Година спілкування "Таємниці та пригоди слова"

Про матеріал
Рідна мова- духовна цінність народу. Та чи знаємо ми походження та розуміємо всі слова, які вживаємо щодня на уроках, в повсякденному житті? Тема години спілкування-слова шкільного вжитку.
Перегляд файлу

ГОДИНА СПІЛКУВАНЯ


ТАЄМНИЦІ ТА ПРИГОДИ
СЛОВА

 

 

  1.    Вступне слово вчителя.
  2.    Подорож в слово:
  1.         школа;
  2.         гімназія;
  3.         університет;
  4.          академія;
  5.         вчитель, викладач, педагог;
  6.         атлас;
  7.       таблиця;
  8.          екзаменаційний білет;
  9.        циркуль;
  10.         диктант;
  11.         крейда;
  12.       олівець;
  13.         пергамент;
  14.         канікули;
  15.        прислів’я, приказки, загадки, кросворд.
  1.    Підсумки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


І. Вступне слово вчителя.

 

      Літературна мова, щоб задовольнити всі потреби суспільства, повинна бути високоорганізованою: мати унормований словник, загальновживані й упорядковані граничні правила, усталену вимову й правопис, які є обов’язковими для всіх, хто нею користується.           Літературна мова – неоціненний скарб, і ставитися до неї треба уважно, дбайливо, так як ставилися  класики нашої літератури, видатні громадські діячі.

     Видатні представники українського народу – письменники, публіцисти, громадські діячі – завжди дбали про розвиток української мови, багато зробили для її розвитку й слави.

   Культура мови насамперед полягає у бездоганному користуванні лексичними  і граматичними нормами літературної мови, у правильній вимові слів і вживанні нормативних наголосів у словах. Мати високу культуру мови – значить уміти користуватися мовними багатствами сучасності й тією спадщиною, яка віками склалась і втілилась у кращих зразках художніх, наукових та публіцистичних творів.

    Сьогодні ми поговоримо про походження і мандри назв предметів з різних кінців світу до нас в  Україну, про ті – дивовижні часом  - зміни, яких зазнавали слова, подорожуючи в просторі та часі.

    Тема розмови – слова шкільного вжитку. Знайомство з історією появи слів, запозичених у різні часи з інших мов, робить ці слова прозорими, зрозумілими, а значить переводить їх з пасивного словника у активний, дає змогу вживати їх  правильно як у сучасному нам прямому  значенні, так і в переносному, образному, метафоричному.

   Рідна мова – духовна цінність народу.

    Вона є плодом багатовікового розвитку, предметом турботи, наслідком праці багатьох людей. Мова несе від покоління до покоління усі надбання народу, зберігаючи його традиції, етичні й естетичні ідеали, його творчі звершення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


II.

1-й учень:

Слово школа є в усіх слов’янських мовах; було введено ще в давньору­ській мові (перший запис датується 1388р.). У давньоруській мові було слово схоже, від якого походить наше школа, от тільки значення його у греків було іншим: спочатку “затримка”, потім “заняття у вільний час”, далі “читання”, а вже пізніше - “лекція”, сучасне - “школа”. З’явилася там школи десь у VI ст. до н.е., вчилися в них хлопчики з вільних родин. Спочатку вони відвідували школу, де навчали читати і писати й рахувати, потім школу, де їх навчали співів, музики, поезії, ще пізніше, інших школах, здійснювалося фізичне ви­ховання й загартовування: тут готували майбутніх воїнів. Усі ці школи були приватними.

Наша середньовічна школа теж була багатоступеневою: спочатку еле­ментарна школа, потім граматична, потім школа риторів. Училися тут також лише діти привілейованих верств. У Київській Русі перші школи з’явилися в кінці X ст.

2-й учень:

Дві назви гімназія і гімнастика - мають спільного “предка”. Слово “гі­мназія” - називає той тип школи, який з’явився в Росії за Петра І і проіснував до Жовтневої революції, гімнастика - вид спорту. Походять обидва слова від грецького “гімнос” - “голий” (гімнастикою тоді займалися без одягу; “гімна- зо” - “я роблю вправи”).

Відійшла в минуле і майже забулась така школа, як бурса. У Західній Європі так звалися гуртожитки для бідних студентів при середньовічних уні­верситетах. Бурси утримувалися частково на кошти університетів, а частково на кошти, які збирали студенти серед багатих мешканців міст. Слово бурса походить з латинської мови; там воно означало “волова шкіра”, “гаманець із шкіри”. Так от, цей гаманець прибивали на дверях бурс, щоб багаті міщани клали туди свої пожертвування.

У 1631 р. Була відкрита Києво-Могилянська академія; при ній була й бурса. Пізніше цим словом почали називати гуртожитки при середніх і ниж­чих духовних закладах. Про життя бурсаків написана дуже цікава книжка М. І. Пом’яловського “Нариси бурси”. Та є у нас з вами й інші знайомі бурса­ки - це знаменитий Хома  Брут  і його приятель Тиберій Горобець з повісті М. В. Гоголя “Вій”.

3-й учень:

В основі слова університет лежить латинське слово “унівесум” - “світ”, “всесвіт”. Вищі навчальні заклади почали називатись університетами тоді, коли в них почали вивчати усі відомі на той час науки. Цим, до речі, відріз­няються і сучасні університети від інших навчальних закладів, у яких кіль­кість факультетів і їх характер вужчі за спеціалізацією. Поступово змінюючи своє значення, слово універсальний в європейських мовах стало позначати “різносторонній”, “всеосяжний”, “такий, що виконує різноманітні завдання”.

Вислів університас літерарум (“сукупність наук”), скоротившись до одного слова, і дав сучасне університет.

 4-й учень:

Грецьке з походження слово “академія” утворене від власного імені Академ. Цей Академ був героєм, тільки не в нашому розумінні цього слова, а в древньогрецькому: герой за їх віруванням - це дух померлого визначного предка, який міг впливати на долю живих, а тому був своєрідним посередни­ком між богами і людьми. Хоча герої і були захисниками людей, їх боялися і шанували, гробниці героїв були предметом шани й поклоніння. Могила Ака­дема була, начебто, у передмісті Афін, за міською брамою, у священному са­ду, який звався Академією. В цьому саду філософ Платон заснував свою школу. Згодом цим словом почали називати різні наукові і навчальні заклади.

5-й учень:

Поняття “той, хто вчить” може бути передане кількома словами: вчи­тель, викладач, педагог. Чи ці слова зовсім однакові за значенням? Ні, не зо­всім.

Учитель - це людина, яка навчає, викладає який-небудь навчальний предмет у школі. Викладач - це той, хто читає лекції, веде уроки в навчаль­них закладах (найчастіше у вищих або спеціальних середніх школах). Педа­гог - це людина, яка веде викладацьку й виховну роботу (або розробляє про­блеми з педагогіки).

Грецьке слово пайдагогос - складене з двох слів пайс - “дитина”, “хло­пчик” і агогас - “ведучий”, а разом - “діловод”, “вихователь”. Виходить, що слово це одним боком повернене до свого дуже давнього, буквального зна­чення “діловод”, а другим - до цілком сучасного, абстрактного - “педагогіка” (наука про виховання і навчання).

З цих трьох слів два можуть вживалися в переносному значенні. Можна сказали вчитель життя, можна природжений педагог - і в тому, і в тому разі йдеться не лише про вчителів, а про будь-яку людину такого типу. Слово ви­кладач у переносному значенні не вживається.


6-й учень:

На стіні класу - карта, на столах – атласи - альбоми географічних карт. Як давно школярі користуються географічними картами? Хто їх уклав пер­шим? Свою книжку “Атлас або картографічні роздуми про будову світу”, яка з’явилась у 1585 р., видатний німецький географ і картограф Гергард Мерка­тор укладав протягом п’ятдесяти років. Він перший склав загальну карту обох півкуль, в яких ці півсфери були математично перенесені на площину. Разом з іншими вченими він був схоплений інквізицією (двох було спалено, двох закопано живими в землю, одного повішено, Меркаторові удалося втек­ти). Праця Меркатора стала знаменитою, а обкладинка альбому дала назву усім пізнішим виданням цього типу.

7-й учень:

Слово “таблиця” походить від латинського tabula (табула) - “дошка”, “список”, “таблиця”. Таблицею ми звемо перелік відомостей, цифрових да­них, розміщених в певному порядку за графами. У нас таблиці з’явилися на межі 17 і 18 ст. Це слово вже вміщують словники петровської епохи; прийшло воно через польську мову, а туди потрапило з інших європейських мов, які поповнювали свої термінологічні запаси за рахунок середньовічної латині.

8-й учень:

Екзаменаційний білет має всі підстави, щоб бути непідступним і мовча­зним: у нього такі пишні і мовчазні родичі, що йому не можна з ними не ра­хуватися. Це булла - указ римського папи і білль-проєкт закону, що його вносить уряд в англійський парламент. Староіталійське слово bulla означало “розпорядження з підвішеною печаткою”. Зменшена форма булетта означала “записка”, “довідка”. Французи зробили з цього слова своє billet (бійє) - “за­писка”, “білет”. Поки це бійє дійшло до нас, воно по дорозі - у німців чи по­ляків - набуло звучання близького до написання і стало білетом.

9-й учень:

Новенький, блискучий циркуль, що лежить на парті, нараховує добрих 2 тисячі років. Латинське слово circus - у пізнішому читанні ціркус - “коло” - дало нам цирк, а ціркулюс - “кільце” (зменшена форма ціркус) дало нам циркуль - інструмент для креслення кіл і кілець.

10-й учень:

Навіть скромний диктант - і той “римлянин”: у латинській мові діктаре означало говорити для записування. Далі слово “діктаре” почало позначати “розпорядження, наказувати”. Серед нащадків цього латинського слова ми зустрічаємо свого старого знайомого - шкільний диктант, і страшного дикта­тора з його диктатом і ще багато інших.

11-й учень:

Крейда - це глина з острова Кріт. Як будівельний матеріал римляни ви­возили білу глину з того острова і називали її крета. Цей будівельний матері­ал почали застосовувати у себе германці, називаючи його кріса, креда, а по­тім крайде. Від германців слово дійшло й до слов’ян.

12-й учень:

Тепер про олівець. У давнину писали на пергаменті, який був дуже до­рогим матеріалом, тому писати на ньому було справою відповідною. Щоб писати рівно і красиво, олов’яними кружками проводили на пергаменті лінії, а вже потім на них рівненько й акуратно писали. Пізніше з’явилися олов’яні палички в дерев’яній оправі. В Італії серединки олівців робили також зі спла­ву двох частин олова та однієї частини цинку. Олівці набули поширення в Європі. Тоді ж з’явилась і їхня назва у німців - Bleistift (бляйштіфт), де Віеі - “олово”, stift можна перекласти як обрубок, стержень, штифт. У нас і в поля­ків у назві збереглися лише олово - олівець, олувек.

13-й учень:

Говорячи про слово олівець, ми згадували пергамент. Що це за “па­пір”? У II ст. до н.е. у Пергамському царстві, яке було розташоване на мало­азійському узбережжі, почали обробляти телячі шкури таким способом, що вони ставали придатними для написання на них. їх старанно вишкрібали з обох боків, вибілювали у ванні, натягали на раму, сушили, а потім обрізали - і виходив гладенький, тонкий і дуже міцний “папір”, на якому було зручно писати. За місцем, де його виготовляли і звідки вивозили, цей матеріал називали пергамен, пергамент. Ним користувалися ще досить довго після появи сучасного паперу, бо пергамент був значно міцніший і не псувався так швид­ко як папір. На Україні користувалися ним ще у 16 ст.: польські королі писа­ли на ньому грамоти на володіння землею своїм українським панам. Перга­мент можна побачити в музеях і в бібліотеках, де зберігаються старовинні книжки.

Вчитель:

Як бачите, навіть такі звичайні предмети шкільного вжитку, як олівець, папір, крейда, виявилися такими ж давніми, як і сама ідея школи, навчання, освіти. Народи-сусіди передавали один - одному свої здобутки у цій галузі.

А звідки ж “канікули”? канікули - від Сіріуса: Сиріус - зірка у сузір’ї Пса - мав латинську назву “Канікула”, бо в латинській мові “собака” - каніс, “сузір’я Пса” - теж Canis. Сонце перебуває у сузір’ї Пса у період з 22 липня до 23 серпня. У цей час у Римі починалась найбільша спека, і римський сенат робив перерву у своїх засіданнях; пізніше - робили перерву в заняттях на­вчальні заклади; а згодом цей час став постійною, “узаконеною” перервою в заняттях учнів  та студентів.

Діти, вашим домашнім завданням було підготувати приказки, прислів’я та загадки про мову.

Почнемо із приказок та прислів’їв.

А зараз перейдемо до загадок.

Чи зможете ви відгадати мій кросворд?

 

 

 

 

docx
Додано
30 січня 2023
Переглядів
285
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку