ГР2 «Працює з текстом». «Лексика»

Про матеріал
Завдання для оцінювання результатів навчання здобувачів освіти ГР2 «Працює з текстом» при вивченні теми «Лексика» у 6 класі.
Перегляд файлу

Тема «Лексика»

ВАРІАНТ І.

ГР  2.  Працює з текстом. Прочитайте текст та виконайте завдання до нього.

Городські мисливці, що "Волгами" з Києва приїжджають, тільки ахають.                                                  "Ви, дедушка, абсолютний чемпіон", — кажуть.                                                                                            На честь старого Реня навіть польове озеро, що біля нашого села, люди Реневим назвали.                                                                                                                                      Мати ж Явина — депутат райради, ланкова кукурудзоводів.                                                                 Якось Ява з Яришкою, сестричкою меншою, посварився і при всіх плескачів їй надавав. Так вона, замість того щоб заплакати, раптом як закричить:                                                                                — Опозогив! — Вона букву "р" не вимовляє. — Маму-депутата на все село опозогив. Загаза чогтова!                                                                                                                                                                         Такого шелесту наробила — Ява не знав, куди й очі подіти. Стояв-стояв, червоний мов рак, а тоді як дав дриза — тільки п'ятами залопотів.                                                                                                Та то лише раз таке було. А взагалі характер у Яви ого-го! Сталь, а не характер. Таких на мільйон лише один буває.                                                                                                                                          Ява сам говорив:                                                                                                                                                          — Ми, — говорив, — з тобою, Павлушо, хлопці будь здоров. Точно-точно, без брехні, ми таки хлопці з фантазією. Скажи?                                                                                                                                  — З фантазією, — підтакував я.                                                                                                                            — Ти чув, як дід Салимон учора біля сільмагу казав: "Ондо, каже, Ява і Павлуша пішли. От хлопці! Орли! Соколи! Гангстери, а не хлопці! Нема на них буцегарні".                                                            — Чув. Точно.                                                                                                                                                                    — Треба, щоб усі про нас так говорили. Треба, щоб слава про нас гриміла на всю Васюківку, як радіо на Перше травня.                                                                                                                                             — Треба, — погоджувавсь я (В.Нестайко. «Тореадори з Васюківки»).

  1. Визначте стиль тексту:

а) науковий    б) офіційно – діловий,    в) художній    г) розмовний.

 2.  Заповніть таблицю словами з тексту.

Загальновживані слова

Запозичені слова

Просторічні слова

Фразеологізми

 

 

 

 

 

  1. Доберіть синоніми до слів: чемпіон, буцегарня, фантазія.  Укажіть, якої групи слів за походженням і вживанням вони відносяться.
  2.  Лише активну лексику вжито в реченні: 

            А)  "Ви, дедушка, абсолютний чемпіон", — кажуть.                                                     Б) Треба, щоб усі про нас так говорили.                                                                   В) Маму-депутата на все село опозогив. Загаза чогтова!                                         Г) Ява не знав, куди й очі подіти.

        5. Поясніть значення виразів: червоний мов рак, не знав, куди й очі подіти.

     

 

 

 

 

ГР 2 .  Працює з текстом.

ВАРІАНТ ІІ.

Прочитайте текст та виконайте завдання.

...Лис Микита, зробившися царем, жив собі, як у бога за дверми. Тільки одного боявся, щоб фарба не злізла з його шерсті, щоби звірі не пізнали, хто він є по правді. Для того він ніколи не виходив у дощ, не йшов у гущавину, не чухався і спав тільки на м'якій перині. І взагалі він пильнував, щоб нічим не зрадити перед своїми міністрами, що він є Лис, а не жоден звір Остромисл.

Так минув рік. Надходили роковини того дня, коли він настав на царство. Звірі надумали святкувати врочисто той день і справити при тій нагоді великий концерт. Зібрався хор з лисів, вовків, ведмедів, уложено чудову кантату, і вечором по великих процесіях, обідах і промовах на честь царя хор виступив і почав співати. Чудо! Ведмеді ревли басом, аж дуби тряслися. Вовки витягали соло, аж око в'януло. Але як молоді лисички в народних строях задзявкотіли тоненькими тенорами, то цар не міг витримати. Його серце було переповнене, його обережність заснула, і він, піднявши морду, як не задзявкає й собі по-лисячому!

Господи! Що стало? Всі співаки відразу затихли. Всім міністрам і слугам царським відразу мов полуда з очей спала. Та се Лис! Простісінький фарбований Лис! Ще й паскудною олійною фарбою фарбований! Тьфу! А ми собі думали, що він не знати хто такий! Ах ти, брехуне! Ах ти, ошуканче!

І, не тямлячи вже ані про його добродійства, ані про його величну мудрість, а люті тільки за те, що так довго давали йому дурити себе, всі кинулися на нещасного Лиса Микиту і розірвали його на шматочки. І від того часу пішла приповідка: коли чоловік повірить фальшивому приятелеві і дасть йому добре одуритися; коли який драбуга отуманить нас, обдере, оббреше і ми робимося хоть дрібку мудрішими по шкоді, то говоримо: "Е, я то давно знав! Я на нім пізнався, як на фарбованім Лисі"  ( І.Франко. «Фарбований Лис»).

  1. Доберіть синоніми до слів:  фальшивий,  ревли, гущавина.                                                          

 2.  Заповніть таблицю словами з тексту.

Застарілі  слова

 Стилістично забарвлені слова

 Діалектні слова

Фразеологізми

 

 

 

 

               3.Поясніть значення виразів: аж око в'януло, жив собі, як у бога за дверми.

4. Укажіть речення, в якому вжито історизм:                                                                               А) Ведмеді ревли басом, аж дуби тряслися.                                                                                Б) Всі співаки відразу затихли.                                                                                          Г)  Надходили роковини того дня, коли він настав на царство.                                                               Д) Ще й паскудною олійною фарбою фарбований!

5. Випишіть речення, яке пояснює, чому звірі розірвали Микиту на шматки.

 

ВАРІАНТ ІІІ
ГР 2.  Працює з текстом.

Подивіться коротке відео та прочитайте текст.

https://www.youtube.com/watch?v=pT-euPvSkqs

1.Згідно з легендою, мальовниче озеро утворилося від потоку сліз графської доньки Синь  , яка ридма ридала на місці, де її коханого, простого верховинського пастуха Вира, за наказом графа було вбито кам'яною брилою через його жебрацьке походження. 2.Синевир є водно-болотним угіддям міжнародного значення і охороняється Рамсарською конвенцією. 3. Вода в озері — слабомінералізована, чиста, прозора. 4.Тут водиться три види форелі — озерна, райдужна та струмкова.5.Тому купатися в озері заборонено, щоб не порушувати екосистему. 6.Також стане на заваді температура води, яка навіть влітку нагрівається щонайвище до 13 градусів.

  1. Заповніть таблицю «Спільне та відмінне»

Інформація з медіатексту

Інформація з тексту

спільне

 

відмінне

 

 

 

2.  Заповніть таблицю словами з тексту.

Загальновживані слова

Терміни

слова

Фразеологізми

 

 

 

 

 

  1. До якого стилю можна віднести 2, 3 і 4 речення?                                                  А)Офіційно – ділового   Б) наукового   В) Художнього   Г) публіцистичного.
  2. Доберіть синоніми до слів потік, на заваді, брила.
  3. Укажіть речення, в якому вжито історизм:

А) Згідно з легендою, мальовниче озеро утворилося від потоку сліз графської доньки Синь... 

Б)  Вода в озері — слабомінералізована, чиста, прозора.

В) Тому купатися в озері заборонено, щоб не порушувати екосистему.

Г) Також стане на заваді температура води, яка навіть влітку нагрівається щонайвище до 13 градусів.

    5. Поясніть значення виразу ридма ридала.

 

 

 

 

 

 

ГР 2.  Працює з текстом.

Тема «Лексика»

ВАРІАНТ ІY.

1) Не завжди люди розуміли і те, що в них відповідно до природи є не тільки права, а й обов’язки.

2) Наші обов’язки перед природою полягають у тому, щоб пропагувати наукові основи охорони та раціонального використання дикої флори й фауни, нормувати мисливство, охороняти середовище й шляхи міграції тварин, створювати заповідники, заказники.

3) Останні ще і тепер не сформульовані чітко, але цілком зрозуміло, що в їх основі лежить культура спілкування з природою.

 4) Люди, постійно стикаючись із різними проблемами, збереженню природи не завжди приділяли належну увагу.

1. Розташуйте речення в такій послідовності, щоб утворився текст.

2.Доберіть  заголовок, який би виражав тему висловлювання.

3. Укажіть тематичне речення.

4. Укажіть тип звязку між реченнями: послідовний чи паралельний? Доведіть.

5. Випишіть з тексту запозичені слова, доберіть до них власне українські синоніми.

 

docx
Додано
16 жовтня
Переглядів
57
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку