Предмет: історія України
Клас: 5
Урок №
Тема: Головні цілі пізнання минулого.
Мета уроку: створити умови для розвитку історичної компетентності учнів; розвитку інтересу до вивчення історії України, логічного мислення, історичної грамотної мови, самоконтролю; виховання ключових історичних компетентності.
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: надавати характеристику українським історичним джерелам характеризувати вплив пам’ятки історії, установлену у рідному краї, на історію України.
Обладнання уроку: підручник. Тип уроку: перевірка розвитку історичних компетентностей.
Перебіг уроку
1. Організаційний етап. Мотивація навчальної діяльності учнів.
2. Актуалізація опорних знань: Бесіда з класом:
Які види історичних джерел вам відомі?
3. Вивчення нового матеріалу:
3.1. Історичні події, явища, процеси.
ІСТОРИЧНА ПОДІЯ
3.2. Історичний образ. Історична постать.
Історична особа (історичний діяч, постать) — людина, діяльність якої змінила життя в минулому та продовжує впливати на нього сьогодні.
Історичний факт (слово «факт» походить від латинського «зроблене»; «те, що відбулося») — реальна, невигадана історична подія в певному часі й певному місці; реальне явище, процес; те, що сталося, відбулося насправді.
Історична подія — сукупність пов'язаних між собою важливих фактів життя суспільства. Історичною подією може бути якась битва, укладення якоїсь угоди, утворення організації, партії тощо.
Історичне явище — фрагмент історичної реальності, який притаманний певному періоду і має типові характерні ознаки. Прикладами історичного явища є виникнення українського козацтва, Українська революція тощо. Історичний процес — послідовна тривала зміна явищ, яка має закономірний характер. Наприклад: розселення людей на території України, формування української нації, національно-визвольна боротьба українців за незалежність своєї держави тощо.
4. Рефлексія:
А результат Б наслідки В передумови Г причини Д привід Е висновки
А історична подія Б історичне явище В історичне дослідження
А Д. Яворницький Б М. Грушевський В М. Костомаров Г М. Скрипник
А П. Куліш Б Т. Шевченко В І. Котляревський
А топографія Б історіографія В етнографія
5. Підсумок уроку.
6. Домашнє завдання: опрацювати § .