Година спілкування "Професійне самовизначення особистості"

Про матеріал

Година спілкування "Професійне самовизначення особистості" для 10 класу, яка порушує проблему вибору майбутньої професії, допомагає визначитися молодим людям, знайомить із різними прфесіями.

Перегляд файлу

Вдало вибери професію,

Вклади в неї свою душу,

Тоді щастя само тебе відшукає.

К. Д. Ушинський

Тема: Професійне самовизначення особистості

Мета: допомогти учням у виборі майбутньої професії; ознайомити учнів з деякими професіями; дати інформацію про навчальні заклади, де їх можна отримати; розвивати цілеспрямованість, працелюбність, наполегливість, навички з метою орієнтації їх на свідомий вибір майбутньої професії; виховувати повагу до людей різних професій, до їхньої праці.

Обладнання: анкети, проспекти навчальних закладів, рекламні буклети, диски для музичного супроводу, проектор, екран, ноутбук.

Хід заходу

Орзанізаційний момент

Учні сідають.

Учитель оголошує тему й мету заходу.

Учитель. Шановні учні, гості! Сьогодні ми проводимо виховну годину з професійної орієнтації на тему «Чи є професії найважливіші?» (повідомлення мети заходу). Вона актуальна, тому що праця завжди була, є і буде основою життя. І від того як людина працюватиме, буде залежати майбутнє не тільки сім'ї, а й держави. Як ви вже здогадалися, сьогодні мова піде про вибір професій.

http://www.mokvin.rv.ua/images/golovna/full/2017_9_profesii/IMG_2719.jpg

А почну я з притчи.

Якось один народ вів нелегку боротьбу проти загарбників. І коли всім стало ясно, що вони програють битву, вояки вже не вірили своєму воєначальнику, пішла паніка, тоді люди обернулися до Господа і попросили: «О, Господи, допоможи нам, покажи, де та людина, яка поверне військо і надихне його на перемогу над ворогом!» Господь змилувався й показав дім, де жила така людина. Це був дім шевця. Отже, людина, яка могла бути генералом, шила не дуже гарне взуття, а бездарний генерал вів військо до поразки.

В чому ж суть притчи?

Діти. Правильний вибір професії.

Життя постійно ставить нас перед вибором. У дитинстві з багатьох іграшок вибираємо найулюбленішу, в школі віддаємо перевагу найцікавішим, на наш погляд, предметам… Обираємо товаришів, друзів, коханих. І в основі вибору кожного з нас свої критерії, своє уявлення про добро і зло, честь і безчестя, правду і кривду.

У кожної людини є свобода вибору. Вибір існує щоденно, щохвилини. Різний за своєю серйозністю. Неоднаковий за своїми наслідками.

Зробити крок чи не робити? Промовчати чи відповісти? Стерпіти чи не стерпіти? Подолати чи відступити? Так чи ні? Куди піти вчитися? Як жити? Що робити?

Одним із найважливіших кроків у житті є вибір професії. Адже займатися тим, що тебе цікавить, приносить радість, – одна з умов відчуття життєвої повноцінності.

Бесіда з учнями.

Як ви думаєте , чи давно з'явилися професії?( У глибоку давнину , коли стали розділяти працю: мисливець , землероб ... )

Що таке професія ? (Рід занять, трудової діяльності, що вимагає певних знань і навичок та є для кого-небудь джерелом існування. Тлумачний словник української мови).

Що таке спеціальність? (Окрема галузь науки, техніки, мистецтва і т. ін.; сфера чиєїсь діяльності або вивчення чого-небудь. || Основна кваліфікація; професія, фах).

Слід розрізняти близькі за значенням і вживанням слова «професія» і «спеціальність». Професія – рід занять, означена форма трудової діяльності. Спеціальність – окрема галузь науки, техніки, виробництва, в якій людина працює. Люди однієї професії можуть мати різні спеціальності. Наприклад, вона лікар за професією, хірург за спеціальністю, він за професією будівельник, а за спеціальністю може бути бетонником, арматурником, зварювальником, кранівником тощо.

Мрія й реальність – як їх поєднати? Як не помилитись у виборі своєї дороги, щоб бути щасливим у праці? Ці проблеми ми з вами маємо розв’язувати сьогодні на класній годині. Спробуємо вирішити, які професії найважливіші?

Презентація слайдів 1- 2.

Класний керівник.

Щоб обрати свій фах, необхідно враховувати ряд факторів - власні побажання, психологічні особливості та можливості, не слід забувати й про потреби ринку праці. Існує формула вибору професії, яка в загальному вигляді показує, як прийняти оптимальне рішення.

Презентація слайду 3.

Обговорення.

Класний керівник.

Що обумовлює вибір людиною тієї або іншої професії? На практиці виявляється, що нахили враховуються в останню чергу, а от думка батьків впливає в першу чергу. Чи варто слухати батьків при виборі професії?

1) Варто. Але це має бути професія, яка цікава саме цій людині. Проте молодь, як правило, опиняється перед вибором професії в той час, коли ще не здатна повністю оцінити власні нахили. Тому правильніше буде їй допомогти.

2) Деякі батьки намагаються перенести на дітей свої спрямування чи нереалізовані амбіції. На мою думку, це неправильно. Адже якщо батькові не вдалося закінчити музичну школу, це не значить, що його син повинен проти власної волі стати музикантом.

Існує 8 факторів вибору професії (за Е.А. Климовим).

 

Презентація слайду 4.

Обговорення.

Класний керівник.

Уважається, що кожна людина має здатності до певної діяльності. Тому було б логічним припустити, що саме вони і визначають вибір майбутньої професії. Але не все так просто. Можливо, не буде перебільшенням сказати, що:

- Ніхто в світі не знає всі свої здібності.

- Не всі уміють застосувати навіть ті здібності, які мають і про які знають.

Для прийняття зваженого рішення слід зробити кілька кроків, а потім важливо визначити:

  • у якому навчальному закладі ти зможеш отримати необхідну освіту;
  • як розвивати в собі професійно важливі якості;
  • як можна отримати практичний досвід роботи з даної спеціальності;
  • як підвищити свою конкурентноздатність на ринку праці.

Презентація слайду 5.

Обговорення.

1. Ставлення до вибору професії як до незмінної.

Не бійтеся того, що вибір професії зараз, в 9-11 класі, фатально визначить всю Вашу долю. Зміна вибору, освоєння нової спеціальності зробить Вас цінним фахівцем, необхідним у міждисциплінарних галузях діяльності. Перша професія, навіть якщо Ви потім передумаєте й знайдете щось більш привабливе, знадобиться в несподіваних ситуаціях. Наприклад, перша освіта мистецтвознавця допоможе юристові за другою освітою розібратися в складних питаннях успадкування антикварних цінностей...

2. Існуючі думки про престижність професії.

Відносно професії забобони проявляються в тім, що деякі важливі для суспільства професії, заняття вважаються ницими, непристойними (наприклад: сміттяр). Економіст або психолог нітрохи некорисніший для суспільства, ніж хімік або слюсар. На престижність професії слід звертати увагу, але після врахування Ваших інтересів і здібностей. Інакше будете володарем (якщо будете) "модної", але не тієї спеціальності, що приносить задоволення.

3. Вибір професії під впливом товаришів (за компанію, щоб не відстати).

Професію ми вибираємо за своїм "смаком" й "розміром" так само, як одяг і взуття. Почуття групи, орієнтація на однолітків - дуже позитивні особливості для твого віку. Але краще оглядайся на інших, порівнюючи себе із друзями, а не сліпо повторюючи їх. Це допоможе зрозуміти, що якщо Вася йде на пожежника (він - ризикова людина), тобі ця професія може не сподобатися (бо ти дуже обережний і розважливий).

4. Перенесення ставлення до людини-представника тієї або іншої професії на саму професію.

Треба враховувати насамперед особливості даного виду діяльності, а не вибирати професію тільки тому, що тобі подобається або не подобається людина, що займається даним видом діяльності. Особливо небезпечне зачарування викладачем (якщо тебе захоплює щиросердність фізика - це не означає, що тобі подобається фізика сама по собі, поза "комплектом"). Крім того, часто юнаки роблять помилку, намагаючись копіювати професію кумира - спортсмена, політика, журналіста, артиста. Люди публічних професій часто по-різному ведуть себе на роботі і вдома.

5. Захоплення тільки зовнішньою або якою-небудь частковою стороною професії.

За легкістю, з якою актор створює на сцені образ, стоїть напружена, буденна праця. А журналісти не завжди виступають у телепередачах - частіше вони перелопачують масу інформації, архівів, розмовляють із десятками людей - перш, ніж підготують 10-хвилинне повідомлення, яке, до того ж, озвучить інший (диктор на телебаченні).

6. Ототожнення шкільного навчального предмета із професією або погане розрізнення цих понять.

Є такий предмет, як іноземна мова, а професій, де потрібні здібності до мови, багато - перекладач, екскурсовод, телефоніст міжнародного зв'язку тощо. Тому при виборі професії треба враховувати, які реальні заняття й професії за цим предметом стоять. Варто проаналізувати газети з вакансіями на біржі праці (там вказується, яка освіта потрібна для конкретної вакансії). Наприклад, людина з лінгвістичною освітою ("українська мова й література", "іноземна мова" у школі) може працювати й викладачем, і перекладачем, і редактором, і секретарем-референтом. А ще май на увазі: професій більше, ніж шкільних предметів. Можна стати юристом, маркетологом, апаратником. Професії, звичайно, можуть бути асоційовані з декількома шкільними предметами (відповідають вступним іспитам у ВНЗ при вступі на цю спеціальність). Скажімо, майбутньому економістові в школі може знадобатися одночасно й математика, і географія.

7. Застарілі уявлення про характер праці в сфері матеріального виробництва.

В усі професії, і насамперед у робітничі, впроваджується складна й цікава техніка, підвищується культура праці. А комп'ютер впроваджується абсолютно в усі сфери діяльності - аж до тваринництва.

8. Невміння / небажання розбиратися у своїх особистісних якостях (нахилах, здібностях).

Розібратися в собі тобі допоможуть профконсультанти, батьки, вчителі, психолог, товариші. Корисними можуть виявитися психологічні тести, а також статті й публікації на тему популярної психології. Однак май на увазі, що серед них багато непрофесійних, так що стався критично як до результатів тестів, так і до того, що пишуть у психологічних книжках. Завдання популярних тестів - активізація діяльності по самопізнанню (самоспостереженню, самоаналізу), а не видача тобі готової відповіді на питання про те, ким бути або наклеювання ярлика про те, який ти.

9. Незнання / недооцінка своїх фізичних особливостей, недоліків, істотних при виборі професії.

Існують професії, які можуть бути тобі протипоказані, тому що вони можуть погіршити твій стан здоров'я. Таких професій небагато й до них належать, в основному, ті, у яких потрібне тривале напруження тих або інших фізіологічних систем. Комп'ютерники дуже напружують очі, а льотчики – серце, водолази - легені...

10. Незнання основних дій, операцій та їхнього порядку при розв'язку, обмірковуванні завдання при виборі професії.

Коли ти розв’язуєш завдання з математики, то виконуєш певні дії в певній послідовності. Було б розумно підійти також і до вибору професії. Не сприймай жодні інструкції буквально, краще навіть, якщо ти творчо підійдеш до справи й розробиш для себе свій власний план - список необхідних для вибору професії дій. Сюди можуть бути включені: аналіз пропозицій на ринку освіти, аналіз попиту на ринку праці, об'єктивна оцінка своїх здібностей, нахилів, знань (за допомогою тестів або ще якось) тощо.

Слово вчителя про типи професій.

Усі професії можна класифікувати за 5 групами: «Людина-Людина», «Людина-Природа», «Людина-Техніка», «Людина-Художній образ», «Людина-Знакова система».

Людина – знакова система

У наш час знакові системи найчастіше використовуються у ІТ – технологіях.

Потрібно уміти : логічно мислити, вміння аналізувати та узагальнювати інформацію, точність рухів, організованість, бути спостережливим і терпеливим.

Місця праці : всі установи офісного типу, великі державні установи (міністерства, ЦВК, ВР), офіси інтернет провайдерів.

Приклади професій

Бухгалтер

Економіст

Математик

Топограф

Програміст

Бібліограф

Метролог тощо.

 Людина-техніка

Професії технічного профілю – це професії, які орієнтовані на створення, використання і обслуговування різних технічних пристроїв.

  • Однією з найбільших технічних областей є транспорт. Сюди можна віднести всю техніку, призначену для транспортування людей і вантажів (автомобілі, залізниці, метро, кораблі, літаки і ін.), військову пілотовану техніку (танки, бронетранспортери, підводні човни і ін.), а також техніку, призначену для підйому і переміщення важкості, прокладки доріг, тунелів та ін.
  • Не варто забувати також і про техніку, яка покликана полегшувати побут людям, виробляти одяг і продукти харчування. До неї відноситься і створення відео-, аудіо-, побутової техніки, комп'ютерів, тих технічних засобів, які використовують в своїй роботі фахівці інших областей діяльності і без яких не може обійтися жодна цивілізована людина. Ця сфера, мабуть, включає найбільшу кількість різноманітних професій, як пов'язаних з технікою безпосередньо, так і професій суміжних, наприклад дизайнерів, програмістів, архітекторів.
  • Професії цього типу висувають вимоги до таких рис працівника, як:
    • високий рівень розвитку наочно-образного мислення;
    • високий рівень розвитку просторової уяви;
    • високий рівень технічного мислення і кмітливості;
    • спритні і точні рухи;
    • сенсомоторна координація (координація рухів);
    • добре розвинені особливості уваги;
    • організованість;
    • витривалість
    • врівноваженість.

 Професії типу
“ Людина – техніка ”

 

Бетоняр

Слюсар

Пресувальник

Закрійник

Тесляр

Слюсар-інструментальник

Арматурник

Машиніст крана

Слюсар-сантехнік

Формувальник

Водій

Фрезерувальник

Коваль

Електромонтер

Монтажник

Токар

Столяр

Електрогазозварник

Тракторист-машиніст

Інженер-конструктор

Пожежник

 

Людина – художній образ

До професій типу

"людина — художній образ"

відноситься

група спеціальностей

1. Просторові види художньої діяльності:
— декоративно прикладне мистецтво;
— образотворче мистецтво — архітектура, скульптура, живопис, графіка;
— виробниче (індустріальне) мистецтво;
— фотографія.

2. Часові види художньої діяльності:
— музика;
— література.

  1. Просторово-часові види художньої діяльності:
    — хореографія;
    — театр;
    — кіно та телемистецтво.
  2.  

Які якості потрібні для вибору професії?

Добре розвинений художній смак, просторове мислення, спостережливість, творча уява, образне мислення, емоційність, яскравість зорового сприймання, точність сприймання кольору та відтінків.

Професії типу
“ Людина – художній образ ”

Маляр

Реставратор
Дизайнер

Скульптор
Ювелір
Фотограф

Письменник

Актор
Перукар

Хореограф

Кондитер

Людина – Природа

Як потрібно обирати професію

  1. Людина повинна бути терплячою тому, що нічого одразу не виростає, наприклад: дерева, квіти, кущі і т.д.
  2. 2.Людина має бути працьовитою тому, що праця людини-природи дуже важка.
  3. 3.Ще людина повинна бути доброю тому, що рослини відчувають, яка людина (добра чи ні).

Якщо ти обереш цю професію , то ти будеш доглядати за садами схожими на цей.

Лісник

Ця професія вимагає відповідальності. Тут потрібно не тільки доглядати за лісом, а й за його мешканцями тобто:

підгодовувати птахів, оленів, зайців і т.д.

Еколог

Ця професія мабуть найвідповідальніша тому, що тут потрібно навчитись користуватись різними інструментами, а також навчитись за допомогою інструментів визначати екологічно-чисте це місце чи ні і це дуже важливо для життя людей , тварин, та інших мешканців Землі .

Ботанік

Ботанік вивчає природу, людей та тварин.

Ця професія підходить тим людям, які одночасно дуже сильно люблять природу та тваринний світ, тому тут потрібно дуже старанно вчитись і розуміти мову тварин та рослин .

Квітникар

Ця професія мабуть найлегша тому, що тут потрібно доглядати лише за квітами і все, тому хто не дуже полюбляє наполегливо вчитись ця робота для нього. Тут звісно потрібні знання, але не такі великі .

Людина-людина”

Чим актуальний вибір професій
“ Людина - людина ”

Професії типу «Людина-людина» — найгуманніші, наповнені спілкуванням і радістю взаєморозуміння. Люди, що обрали їх і готові працювати з самовіддачею, можуть очікувати вдячний відгук з боку інших.

Які якості потрібні для вибору професії?

У будь-якому з напрямків сфери «Людина-людина» фахівець, крім суто професійних знань і умінь, повинен володіти знаннями і уміннями по роботі з людьми.

Як тобі обрати таку професію?

Все різноманіття професій типу «Людина-людина» може бути розділено на такі напрямки:

  1. виховання і навчання;
  2. охорона здоров'я;
  3. організація і управління;
  4. правовий захист;
  5. торгово-сервісне обслуговування;
  6. культурно-просвітницька робота.

 

 

 

docx
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
1201
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку