ГОДИНА СПІЛКУВАНЯ
ТАЄМНИЦІ ТА ПРИГОДИ
СЛОВА
І. Вступне слово вчителя.
Літературна мова, щоб задовольнити всі потреби суспільства, повинна бути високоорганізованою: мати унормований словник, загальновживані й упорядковані граничні правила, усталену вимову й правопис, які є обов’язковими для всіх, хто нею користується. Літературна мова – неоціненний скарб, і ставитися до неї треба уважно, дбайливо, так як ставилися класики нашої літератури, видатні громадські діячі.
Видатні представники українського народу – письменники, публіцисти, громадські діячі – завжди дбали про розвиток української мови, багато зробили для її розвитку й слави.
Культура мови насамперед полягає у бездоганному користуванні лексичними і граматичними нормами літературної мови, у правильній вимові слів і вживанні нормативних наголосів у словах. Мати високу культуру мови – значить уміти користуватися мовними багатствами сучасності й тією спадщиною, яка віками склалась і втілилась у кращих зразках художніх, наукових та публіцистичних творів.
Сьогодні ми поговоримо про походження і мандри назв предметів з різних кінців світу до нас в Україну, про ті – дивовижні часом - зміни, яких зазнавали слова, подорожуючи в просторі та часі.
Тема розмови – слова шкільного вжитку. Знайомство з історією появи слів, запозичених у різні часи з інших мов, робить ці слова прозорими, зрозумілими, а значить переводить їх з пасивного словника у активний, дає змогу вживати їх правильно як у сучасному нам прямому значенні, так і в переносному, образному, метафоричному.
Рідна мова – духовна цінність народу.
Вона є плодом багатовікового розвитку, предметом турботи, наслідком праці багатьох людей. Мова несе від покоління до покоління усі надбання народу, зберігаючи його традиції, етичні й естетичні ідеали, його творчі звершення.
II.
1-й учень:
Слово школа є в усіх слов’янських мовах; було введено ще в давньоруській мові (перший запис датується 1388р.). У давньоруській мові було слово схоже, від якого походить наше школа, от тільки значення його у греків було іншим: спочатку “затримка”, потім “заняття у вільний час”, далі “читання”, а вже пізніше - “лекція”, сучасне - “школа”. З’явилася там школи десь у VI ст. до н.е., вчилися в них хлопчики з вільних родин. Спочатку вони відвідували школу, де навчали читати і писати й рахувати, потім школу, де їх навчали співів, музики, поезії, ще пізніше, інших школах, здійснювалося фізичне виховання й загартовування: тут готували майбутніх воїнів. Усі ці школи були приватними.
Наша середньовічна школа теж була багатоступеневою: спочатку елементарна школа, потім граматична, потім школа риторів. Училися тут також лише діти привілейованих верств. У Київській Русі перші школи з’явилися в кінці X ст.
2-й учень:
Дві назви гімназія і гімнастика - мають спільного “предка”. Слово “гімназія” - називає той тип школи, який з’явився в Росії за Петра І і проіснував до Жовтневої революції, гімнастика - вид спорту. Походять обидва слова від грецького “гімнос” - “голий” (гімнастикою тоді займалися без одягу; “гімна- зо” - “я роблю вправи”).
Відійшла в минуле і майже забулась така школа, як бурса. У Західній Європі так звалися гуртожитки для бідних студентів при середньовічних університетах. Бурси утримувалися частково на кошти університетів, а частково на кошти, які збирали студенти серед багатих мешканців міст. Слово бурса походить з латинської мови; там воно означало “волова шкіра”, “гаманець із шкіри”. Так от, цей гаманець прибивали на дверях бурс, щоб багаті міщани клали туди свої пожертвування.
У 1631 р. Була відкрита Києво-Могилянська академія; при ній була й бурса. Пізніше цим словом почали називати гуртожитки при середніх і нижчих духовних закладах. Про життя бурсаків написана дуже цікава книжка М. І. Пом’яловського “Нариси бурси”. Та є у нас з вами й інші знайомі бурсаки - це знаменитий Хома Брут і його приятель Тиберій Горобець з повісті М. В. Гоголя “Вій”.
3-й учень:
В основі слова університет лежить латинське слово “унівесум” - “світ”, “всесвіт”. Вищі навчальні заклади почали називатись університетами тоді, коли в них почали вивчати усі відомі на той час науки. Цим, до речі, відрізняються і сучасні університети від інших навчальних закладів, у яких кількість факультетів і їх характер вужчі за спеціалізацією. Поступово змінюючи своє значення, слово універсальний в європейських мовах стало позначати “різносторонній”, “всеосяжний”, “такий, що виконує різноманітні завдання”.
Вислів університас літерарум (“сукупність наук”), скоротившись до одного слова, і дав сучасне університет.
4-й учень:
Грецьке з походження слово “академія” утворене від власного імені Академ. Цей Академ був героєм, тільки не в нашому розумінні цього слова, а в древньогрецькому: герой за їх віруванням - це дух померлого визначного предка, який міг впливати на долю живих, а тому був своєрідним посередником між богами і людьми. Хоча герої і були захисниками людей, їх боялися і шанували, гробниці героїв були предметом шани й поклоніння. Могила Академа була, начебто, у передмісті Афін, за міською брамою, у священному саду, який звався Академією. В цьому саду філософ Платон заснував свою школу. Згодом цим словом почали називати різні наукові і навчальні заклади.
5-й учень:
Поняття “той, хто вчить” може бути передане кількома словами: вчитель, викладач, педагог. Чи ці слова зовсім однакові за значенням? Ні, не зовсім.
Учитель - це людина, яка навчає, викладає який-небудь навчальний предмет у школі. Викладач - це той, хто читає лекції, веде уроки в навчальних закладах (найчастіше у вищих або спеціальних середніх школах). Педагог - це людина, яка веде викладацьку й виховну роботу (або розробляє проблеми з педагогіки).
Грецьке слово пайдагогос - складене з двох слів пайс - “дитина”, “хлопчик” і агогас - “ведучий”, а разом - “діловод”, “вихователь”. Виходить, що слово це одним боком повернене до свого дуже давнього, буквального значення “діловод”, а другим - до цілком сучасного, абстрактного - “педагогіка” (наука про виховання і навчання).
З цих трьох слів два можуть вживалися в переносному значенні. Можна сказали вчитель життя, можна природжений педагог - і в тому, і в тому разі йдеться не лише про вчителів, а про будь-яку людину такого типу. Слово викладач у переносному значенні не вживається.
6-й учень:
На стіні класу - карта, на столах – атласи - альбоми географічних карт. Як давно школярі користуються географічними картами? Хто їх уклав першим? Свою книжку “Атлас або картографічні роздуми про будову світу”, яка з’явилась у 1585 р., видатний німецький географ і картограф Гергард Меркатор укладав протягом п’ятдесяти років. Він перший склав загальну карту обох півкуль, в яких ці півсфери були математично перенесені на площину. Разом з іншими вченими він був схоплений інквізицією (двох було спалено, двох закопано живими в землю, одного повішено, Меркаторові удалося втекти). Праця Меркатора стала знаменитою, а обкладинка альбому дала назву усім пізнішим виданням цього типу.
7-й учень:
Слово “таблиця” походить від латинського tabula (табула) - “дошка”, “список”, “таблиця”. Таблицею ми звемо перелік відомостей, цифрових даних, розміщених в певному порядку за графами. У нас таблиці з’явилися на межі 17 і 18 ст. Це слово вже вміщують словники петровської епохи; прийшло воно через польську мову, а туди потрапило з інших європейських мов, які поповнювали свої термінологічні запаси за рахунок середньовічної латині.
8-й учень:
Екзаменаційний білет має всі підстави, щоб бути непідступним і мовчазним: у нього такі пишні і мовчазні родичі, що йому не можна з ними не рахуватися. Це булла - указ римського папи і білль-проєкт закону, що його вносить уряд в англійський парламент. Староіталійське слово bulla означало “розпорядження з підвішеною печаткою”. Зменшена форма булетта означала “записка”, “довідка”. Французи зробили з цього слова своє billet (бійє) - “записка”, “білет”. Поки це бійє дійшло до нас, воно по дорозі - у німців чи поляків - набуло звучання близького до написання і стало білетом.
9-й учень:
Новенький, блискучий циркуль, що лежить на парті, нараховує добрих 2 тисячі років. Латинське слово circus - у пізнішому читанні ціркус - “коло” - дало нам цирк, а ціркулюс - “кільце” (зменшена форма ціркус) дало нам циркуль - інструмент для креслення кіл і кілець.
10-й учень:
Навіть скромний диктант - і той “римлянин”: у латинській мові діктаре означало говорити для записування. Далі слово “діктаре” почало позначати “розпорядження, наказувати”. Серед нащадків цього латинського слова ми зустрічаємо свого старого знайомого - шкільний диктант, і страшного диктатора з його диктатом і ще багато інших.
11-й учень:
Крейда - це глина з острова Кріт. Як будівельний матеріал римляни вивозили білу глину з того острова і називали її крета. Цей будівельний матеріал почали застосовувати у себе германці, називаючи його кріса, креда, а потім крайде. Від германців слово дійшло й до слов’ян.
12-й учень:
Тепер про олівець. У давнину писали на пергаменті, який був дуже дорогим матеріалом, тому писати на ньому було справою відповідною. Щоб писати рівно і красиво, олов’яними кружками проводили на пергаменті лінії, а вже потім на них рівненько й акуратно писали. Пізніше з’явилися олов’яні палички в дерев’яній оправі. В Італії серединки олівців робили також зі сплаву двох частин олова та однієї частини цинку. Олівці набули поширення в Європі. Тоді ж з’явилась і їхня назва у німців - Bleistift (бляйштіфт), де Віеі - “олово”, stift можна перекласти як обрубок, стержень, штифт. У нас і в поляків у назві збереглися лише олово - олівець, олувек.
13-й учень:
Говорячи про слово олівець, ми згадували пергамент. Що це за “папір”? У II ст. до н.е. у Пергамському царстві, яке було розташоване на малоазійському узбережжі, почали обробляти телячі шкури таким способом, що вони ставали придатними для написання на них. їх старанно вишкрібали з обох боків, вибілювали у ванні, натягали на раму, сушили, а потім обрізали - і виходив гладенький, тонкий і дуже міцний “папір”, на якому було зручно писати. За місцем, де його виготовляли і звідки вивозили, цей матеріал називали пергамен, пергамент. Ним користувалися ще досить довго після появи сучасного паперу, бо пергамент був значно міцніший і не псувався так швидко як папір. На Україні користувалися ним ще у 16 ст.: польські королі писали на ньому грамоти на володіння землею своїм українським панам. Пергамент можна побачити в музеях і в бібліотеках, де зберігаються старовинні книжки.
Вчитель:
Як бачите, навіть такі звичайні предмети шкільного вжитку, як олівець, папір, крейда, виявилися такими ж давніми, як і сама ідея школи, навчання, освіти. Народи-сусіди передавали один - одному свої здобутки у цій галузі.
А звідки ж “канікули”? канікули - від Сіріуса: Сиріус - зірка у сузір’ї Пса - мав латинську назву “Канікула”, бо в латинській мові “собака” - каніс, “сузір’я Пса” - теж Canis. Сонце перебуває у сузір’ї Пса у період з 22 липня до 23 серпня. У цей час у Римі починалась найбільша спека, і римський сенат робив перерву у своїх засіданнях; пізніше - робили перерву в заняттях навчальні заклади; а згодом цей час став постійною, “узаконеною” перервою в заняттях учнів та студентів.
Діти, вашим домашнім завданням було підготувати приказки, прислів’я та загадки про мову.
Почнемо із приказок та прислів’їв.
А зараз перейдемо до загадок.
Чи зможете ви відгадати мій кросворд?