Матеріал можна використовувати на виховній годині.
На прикладах художньої літератури (оповіданні В.Сухомлинського "Чому дідусь такий добрий" і поезії В.Симоненка "Кривда") розкривається поняття гідності людини. Діти засвоюють і розуміють,які риси характеру притаманні таким людям.Аналізують вчинки героїв і роблять висновки.
Розробка години спілкування для учнів 3 класу.
Тема: Поняття гідності.
Мета:-пояснити та ввести в словник учнів поняття гідності,
-розвивати культуру,ввічливість,чесність,людяність,
-виховувати відповідальність,повагу до себе і інших.
Хід заняття
1.Організація учнів. Емоційне налаштування.
Девіз заняття:
Ти добро лиш твори повсюди.
Хай тепло твої повнить груди.
Ти посій,і доглянь пшеницю,
Ти вкопай, і почисть криницю.
Волю дай, погодуй пташину.
Приласкай і навчи дитину.
Бо людина у цьому світі.
Лиш добро повинна творити!
Перед читанням я задаю вам запитання
-Чому дідусь був добрим?
Чому дідусь такий добрий сьогодні
Поліз Андрійко на шовковицю: привабили чорні ягоди. Навтішався вволю, а тут дощ пішов.
Пересидів Андрійко дощ. Хотів злазити з шовковиці, аж дивиться - сидить під шовковицею дідусь Петро. Вийшов дідусь після дощу в сад.
"Що ж його робити? - думає Андрійко. - Злізати з шовковиці - струсиш на дідуся всю воду з листя, змокне під дощем, захворіє".
Сидить Андрійко, притулившись до гілки, боїться поворухнутись. Жде, поки дідусь до хати піде. А дідусь не йде.
Вже сутеніти стало, коли підвівся дідусь, питає:
- Чому це ти сидиш на дереві, внучку?
- Боюся струсити на вас краплі, дідусю...
- Злазь, Андрійку...
Дідусь відійшов, Андрійко зліз із шовковиці. Дідусь пригорнув і поцілував Андрійка. "Чому це дідусь такий добрий сьогодні?" - з подивом подумав онук.
-Як можна охарактеризувати вчинок Андрійка?
-Чому потрібно відноситись до інших людей з повагою,враховуючи їх інтереси? (Відповіді дітей)
Отже,в основу спілкування між людьми покладені повага і людяність,толерантність і терпимість.
2.Введення поняття гідності.
Вірш В. Симоненка «Кривда»
У Івася немає тата.
Не питайте тільки чому.
Лиш від матері ласку знати
Довелося хлопчині цьому.
Він росте, як і інші діти,
І вистрибує, як усі.
Любить босим прогоготіти
По ранковій колючій росі.
Любить квіти на луках рвати,
Майструвати лука в лозі,
По городу галопом промчати
На обуреній, гнівній козі.
Але в грудях жаринка стука,
Є завітне в Івася одно —
Хоче він, щоб узяв за руку
І повів його тато в кіно.
Ну, нехай би смикнув за вухо,
Хай нагримав би раз чи два,-
Все одно він би тата слухав
І ловив би його слова...
Раз Івась на толоці грався,
Раптом глянув — сусіда йде.
— Ти пустуєш тута,— озвався,-
А тебе дома батько жде-
Біг Івасик, немов на свято,
І вибрикував, як лоша,
І, напевне, була у п'ятах
Пелюсткова його душа.
На порозі закляк винувато,
Але в хаті — мама сама.
— Дядько кажуть, приїхав тато,
Тільки чому ж його нема?..
Раптом стало Івасю стидно,
Раптом хлопець увесь поблід —
Догадався, чому єхидно
Захихикав сусіда вслід.
Він допізна сидів у коноплях,
Мов уперше вступив у гидь,
З оченят, від плачу промоклих,
Рукавом витирав блакить.
А вночі шугнув через грядку,
Де сусідів паркан стирчав,
Вибив шибку одну з рогатки
І додому спати помчав...
Бо ж немає тим іншої кари,
Хто дотепи свої в іржі
Заганяє буздумно в рани,
У болючі рани чужі...
Обговорення вчинків героїв,поведінки.
-Скажіть,як повівся сусід по відношенню до Івася?
Правильно. Він поступив негідно,жорстоко.
-Що таке гідність?(думки дітей)
Гідність- це риса людського характеру,яка допомагає бути добрим,чуйним,людяним.
3.Практичне завдання.
Давайте створимо свої правила гідної людини.
(Діти працюють в групах. формулюють свое правило і презентують його,наводячи приклади зі свого досвіду)
Оформити можна у вигляді квітки і пелюсток або дерева і гілок.
Навожу правила,які склали діти на занятті.
1.Я не ображаю молодших
2.Мирно граюсь із друзями.
3.Поважаю працю і старання інших людей.
4.Не гніваюсь,коли програю у грі.
5.Не кричу,не ображаю,не принижую.
6.Завжди готовий прийти на допомогу.
4.Підведення підсумків.
-Якою повинна бути людина? Як виховувати в собі гідність?
Для чого це робити?
5.Створення квітки добра.
Діти малюють квітку і на пелюстках записують риси характеру,притаманні добрій людині.