Година спілкування «У чистій воді риби багато, у доброзичливої людини друзів багато»
Учитель. Скільки б іграшок, книжок, розваг у тебе не було, без справжнього друга сумно і нецікаво. Адже тільки з другом можна поділитися радістю і смутком, поговорити про все, що тебе цікавить, весело погратися.
Знайдіть на таблиці «заховані» слова:
а |
к |
д |
и |
у |
с |
к |
м |
и |
р |
н |
а |
о |
л |
д |
п |
у |
ф |
ь |
і |
ж |
к |
р |
ж |
3 |
н |
я |
щ |
с |
в |
б |
ш |
т |
є |
х |
з |
л |
а |
г |
о |
д |
а |
— Ми сьогодні зібралися тут, щоб ще раз переконатися у тому, що у школі, в класі всі діти повинні жити мирно і дружно, зростати у мирі і злагоді, щоб бути щасливими у шкільному і класному колективі.
Діти співають «Пісенька про пісеньку».
З дружби починається
Наш веселий клас.
Пісня не кінчається,
А звучить весь час.
Приспів:
Це тому, що пісенька
Нам потрібна всім.
Це тому, що радістю
Повниться наш дім.
Ми веселу пісеньку
Знаємо таку.
Дружно ми співаємо
Пісеньку дзвінку.
Приспів.
1-й учень
На світі все буває:
і сніг, і дощ, і вітер.
Буває злива навіть
тоді, як сонце світить.
Буває, втратять колір
всі квіти у саду...
Лиш не бува ніколи,
щоб друг тебе забув.
А як забуде раптом
тебе твій друг —
то що ж:
ніякий він
не справжній,
а просто так —
ніщо!..
(А. Костецький)
2-й учень
Хлопчик цей — великий злюка,
Він мене шарпнув за руку,
Обізвав: «Всезнайка, соня
І бабусина тихоня,
Млямля, чапля із поліна
І зануда, як Мальвіна».
Я сказала: «Ти на вроду —
Мов опудало в городі».
Він сказав...
І я сказала...
Він замовк. І я мовчала.
Ми мовчали, а на гіллі
Яблука гойдались спілі..
Хлопчик яблуко зірвав
І мені подарував.
(М. Людкевич)
Учитель. Друг — це той, хто любить тебе. Це може бути хлопчик, а може бути дівчинка, або кицька, або песик, або навіть біла-біла мишка.
Твоїм другом може бути й дерево. Воно тобі — ані словечка, але ж ти добре знаєш, як воно любить тебе, бо дає тобі яблук або грушок, чи вишень, а часом і гілку для гойдалки.
І вітер може бути другом по-своєму. Це ж він бавить тебе вночі пісеньками, коли тобі так дрімотно й самотньо...
3-й учень
Я и солнце очень дружим,
Сами можете судить:
Как проснусь, так обнаружу —
Солнце рядышком сидит.
Вместе бегаем по лугу,
А когда спадет жара,
Подмигнем тогда друг другу:
Искупаться, мол, пора!
И ныряем — оба разом,
Брызги яркие — вразлет!
Я плыву по речке брассом,
Рыбкой солнышко плывет.
А падет туман над лугом,
Станет розовой гора,—
Мы с моим хорошим другом
Засыпаем до утра.
Мы всегда друзьями будем,
Позовет — и я примчусь.
Щедрым быть и добрым к людям
Я у солнышка учусь.
(Н. Зидаров)
4-й учень
Чи вірте,
чи не вірте —
найкраще на санчатах
зимовим днем
із гірки
удвох із другом мчати.
Це — здорово!
Повірте!..
5-й учень
Свистить у вухах вітер,
і сонце вам сміється,
і всім навкруг
здається,
що ви удвох — всесильні,
єдині, цільні, спільні!
Та що там говорить,
візьміть —
і перевірте!..
6-й учень
От вчора ми удвох з Юрком,
моїм найкращим другом,
на санках їздили разом,
ще й так —
аж свист у вухах!
Мчимо — і весело обом:
йому й мені,
і нам разом!..
(А. Костецький)
Учитель. Інколи ти не знаєш, хто твої друзі. Вони поруч з тобою, але ти проходиш повз них і не помічаєш, що вони люблять тебе кожен по-своєму. І тобі сумно, що в тебе немає друзів.
Зупинися тоді. Не бігай, не метушись, а йди поволі й пильнуй, щоб угледіти друга, який усміхається до тебе. Чи то песик, що крутить хвостиком так завзято, коли ти проходиш повз нього. Чи дерево, на яке можна швидко вилізти. Чи струмок, з яким можна тихенько посидіти, коли тобі хочеться тиші.
7-й учень
Мене ізмалку люблять всі дерева,
і розуміє бузиновий Пан,
чому верба від крапель кришталева,
мені сказала «Здрастуй!» крізь туман.
Чому ліси чекають мене знову,
на щит піднявши сонце і зорю.
Я їх люблю. Я знаю їхню мову.
Я з ними теж мовчанням говорю.
(Л. Костенко)
Учитель. Іноді друга треба знайти. Дехто має багато друзів, а в декого їх зовсім мало. Але кожен, кожен у світі має бодай одненького друга. А чи ти знайшов свого?
8-й учень
Що зробити, щоб удвічі
видавався торт смачнішим?
Що зробити, щоб удвічі
кожен день для вас побільшав?
Щоб і радості і щастя
вам було — аж ніде діти?
А немає тут секрету:
треба з другом поділитись!
(А. Костецький)
9-й учень
Навчала мама Колю:
— Ти щедрим бути вчись,
Цукеркою смачною
Із другом поділись,
Сестричці за обідом
Дай кращу половинку,
Вгости пташину хлібом
І нагодуй тваринку.
— Все, мамо, розумію,—
Їй Коля відповів.
І згодом кицю Мілю
Лимоном пригостив.
Сестричці Катеринці
Дав книжки половину,
А птахам в годівниці
Поклав халви торбину.
Друг Вітя хвилювався:
— Ой, що ж ти наробив!
А Коля дивувався:
— Ну чим я завинив?
Учитель. Діти, які ви знаєте оповідання, казки, вірші про хороших і поганих товаришів? («Олень і його товариші», «Лисичка і Журавель», «Сині листочки», «Товариші»)
— Пригадайте, про що говориться у вірші М. Пригари «Товариші»? Яким Володя був на словах, а яким виявився насправді? Як поводився Андрій? Хто з цих хлопчиків вам більше подобається? Чому? А у вас траплялися такі випадки?
(На дошці вивішується картинка, на якій зображено гілочку із синіми листочками.)
— Діти, хто впізнав, до якого оповідання ця ілюстрація? Чому Оленка намалювала сині листочки? Як повинні поводити себе справжні товариші?
Учитель
У ЛІСІ
Лиш сонечко літнє
Забарвило схід,
Загін школярів
Пішов у похід.
Сьогодні повинні
Юннати
Колекцію листя
Зібрати.
До лісу, до лісу
Їм стелиться путь.
В загоні два друга
Івасі ідуть.
В загоні два друга
Івасі,—
Обидва у п’ятому
Класі.
І в лісі удвох
Ті Івасі були.
Далеко-далеко
Вже хлопці зайшли.
Та раптом хрустіння
Почули —
Щось нібито сіре
Майнуло.
Івась, як побачив,
Із криком: «Вовки!» —
Він друга залишив,
А сам навтьоки.
Побіг і спіткнувся,
І впав у ярок,
І лоба набив
Об дубовий пеньок.
Лежить наш Івась
І зітхає.
Аж чує: товариш
Гукає.
За хвилю товариша
Ніжна рука
Уже доторкнулась
До лоба дружка.
Він рану Івасю
Бинтом пов’язав
І щиро отак
Боягуза спитав:
— Ти, певно, прийняв
З переляку
За сірого вовка
Собаку?
Як вовка боїшся,
То дома сиди.
Як вовка боїшся,
І в ліс не ходи.
Хто друга в біді
Залишає,
Той сам у біду
Потрапляє!
(Г. Бойко)
Учитель ставить запитання за змістом вірша Г. Бойка «У лісі»:
— Що робив Івась? Кого з хлопчиків можна назвати товаришем? Як закінчується вірш?
— Запам’ятайте ці слова: «Хто друга в біді залишає, той сам у біду потрапляє».
Ніколи не залишайте друга в біді.
(Розгляд ілюстрації до казки «Лисичка і Журавель».)
— До якої казки ця ілюстрація? Що можна сказати про дружбу Лисички і Журавля? Як повинні ставитися товариші і друзі один до одного?
Моральні задачі
1. Це було ранньою весною. Маринка йшла до школи. Дорога погана, а вона в черевиках. І наскрізь промочила ноги. Прийшла в клас. Дівчатка обступили її, занепокоїлися: «Скоріше знімай черевики і грій ноги!». А Оленка (вона жила близько від школи) збігала додому і принесла валянки. Хороше було Маринці в той день — ногам тепло і на душі радісно!
— Чому дівчинці було радісно?
2. Продзвенів дзвоник. Діти взяли свої сніданки і вийшли на перерву. Ось біля вікна стоять Олег та Іванко. У Олега — два печива. Іванко стоїть і дивиться у вікно, він сьогодні забув свій сніданок.
— Що повинен був зробити Олег?
— Як би ви діяли в такому випадку?
10-й учень
УТРЬОХ
Славкові, що з квартири сорок,
Велосипед купили вчора.
Він зразу в двір його потяг,
Прудкого та дзвінкого,
Все хизувався ним та нас
Не підпускав до нього.
Просила Іра: — Славчик, дай,
Проїду до паркану! —
А він Ірині: — Не займай,
Бо дам — так враз одстанеш!
Просив Юрко: — Ну дай хоч раз,
Проїду метрів двісті! —
А він Юркові: — Ач який!
Купи собі та й їзди.
І я просив. Та він: — Моє! —
І нам кататись не дає.
Ну й що? Нехай!
А ми зате утрьох в кіно ходили,
Утрьох у нашому дворі
Співали, скільки сили,
А потім грали у квача,
Аж поки
Вечір не почавсь.
А що Славко?
Він сам-один
Сидів з велосипедом
І вже кататись не хотів...
Отак йому і треба!
Хай трохи нам позаздрить —
Хай виправиться
Завтра!
(А. Костецький)
11-й учень
ГАРНА ПАМ’ЯТЬ
Наш Микола Іванов
пам’ять має — будь здоров!
Але якось Колю Віра
захотіла перевірить.
І між іншим, слово в слово,
відбулась така розмова:
— Пам’ятаєш, як Світлані
Ти вужа сховав у ранець?
— Ну дивачка, ще й питаєш!
Зрозуміло, пам’ятаю.
— А згадай, як вчора Стьопка
Сів на кнопку, котру ти
Йому підклав?
— Я цього й не забував,
Бо вважаю, що не варто
Забувать дотепні жарти.
— Пам’ятаєш, як з Максимом
Ви удвох збирали сливи:
В нього вийшло два відра,
А у тебе — з кілограм?
— Ти могла б і не питати,
Як таке не пам’ятати
Адже в мене після слив
Цілу ніч живіт болів...
— А згадай-но, як у школі
Нас водили на уколи:
Налякався тільки ти,
Так сховався — не знайти!
— Це ж які такі уколи?!
Щось забув... — сказав Микола.
Видно, справді Іванов
Пам’ять має — будь здоров...
(А. Костецький)
Учитель. Я зараз буду говорити різні твердження про дружбу. Якщо ви будете згодні, говорите «так», якщо ні — мовчите.
Дружба залежить від довіри. (Так)
Дружба залежить від одягу.
Дружба залежить від характеру.
Дружба залежить від вихованості. (Так)
Дружба залежить від уміння тримати слово. (Так)
Дружба залежить від зачіски.
12-й учень
ТОВАРИСЬКА ДОПОМОГА
У Данька до математики
Незаперечний хист.
Данько моргає:
— Братики,
Та я ж не егоїст.
Кому сказати? Прошу,
Ось мій домашній зошит!
Приємні в хлопця риси є:
Одверта він душа.
Три парти в нього списує,
І кожен поспіша.
Списали й кажуть:
— Класно!
Данько одвів біду!
І той радіє:
— Ясно,
Хіба я підведу?
По-товариськи, начебто,
Він друзям на письмовій
Шле в паперових м’ячиках
Розв’язання готові.
І клас шумить вдоволено
У радості одвертій:
Врятовано контрольну
Напередодні чверті!..
... А друзі — не обізнані
З рівняннями й кутами,
А друзі — прямо визнані
Незнайки і нетями!
Це так Данько їм —
скільки зміг —
«По-товариськи»
допоміг...
(І. Кульська)
Учитель. Чи можна назвати Данька товаришем? А у чи є нас у класі такі «товариші»? (Відповіді учнів)
— Розгадайте кросворд.
1. В’ється вірьовка, на кінці головка. (Гадюка)
2. Маленький, сіренький на соняшник сів,
надзьобався добре й далі полетів. (Горобчик)
3. Сидить у куточку і тче сорочку. (Павук)
4. По дорозі стрибає, у воді плаває. (Жаба)
5. Горбатий мішок на чотирьох стовпах стоїть. (Верблюд)
6. Росте білий, а подме вітер — відлітає. (Кульбаба)
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
— Яке слово одержали по вертикалі? (Дружба)
— Послухайте зараз розповідь про двох дівчаток.
У холодний зимовий день Наталка й Оленка йшли зі школи додому. Наталка була тепло одягнена. На ній була тепла шубка і рукавички, її ранець зручно лежав на спині. А Оленка в школі забула рукавички, тому портфель вона несла в голій руці.
— Рука в мене замерзла страшенно! — поскаржилася Оленка подружці.
Наталка відповіла:
— А в мене ні.
Запитання. Що можна сказати про поведінку Наталки? Як вона повинна була вчинити? Пригадайте, в якому оповіданні хлопчики зробили інакше, ніж Наталка? (В. Комар «Загублені рукавички»). Що трапилося у друзів з рукавичками? Як вони виручали один одного?
— Діти, згадайте прислів’я й приказки про дружбу.
• Ненадійний друг гірше відвертого ворога.
• Дружбу дружбою шукають.
• Друг пізнається в біді.
• Коня пізнаєш в їзді, людину — у дружбі.
• Якщо друзі у злагоді, то й робота йде на лад.
• У дружби немає меж.
• Сонце зігріває повітря, друг — душу.
• Друзі — дзеркало один для одного.
• Хороший друг міцніший від кам’яного муру.
— Пам’ятайте: з гарним товаришем легше у біді, веселіше в радощах. Будьте завжди ввічливими з товаришем, допомагайте йому, завжди діліться з ним всім необхідним, виручайте, коли це потрібно.