Мета: Розширювати знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка. Поглиблювати знайомство дітей з поезіями Т.Г.Шевченка про красу рідної України, про тяжке життя хлопчика-невільника. Розвивати виразність читання, збагачувати словниковий запас учнів, вміння змістовно будувати речення, розвивати мовне чуття. Формувати вміння визначати сполучення іменників з прикметниками, їх рід і число,добирати антоніми до словосполучень із віршів Шевченка. Виховувати любов до славетного українського поета Т.Г.Шевченка,до краси природи рідної неньки-України в творах Великого Кобзаря.
Тарас Шевченко – велетень у царстві людської культури
Мета: Розширювати знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка. Поглиблювати знайомство дітей з поезіями Т.Г.Шевченка про красу рідної України, про тяжке життя хлопчика-невільника. Розвивати виразність читання, збагачувати словниковий запас учнів, вміння змістовно будувати речення, розвивати мовне чуття. Формувати вміння визначати сполучення іменників з прикметниками, їх рід і число,добирати антоніми до словосполучень із віршів Шевченка. Виховувати любов до славетного українського поета Т.Г.Шевченка,до краси природи рідної неньки-України в творах Великого Кобзаря.
Обладнання: Портрет Т.Г.Шевченка, прикрашений вишитим рушником, плакати з висловами з творів Т.Шевченка, картки з словосполученнями із віршів Т.Шевченка, таблиця з текстом про Тарасову вербу, ілюстрації до творів Шевченка, сигнальні картки,фонозапис,перфокар
тки.
Хід уроку
І.Організація учнів до уроку.
ІІ. Підготовка учнів до сприймання матеріалу.
а) Бесіда-розповідь вчителя про Т.Г.Шевченка
-Як називається наша рідна земля? Так, це наша рідна ненька-Україна, ми її любимо, шануємо, поважаємо її людей. А коли говорять про Україну в інших країнах,то обов’язково називають видатного сина українського народу Т.Г.Шевченка – поета, громадського діяча, художника.
б) Слухання слів І.Франка про Т.Г.Шевченка:
«Він був сином мужика і став володарем в царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури...
Зла доля переслідувала його в житті, та вона не зуміла перетворити золота його душі у іржу...Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті – невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори».
в) Читання вірша М.Рильського «Шевченко» (Рідна мова,3 кл, впр.109, ст.48)
г) Розгадування кросворда
«Із творів Т.Г.Шевченка»
Любо, любо стало, ... зраділа і защебетала. (пташечка)
д) Робота над перфокартками:
Доповни рядки поезій Т.Шевченка, встав пропущені слова.
(Зразки перфокарток додається)
ІІІ. Доповнення знань учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка.
– В автобіографії Тараса Шевченка сказано: «Історія мого життя становить частину історії моєї батьківщини». У цих словах розкривається зміст його життєвого шляху.
- Читання вірша Т.Г.Шевченка «Якби ви знали паничі» ( Не називаю її раєм...)(читає вчитель)
- Робота над висловами на плакатах:
Учітеся, брати мої,
вчітеся,читайте,
і чужого научайтесь,
й свого не цурайтесь.
Подивіться на рай тихий,
На свою країну,
Полюбіте щирим серцем...
Цвітуть сади, біліють хати,
А на горі стоять палати,
Неначе диво.
Свою Україну любіть,
Любіть її во время люте,-
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть!
І все то те, вся країна,
Повита красою,
Зеленіє, вмивається
Дрібною росою...
ІУ. Систематизація і закріплення матеріалу.
а) Гра «Букви заблукали»
З.мляна, пташ.чка, кал.нонька, м.шенята, в.шневий, ч.рвона, со..а, в.чірняя, с.рдитий, ш.рокий, ш.роколистії, з.л.ний,т.хесенький, мал..вничі, д.вовижна, в.сокий, кр.слатий, ст.пова, кр.латий.
б) Поетична хвилинка «Кобзареве слово»
Учні читають вірші Т.Г.Шевченка:
«Зацвіла в долині», «Зоре моя вечірняя», «Вітер в гаї не гуляє», «Дивлюся, аж світає», «Тече вода з-під явора», «Село! І серце одпочине.»
в) Читання тексту з деформованими словами:
даН никричкою бавер лисхилась. Цю бувер подивса расТа. На цігіл кухлик ситьви. Не намиють дилю кричкини, бо бавер їм дає хопролоду, а ничкакри воласка гоприщає лющоюці цеюводи.
(Над криничкою верба схилилась. Цю вербу посадив Тарас. На гілці кухлик висить. Не минають люди кринички, бо верба їм дає прохолоду, а криничка ласкаво пригощає цілющою водицею.)
г) Підбір заголовка до тексту «Під Тарасовою вербою». Запис тексту.
д) Словникова робота:
Визначення роду, числа словосполучень з віршів Шевченка:
Червона калина, явір молодий, Дніпр широкий,сердитий вітер,козацька могила, зелена верба,високі верби, блідий місяць, темний гай, вечірня зіронька, чорна земля, вечірнєє сонце, безмежний степ,широколисті сади, садок вишневий, зелені верболози, квітучий барвінок, широколистії тополі, дрібна роса,рясні сади, тихий вітер.
(Діти визначають рід, число прикметників за допомогою сигнальних карток)
е) Каліграфічна хвилинка.
ер кри ичк енк Шевченкова верба
9 березня – день народження Тараса Григоровича Шевченка..
є) Охарактеризуй малого Тараса.(з’єднай стрілочками потрібні слова)
Тарас
допитливий вразливий
розумний мрійливий
спостережливий байдужий
уважний злий
ж) Гра «Підбери антоніми до поданих словосполучень»
рання весна - пізня весна високий берег - низький берег
теплий день - холодний день темна ніч - світла ніч
зимовий ранок – літній ранок старі дерева – молоді дерева
висока верба – низька верба вечірня зоря – ранкова зоря
сердитий вітер – лагідний вітер темная діброва – світлая діброва
з) Слухання пісень на слова Т.Г.Шевченка.
(«Думи мої, думи», «Реве та стогне Дніпр широкий» та ін.)
Словесне малювання за дитячими малюнками.
и) Читання зашифрованого вислову:
Тарас Шевченко буде , на житимуть
жити поки землі люди.
У.Підсумок уроку.
- Народ шанує Т.Г.Шевченка, діти і дорослі люблять читати його вірші. Збірка віршів Шевченка «Кобзар» є в кожному домі.
Історія, яку я хочу вам розповісти, трапилась дуже-дуже давно. Три дівчинки сирітки закінчили читати «Кобзар», витерли хустинкою сльози і задумались.
-Якби я була багата, я б виткала золотий килим і застелила могилу Шевченка.-сказала одна дівчинка-сирітка. –А я б усю Чернечу гору, на якій похований Тарас Шевченко, засадила б калиною, тополями і красивими квітами. – мовила друга. А третя сирітка сказала: - Якби я стала багатою, я б подарувала в кожну бідну хату «Кобзар» і добро, яке б допомогло всім жити щасливо і в достатку.
Український народ свято шанує пам’ять Т.Г.Шевченка, адже його віщі слова живуть в нашій суті, в нашій душі.Нам, нащадкам, він посилав свої заповіти, і серед них – найголовніший:
Свою Україну любіть,
Любіть її. Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть..
Роздаткові картки:
Встав пропущені слова в рядки поезій Т.Шевченка:
Садок … коло хати.
Цвітуть … ,біліють хати.
Тихесенько … віє,
сади, лани мріють.
Встав пропущені слова в рядки поезій Т.Шевченка:
Зоре моя … ,зійди над горою,
Поговорим тихесенько в … з тобою.
Вітер з гаєм розмовляє, шепче з … .
Встав пропущені слова в рядки з поезій Т.Шевченка:
Зацвіла в долині … калина,
Ніби засміялась дівчина-дитина.
… зіронька встає,
дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,так … не дає.
Встав пропущені слова в рядки з поезій Т.Шевченка:
Ой піду я боса … ,
пошукаю свою долю.
Хлюпочуться … помеж осокою.
Поклала мати коло хати … діточок своїх.
Встав пропущені слова в рядки з поезій Т.Шевченка:
Сонце гріє, вітер віє
з поля на … ,
над водою гне з вербою … калину.
І досі сниться: під горою
меж вербами та над водою … хаточка
стоїть.
Встав пропущені слова в рядки з поезій Т.Шевченка:
І досі сниться, вийшла з хати
веселая, сміючись, … .
Село на нашій Україні – неначе писанка, село.
… гаєм поросло.
На калині одиноке … гойдає.