Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю у світі. Спілкування людей – досить складний і тонкий процес. Кожен з нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. І на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні. Що таке конфлікт? Чи можуть люди обходитися без конфліктів? Яку роль відіграють конфлікти у нашому житті? Як їх розпізнавати і попереджувати, розв'язувати?
Під час години спілкування — «КОНФЛІКТ В НАШОМУ ЖИТТІ», учні можуть дізнатися, що таке конфлікти та способи вирішення конфліктних ситуацій.
ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ З ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ
«КОНФЛІКТ В НАШОМУ ЖИТТІ»
Мета заняття:
|
«Найсильніший - хто володіє собою»
Сенека.
Хід заняття:
І. Вступне слово вчителя.
Добрий день, діти! Сядьте, будь ласка, зручно і вслухайтеся в слова пісні. Про що вона? Емоційний настрій учнів на продуктивну роботу: звучить уривок фонограма пісні «Комплімент»
Вчитель: Тож, про що пісня? А що таке «комплімент»? (Відповіді учнів)
(Слайд1)
Комплімент – це люб'язні, приємні слова, похвала, схвалення нашої зовнішності, вчинків, характеру, дій. Це схвалення. Добре відношення до людини.
Але чи часто ми чуємо компліменти? А як часто вживаємо їх при спілкуванні з іншими людьми?
Інтерактивна вправа «Коло компліментів»
Вчитель. Давайте встанемо, візьмемося за руки і побажаємо тому хто знаходиться ліворуч від нас, всього найкращого, доброго, теплого, лагідного і самого-самого…
Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей – досить складний і тонкий процес. Кожен з нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. І на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні. Що таке конфлікт? Чи можуть люди обходитися без конфліктів? Яку роль відіграють конфлікти у нашому житті? Як їх розпізнавати і попереджувати, розв’язувати?
Отже, тема нашої години спілкування — «КОНФЛІКТ В НАШОМУ ЖИТТІ», під час якої ми визначимо, що таке конфлікти та способи вирішення конфліктних ситуацій.
ІІ. Вправа «Асоціативний кущ» (Слайд 2)
Вчитель: Які емоції та асоціації викликає у вас слово «конфлікт»? (Лайка, сльози, бійки, синяки, кулаки, сварки, образи, вбивства, тощо.)
Як бачимо, переважають негативні емоції та асоціації. Невже нічого позитивного немає в конфліктах? (Пошуки істини, відкриття, самоствердження тощо.)
Слово вчителя (Слайд 3)
У тлумачному словнику слово «конфлікт» означає «зіткнення, серйозна розбіжність, суперечка». Для виникнення конфлікту потрібна конфліктна ситуація.
Конфлікт складається із: учасників; конфліктної ситуації; інциденту. (слайд 4)
Інцидент — подія, що надає руху конфліктуючим сторонам, активна, діяльна частина конфлікту. З нього починається безпосереднє зіткнення сторін. Інцидент веде до вирішення конфлікту.
ІІІ. Групова робота «Мозковий штурм».
Вчитель: На яких рівнях (з ким) у Вас може виникнути конфлікт? (Відповіді учнів).
Якщо підсумувати ваші слова, то можна виділити 3 рівні: учень-учень, учень-педагог, учень-батьки.
1). Ви зараз сидите трьома групами, оберіть одну з трьох карток, поспілкуйтеся в групах і наведіть приклади конфліктних ситуацій, які можуть виникнути на рівні, що зазначений на картці. (2 хвилини)
(Один учень з групи обирає картку, де зазначені рівні учень-учень, учень-педагог, учень-батьки. Через 2 хвилини учні зачитують приклади конфліктних ситуацій.)
Як ви бачите конфліктів на рівні учень-учень буває більше ніж на інших рівнях.
2). Існує такий термін „конфліктна особистість”. Як би ви визначили риси характеру такої особистості, її ознаки?
(Обговорення 1 хвилина, відповіді учнів)
Підсумок. У такої особистості:
1. Бажання домінувати за будь-яких обставин.
2. Бути занадто принциповим.
3. Надмірна прямолінійність у висловлюваннях і судженнях.
4. Поганий настрій, роздратованість.
5. Несправедлива оцінка вчинків і дій інших.
Чи подобається вам спілкуватися з конфліктною особистістю. Чому?
А чи не буваєте Ви інколи такими особистостями?
ІV. Типи поведінки у конфліктних ситуаціях.
Вчитеь: Існує 5 стратегій або:
(Слайд 5)
Тип «А» — (Суперництво) жорсткий тип вирішення конфліктів і суперечок. Ви до останнього стоїте на своєму, захищаючи свою позицію. Ви прагнете виграти, незважаючи ні на що. Це тип людини, яка завжди має рацію. (АКУЛА)
Тип «Б» — (Співпраця) це демократичний стиль. Ви дотримуєтеся думки, що завжди можна домовитися. Під час суперечки намагаєтеся запропонувати альтернативу, шукаєте рішення, які задовольнили б обидва боки. (СОВА)
Тип «В» — (Компроміс) компромісний стиль. Із самого початку ви згодні на компроміс. (ЛИСИЦЯ)
«Г» —(Пристосування) м’який стиль. Свого опонента ви «знищуєте» добротою. З готовністю встаєте на його бік, відмовляючись від своєї точки зору. (ВЕДМЕЖА)
«Д» — (Уникнення) стиль утечі. Ваше кредо — вчасно піти. Ви прагнете не загострювати ситуації, не доводити конфлікт до відкритого зіткнення. (ЧЕРЕПАХА)
V. Тестування учнів.
Вчтель: Далі я пропоную вам тест, який допоможе визначити ваш тип поведінки.
VI. Обговорення в групах.
Вчитель: Які шляхи вирішення конфлікту використовують ці типи?
(Обговорення в групах 1 хвилина, відповіді учнів)
(Слайд 6) Розв’язання конфлікту
Конструктивне Деструктивне
Доброзичливість. Погрози, насильство
Визначити причину конфлікту Грубість, приниження
Тактовність Перехід на обговорення особистостей
Пошук альтернативи Відхід від вирішення проблеми
Пошук компромісу Розрив стосунків
Здатність визнати свою помилку.
Уміння слухати й чути одне одного.
Гумор
Поступка
Усвідомлення позицій сторін
Яка стратегія на вашу думку є найкращою? Чому? (Сова)
VIІ. Творча робота «Формула терпимості»
Вчитель: Звичайно, розумна, обізнана людина знайде вихід із будь-якого становища, але мудра людина в нього не потрапить. А значить, мудрий не доведе стосунки до конфлікту.
Ми всі різні та неповторні особистості але рівні у правах на життя, щастя, здоров`я.
Чи погоджуєтеся ви з думкою, що кожен з Вас має право на повагу та терпимість з боку оточуючих?
VІІІ. Експеримент: «Керування емоціями».
Вчитель. Під час конфлікту людина перебуває у стані емоційного збудження. Які ж емоції супроводжують конфлікт? (негативні: гнів, злість, роздратування, розчарування).
Учені виявили, що жодна конфліктна ситуація не проходить для організму безслідно.
Пропоную провести дослід із повітряною кулькою. Уявіть собі, що кулька — це ваше тіло, а повітря всередині неї — це ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її. Прослідкуймо, що з нею відбувається. Вона летить з одного боку в інший, вона абсолютно некерована. Так буває і з людиною, коли вона сердиться. Вона не контролює себе, а тому може образити кого-небудь або навіть ударити. А тепер надуймо кульку і спробуймо випускати з неї повітря маленькими порціями.
Що відбувається з нею? (Вона потихеньку здувається.)
А що відбувається з повітрям усередині неї? (Повітря поволі виходить.)
Кулькою можна керувати й поволі випускати з неї повітря. Важливо також навчитися потроху випускати свій гнів, свою злість назовні, не кривдячи тих, хто перебуває поряд. Як можна контролювати свій гнів? (Заспокоїтися, зробити паузу, розслабитися, порахувати до 10.)
ІХ. Творча вправа «Чарівна скринька»
Вчитель. Що ви довідалися про конфлікт?
- Люди можуть спровокувати конфлікт і не завжди можуть його вирішити.
- Наше завдання навчитися вирішувати ситуації, не доводячи їх до конфлікту.
Отже, сформулюймо правила спілкування в конфліктній ситуації. Запишіть їх на картках і киньте у скриньку.
• Залишайся спокійним і врівноваженим.
• Будь терплячим.
• Не відповідай образою на образу.
• Будь готовим визнати свою провину.
• Не треба мститися.
• Прагни розв’язати конфлікт.
Вчитель: За вікном двадцять перше століття:
Вік прогресу, логіки, проблем.
Як може вижити чоловік,
В такий космічний, надпотужний вік.
Летить життя, воно спішить,
Але крізь призму років і століть
З тенет людину не пускає
Його величність – пан-Конфлікт.
Й від миті, коли Бог задумав світ,
Причиною всіх бід зробивсь конфлікт.
Пробравсь спочатку він в Едем,
Створивши море там проблем:
Адам і Єва - вигнані із раю.
Неандерталець мамонта вбива,
Середньовічний рицар на турнірі
Честь роду кров’ю омива.
Конфлікти також є й державні.
Складніший - внутрішній конфлікт.
І вірний крок зробити треба,
Щоб зберегти наш рід від бід.
Я сподіваюся, що у всіх конфліктних ситуаціях, які будуть зустрічатися у вас на життєвому шляху ви, будете використовувати знання, отримані сьогодні на годині спілкування.
Тест «Оцінка власної поведінки в конфліктній ситуації»
Необхідно щиро, не задумуючись відповісти на питання «Як ви зазвичай поводитеся в конфліктній ситуації або суперечці?». Якщо вам властива та або інша поведінка, поставте відповідну кількість балів після кожного номера відповіді, що характеризує певний стиль поведінки.
Якщо так само ви поводитеся: часто — 3 бали; інколи — 2 бали; зрідка — 1 бал.
1. Погрожую або б’юся. |
|
2. Прагну врахувати точку зору опонента, приймаю як свою. |
|
3. Шукаю компроміси. |
|
4. Допускаю, що не правий, навіть якщо не можу повірити в це остаточно. |
|
5. Уникаю супротивника. |
|
6. Бажаю, незважаючи ні на що, досягти своєї мети. |
|
7. Намагаюся з’ясувати, з чим я згоден, а з чим — категорично ні. |
|
8. Іду на компроміс. |
|
9. Здаюся. |
|
10. Змінюю тему. |
|
11. Наполегливо повторюю одну думку, поки не досягну свого. |
|
12. Намагаюся знайти джерело конфлікту, зрозуміти, з чого все почалося. |
|
13. Трішки поступлюся і підштовхну цим до поступок опонента. |
|
14. Пропоную мир. |
|
15. Намагаюся обернути все на жарт. |
|
Обробка результатів тесту
Тип А — сума балів під номерами 1, 6, 11.
Тип Б — 2 + 7 + 12.
Тип В — 3 + 8 + 13.
Тип Г — 4 + 9 + 14.
Тип Д — 5 + 10 + 15.
1