Світ професій і твій вибір
Мета:підвищити рівень поінформованості підлітків з питань профорієнтації, активізувати знання учнів щодо різновидів професій, сприяти усвідомленню важливого значення навчальної діяльності для вибору професії, розвивати творчу уяву та комунікативні якості учнів.
Обладнання: картки, аркуші з назвами типів професії, листя, квіти, плоди із паперу, кошик ,скоч, мультимедійна дошка, комп’ютер, проектор,ватман, маркери.
Очікувані результати:
Обрав професію – обрав долю
Народна мудрість
Хід заняття
Вступне слово соціального педагога(слайд)
Сьогодні ми проводимо чергове профорієнтаційне заняття на тему:»Мій вибір у світі професій», в гостях у нас головний спеціаліст Центру зайнятості.
Серед десятків, сотень, тисяч рішень, які приймає людина,жодне не зрівняється за своїм значенням і впливом на долю людини з рішенням про вибір професії.
У світі відомо тисячі професій! Як зорієнтуватися в такій їх кількості? Як вибрати серед них ту, яка приноситиме радість, задоволення, гідну матеріальну винагороду, з якої розпочнете трудовий шлях і доросле життя? Це хвилює кожного із присутніх, кожного з вас.
Процес адаптації людини до професії має неабияке значення. А формула правильного вибору проста: потрібно, хочу, зможу. За роки навчання у школі ви змогли ознайомитися з окремими професіями на уроках праці, виховних годинах, заняттях по профорієнтації, у колі друзів, знайомих. У кожного з вас власна дорога у житті, й сьогодні ми спробуємо разом знайти її. Завдання нашого заняття:
Вчені довели,що стихійність цього вибору дуже часто призводить до незадоволення людини власним існуванням, робота стає обтяжливою. Це призводить інколи до професійного захворювання, депресії, стресів або нервових зривів
Гра»Асоціації»
Мета: визначити рівень знань учнів, створити підгрунтя для більш глибокого змісту подальшої роботи.
Матеріали: ручки, аркуші паперу для кожного учасника.
Хід проведення: у грі обов’язково бере участь клас. В ході гри визначається початкове ставлення класу до проблеми.
Завдання: назвіть1-2 слова, які спадають вам на думку, коли ви чуєте слово «професія» ( асоціації записують на аркуші паперу).
Після цього всі асоціації обговорюються, з’ясовуються причини виникнення подібних асоціацій.
Бліцопитування «Я роблю свій перший вибір»
Вправа»Співбесіда»
- Президент, двірник, прибиральниця – це професії? ( ні, тому що ніде не навчають цим заняттям, хоча вони є трудовою діяльністю)
- Що є основною ознакою професії? На що ми сподіваємось, отримуючи професію? (вона приноситиме нам радість, задоволення й забезпечуватиме матеріально)
- Що таке спеціальність?( вид заняття в межах однієї професії
-Які спеціальності ви знаєте в професії лікаря, вчителя?
-Що таке посада? ( це перелік обов’язків, які покладають на певну людину і є обов’язковим для виконання).
Гра»Моє рішення»
Соціальний педагог. Зараз я пропоную вам подумати і прийняти вірне рішення стосовно того, що є відповідно до назв «професія», «посада», «спеціальність».(слайд)
Робота в групах
Завдання: порадившись між собою, необхідно визначити професію, посаду, спеціальність і пояснити на таких прикладах:
Соціальний педагог. Кожна професія вимагає певних якостей характеру. Зараз я пропоную вам провести психогеометричну типологію по визначенню якостей характеру кожного з вас.
На дошці паперові фігури: квадрат, трикутник, прямокутник, круг, зигзаг.
Завдання: намалювати на аркуші паперу ту фігуру, яка подобається найбільше і оголосити рішення.
Слайд.»Психогеометрична типологія»
Квадрат –організованість, пунктуальність, суворе дотримання правил, інструкцій, аналітичне мислення, уважність до людей, орієнтація на факти, пристрасть до писемної мови, акуратність, раціональність, обережність, сухість, практичність, економічність, завзятість, твердість у рішеннях, терплячість, працьовитість, професійна ерудиція, слабкий політик, вузьке коло друзів і знайомих.
Трикутник –лідер, прагнення до влади, честолюбство, установка на суть проблеми, упевненість у собі, імпульсивність, схильність до ризику, підвищена працездатність, любов до розваг, нетерплячість, чудовий політик, дотепне, широке коло спілкування, але вузьке – друзів і знайомих.
Прямокутник –непостійність, мінливість, невизначеність, збудженість, допитливість, сміливість, занижена самооцінка, невпевненість у собі, довірливість, нервозність, різкі коливання настрою, уникання конфліктів, безпам’ятність, не пунктуальність, тенденція до застуд.
Круг –висока потреба в спілкуванні, доброзичливість, турбота про інших, щедрість, гарна інтуїція, здатність до співпереживання, спокій, схильність до самозвинувачування, довірливість, орієнтація на думку оточуючих, слабкий політик, балакучість, здатність умовляти, переконувати інших, сентиментальність, гнучкий розпорядок дня, широке коло друзів.
Зигзаг – жага змін, знань, чудова інтуїція, одержимість своїми ідеями, мрійність, устремління в майбутнє, позитивна установка до всього нового, відраза до « паперової» роботи, безладність у фінансових питаннях.
Соціальний педагог .
Зараз ви прослухаєте міні – повідомлення» У світі професій» ,з яким вас
познайомить головний спеціаліст Центру зайнятості.
Головний спеціаліст Центру зайнятості
У світі налічується величезна кількість професій, понад 40 000.
Одні виникають, інші зникають із нашого суспільства. Усі професії об’єднують у 5 груп – типів. Головною ознакою класифікації обрано предмет праці.(Слайди)
Давайте ще раз згадаємо ці типи.
«Людина – природа»(слайд)
Вимоги:професії пов’язані із сільським господарством, харчовою промисловістю, медициною й науковими дослідженнями.
До неї належать: ботаніки, лісники, агрономи, ветеринари.
«Людина – знакова система»
Головним предметом праці є умовні знаки, цифри, коди, природні та штучні мови.
Вимоги: гарна пам'ять, точність сприймання, стійкість концентрованої уваги.
До неї належать перекладач, кресляр, інженер, топограф, програміст.
«Людина – людина»
Вимоги: високі моральні якості, вміння налагоджувати взаємини з людьми. Людина замкнута, нетовариська, вразлива, у ситуаціях частих контактів із людьми - неодмінно зазнає перевантаження, втрачає працездатність стає невротиком. Головним предметом праці є люди, групи ,колективи.
До цієї групи належать: продавці, учителі, лікарі, вихователі, журналісти, бібліотекарі.
«Людина – техніка»
Головним предметом праці є технічні системи, матеріали, об’єкти.
Вимоги: професії потребують від спеціаліста широкого використання різних схем, креслень, графіків.
До цієї групи належать професії: столяр, технік –металург, інженер – механік, архітектор, електромонтажник, радіомеханік, будівельник,комп`ютерщик.
«людина – художній образ»
Вимоги: розвинений художній смак, художні і творчі здібності. Для професій цієї групи головним предметом праці є художній образ. Професії цього типу пов’язані з образотворчим мистецтвом, музикою, літературою, акторсько – сценічною діяльністю.
До цієї групи належать: дизайнери, художники, візажисти, гримери, композитори,скульптори, живописці.
Соціальний педагог
Робота в групах»Відгадай професію»
Мета: активізувати вміння аналізувати професії за певними критеріями.
Завдання: диференціювати професії за певними характеристиками. Назвати ті професії, які , на вашу думку, найбільше відповідають…..
Пропонуються наступні характеристики:найбільш земна; найсолодша; найбільш грошова; найбільш дитяча; найсмішніша;найсерйозніша….
Гра»Професії від А до Я»
Завдання: назвати професії на кожну букву алфавіту.
Гра «Професійне лото»
Завдання: розташувати професії відповідно до зазначених типів
Головний спеціаліст Центру зайнятості
Інформаційне повідомлення «Професійна орієнтація»
Усі ви вже дорослі. Більшість із вас, напевно, вже чули про поняття « професійна орієнтація». Що воно означає?
Це науково обґрунтована система підготовки підлітків до свідомого вибору професії з урахуванням їх здібностей, а також потреб суспільства в кадрах. Професійна орієнтація здійснюється в таких напрямках: професійна інформація, професійна консультація, професійний відбір, професійна адаптація .Перед вами постає питання:
- Які ж існують чинники, що впливають на вибір?
- Як правильно вибрати професію?
- Що треба враховувати?
Вправа «Важливе рішення»
Завдання: познайомтеся з ситуацією і обговоріть в групах.
Ситуація1
Ірина й Наталка після закінчення школи вирішили складати вступні іспити до педагогічного університету. Їхня подруга Олена була дуже здивована вибором Наталки, тому що часто чула від неї образливі слова про дітей, відчувала негативне ставлення до них. Висловивши свій сумнів, чи доцільно Наталці обирати саме цей навчальний заклад, вона почула відповідь: « Навіщо напружуватися. В Іринки мама працює в цьому університеті, тому проблем зі вступом не буде, адже ми подруги»
Запитання для обговорення:
- Які почуття й думки виникли у вас під час обговорення ситуації?
- Як, на вашу думку, буде складатися кар’єра Наталки?
Ситуація 2
Останнім часом у родині Макса дуже напружена атмосфера. З дитинства він мріяв про професію актора лялькового театру. Хлопець добре навчався з усіх предметів, був переможцем олімпіад, брав участь у роботі МАН, тому й батьки, і вчителі не мали жодного сумніву, що він буде, як і його батьки, видатним науковцем у галузі медицини. Але Макс наполягав на своєму.
Запитання для обговорення:
- Які почуття й думки виникли у вас під час обговорення ситуації?
- Як, на вашу думку, буде складатися кар’єра й життя Макса:
А) якщо він послухається батьків;
Б) якщо буде наполягати на своєму?
Головний спеціаліст Центру зайнятості
Повідомлення «Чинники, що впливають на вибір професії»
Для того, щоб правильно обрати професію, яка б приносила вам не тільки матеріальні прибутки, а й задоволення, необхідно враховувати такі важливі чинники:
- Мета праці
- Засоби праці
- Умови праці
- Характер спілкування в колективі
- Рівень відповідальності
- Особливості виконаної роботи
- Типові труднощі
- Мінімальний рівень підготовки, необхідний для якісного виконання обов’язків.
Де збирати інформацію про професії та вимоги до них?
Основні помилки при визначенні професії.
Для правильного вибору професії слід проаналізувати помилки, можливі в процесі професійного самовизначення.
- помилкове уявлення про зміст деяких професій
- захоплення зовнішньою характеристикою професії
- вибір професії під впливом товаришів, друзів ( за компанію)
- вибір професії під впливом випадкових обставин
- невміння правильно оцінити свої нахили, здібності, можливості
- забобони (престижні і непрестижні).
Висновок. Слід нагадати, що помилки, яких припускаються під час вибору професії, жорстоко мстять за себе,якщо не відразу, то згодом – точно.
Соціальний педагог
Сказане вище означає, що правильний, обґрунтований вибір професії передбачає врахування інтересів, нахилів і здібностей, а також потреби в кадрах. Образно кажучи, умови правильного вибору професії можна сформулювати так: «хочу» - бажання, інтереси, нахили особистості; «можу» - знання, здібності, психологічні особливості, стан здоров’я; «потрібно» - потреби ринку праці в кадрах. Хочу – можу – треба – формула правильного вибору професії.
Звернення до учнів
На столі знаходяться вирізані зелені листочки, рожеві квіточки та плоди, а також перед вами кошик. Складемо свої рішення в умовний кошик, щоб через деякий час переглянути, змінити або закріпити своє рішення тобто визначитися у виборі.
Учням потрібно взяти:
Листочок – якщо вони з професією ще не визначились;
Квіточку – у виборі є сумніви;
Плід – визначились з вибором.
В кінці гри треба передивитись змістовність кошика, щоб побачити, скільки дітей вже визначилися з вибором професії і кому ще потрібна допомога.
Підсумки
Соціальний педагог
Сьогодні перед вами – уже дорослими людьми – постає питання про влаштування життя, своєрідного життєвого проекту. Для того щоб він був успішним, потрібно знати, що саме ви візьмете із собою у доросле життя. Обов’язково у пригоді стануть знання, вміння, які здобуваєте на уроках і в позакласній роботі, проте найголовніші вміння – це вміння залишатися людиною!
Життя виявляється осмисленим тільки тоді, коли людина присвячує себе служінню, коли її життя реалізує якісь цінності. Той , хто має НАВІЩО жити, може витримати кожне ЯК. ( Ніцше)
Тож бажаю вам не помилятися і зробити вдалим один із найголовніших виборів у житті – вибір професії. А далі – доля посміхнеться: все складеться якнайкраще.