніший серед чаїв – чорний. Є ще зелений – його листочки не проходять ферментацію. Є білий чай – для нього слід встигнути зібрати листочки, які розкрились наполовину. Для жовтого чаю збирають лише бруньки – нерозкриті листочки. Є ще оранжевий, блакитний, червоний чаї.
Найдорожчим у світі чаєм є чай, який збирають з шести стародавніх чайних кущів, що зростають у Китаї. Вік цих кущів становить приблизно 450 років.
Щороку з них збирають дуже мало листочків, тому і чаю виходить мало. А називають цей чай Да Хун Пао (в перекладі з китайської – Великий червоний халат).
Може тому, що його пили лише імператори – правителі країни. Вартість невеликої кількості цього чаю висока. Коштує стільки, що за ці гроші можна купити, приміром, шубу чи автомобіль.
Руханка:
Чай дуже поважають в Китаї. Одним з улюблених танців є танець з чашками. Зараз спробуємо відтворити деякі рухи з цього танцю. Візьміть свої чашечки – записники і повторюйте рухи за мною (під китайську музику вчитель з дітьми танцюють танець з чашками).
А ось і четверта чашка чаю:
Чай недарма в такій любові. Він зміцнює наш моторчик – серце, захищає зуби від псування, має здатність поборювати мікроби, є профілактичним засобом від страшної хвороби – раку. Чай зміцнює імунітет – здатність організму не хворіти, забезпечує довголіття. Запишіть до записничків букви ЧП-ДЖ, що скорочено: чай пити – довго жити.
Та не слід вважати, що чим більше чаю пити, тим краще. Дітям вашого віку в день можна випити не більше 3 чашок (запишіть цифру 3).
П’ята чашка чаю:
Залишилась остання розповідь. Приготування і пиття чаю мають свої правила:
3.Заключна частина
(робота в парах)
Розкажіть, про що ви записали на своїх чашечках – записничках.