Година спілкування з елементами тренінгу «Екологічне виховання дітей»

Про матеріал

Година спілкування з елементами тренінгу «Екологічне виховання дітей»

Розробка заходу для поглиблення знань педагогів з питання екологічного розвитку учнів, для того, щоб сформувати творчий підхід до підбору форм, методів та прийомів реалізації завдань екологічного виховання в усіх сферах життєдіяльності дітей.

Викоритані цікаві завдання, форми, методи та прийоми робо­ти з дітьми з екологічного виховання.

Перегляд файлу

Година спілкування з елементами тренінгу

«Екологічне виховання дітей»

Мета:

Поглибити знання педагогів з питання екологічного розвитку учнів. Сформувати творчий підхід до підбору форм, методів та прийомів реалізації завдань екологічного виховання в усіх сферах життєдіяльності дітей.

Розвивати мовлення, уяву, вміння пра­цювати в команді.

Закріплювати знання вчителів про завдання, форми, методи та прийоми робо­ти з дітьми з екологічного виховання.

Обладнання: картинки хмаринок, квітів, дерев, правила роботи в групі, розшифровка мови квітів та кольору квітів, презентація про сучасні підходи до екологічної освіти учнів, завдання для вправи «Дайте оцінку»,  дитячі малюнки, аркуші па­перу, фломастери, олівці

Хід роботи

І. Вступна частина (організаційний момент)

  • Розподіл на 3 групи

Заходячи до кабінету, учасники витягують хмаринки, квітки або дерева і сідають у відповідну групу

  • Пригадування правил проведення тренінгу і роботи в тренінговій групі

Мета: підтримання демократичної дисципліни.

  • Прийняття правил групи
  • Для того, щоб робота нашої групи була активною і  ефективною
    пропоную дотримуватись таких правил:
  1.        Кожна думка має право на існування.
  2.        Активність всіх членів групи.
  3.        Дотримання регламенту.
  4.        Критикувати висловлювання, а не людину.
  5.        Доброзичливе відношення всіх учасників.
  • Якщо ви не заперечуєте, то ми приймаємо ці правила і намагатимемось їх дотримуватись. Якщо у когось є бажання щось додати, прошу.
  • Вправа «Знайомство»

Учасники тренінгу сідають півколом.

Вчитель пропонує кожному уявити себе квіткою, розповісти, якого вона кольору, де росте, що є навколо. Кожний учасник малює квітку, з якою він себе асоціює, а потім пояснює, наприклад: «Сьо­годні я привітна й ніжна, як ромашка, тому що…..»

Чому ви себе асоціюєте з цією квіткою. А що цікаве – пізнавальне можете про неї розповісти.

Наприклад, «Конвалія» – багаторічна рослина. Один давньогрецький міф твердить, що конвалії виникли з краплин поту богині мисливства Діани. Коли богиня під час полювання забралась у глухі хащі лісу, то на неї напали фавни. Вони були безтямно закохані в Діану і хотіли полонити її. Діана кинулась втікати. Вона бігла так швидко, що з неї рясними краплинами стікав сріблястий піт, який перетворювався на чарівні квіти конвалії. А в українській міфології говориться, що ці квіточки – застиглий щасливий сміх лісової русалки Мавки, яка вперше відчула радість великого, щирого взаємного кохання.

Мова квітів:

  • айстра — сум;
  • волошка — простота, ніжність;
  • вереск — самотність;
  • гвоздика — мужність, стійкість, солідарність, повага;
  • дзвоник польовий — вдячність;
  • льон — символ дівочої вроди;
  • конвалія — приховане кохання, таємничість;
  • мак — краса,  молодість,   мудрість,  добро­зичливість;
  • мальва — краса, холодність, педантичність;
  • нарцис — гордість, самозакоханість;
  • первоцвіт — розчарування в почуттях, кохання, що минає;
  • півонія — довголіття, здоров'я;
  • підсніжних — чистота, вірність;
  • троянда — чуттєвість, кохання, здоров'я;
  • ромашка — кохання, мир, ніжність;
  • фіалка — сором'язливість,  скромність,  до­вірливість, вірність у коханні;
  • лілія — чистота, невинність, справедливість;
  • іриси — багатогранність, інтерес до життя;
  • орхідея — свобода,  самостійність, упевне­ність у собі;
  • хризантема — розсудливість, справедливість, критичність;
  • лотос — вразливість, чутливість, емоційність;
  • гербера — бажання привернути до себе увагу, демонстративність, упевненість.

Мова кольорів:

  • червоний — енергія, активність; символізує життя, свободу, урочистість;
  • білий — нейтральний; символізує невинність, чистоту;
  • блакитний — холодний, пасивний; символізує довіру, безкінечність, сум;
  • жовтий — теплий, веселий; символізує світло, життя, радість, повагу до старості;
  • зелений — спокійний; символізує мир, спокій, надію;
  • синій — спокійний, сентиментальний, серйоз­ний; символізує довіру, безкінечність, сум;
  • жовтогарячий,   помаранчевий      зрілість, прагнення до мети;
  • рожевий — ніжність, мрійливість, спокій;

фіолетовий — мудрість, урівноваженість.

ІІ. Основна частина

  • Вправа «Мозаїка»

Мета: ознайомити  всіх учасників тренінгу з сучасними підходами до екологічної освіти учнів.

  • Перегляд презентації про сучасні підходи до екологічної освіти учнів

Екологічна освіта — це ще й екологія особистості, свідомості, душі, культури. Екологічна культура дітей дошкільного віку є осно­вою знань про морально-етичні норми і правила, що робить її основ­ним регулятором поведінки.

Основний зміст екологічної осві­ти дошкільників полягає у формуванні мотиваційних основ екологічної свідо­мості дитини. Екологічні знання ма­ють стати засобами, які використову­ються для практичної діяльності та від­повідно її мотивують.

Головними завданнями екологіч­ної освіти дошкільників є:

   розвиток естетичного відчуття сві­ту природи;

  • суб'єктивізація відносин зі світом природи;
  • засвоєння дітьми елементів екологічної культури (історія, державність, народна медицина рідного краю тощо);
  • формування постійної потреби зміцнювати власне здоров'я;
  • засвоєння дітьми перлин народної мудрості про дбайливе ставлення до довкілля;
  • виховання справжньої любові до природи, бажання піклу­ватися про рослини і тварин, негативного ставлення до їх знищення;
  • стимулювання допитливості та зацікавленості у пізнанні природи;

 формування навичок культурної поведінки у довкіллі.

Основними завданнями в роботі з дітьми є виховання у них:

  • розуміння самоцінності природи (природа може існувати   без   людини, а людина без природного середовища — не може);
  • усвідомлення   себе  як частини природи;
  • розуміння того, що у при­роді все взаємопов'язане;
  • емоційно-позитивного ставлення до навколиш­нього світу;
  • розуміння неповторної краси природи в усі пори року;
  • активної життєвої позиції, любові та бережливого ставлен­ня до природи і всього живого в ній;
  • усвідомлення того, що стан здоров'я людини залежить від якості довкілля;
  • усвідомлення необхідності знати правила поведінки у при­ роді і дотримуватися їх.
  • Робота в мікрогрупах

Учасникам пропонується скласти перелік форм роботи з дітьми, що допомагають прищепити їм любов до природи. Прописати його та озвучити.

Ефективні форми  роботи з дітьми:

  • спостереження за природою під час прогулянок до лісу, парку, скверу, річки, озера, ставка, джерела;
  • залучення дітей до посильної праці в природі та природоохоронної діяльності, до участі в народних іграх, відга­дуванні загадок, до перевірки народного прогностика;
  • дослідницька діяльність;
  • виготовлення виробів із природних матеріалів, композицій із рослин;
  • читання та обговорення казок, худож­ніх творів про природу;
  • відвідування художніх музеїв, виста­вок, книжкових магазинів, ботанічних садів, зоопарків.
  • Вправа «Дайте оцінку»

Кожна група отримує завдання: розглянути певну ситуацію і дати їй свою педагогічну оцінку.

  • Мама і донька гуляли тихою вулицею. Вони трималися за руки, та кожна з них була сама по собі. Донька, щоправда, робила спроби зав’язати з мамою розмову:

- Подивися, мамусю, які в дерева великі руки.

Мама нічого не відповідала, а донька вже розглядала великий камінь, що лежав на узбіччі.

- Ці дірочки – камінцеві очі, так? Він через них бачить?

- Чого ти, Марійко, тільки не вигадуєш? Поки гуляєш з тобою, стомишся більше, ніж від будь-якої роботи. іди спокійно.

Марійка підкорилася, ішла спокійно і вже не бачила ні «камінцевих очей», ні «рук дерев».

 

  • Вчителька попросила дітей розповісти, як вони допомагають батькам у вихідні дні. Діти розповіли багато цікавого, а Михайлик сидів і мовчав. На запитання виховательки, як він допоміг удома мамі, хлопчик відповів:

-Я хотів допомогти мамі полити квіти на балконі, а тато сказав: «Не чоловіча це робота, в жіночі справи не втручайся».

 

  • Оленка, Іванко  та Кирило вирішили грати в «Морську подорож».

Я – капітан корабля, – говорить Ваня.

Вчителька: «Ти вчора був капітаном»

Ти кожен день капітан», – запротестували Оленка  та Кирило.

Запитання:

  • Як вчителю вирішити дану ситуацію?
  • Яке правило можна придумати, щоб право на цікаві ролі мали й інші учасники гри?

Дайте пораду дитині і батькам

  • Ігрова вправа «Класифікуй малюнок»

Педагог-організатор пропонує командам розкласти дитячі малюнки відповідно до сфер життєдіяльності та обґрунтувати свій варіант. На роботу відводиться 3 хвилини

  • Вправа «Методичний пейзаж» (екологічний плакат)

На ватмані намальовано ескіз пейзажу: дерево без листя, квіти без пелюсток.

Завдання 1 групи:  написати форму роботи з дітьми з екологічного виховання.

Завдання 2 групи:  принципи екологічного виховання.

Завдання 3 групи:  поради з екологічного виховання.

ІІІ. Заключна частина (підведення підсумків роботи)

  • Вправа на релаксацію

Мета вправи: створення позитивної атмосфери і приємного враження від заняття, яке б залишилося з дітьми після його завершення.

  • Слово педагога-організатора:

«Сядьте зручно. Руки покладіть на коліна долонями догори, заплющіть очі. Привітайтеся: « Добрий день, ясне сонечко; добрий день, вітерець; добрий день, чиста водичко; добрий день, Природо!» Усміхніться! Подумки ще раз побажайте природі процвітання, людям – Здоров'я і добра. Уявіть як ви посилаєте свої побажання. Щось тепле розливається по ваших руках, голову, усьому тілу.  А тепер розплющіть очі. Ви будете здоровими і щасливими, доки даруватимете тепло своєї душі Природі і людям!».

  • Вправа «Побажання»

Ось, і завершився наш захід.  Подивіться, як розквітли наші дерева і квіти! А це означає, що все задумане нами повинно здійснитися. Станьте всі у коло, візьміться за руки  і висловіть свої бажання і сподівання всім учасникам заходу.

І на завершення нашої зустрічі я хочу подарувати вам «Пам`ятку бережливого ставлення до природи»,  яку ми виготовили передбачивши ваші відповіді сьогодні. Я думаю, що ви всі будете її дотримуватись, і, таким чином,  берегти нашу природу.  

ЩАСТИ ВАМ!

 

docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
1483
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку