Повторити і закріпити за допомогою ігор знання, вміння і навички вихованців з правил дорожнього руху;
навчити їх використовувати набуті знання вміння і навички в реальних умовах; формувати вміння знаходити правильне рішення в нестандартних ситуаціях.
Тема. Це потрібно дітям знати – як по місту крокувати
Мета. Повторити і закріпити за допомогою ігор знання, вміння і навички вихованців з правил дорожнього руху; навчити їх використовувати набуті знання вміння і навички в реальних умовах; формувати вміння знаходити правильне рішення в нестандартних ситуаціях.
Обладнання. Книга «правила дорожнього руху», жезл для регулювання руху, крейда, демонстраційний матеріал «Дорожні знаки», макет світлофора, плакати, дидактичний матеріал, таблиці, малюнок, свисток, прапорці червоні, диплом «Клас зразкових пішоходів», медаль «Пішохід-відмінник».
Хід заняття
І. Загальнокорекційний етап.
1. Привітання. Перевірка присутності учнів на занятті.
2. Нервово-психологічна підготовка учнів до заняття (активізація уваги, сприймання, мислення учнів).
Відгадайте загадку
Зі школи я іду додому.
І з дому в школу чи кудись іще.
Перетинаю вулицю у місці тому,
Де світлофор чи «зебра» є.
Я є учасником дорожнього руху.
Святі для мене правила доріг.
Тому що вивчив вже я цю науку.
І називаюся я … (пішохід).
ІІ. Основний етап.
Діти, сьогодні ми з вами проведемо захід, який допоможе кожному з нас визначитися, чи достатньо ми знаємо ті «Правила дорожнього руху», які ми вже вивчили, чи правильно застосовуєте ви ці знання на практиці. А зараз давайте перевіримо, що ви засвоїли.
(діти дають відповіді).
А зараз хочу сказати вам ось що: хто сьогодні буде найуважніший, добре відповідатиме на поставлені запитання, братиме активну участь в ході всього заняття, буде нагороджений медаллю «Пішохід-відмінник», оскільки ми всі є пішоходами. Добре було б, якби всі отримали такі медалі!
3. Формуюча частина.
Пропоную кожному назвати своє ім’я і продовжити фразу: «Я … думаю, що дорога – це …»
Вправа «Асоціативний кущ»
(На дошці записуються асоціації зі словом «дорога»)\
(Діти називають гілочки куща. Вихователь записує на дошці і підводить підсумки)
Жодна машина не може пересуватися без допомоги людини.
Тому приступаємо до наступного завдання.
Вправа «Хто керує цим видом транспорту»?
Назвіть професії людей, які керують цим видом транспорту (вихователь називає і показує на малюнку)
Автобус – водій автобуса.
Велосипед – велосипедист.
Мотоцикл – мотоцикліст.
Поїзд – машиніст.
Літак – льотчик.
Трактор – тракторист.
Підйомний кран – кранівник.
Легковий автомобіль, обладнаний як таксі – таксист.
Гра «Знай і пам’ятай»
Ведучий – регулювальник. Він одягнений у форму і тримає в руках жезл для регулювання дорожнього руху.
Ведучий підходить до одного з учасників гри і передає жезл. У відповідь потрібно назвати одне з правил поведінки пішохода на дорозі. Почувши правильну відповідь, ведучий передає жезл іншому учасникові гри і той теж називає одне з правил поведінки пішохода, але не повторює вже назване. Тому всі учасники повинні уважно слухати і запам’ятовувати ці правила. Замість правил дорожнього руху дозволяється називати і дорожні знаки. Той учасник, який повторить правило, вибуває з гри.
Правила до гри «Знай і пам’ятай».
Підсумок гри.
Відповіді на запитання, що повинен знати пішохід згідно з ПДР?
Слово вихователя. Діти, що робити, якщо ти став свідком ДТП?
Які ви знаєте види транспорту?
Транспорт, яким користуються в місті, називається міським. Це автобус, тролейбус, трамвай, маршрутне таксі. Пригадайте назви водного, повітряного, залізничного видів транспорту?
Послухайте оповідання про те, як двоє друзів здійснювали поїздку. «Коли підійшов автобус, Петрик з Васильком першими влетіли в автобус з криком: «Ось два місця, швидше!» – і розштовхуючи інших пасажирів, кинулися до сидінь. У руках вони тримали по морозиву. Хлопці їли його із задоволенням і розглядали пасажирів. Поруч стояв дідусь, мама з малюком, жінка з важкими сумками. «Здорово, що ми поквапилися, а то не встигли б сісти!»
Вправа «Доповни речення»
Користуючись словами із рамок, доповнити речення.
не можна назустріч правою
Розв’яжемо задачу.
В білому автобусі їхало 15 пасажирів, а в голубому – на 5 пасажирів більше.
Скільки пасажирів їхало в білому і голубому автобусі разом?
Відгадай загадку
В мене є три кольори,
Всі для діла, не для гри.
Знають правила мої.
І великі і малі.
Коли колір я міняю –
Тих чи інших зупиняю.
Спробуйте прочитати, що записано на плакаті:
П |
|
В |
|
Ж |
|
Й |
|
С |
В |
|
Т |
Л |
|
Ф |
|
Р! |
Гра «Світлофорик»
Біля дошки виходять 9 учнів, кожен з яких, отримує різні кружечки (червоні, жовті, зелені), розділяються на три команди.
Після свистка діти мають побудувати світлофор.
Гра «Сигнали світлофора»
(Учні стоять у шерензі до світлофора)
На зелений – крок уперед;
На червоний – крок назад;
На жовтий – стоять на місці.
(Той, хто помилився, вибуває з гри)
Чого вчить нас ця гра?
Учень. Як переходити вулицю,
На розі зупинись.
І перш за все уважно
На світлофор дивись.
Він шлях вкаже надійний,
Де небезпек нема,
Трикольорове око
Він має недарма.
Нехай воно і мружиться,
Ніколи він не спить.
З малими дітьми схованки
Він гратися не звик.
Червоне – треба пам’ятати:
Іти не можна, слід чекати.
Мигає жовте – не хвилюйся
Уважним будь і приготуйся.
Зелене – вітер, сніг чи злива,
Через дорогу йди сміливо.
Вихователь. Діти, світлофор Моргайко приніс нам дуже цікаві завдання.
(практична робота у групах)
Клас ділиться на три групи. Кожній групі дають малюнок. Учні розглядають запропонований малюнок, визначають, яке око світлофора і яким кольором потрібно зафарбувати? Як повинні поводитися пішоходи при такому сигналі?
І група. Пішоходи стоять, а машини їдуть.
ІІ група. Машини стоять, а пішоходи переходять дорогу.
ІІІ група. Машини і пішоходи стоять.
Вихователь. Перевіряє роботу у групах і підводить підсумок.
А зараз відгадайте загадку.
Загадка.
Стоять вони всі при дорозі
Допомогти людині в змозі.
Усюди – близько і далеко –
Надійні сторожі безпеки.
Одні з них нам сповіщають,
А інші щось забороняють,
Попереджають нас завжди,
Аби не сталося біди.
Вартують на узбіччях тихо,
Оберігають нас від лиха.
Ти тільки будь уважним дуже,
Їх слухайся, шановний друже.
Це знає кожен, знає всякий –
Слід поважати дорожні… (знаки).
Діти пригадайте свою вулицю. Чи багато на ній дорожніх знаків?
Вони можуть бути розташовані обабіч дороги або над нею. Якщо подивитися на них уважно, то можна побачити, що всі знаки крім різних на них малюнків, мають ще різну форму. Це – кружечок, трикутник, квадрат, прямокутник. Ось деякі з них, які ви знаєте.
(Учень виходить і показує знаки, називає, які йому відомі).
Ось, діти, раніше ми з вами знайомилися з Правилами дорожнього руху, вчилися їх розуміти і виконувати. Згодом ми стали самостійними учасниками дорожнього руху. Вміємо розшукувати найзручніший і найбезпечніший шлях, вчимося читати дорожні знаки на вулиці.
І, вміючи це робити, зможемо зберегти життя собі, другові та іншим людям. Ми вміємо слухати, як розмовляє вулиця. А як вона розмовляє?
Діти. За допомогою дорожніх знаків.
Вихователь. За допомогою демонстративних таблиць демонструє дорожні знаки: заборонні знаки, знаки пріоритету, наказові, Інформаційно-вказівні, знаки сервісу.
Вікторина.
Діти, а хто стежить за дотриманням правил дорожнього руху?
Ось ми запросили до нас автоінспектора, щоб він нам розповів про свою роботу. (Зустріч з автоінспектором)
Інтерактивна гра «Займи позицію»
В класі у різних кутках розміщено плакати з написами «Так», «Ні», «Не знаю». Учням пропонується дискусійні питання:
- Дорогу можна переходити в будь-якому місці. (Ні)
- Якщо на дорозі великий рух, біжи швидко через дорогу. (Ні)
- Безпечне місце для переходу якомога далі від повороту дороги. (Так)
- Не можна виходити на проїжджу частину дороги із-за перешкоди. (Так).
Якщо хто-небудь потрапить під машину, куди ми маємо зателефонувати?
За яким номером телефону?
То ж до кого нам звертатися про допомогу для правильного перетину дороги? (до світлофора).
Світлофор. Як переходиш вулицю, то завжди зупинись.
І перш за все з увагою на мене подивись.
Я шлях вкажу надійний, де небезпек нема:
Трикольорові очі я маю недарма.
Вихователь. Чому світлофор каже, що має трикольорові очі?
Діти. Відповідають.
Вихователь. Що означає червоне світло?
Діти. Відповідають.
Вихователь. А чи можуть якісь машини продовжувати рух, якщо їм горить червоне світло?
Діти. Відповідають.
Вихователь. Які це машини?
Діти. Відповідають.
Вихователь. Чому?
Діти. Відповідають.
Вихователь. Який номер пожежної служби?
Діти. 101.
Вихователь. Ось загорілося уже жовте світло. Що воно означає?
Діти. Відповідають.
Вихователь. Вже загорілося зелене світло. Що ми робимо, коли воно горить?
Діти. Відповідають.
Вихователь. Усе правильно. Нам залишилося лише пригадати правила переходу. Що робимо, перш, ніж станемо на проїжджу частину дороги?
Діти. Дивимося наліво. Немає машини – ідемо до середини. Дивимося направо. Немає машини – ідемо далі.
Вихователь. Молодці! Тепер, виконавши всі перелічені дії, переходимо дорогу.
Завершальна гра «Подорож до країни Безпеки»
Учень. Якщо будеш знаки дорожні вивчати,
Не треба нам буде тебе рятувати.
Учениця. Щоб не трапилося всяке,
Шанувати треба знаки.
Учень. Так знаків багато і наше завдання
Тобі пояснити їх застосування.
1-й учень. Є знаки кругленькі, в них колір червоний.
Вони заборонні і надто суворі.
«Не можна!», «Не смій», – кажуть такі знаки.
Вони не дозволять, щоб трапилось всяке.
(показує один із заборонних знаків)
2-й учень. Кругленькі й блакитні – то наказові,
Вони дуже чіткі й примусові.
(показує один з наказових знаків)
3-й учень. Трикутник побачиш рівносторонній,
То знак попереджувальний
І він законно
Розкаже тобі про всі перешкоди,
Що можуть зустрітись тобі по дорозі. (Показує)
4-й учень. Є ще три знаки на всі не схожі,
Але вони чітко стоять на сторожі.
Якщо навіть брудом заліпить їх хтось,
Вони не дадуть їхати так « на авось».
5-й учень. Трикутник з вершиною вниз наставляє,
Дати дорогу він заставляє. (показує)
6-й учень. А восьмикутник червоний і SТОР
Каже: «Постій! Подивись на всі боки». (показує)
7-й учень. Жовтий квадрат, що стоїть на куті
Вказує знак головної дороги. (показує)
8-й учень. Інформаційно-вказівні є знаки.
Їх треба брати до уваги. (показує)
Для того, щоб у нашій школі вчителі й учні могли рухатися вільно і безпечно, пропонуємо скористатися знаками дорожнього руху.
1-й учень. Пропонуємо біля входу до школи повісити знак «Розворот заборонено» та додати до нього табличку з 8:30 до 15:00 (показує знак).
2-й учень. На вході у роздягальню пропонуємо повісити знак «Затори на дорозі» (показує)
3-й учень. Біля стільців у вестибюлі ,де батьки чекають своїх дітей, можна повісити знак «Зона паркування» (показує).
4-й учень. Над центральними сходами пропонуємо повісити знак «Головна дорога» (показує).
5-й учень. А для руху по східцях вниз рекомендуємо знак «Обгін заборонено». Це означає, що більше ніж через три сходинки перестрибувати не рекомендується. (показує)
6-й учень. На мозковий центр школи – учительську можна повісити знак «Пункт технічної допомоги» (показує)
7-й учень. На кабінет завуча – головного регулювальника навчально-виховного процесу школи пропонуємо знак «Регулювання світлофором». (показує).
8-й учень А на кабінет директора, найбільш небезпечне місце для двієчників та прогульників, можна повісити знак «Падіння каменів» (показує)
9-й учень. На великих перервах все населення школи поспішає заправитися у шкільній їдальні. Пропонуємо на вході в їдальню повісити знак «Заправка» (показує).
10-й учень. Думаємо, що на користь під час уроків у коридорах повісити знак «Подача звукових сигналів заборонена». (показує).
11-й учень. А під час перерв у шкільних коридорах використовувати знаки «Увага! Двосторонній рух», а також «Обмеження швидкості» (показує)
12-й учень. Для тих,хто вперше потрапляє до школи, корисними будуть знаки сервісу, повішені на їдальні, медпункті, туалеті. (показує)
13-й учень. А новий знак «Визначні місця» пропонуємо повісити біля шкільної «Дошки пошани». (показує)
1-й учень. Учням, які й досі не вивчили напам’ять свій розклад уроків, допоможе знак «!» (показує).
2-й учень. Черговому класу радимо виготовити табличку із знаком «Дикі звірі на дорозі» та вивішувати її там, де найбільше бешкетують учні. (показує).
3-й учень. Ось ми ввели навіки
В школі правила безпеки.
4-й учень. Згадуючи інструктаж,
Застосуйте досвід наш.
Світлофор. Ми бажаєм щастя й долі,
Успіхів у рідній школі.
Всі. Будьте ж нам усі здорові.
ІІІ. Заключний етап.
1. Підведення підсумків, оцінювання учнів.
Вихователька нагороджує дітей.
2. Установка на відпочинок.