Інтегрований урок математики та історії у 5-му класі за темою «Історія стародавнього Києва в задачах та прикладах»
Мета: Показати учням зв’язок історії та математики; закріпити вміння і навики по виконанню дій з натуральними числами, розв’язування рівнянь та прикладів на декілька дій. Виховувати почуття любові до України, поваги до її минулого, гордості на наш народ.
Хід уроку
І. Організація учнів до роботи.
1) Вчитель історії ділить учнів на групи: роздаються ілюстрації із зображенням різних історичних джерел. Діти групуються, відповідно до виду історичних джерел: речові, писемні, етнічні, візуальні.
2) Психологічний настрій на проходження уроку.
ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.(Слайд 1)
Учитель математики:
Сьогодні на уроці ми спробуємо узагальнити отримані знання з теми: «Складання і віднімання натуральних чисел», використовуючи набуті знання про столицю України – Київ на уроках історії. Ми будемо розв’язувати приклади, рівняння та задачі, зв’язуючи отримані результати з історичними подіями.
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
-
У якому місті ми живемо?
-
Що це за місто?
-
Яку легенду про заснування Києва ви знаєте? (Слайд 2)
IV. Робота над матеріалом уроку.
-
Учитель математики.
-
Вирішивши правильно наступні рівняння (кожній команді своє), ви пригадаєте деякі важливі дати з історії Києва.
Х + 2 = 884
Х – 10 = 857
Х + 0 = 988
2х = 2074
-
Вчитель історії
-
882 рік (слайд 3) владу в Києві захопив Олег, прозваний Віщим. Згідно з «Повістю минулих літ» завоював Київ, убивши місцевих правителів, варягів Аскольда і Діра.
-
957 рік (слайд 4) Ольга стала християнкою, першою із правителів в Київській Русі.
-
988 рік (слайд 5) Хрещення Київської Русі Володимиром Великим (слайд 6).
-
1037 рік (слайд 7) був побудований Софіївський собор.
-
Учитель математики
- Ви знаєте, що Київ – одне з найдревніших міст. Розв’язавши наступні рівняння, ми пригадаємо, у якому столітті було засновано Київ і скільки століть стоїть наша столиця на берегах Дніпра. (слайд 7).
- х + 268 = 273 (5 століття)
Х * 5 = 80 (16 століть)
-
Якими числами ви користуєтесь, щоб записати відповіді?
-
А як можна записати число 5 по арабські? (5)
-
За допомогою римських цифр?( V)
-
За допомогою давньоєгипетських знаків? (ІІІІІ)
-
За допомогою давньогрецьких знаків? (Г)
Фізкультхвилинка
-
Вчитель історії
- У місті Києві завдяки старанням одного з князів було багато грамотних людей. Будувалися школи, а в Соборі Святої Софії була відкрита перша бібліотека.
-
Учитель математики
-Вирішивши наступне завдання, ми пригадаємо ім’я цього князя.
Вам потрібно розставити числа у порядку спадання:
1016 Л
1036 О
1051 Я
954 А
154 В
1019 С
1037 Р
(ЯРОСЛАВ)
-
Вчитель історії
-
Князь Ярослав розумів, що чим більше освічених людей буде на Русі, тим сильніша і могутніша буде держава. Тому він відкривав багато шкіл, причому не тільки для дітей багатих, але й для всіх дітлахів. Були навіть школи для дівчаток. Велика вага приділялася книгам, будувалося багато храмів і монастирів. Саме тому Ярослава назвали Мудрим. Про Руську землю чули і знали у всіх частинах світу. Посольства багатьох володарів, купці з різних країн приїжджали в Київську Русь, милувалися її містами, її багатствами, народом. Але були й такі, які заздрили і хотіли захопити землю і поневолили наш народ.
-
Учитель математики
-
Вирішивши приклад, ми дізнаємось, хто були ці вороги, і які князі дали їм гідну відсіч:
(193 * 5 + 72) – 1025 + 1228
-
965 рік – князь Святослав розгромив хозарів, які протягом тривалого часу нападали на Русь;
-
1037 рік – Ярослав Мудрий під стінами Києва розгромив печенігів;
-
12 століття – (ХІІ) Володимир Мономах здійснив п’ять походів проти половців;
-
1240 рік – Монгольський хан Батий з великим військом підійшов до стін Києва і, не зважаючи на мужній опір киян, місто було захоплене, розгромлене і спалене.
-
Вчитель історії
-
Площа сучасного Києва становить приблизно 839 км2.
-
А яка ж була площа Києва при різних київських князях?
-
Учитель математики
-
При Ярославі Мудрому: (839 – 139):100 (7 км2)
-
При Володимирі Великому площа Києва була у 7 разів менше, ніж при Ярославі Мудрому (1 км2)
-
Вчитель історії
Гра «Kahoot»
-
Презентація на тему «Що спільного між історією та математикою?» (завдання було задано учням у групах напередодні).
V. Підсумок уроку
- Кожен князь під час свого правління намагалися зробити і Київську Русь, і сам Київ, могутніми, сильними, незалежними і красивими. Ми з пані Вікторією спробували об’єднати, здавалось б абсолютно несумісні предмети – історію та математику. Що найбільше запам’яталось?
- Продовжіть речення « Сьогодні на уроці я….»