Година спілкування. Тема «Заплети віночок»
Мета. Формувати ціннісну, усебічно розвинену особистість, здатну до критичного мислення, патріота з активною життєвою позицією, який шанує та береже
народні традиції і вчиться впродовж життя.
Завдання.
Формувати:
Розвивати:
Виховувати:
Створювати необхідні умови для виявлення індивідуальності кожного учня.
Обладнання. Святково прибрана кімната народознавства, українські віночки, різнокольорові стрічки, квіти з паперу та тканини, малюнки «дерева очікувань» і «кошика ідей», відео із зображенням танцювальних рухів гопака та фонограма, скринька з вінком.
Хід заходу
І. Організаційна хвилина.
Учитель.
Добрий день, і в добрий час
Рада бачити всіх вас!
Один одного вітайте(діти тиснуть руки один одному)
Працювати починайте.
ІІ. Виклик
Завдання 1.
Учитель. Розшифруйте синквейн і ви дізнаєтесь, що сховано у скрині?
Перлинний, барвінковий
Красується, світиться, горить
Він прикрасить голівку вмить.
Віночок.[1]
Учитель. Отже, тема сьогоднішньої години спілкування «Заплети віночок».
Завдання 2
Учитель. Пропоную наше дерево очікувань поповнити квітами, на яких ви заздалегідь написали свої сподівання щодо нашої години спілкування.
Учитель.
Подивись на квіти України.
Скільки квітів у її саду!
Кожна квітка ― справжняя перлина.
Як намисто, я вінок сплету.
Завдання 3.
Учитель. Коли я промовляю словосполучення «український віночок», які асоціації у вас виникають?
чудовий оберіг
барвистий яскравий
запашний магічний
Український віночок
Завдання 4.
Завдання 5.
Учитель. Попрацюємо у групах. Перед вами кошик і квіти. Вам потрібно зібрати ті квіточки, які на вашу думку вплітали матусі у віночок дівчаток 6 – 7 річного віку.
Завдання 6
Учитель.
Український гопак – це не просто танок,
Це – культура і гордість народу!
Це – широка душа і мистецький вінок,
Цьому роду — нема переводу!
Учитель. Діти, настав час запального українського таночка[4].
ІІІ. Осмислення.
Завдання 1.
Учитель. Дітки, чому віночок має магічну силу? Озвучте свої ідеї.(Відповіді дітей).
Завдання 2.
Учитель. Діти, зараз ми переглянемо легенду, в якій розповідається про магічну силу українського віночка.[5]
Текст легенди про український віночок
Автор: «Йшла дівчина по калину. Зустрів її гарний парубок»
Парубок: «Знімеш віночок — моя будеш».
Дівчина: «Не веліла матуся знімати віночок».
Автор: «Та парубок був такий гарний, ласкавий, говорив красиво. Дівчина зняла вінок, а парубок перетворився на страшного дідька і забрав її до себе. Тому й кажуть, що віночок є оберегом від нечистої сили».
Учитель. Складіть п’ять запитань до цієї легенди.(Діти складають запитання до легенди.). Зробимо висновок: чому ж український віночок можна назвати магічним? (Відповіді дітей),
Учитель (підсумок). Вінок був оберегом і захистом від усього злого, нещасть і хвороб.
Завдання 3.
Учитель. Тепер ми подивимось у ваші кошики: які квіти ви поклали туди, щоб сплести віночок. Підведемо підсумок і визначимо, яка група найкраще справилася із завданням.
Віночок дорослої дівчини |
Віночок для дівчинки 6 – 7 років |
Мальва |
Чорнобривці |
Півонія |
Барвінок |
Барвінок |
Ромашки |
Чорнобривці |
Волошки |
Квітка вишні |
Безсмертник |
Квітка яблуні |
Листки яблуні |
Квітка калини |
Мак |
Ромашки |
Незабудки |
Хміль |
|
Любисток |
|
Волошки |
|
Деревій |
|
Завдання 4.
Учитель. Діти, зараз ми послухаємо поетичні рядки про квіти, які вплітаються у віночок.[6]
Чорнобривці.
Гарні квіти біля хати
Навесні садила мати.
Чорнобривці чорноброві
Квітнуть в тиші вечоровій.
Я цю квітку чарівну
У віночок заплету.
Незабудки
Блакитні незабудки
Розквітли навесні,
Ніколи не забуду
Ці погляди ясні.
В них небо заблудилось
І річечка стрімка.
Водою квіти вмились
З блакитного струмка.
Барвінок
Барвінок до вінка вв’яжи .
У квітці цій – життя душі.
Як небо квітка ця блакитна,
У вінку займає місце гідне.
Морозом квітку цю не вб'єш.
Людська душа безсмертна теж!
Барвінок у віночку є.
Він наче неба додає.
Ромашки
Розцвіли ромашки в полі,
Пишні, гарні, бо на волі,
Я букетик наберу,
У віночок заплету.
Безсмертник
Квітка смерть перемагає,
Тож ніколи не вмирає.
От безсмертником і зветься.
На здоров'я нам дається.
Листочки з яблуні
Зелень у віночку –
З яблуні листочки.
Заплету у свій вінок
Я із яблуні листок,
Щоб була я у віночку,
Наче яблунька в садочку
Мак
Як без вишні — не садок,
Так без маку — не вінок.
А його ось, як на те,
Скільки в полі тут росте.
І червоний і стрункий,
І свіженький все який.
Хоч багато не рвемо –
Всім віночки сплетемо.
Волошка
Маєм колір ніжно-синій,
В полі нас гойдає вітер.
Нас не люблять хлібороби –
Бур’янами нас зовуть.
А дівчаткам до вподоби –
З нас вінки вони плетуть.
Учитель. Усі квіти, вплетені у віночок, не тільки прикрашали дівочу голівку, але і використовували у лікувальних цілях.
Завдання 5.
Учитель. Не лише квіти у віночку, а й стрічки мали символічне значення. Посередині – коричнева стрічка – символ землі – годувальниці. По обидва боки від коричневої стрічки – жовті, які символізували сонечко, без якого не було б життя на Землі. За ними ідуть зелені – символ краси, молодості, спокою у природі. Далі сині – як символ неба і води, що надають людям сили і здоров’я. За синіми стрічками – жовтогарячі. Це символ святого хліба. Ще зав’язують у вінок дві фіолетові стрічки – символ мудрості, а за ними – малинові як символ щирості, щоб щирими зростали дівчатка, як майбутні годувальниці своєї родини. Рожеві стрічки в’язали, щоб у кожної дівчини було благополуччя і достаток у домі. І останніми були білі стрічки, на кожній із них вишивали золотом сонце і сріблом місяць, і тільки тоді вони впліталися у вінок. Вважалося, що стрічки захищали волосся від сторонніх очей. Довжина стрічок була різною для кожної дівчини в залежності від довжини волосся. Воно повинно було сховатися під ними.
Завдання 6.
Учитель. А зараз ми пограємо у гру. Створимо дві команди, які повинні зав’язати стрічки у свої віночки під музичний супровід.
ІІІ. Рефлексія
Учитель. Сьогодні ми познайомилися з історією і правилами плетіння вінка. А зараз ви висловите свої думки щодо нашої години спілкування. Чи справдилися ваші очікування, чи сподобалася вам година спілкування, чи ні. Аргументуйте свою думку та займіть позицію.
ІV Підсумок.
Учитель. Я хочу закінчити нашу зустріч словами із вірша.
Які в народу звичаї крилаті,
Який багатий наш духовний світ!
Традиції живуть у кожній хаті
І їх вивчають діти з юних літ.
Учитель. Діти, любіть Україну, бережіть традиції та звичаї нашого народу.
[1] На слайді слово «Віночок» - клацання маніпулятора «миші»
[2] На слайді асоціації з’являються клацанням «миші»
[3] На слайді доповнення з’являються клацанням «миші» після відповіді учнів
[4]Вмикається відео танцю, і діти виконують руханку.
[5]Діти показують інсценізацію
[6] Діти читають вірші і на таблицю картографування прикріплюють відповідну паперову квіту
[7] Учитель прикріплює до віночка паперові стрічки і розповідає про їхнє значення
[8]Діти по черзі декламують віршовані рядки