Тема «Лексика»
ВАРІАНТ І.
ГР 2. Працює з текстом. Прочитайте текст та виконайте завдання до нього.
Городські мисливці, що "Волгами" з Києва приїжджають, тільки ахають. "Ви, дедушка, абсолютний чемпіон", — кажуть. На честь старого Реня навіть польове озеро, що біля нашого села, люди Реневим назвали. Мати ж Явина — депутат райради, ланкова кукурудзоводів. Якось Ява з Яришкою, сестричкою меншою, посварився і при всіх плескачів їй надавав. Так вона, замість того щоб заплакати, раптом як закричить: — Опозогив! — Вона букву "р" не вимовляє. — Маму-депутата на все село опозогив. Загаза чогтова! Такого шелесту наробила — Ява не знав, куди й очі подіти. Стояв-стояв, червоний мов рак, а тоді як дав дриза — тільки п'ятами залопотів. Та то лише раз таке було. А взагалі характер у Яви ого-го! Сталь, а не характер. Таких на мільйон лише один буває. Ява сам говорив: — Ми, — говорив, — з тобою, Павлушо, хлопці будь здоров. Точно-точно, без брехні, ми таки хлопці з фантазією. Скажи? — З фантазією, — підтакував я. — Ти чув, як дід Салимон учора біля сільмагу казав: "Ондо, каже, Ява і Павлуша пішли. От хлопці! Орли! Соколи! Гангстери, а не хлопці! Нема на них буцегарні". — Чув. Точно. — Треба, щоб усі про нас так говорили. Треба, щоб слава про нас гриміла на всю Васюківку, як радіо на Перше травня. — Треба, — погоджувавсь я (В.Нестайко. «Тореадори з Васюківки»).
а) науковий б) офіційно – діловий, в) художній г) розмовний.
2. Заповніть таблицю словами з тексту.
Загальновживані слова |
Запозичені слова |
Просторічні слова |
Фразеологізми |
|
|
|
|
А) "Ви, дедушка, абсолютний чемпіон", — кажуть. Б) Треба, щоб усі про нас так говорили. В) Маму-депутата на все село опозогив. Загаза чогтова! Г) Ява не знав, куди й очі подіти.
5. Поясніть значення виразів: червоний мов рак, не знав, куди й очі подіти.
ГР 2 . Працює з текстом.
ВАРІАНТ ІІ.
Прочитайте текст та виконайте завдання.
...Лис Микита, зробившися царем, жив собі, як у бога за дверми. Тільки одного боявся, щоб фарба не злізла з його шерсті, щоби звірі не пізнали, хто він є по правді. Для того він ніколи не виходив у дощ, не йшов у гущавину, не чухався і спав тільки на м'якій перині. І взагалі він пильнував, щоб нічим не зрадити перед своїми міністрами, що він є Лис, а не жоден звір Остромисл.
Так минув рік. Надходили роковини того дня, коли він настав на царство. Звірі надумали святкувати врочисто той день і справити при тій нагоді великий концерт. Зібрався хор з лисів, вовків, ведмедів, уложено чудову кантату, і вечором по великих процесіях, обідах і промовах на честь царя хор виступив і почав співати. Чудо! Ведмеді ревли басом, аж дуби тряслися. Вовки витягали соло, аж око в'януло. Але як молоді лисички в народних строях задзявкотіли тоненькими тенорами, то цар не міг витримати. Його серце було переповнене, його обережність заснула, і він, піднявши морду, як не задзявкає й собі по-лисячому!
Господи! Що стало? Всі співаки відразу затихли. Всім міністрам і слугам царським відразу мов полуда з очей спала. Та се Лис! Простісінький фарбований Лис! Ще й паскудною олійною фарбою фарбований! Тьфу! А ми собі думали, що він не знати хто такий! Ах ти, брехуне! Ах ти, ошуканче!
І, не тямлячи вже ані про його добродійства, ані про його величну мудрість, а люті тільки за те, що так довго давали йому дурити себе, всі кинулися на нещасного Лиса Микиту і розірвали його на шматочки. І від того часу пішла приповідка: коли чоловік повірить фальшивому приятелеві і дасть йому добре одуритися; коли який драбуга отуманить нас, обдере, оббреше і ми робимося хоть дрібку мудрішими по шкоді, то говоримо: "Е, я то давно знав! Я на нім пізнався, як на фарбованім Лисі" ( І.Франко. «Фарбований Лис»).
2. Заповніть таблицю словами з тексту.
Застарілі слова |
Стилістично забарвлені слова |
Діалектні слова |
Фразеологізми |
|
|
|
|
3.Поясніть значення виразів: аж око в'януло, жив собі, як у бога за дверми.
4. Укажіть речення, в якому вжито історизм: А) Ведмеді ревли басом, аж дуби тряслися. Б) Всі співаки відразу затихли. Г) Надходили роковини того дня, коли він настав на царство. Д) Ще й паскудною олійною фарбою фарбований!
5. Випишіть речення, яке пояснює, чому звірі розірвали Микиту на шматки.
ВАРІАНТ ІІІ
ГР 2. Працює з текстом.
Подивіться коротке відео та прочитайте текст.
https://www.youtube.com/watch?v=pT-euPvSkqs
1.Згідно з легендою, мальовниче озеро утворилося від потоку сліз графської доньки Синь , яка ридма ридала на місці, де її коханого, простого верховинського пастуха Вира, за наказом графа було вбито кам'яною брилою через його жебрацьке походження. 2.Синевир є водно-болотним угіддям міжнародного значення і охороняється Рамсарською конвенцією. 3. Вода в озері — слабомінералізована, чиста, прозора. 4.Тут водиться три види форелі — озерна, райдужна та струмкова.5.Тому купатися в озері заборонено, щоб не порушувати екосистему. 6.Також стане на заваді температура води, яка навіть влітку нагрівається щонайвище до 13 градусів.
Інформація з медіатексту |
Інформація з тексту |
спільне |
|
|
|
відмінне |
|
|
|
2. Заповніть таблицю словами з тексту.
Загальновживані слова |
Терміни |
слова |
Фразеологізми |
|
|
|
|
А) Згідно з легендою, мальовниче озеро утворилося від потоку сліз графської доньки Синь...
Б) Вода в озері — слабомінералізована, чиста, прозора.
В) Тому купатися в озері заборонено, щоб не порушувати екосистему.
Г) Також стане на заваді температура води, яка навіть влітку нагрівається щонайвище до 13 градусів.
5. Поясніть значення виразу ридма ридала.
ГР 2. Працює з текстом.
Тема «Лексика»
ВАРІАНТ ІY.
1) Не завжди люди розуміли і те, що в них відповідно до природи є не тільки права, а й обов’язки.
2) Наші обов’язки перед природою полягають у тому, щоб пропагувати наукові основи охорони та раціонального використання дикої флори й фауни, нормувати мисливство, охороняти середовище й шляхи міграції тварин, створювати заповідники, заказники.
3) Останні ще і тепер не сформульовані чітко, але цілком зрозуміло, що в їх основі лежить культура спілкування з природою.
4) Люди, постійно стикаючись із різними проблемами, збереженню природи не завжди приділяли належну увагу.
1. Розташуйте речення в такій послідовності, щоб утворився текст.
2.Доберіть заголовок, який би виражав тему висловлювання.
3. Укажіть тематичне речення.
4. Укажіть тип звязку між реченнями: послідовний чи паралельний? Доведіть.
5. Випишіть з тексту запозичені слова, доберіть до них власне українські синоніми.