Година спілкування
«Професійне
самовизначення особистості»
Класний керівник:
Жакун Т.І.
Тема. Професійне самовизначення особистості.
Мета: вчити діагностуванню своїх профінтересів і здібностей, будуванню плану професійної освіти і працевлаштування, активізувати процес самопізнання, свідомого вибору професії в житті людини та суспільства, підвести до розуміння можливих наслідків неправильного вибору професії, розширити уявлення про світ професій та їх особливості.
Очікувані результати:
-
Розуміння значення вибору професії в житті людини, сформованість мотивів вибору;
-
Знання вимог професії до людини, наявність досвіду та первинних професійних відомостей;
-
Знання способу отримання професії та перспектив професійного зростання;
-
Сформованість інтересу та наявність здібностей до майбутньої професії;
-
Знання із загальноосвітніх предметів, пов’язаних з майбутньою професією.
Обладнання: бланки проведених анкет, таблиця «Особливості сучасного ринку праці», бланки «Особистий професійний план», дидактичні картки «Типи соціальності направленості особистості», термінал, стенд.
Форми роботи: аналіз попередніх анкетувань, бесіда з елементами інтерактивних технологій тренінгу та рольової гри, направленості особистості, творче завдання, рольова гра. Самостійна робота з дидактичними картками.
ПЛАН ВИХОВНОЇ ГОДИНИ
І. Організаційний момент.
ІІ. Вступне слово класного керівника.
У 7-му класі ви на виховній годині писали невеличкий роздум на тему «Моя майбутня професія», а у 8-му класі наш шкільний психолог провела з вами анкетування «Ваші здібності та професійні нахили». Зараз ми з вами повернемося в «дитинство» і перевіримо, чи пам’ятаєте ви, про що мріяли у 7-му класі і які результати ваших професійних нахилів визначила психолог у 8-му класі.
(Фронтальне опитування учнів з паралельним порівнянням попередніх анкет).
ІІІ. Мотивація виховної години.
ІV. Слово класного керівника.
-
Серед десятків, сотень, тисяч рішень, які приймає людина, жодне не зрівняється за своїм значенням і впливом на долю з рішенням про вибір професії. Спробуємо серйозно обговорити проблему вибору майбутньої професії.
Можна виділити вісім основних умов, які і забезпечують вибір тієї чи іншої професії.
«Мозковий штурм»: від чого залежить вибір професії?
(Малювання опорної схеми на дошці в результаті думок учнів):
-
Класний керівник:
Обрати професію – це не тільки обрати собі роботу, скільки бути прийнятим у певну групу, прийняти її етичні норми, правила, принципи, цінності, спосіб життя. Скільки ж усього існує професій? Їх нараховується більше 6000, і кожна ставить певні вимоги до людини. Одні вимагають сили і кмітливості, інші – розуму і охайності, або уміння спілкуватися і стриманості. Для оцінювання професійного типу застосовують методику Джона Голланда, який виділив 6 типів соціальної направленості особистості: реалістичний, інтелектуальний, соціальний, конвенціальний, підприємницький, артистичний. Ознайомтесь з ними, спробуйте визначити свій тип.
(Самостійна робота з картками).
-
Класний керівник:
Отже, для того, щоб правильно обрати собі професію. Вам необхідно зорієнтуватися у трьох речах:
-
Визначити, які ваші професійні інтереси і здібності. Здібності умовно означають вираз «Я хочу».
-
Оцінити здібності, від яких залежить можливість успішного здійснення діяльності (наприклад, темперамент). Такі здібності умовно виражають словами «Я можу».
-
Дізнатися, які професії користуються попитом, з якими професіями можна знайти собі роботу. Іншими словами, з’ясувати, що на сьогодні «Потрібно». У цьому вам допоможе таблиця «Особливості сучасного ринку».
Візьміть і напишіть на аркуші свій варіант на ці три. У випадку, якщо ви зможете сумістити «Хочу», «Можу» і «Потрібно», ваш професійний вибір буде вдалим. Отже, ваше завдання в тому, щоб знайти професію, яка є цікавою і привабливою для вас, відповідає вашим здібностям, має попит на ринку праці.
-
Бесіда про самостійно проведене кожним учнем анкетування «Я і тип професії» за допомогою терміналу. Узагальнення у таблиці.
Л-П
|
Л-Т
|
Л-Л
|
Л-З
|
Л-Х
|
Тип
|
|
|
|
|
|
Кількість учнів
|
-
Завдання. Скласти особистий професійний проект за планом (інструкція: візьміть аркуш, ручку та дайте відповіді на питання (коротко і зрозуміло)).
-
Чи варто в наш час чесно працювати? Чому?
-
Чи потрібно здобувати серйозну професійну освіту чи можна й так добре прожити? Чому?
-
Чи багато ви знаєте професій? Скільки запишете за одну хвилину?
-
Напишіть назву обраної вами професії і т ой навчальний заклад, де ви збираєтесь її набути.
-
Хто і що може завадити вам на шляху до своєї мети?
-
Чи знаєте ви власні недоліки? Які вони?
-
Чи є у вас резервні варіанти на випадок невдачі при реалізації намічених планів?
-
Що ви зараз робите для досягнення намічених цілей?
-
Класний керівник: Питань багато. А чи задумувались ви над можливістю працевлаштування після здобуття професій? Подумайте, що ви вже зараз вмієте робити, щоб заробити гроші.
Творче завдання: Складіть оголошення «Шукаю роботу». Напишіть так, щоб зацікавити потенційних роботодавців.
-
Підсумкове слово вчителя про наявні в школі профорієнтаційні консультації від районної служби зайнятості.(Екскурсія до стенду та терміналу).
Отже, вибір майбутньої професії – дійсно складне завдання. Та, пізнавши себе, зрозумівши, «що я хочу» і «що я можу», при підтримці людей, які готові допомагати і надавати важливу в цій ситуації інформацію, це завдання під силу кожному.
Типи соціальної направленості особистості
(методика Джона Голланда)
-
Реалістичний тип - несоціальний, орієнтований на теперішній час, емоційно-стабільний, займається конкретними об’єктами (речами, інструментами, машинами), віддає превагу заняттям, що потребують моторної кмітливості, конкретності. Розвинуті математичні, невербальні здібності.
-
Інтелектуальний тип – несоціальний тип, має аналітичні здібності, раціональний, незалежний, оригінальний. Переважають теоретичні цінності, любить розв’язувати задачі, що вимагають абстрактного мислення, інтелектуал. Гармонійно розвинуті вербальні і невербальні здібності. Рекомендуються професії наукового характеру: агроном, математик, фізик і т.д.
-
Соціальний тип – має соціальні уміння, потребує контактів. Його риси характеру: бажання повчати і виховувати, психологічний настрій на людину, гуманність. Представник даного типу старається триматися осторонь від інтелектуальних проблем; активний, але часто залежить від думки групи людей. Проблеми розв’язує, спираючись на емоції, почуття, вміння спілкуватися. Має вербальні здібності. Рекомендуються професії: лікар, вчитель, психолог.
-
Конвенціальний тип – віддає перевагу чітко структурованій діяльності. Характер стереотипний, конкретний, практичний. Не проявляє критичності, оригінальності, консервативний у поглядах, залежний, не любить змін у діяльності. Не дуже розвинені організаторські, переважають математичні здібності. Рекомендуються професії, пов’язані з канцелярією та розрахунками.
-
Підприємницький тип – метою є діяльність, яка дозволяє проявляти енергію, ентузіазм, інтелектуальність, любить пригоди. Представник даного типу домінантний, любить визнання, керувати, йому не подобається практична робота, а також заняття, які потребують інтелектуальних зусиль, посидючості. Добре розв’язує завдання, пов’язані з керівництвом, статусом і владою, має вербальні здібності.
-
Артистичний тип – спирається на емоції, уяву, інтуїцію. Має складний погляд на життя. У розв’язуванні проблем оригінальний, не залежить від чужих думок. Високо розвинуті моторні і вербальні здібності. Для представників даного типу характерним є високий життєвий ідеал з затвердженням свого «Я». Він не дотримується умовностей суспільства. Рекомендуються творчі знання: музика, малювання, літературна творчість і т.д.
Особливості сучасного ринку праці
Актуальні:
-
Кваліфіковані робітники;
-
Інженери виробництва;
-
Екологи;
-
Хіміки;
-
Технологи харчового виробництва;
-
Спеціалісти машинобудування;
-
Спеціалісти будування;
-
Бізнес-аналітики;
-
Програмісти.
Неактуальні:
-
Юристи;
-
Бухгалтери;
-
Економісти;
-
Фінансисти;
-
Менеджери з продажу.