Година спілкування з елементами тренінгу "Людиною стати - це мистецтво"

Про матеріал

Навчити учнів уникати конфлікту у житті, вміти спілкуватися, дружити між собою, розвивати в дітях загальнолюдські чесноти і знаходити шляхи виходу з проблемних ситуацій- це наша мета. То ж вперед - до успіху!.

Перегляд файлу

           Година спілкування з елементами тренінгу

 Мета: навчити учнів уникати конфлікту у житті, вміти спілкуватися, дружити між собою; розвивати в дітях загальнолюдські чесноти; вчити дітей сприймати ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з проблемних ситуацій; виховувати товариські стосунки.

Тип : Година спілкування з елементами тренінгу . 

Обладнання: малюнки, висловлювання «Самовиховання - творення себе»

(Народна мудрість).Найсильніший, хто володіє собою.Сенека

                                                                    Епіграф: Людиною стати - це мистецтво.

Новаліс

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

Учитель: Усі ми люди на цій великій Землі. Всі ми - різні. Скільки людей - стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Та об'єднує всіх в одне ціле, яке називається словом -  « людство » - те, що народилися ми із лона матері. І для кожного з нас, мабуть, найріднішим, найдорожчим є, насамперед, - родина, батьки. Дорогими також є дім, у якому живемо, вулиця, школа, село, знайомі. Усе це - наша Батьківщина, а у широкому розумінні - Україна.

Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Спочатку вони встановлюються у сім'ї батьками, потім - ровесниками у дитсадку, школі. Чим дорослішою стає людина, тим більшою є кількість норм, яких вона має дотримуватися. Отже, у суспільстві кожен має не тільки права, а й обов'язки.Ці норми і правила не виникли сьогодні, вони формувалися протягом тисячоліть.Розкриємо Книгу  книг – Біблію і прочитаємо              такі рядки :

 «При старших годиться мовчати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а ще найбільше розумом вбирати, не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато, очі тримати до низу, а душу вгору... Не хвалю я ні себе, ні своєї сміливості, а хвалю я силу Творця і прославляю милість його за те, що він мене... не лінивим створив, а на всі людські діла достойним».

Учитель: Отже, норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішим, ефективнішим, зручнішим.

Але коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.

(з'являється хлопчик, що грає роль конфлікту. Одягнений у буденний одяг, до якого прикріплені сценки із сваркою, суперечкою). ( додатки)

Конфлікт: Ви мене згадали, от я і прийшов.

Учитель: Згадали, то згадали, але ми не запрошували у гості до школи.

Конфлікт: Певна річ. Щоб я, його величність, Конфлікт, чекав персонального запрошення... оце вже ні. Я всюди: в школі, дома, у спортзалі й кінозалі, ну скрізь-скрізь.

(приходить Етика)

 

Етика: Зачекайте. Зачекайте. Я вам сьогодні знадоблюсь,

І завтра також буду з вами, дивіться, яка я:

гарна, чемна, вихована, всюди налагоджу стосунки поміж вами

Та й просто вас навчу, як бути доброю людиною; дружити, в дружбі - сила.

Візьміть ці прутики хутчіш, зламайте і ...

(Діти переламують прутики)

Тепер всі половинки мені дайте, зв'яжемо їх тугіше в пучок.

А ну, Конфлікт, тепер зламай.

(Конфлікт силкується переламати в'язанку)

Отож-бо й є: «У дружбі - сила».

Учитель: А ми сьогодні спробуємо аналізувати ситуації, дії, навчимось також міркувати.

Отож, Конфлікт - наш гість.

Діти, спробуємо  його ми розв'язати.

Щоб на добро всі справи повертати.

Давайте визначимо значення слова «КОНФЛІКТ»

Слово дослідникам: Конфлікт - слово латинського походження, в перекладі означає «боротися разом». Під ним розуміють зіткнення протилежних інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності, гостру суперечку в спілкуванні, неспівпадання інтересів.  (Слайд  )

Учитель: А чи можемо ми сказати, що конфлікт створює проблеми.

 Пропоную вам розглянути декілька ситуацій і розібратися, яка з них може стати причиною конфлікту . « Знайди істину»«

Простежимо такі ситуації.

Ситуація 1: У класі хтось розмалював. Коли класний керівник помітив це, то почав вимагати від учня, який за нею сидів, пояснень: навіщо він це зробив? Учень відповів, що зробив це не він. Класний керівник наполягав на тому, що учень - господар свого робочого місця, і повинен слідкувати за тим, що твориться з його партою.

  •              - Чи можемо ми сказати, що виник конфлікт між класними керівником і учнем?
  •              - Яка виникає проблема? (Збереження шкільного майна).
  •              - Місце конфлікту (Школа)
  •              - Як би ви вирішили цю проблему?

Ситуація 2.Уяви, що ти  разом з друзями знайшов загублений вчителем листок. На ньому – розв’язання завдань завтрашньої контрольної роботи. Друзі сказали тобі, якщо не скажеш вчителеві, то всім забезпечені хороші оцінки з контрольної роботи. Як ти зробиш?

 Ситуація 3. Ніна прийшла із школи. Пообідала. Перевдягнулась. Пригадала, що мама просила вимити підлогу і начистити картоплі. Часу було ще достатньо, щоб виконати роботу до приходу матері. Саме в цей момент прийшла подруга Катруся. Пішли погратись. І... загрались. Ніна повернулась смерком, коли мама була дома.

Як ви думаєте, чи виникне конфлікт  і між ким у цих ситуаціях?  

  •              - Ваші дії в такій ситуації, щоб уникнути конфлікту.

Учитель:  Пропоную вам прослухати інформаційне повідомлення « Як  подолати конфлікт»

 « Інформатор»Конфлікт – це норма, тут нічого не можна змінити. Людина приречена на конфлікти з першого дня життя. Конфлікти "створюються" людьми, вони — його сторони й учасники, як та сила, яка може і прагне побачити в його діях динаміку суспільного прогресу.

    З початком вивчення цього складного психологічного явища не вщухають суперечки про те, що є конфлікт — благо чи зло. Ряд психологів стверджують, що конфлікт це благо, тому що він:

   - сприяє підвищенню ефективності діяльності;

   - іноді може згуртувати колектив проти зовнішнього тиску.

Прихильники іншої точки зору стверджують, що конфлікт це зло, тому що він:

   - веде до погіршення соціально-психологічної атмосфери;

   - підвищує нервозність людей, призводить до стресів;

   - відволікає увагу багатьох людей від виконання безпосередніх службових обов’язків.

На мій погляд, праві й ті й інші, тому що конфлікт — це надзвичайно складне та суперечливе психологічне явище, до глибинних причин виникнення та розвитку якого вчені тільки приступають. При всіх плюсах і мінусах конфліктів вони неминучі, більше того, найчастіше необхідні. Іноді без них проблема так і не вирішується.

“Жизнь - процесс решения бесконечного количества конфликтов.

Человек не может избежать их. Он может только решить,

участвовать в выработке решений или оставить это другим”

Б. Вул.

Як на мене, краще все – таки „брати участь у виробленні рішень”, а не залишити це іншим. Отже, спробуємо окреслити зараз найпоширеніші підходи до вирішення конфліктів.

Для початку загальні правила поведінки, дотримання яких дає змогу знизити ризик виникнення і розвитку дисфункціональних конфліктів:

   # намагайтесь адекватно оцінити власну поведінку у конфліктній ситуації;

   # поглянте на ситуацію очима іншої людини;

   # уникайте виносити роздуми з приводу дій і висловлювань інших людей;

   # контролюйте свої емоції;

   # залучайте іншу людину до процесу обговорення спірних питань, навіть якщо ви можете взяти ініціативу на себе;

   # враховуйте можливість перекручування інформації при її передаванні;

   # пам'ятайте два правила: а) не треба хвилюватись через дрібниці; б) все у цьому житті дрібниці.

 

Учитель: Можемо сказати, що конфлікти бувають різні.

  •              - Чому люди не можуть жити мирно і не конфліктувати?
  •              - Конфліктувати «страшно» (руйнуються стосунки з людьми, втрачаєш друзів, переживання).
  •              - Яке «клеймо» носить та людина, яка постійно конфліктує? (Поганої, сварливої).

Звернемось до дослідників, що означає слово «Клеймо»?

Дослідник: Клеймо - особливий знак, що стосується людей і предметів.

Учитель: Хочу вірити, що ви не будете мати клейма недоброзичливої, сварливої людини.

А допоможуть вам у житті уникнути конфліктних ситуацій або мудро виходити з них такі правила з Біблії:

1.Люби ближнього, як самого себе.

2.Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.

3.Люби життя - неоціненний дар Божий.

4.Умій прощати і поважати людину.

5.Будь щедрий на милосердя, співчуття, розуміння.

Учитель: Діти , чи завжди можна уникнути конфлікту . Спробуйт е продовжити речення: « Коли я бачу, що назріває критична ситуація, то…. Висловимо міркування з цього погляду.

Відповіді учнів.

Учениця: Вік прогресу, логіки, проблем,

Як може вижить чоловік,

В такий космічний, надпотужний вік,

Летить життя, воно спішить,

Але крізь призму років і століть

З тенет людину не пускає.

Його величність - пан - Конфлікт

(Гість Конфлікт підходить до учениці й уважно слухає)

Й від миті, коли Бог задумав світ,

Причиною всіх бід зробивсь конфлікт.

Пробравсь спочатку він в Едем,

Створивши море там проблем:

Адам і Єва - вигнані із раю.

Неандерталець мамонта вбива,

Середньовічний рицар на турнірі

Честь роду кров'ю омива.

Конфлікти також є й державні.

Складніший - внутрішній конфлікт,

І вірний крок зробити треба,

Щоб зберегти наш рід від бід.

Конфлікт: Я зрозумів свою позицію в житті людей, суспільства. Живу на Землі я давно. І ось приведу істину, яку заховав глибоко у своєму серці, ще у Стародавньому Китаї вважали, що «між небом і землею людина найцінніша», адже вона - істота мисляча.

Учитель: Думаймо над питанням:

І. Моя поведінка - моя особиста справа?

 Вправа «Чарівна скринька»

   Кожен учасник на окремому листочку пише якість якої йому не вистачає для продуктивного спілкування та кидає його у “чарівну скриньку”.

Потім кожен учасник дістає будь-який листочок з якістю із “чарівної скриньки”

Вчитель розповідає, що таким чином діти наче нагороджують дитину якістю яку він(вона) навпомацки витягли з «чарівної скриньки».

Можливі  записи дітей 

  •              1. Дружби та посмішки.
  •              2. Любові до рідних та близьких.
  •              3. Лицарства.
  •              4. Чистоти й порядку.
  •              5. Цікавих справ.
  •              6. Здібностей і талантів.
  •              7. Хороших оцінок.
  •              8. Спорту та здоров'я.
  •              9. Поваги до батьків.
  •              10. Ввічливості.

Учитель: Я вірю, що ми візьмемо у самостійне життя ці якості, тому що по іншому жити неможливо. Зверніть увагу на висловлювання У.Шекспіра «Наша особистість - це сад, а наша воля - її садівниця». Якими ж будемо ми садівниками? Чи принесе сад хороші плоди.

В людському житті ці плоди -  вчинки.

А якими вони будуть? Все залежатиме від особистості. Ще в давнину Гіппократ сказав: «Могутній дух рятує розслаблене тіло». Тому й наше завдання, загартувати тіло не фізично, а, насамперед, духовно. «Найсильніший - хто володіє собою», - писав Сенека. Я вірю, що ми зуміємо стати справжніми громадянами. І у життєву дорогу візьмемо тільки позитивні речі, щоб не обтяжувати себе та інших непотрібним мотлохом.

Будь кришталем, коли ти з каміння,

Будь фіалкою, коли ти рослина,

Соловієм, коли ти пташина,

А любою, коли ти людина.

 

Отже, з честю несіть звання людини. Творіть себе як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.

Дослідники: Візьміть конверти. Розкрийте їх. Ви бачите «сонечка». Одні сумні, інші - веселі і ... байдужі. Визначте, який ваш настрій після виховної години?

Учитель: Хай сонце зігріває вашу душу,

А виховувати вас ще мушу.

... конфлікти

Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку