Година спілкування в 4 класі
Тема: "Добро-вогник серця"
Мета: поглибити знання учнів про добро, сприяти розвитку мотивації
до добрих вчинків; формувати моральні чесноти, почуття милосердя;
розвивати уявлення про те, що добра і чуйна людина
завжди допомагає іншим, поважає, піклується про тих,
хто потребує допомоги;
виховувати бажання творити добро.
Обладнання: роздаткові картки для роботи в групах, плакат на
дошці, дерево добрих справ для кожного, відео «Твори добро»
Хід години:
Вчитель: Діти, сьогодні ми з вами будемо спілкуватися на тему, яку я пропоную вам самим визначити, прослухавши вірш
Врятує світ краса
Завжди так говорили.
Тепер врятують світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла – людина вже не та…
Тож, люди на землі!
Спішіть добро творити, щоб нам не згинути у морі зла,
щоб кожен міг серед краси прожити
у царстві справедливості й добра.
Отже, діти, чи зрозуміли ви про що ми будемо вести розмову?
( Про доброту, добрі справи)
Вчитель: Отже тема нашої години спілкування – "Добро- вогник серця"
Що ж таке доброта? Доброта - це уміння співчувати іншій людині, відгукуватися на її горе, яке може спідкати кожного з нас, це милосердя по відношенню до того, хто потребує допомоги, це добре ставлення до всіх людей. Все своє життя, починаючи з дитинства, людина пізнає, що таке «добре», а що таке «погано».
Вчитель: Отже, у кожного із вас є своє розуміння добра і доброти. Але всі ваші висловлювання об’єднує одна думка: людина прийшла в цей світ щоб творити добро для тих, хто її оточує.
Гра «Збери слово».
Поруч із добром по життю йдуть його друзі, щоб познайомитись з ними нам потрібно виконати завдання (із букв скласти слово).
Чуйність - турботливе, уважне ставлення до людей.
Щирість - відкритість душі, чесне ставлення людей.
Доброзичливість - побажання людям добра, радості, готовність прийти на допомогу.
Гра «Якщо ти добра людина»
Давайте, ми з вами зіграємо в гру. «Якщо ти добра людина».
Умови гри: Якщо ви згодні з твердженням, то ви плескаєте в долоні, якщо ні – мовчите.
1) Допомагати мамі по домашньому господарству
2) Робити комусь зле, якщо ніхто не бачить
3) Берегти рідну природу, охороняти її
4) Шанувати працю інших людей
5) Галасувати, коли хтось відпочиває
6) Бути вихованою, стриманою людиною.
7) Обманювати, хвалитися
8) Насміхатися з чужого горя
9) Добре вчитися, багато читати
10) Не слухати батьків
11) Допомагати друзям у біді
12) Ображати інших
13) Захищати слабкого
14) Поважати старість
15) Красти
16) Любити своїх батьків
- Бачу, ви знаєте, що має робити добра людина. Молодці!
Ставитися до інших відкрито, по-товариськи, дружньо, з прихильністю може лише добра людина. Давайте дізнаємось на скільки товариськими є кожен з вас. Проведемо такий тест. При відповіді «так» зараховується один бал.
Тест
1. Чи звертаєш увагу, який настрій у однокласників, коли заходиш до класу?
2. Чи приємно тобі називати однокласників по імені?
3. Під час сварки ти намагаєшся образити однокласника?
4. Якщо кого-небудь із дітей товариш звинуватив без причини, ти будеш його захищати?
5. Якщо однокласник попросив у чомусь допомогти йому, ти погодишся?
Ключ до тесту:
4-5 балів - ти хороший товариш.
3 бали - ще трішки придивись до себе, в тебе все вийде.
1-2 бали - все залежить тільки від тебе, хочеш бути краще-зміни себе сам.
Робота в групах
Діти прочитайте уважно слова:
милосердя,
біль,
співчуття
тривога
радість
війна,
взаємопідтримка
хвороба
взаємодопомога
байдужість
щирість
посмішка
добрі вчинки
жорстокість
щастя
доброзичливість
Оберіть серед них ті, які асоціюються з добром.
Назвіть їх.(Плакат на дошці-асоціативний кущ «Добро»)
ІІ. Слухання легенди «Все у твоїх руках».
1. «Все у твоїх руках»
Ця історія відбулася багато років тому в стародавньому місті, у якому жив відомий мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко від рідного міста. Але була в цьому місті людина , яка заздрила його славі. І от вирішила ця заздрісна людина придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти.
Тоді пішов заздрісник на луки, піймав метелика, посадив його між зімкнених долонь і подумав: «Спитаю я в мудреця ось що. Скажи – но, о наймудріший, який метелик у мене в руках - живий чи мертвий? Якщо він скаже, що живий, я стисну долоні – і метелик помре, а якщо він скаже, що мертвий, я розкрию долоні – і метелик полетить. Отоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший».
Так все й трапилося. Заздрісник піймав метелика, посадив його між долонями, пішов до мудреця та запитав у того: «Який метелик у мене в руках, о наймудріший: живий чи мертвий?» І тоді мудрець, який дійсно був дуже розумною людиною, сказав: «Все у твоїх руках»
Учитель: Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові? ( від самої людини залежить, житиме метелик чи помре).
Створення кола.
Кажуть добрим бути просто і непросто. На мою думку зовсім неважко сказати один одному приємні слова.
Мені до рук потрапив вогник добра. Він мене зігріває, покращує мій настрій. Я хочу поділитися ним з вами. Я передам його тому, хто стоїть зі мною поряд разом з ласкавими, приємними словами і він буде переходити з рук в руки зігріваючи ваші сеця.
(діти передають умовну "вогник" з рук в руки дивлячись один одному в очі, висловлюючи компліменти)
Вчитель: Чи приємно вам чути ласкаві слова?
Отже, даруйте частіше один одному, своїм близьким і рідним такі добрі слова, це зовсім не важко.
Прошу зайняти свої місця.
Бесіда про маму.
- А хто, як ви гадаєте, є найдобрішою та найтурботливішою людиною у родині? (Мама)
- Чому кажуть: «Біля сонця – тепло,а біля матері добре?»
- Як ви піклуєтесь про свою матусю?
Як допомагаєте у домашніх справах?
Материнська любов найсвятіша. Та, на жаль, не всі і не завжди ми уміємо її оцінити. Як рідко ми задумуємося над тим, що необачно зранене слово залишає рубець у душі найріднішої людини, вибілює її коси та розсипає зморшки на чолі.
А чи знаєте Ви, що на сьогоднішній день на Україні проживає багато самотніх літніх людей. Це теж чиїсь батьки, які на схилі літ виявились непотрібними власним дітям. У когось не вистачило часу для старенької матері, у когось замалий будинок, щоб прожити разом, а у когось просто зачерствіло серце…
Ці люди живуть у спеціальних будинках інтернатах. Це все, реальність сучасного життя. Тож я сподіваюся, що ніколи Ваші рідні не розділять долі жителів цього будинку.
Створення проблемної ситуації
— У собаки нашого сусіда дідуся Миколи народилося цуценя. Друзі Сашко, Дмитрик та Андрій давно мріяли про собаку. Дідусь кожного з них запитав: «Що ти робитимеш із цуценям?»
Дмитрик відповів: «Я зав’яжу цуценяті бантик!». Сашко посміхнувся: «А я буду бігати з ним!». Лише Андрійко сказав: «Я облаштую цуценяті теплу постільку в кошику, наллю молочка у мисочку і доглядатиму його!».
— Відгадайте, кому дідусь подарував цуценятко.
«Дерево Доброти».
- У вас у кожного на парті лежить дерево, прикріпіть до нього стільки сердечок, скільки добрих справ, які зробили у вашому житті ви згадаєте.
Вчитель: Найкоротша відстань між людьми-це усмішка. Тож частіше усміхаймося. Будьте вищими від усяких пліток, образ, частіше робіть добро іншим.
Перегляд відео «Твори добро»
Підсумок
"Закінчи речення"
Прошу подумати і закінчити речення: "Хай добрим ваше серце буде для того щоб…"
Відповіді дітей:
- щоб світ став кращим.
- щоб перемагало добро.
- щоб всі були щасливими.
- щоб допомогти тим, кому це потрібно.
- щоб допомогти природі.
- щоб допомогти інвалідам.
- На згадку про нашу годину спілкування — дарую вам ось ці пам’ятки. Прикріпіть їх вдома біля свого робочого місця і намагайтеся щодня робити маленьке «Добро» , як личить справжній людині. Будьте добрими людьми завжди і всюди!