У статті обгрунтовано дидактичну доцільність застосування гри, як ефективного засобу навчання іноземних мов учнів початкової школи.
Наведені приклади ігр, під час яких, у дітей розвиваються комунікативні навички, позасвідомо, без напруг засвоюється і закріплюється матеріал, підвищується інтерес до вивчення англійської мови.
ГРА – ЕФЕКТИВНИЙ СПОСІБ ПІДВИЩЕННЯ МОТИВАЦІЇ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ.
У статті обгрунтовано дидактичну доцільність застосування гри, як ефективного засобу навчання іноземних мов учнів початкової школи.
Наведені приклади ігр, під час яких, у дітей розвиваються комунікативні навички, позасвідомо, без напруг засвоюється і закріплюється матеріал, підвищується інтерес до вивчення англійської мови.
Ключові слова: гра, початкова школа, молодші школярі, урок англійської мови.
Гра, як відомо, є найприроднішою і найпривабливішою діяльністю для школярів. Ще К.Д. Ушинський писав: “зробити серйозне заняття для дитини цікавим – ось завдання початкового навчання. Кожна здорова дитина потребує діяльності і до того ж серйозної діяльності. З перших же уроків привчайте дитину полюбити свої обов’язки й знаходити приємність в їх виконанні”.
Традиції сучасної школи нерозривно пов’язані з ігровою діяльністю дитини на всіх етапах її розвитку.
Про навчальну функцію гри відомо вже давно. Використовуючи її як засіб навчання, відомі педагоги стверджували, що в ній закладені великі потенційні можливості. Ігрові форми роботи на уроці активізують діяльність учнів, дають змогу виявити розумові та творчі здібності дітей.
Постановка проблеми. Проблема в тому, що незважаючи на очевидну доцільність гри, як форми роботи на уроці, яка активізує діяльність учнів, дає змогу виявити розумову та творчу здібність учнів, вона ще недостатньо використовується в шкільній практиці.
Метою статті є розглянути специфіку використання гри на уроках англійської мови в учнів початкової школи і уточнити умови її ефективності під час навчання англійської мови.
Аналіз наукових джерел, виклад основного матеріалу.
Гра займає важливе місце в житті молодшого школяра, являючись для нього засобом пізнання дійсності. Виходячи з особливостей психологічного розвитку молодшого школяра, що емоційна сфера переважає над інтелектуальною, неможна не дооцінювати потенціальних можливостей гри, як емоційного фактору. Гра сприяє також довільному запам’ятовуванню, яке переважає у молодших школярів. І, нарешті, вона сприяє синтетичному сприйняттю, яке є ведучим у дитячому віці. Відомо, що дитина краще і легше запам’ятовує цілі фрази, ніж окремі слова.
Ігри на уроках англійської мови повинні бути невід’ємною частиною методичної організації уроку. Усі ми добре знаємо, що повернувшись зі школи додому, молодші школярі перш за все направляються до своїх іграшок. Сюжети гри невибагливі, однак дітям така гра приносить не з чим незрівнянне задаволення. Цю особливість слід враховувати і широко використовувати у навчальному процесі, особливо при вивченні іноземної мови, так як вона апелює вголовному до пам’яті учнів. Пам’ять молодшого школяра довільна, він швидко і без усяких зусиль запам’ятовує те, що йому подобається.
На уроках ми маємо справу з особливим видом ігр – навчальними іграми. Вони відрізняються від розважальних ігр тим, що мають другий план, вузько - методичну ціль. Для учнів навчальна гра залишається розвагою, тренування відходить на другий план. Для вчителя, будь яка навчальна гра – це перш за все вправа. На думку Л.Г. Денисової, учитель повинен завжди ясно і чітко уявляти собі, яку навчальну ціль переслідує та чи інша гра, однак йому ні в якому разі не слід показувати учням, що його більш за все цікавить другий план, він повинен сміятися і радіти разом з учнями, підкреслючи тим самим, що його цікавить ігрова суть вправи, а не навчальна. Якщо учитель розкриє учням свій другий план, гра перетвориться у звичайну вправу [2, с. 82].
Валуєва Л.М. вважає за доцільне проводити гру на заключному етапі роботи над темою, оскільки не всі учні можуть вільно імпровізувати в грі без попередньої підготовки. „У процесі гри відбувається одночасне удосконалювання і розвиток навичок у використанні мовного матеріалу, але це на даному етапі периферійна задача, головне – це спілкування, мотивоване ситуацією і роллю. Тому грі варто відводити місце на завершальному етапі роботи над темою” [1, с. 13]. Кондратюк І. Г вважає, що ігри можуть бути використані на всіх етапах навчання, не даючи при цьому ніяких рекомендацій щодо дозування і послідовності введення ігор у навчальний процес [5, с. 5].
Не позбавлено справедливості твердження багатьох авторів (Верещагина І.М., Рогова Г. В.), що невеликі ігри варто вводити в навчальний процес уже на початковій стадії роботи над темою, щоб учні звикали до цього виду роботи поступово, тому що в противному випадку від ігор не вдається домогтися бажаних результатів через бар’єр, що виникає при незвичній формі спілкування, характерної для гри.
Мій досвід роботи у школі підтверджує, що гра є однією із сильних мотивацій у оволодінні учнями англійської мови на будь якому етапі уроку.
У процесі гри у дітей виробляються навички зусередження, самостійного мислення, розвивається увага, дисципліна. Введення в урок ігор чи ігрових моментів робить навчання цікавим, створює у дітей бадьорий настрій, полегшує подолання труднощів у засвоєнні навчального матеріалу.
Вивчення англійського алфавіту, вимова звуків, як голосних так і приголосних, викликає у молодших школьорів труднощі. Саме на цьому, на першому етапі вивчення англійської мови важливо зацікавити дітей, спонукати їх до самостійного мислення, уваги, зосередженності. На допомогу приходять ігри. Ось деякі:
1. Перекидуючи м’яч, учні один за одним називають літери алфавіту по черзі від A до Z. Якщо учень замешкався він вибуває з гри.
2. Той, хто починає гру (може бути учитель) називає будь яку літеру алфавіту, учень, який отримує м’яч, без промедління називає дві літери, між якими стоїть в алфовіті названа літера.
3. Учень, який починає гру називає будь яку літеру алфавіту. Учень, який отримав м’яч (палочку) називає всі слідуючі літери до кінця алфавіту. Якщо він виконав завдання, то йому дається право продовжити гру.
4. Гра називається «Show the letter…». На дошці весить англійський алфавіт. Учитель говорить «Show me the letter I», учень виходить до дошки показує літеру і називає звуки або звук які ця літера дає. У вопадку, коли учень не знає де знаходиться відповідна літера, або який звук вона дає, він виходить з гри, на його місце виходить інший.
5. Вивчивши пісню «the ABC» діти за командою учителя починають співати “A is for apple [æ] [æ] apple”, “B is for ball [b], [b] ball”, “C is for cat [k], [k] cat”. Жестами рук вчитель дає команду припинити співати і показує на учня, який повинен проспівати наступну літеру. Жестами рук учитель дає знову команду всьому класу співати далі і знову припиняє. Гра триває до кінця пісні. Учень, який замешкався при виконанні пісні вибуває.
6. При повторенні абетки часто використовую командну гру “Alphabet game”. Кожній команді даю набір карток з літерами. Мета – як найшвидше розкласти літери в алфавітному порядку. Яка команда перша і правильно складе абетку та й перемогла.
A |
B |
C |
D |
E |
F |
J |
H |
I |
J |
K |
L |
M |
N |
O |
P |
Q |
R |
S |
T |
U |
V |
W |
X |
Y |
Z |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
J |
H |
I |
J |
K |
L |
M |
N |
O |
P |
Q |
R |
S |
T |
U |
V |
W |
X |
Y |
Z |
Одним з найбільш вдалих варіантів гри на уроках англійської мови у молодших класах є гра з іграшками. Учитель може сам назбирати цілий набір іграшок, але, якщо і дітей долучити до цього, то це принесе подвійний результат.
Зазвичай іграшки використовують під час введення нової лексики, як наочний матеріал, але ж зними можна грати, тим паче, що назви іграшок (лялька, крокодил, лисичка, песик, ведмедик) діти запам’ятовують швидко і без усяких зусиль.
Пропаную навчальні ігри з іграшками, в які молодші школярі з задоволенням грають на уроках англіської мови.
“Where is the Dog?”
Мета гри тренувати учнів у вживанні англійських прийменників у реченнях. Ця гра проводиться з однією іграшкою, наприклад з собакою. Будь хто з учнів виходить до дошки. Повернувшись обличчям до дошки, він повинен вгадати де знаходиться собака.
Учні вибирають місце і кладуть туди іграшку. Учень біля дошки запитує: “Is the dog on the floor?”, “Is the dog in a desk?”. “Is it in your hand?”, “Is it under a desk?” і т.д. Учні хором відповідають “No, it is not” до тих пір, поки учень не відгадає місце, де схована собака. Тоді всі разом кажуть “Yes, it is” і назначають іншого ведучого.
“What Colour is It”
Ця гра направлена на тренування у молодших школьорів лексики пов’язоної з назвами кольорів.
На столі розкладені іграшки різного кольору. Учитель пропанує одному з учнів бути ведучим і загадати будь кого з тварин. Інші повинні відгадати, що це за творина. Спочатку вони задають питання такого типу: “Is it white?”, “Is it red?”, “Is it blue?” і т. д.
Потім, учень, правельно назвавший колір, задає інше запитання: “Is it a black dog?”. Якщо учень не помилився, він стає ведучим.
Гра активізує прагнення дітей до контакту одного з одним та викладачем, створює умови рівності в мовному партнерстві, руйнує традиційний бар'єр між учителем та учнем.
Особливого значення гра набуває у груповій роботі. Клас ділиться на команди або на маленькі групки. Колективна робота зближає учнів, змушує їх прислуховуватись один до одного, хвилюватися і вболівати не тільки за себе, але й за всю команду. І, щоб не підвести свою команду, кожен учень намагається думати логічно, складати правильно речення, давати обгрунтовані відповіді на запитання.
“Days of the Week”
На дошці весить підстановачна таблиця:
We jump |
on Sunday |
We play hockey |
on Monday |
We ski |
on Tuesday |
We skate |
on Wednesday |
We speak English |
on Thursday |
We speak French |
on Friday |
We run |
on Saturday |
Клас ділиться на дві команди. Учні першої команди загадують, що вони роблять у неділю; учні другої – що вони роблять у понеділок. Потім обидві команди по черзі задають один одному питання: “Do you skate on Sunday?”, “Do you speak French on Monday?” і т. д. Команда, яка перша відгадає, що робить її суперник, отримує бал. Далі беруться наступні два дні тижня і т. д. Останній сьомий день – загальний для всіх команд. В кінці підраховується кількість набраних балів і виявляється переможець.
Підчас тренування вживання лексики по темі професії, я використовую гру:
“What’s Your Profession?”
Клас ділиться на дві команди. Кожний учень з команди отримує малюнок на якому зображені хлопчик або дівчинка. Учитель пропанує учням придумати своєму малюнку ім’я і професію. Кожен учень представляє свій малюнок, але професію тримає в таємниці. Потім, представники кожної команди по черзі задають один одному запитання: “Is Kate a doctor?”, “Is Nick a pilot?”, “Is Mike a driver?”. Виграє команди, яка першою відгадала всі професії.
Для закріплення теми “Animals” використовую командну гру
“Find the animals”
Клас ділиться на дві команди. Кожна команда отримує карточки на яких написані частини слів, що означають назви тварин. Яка команда швидше складе правильні частинки, щоб отримати назву тваринки, та й перемогла.
BE |
LI |
CO |
HO |
RAB |
TIG |
HAM |
AT |
|
RSE |
AR |
BIT |
ON |
STER |
ER |
W |
Наведу кілька прикладів створення ігрових ситуацій для розвитку навичок техніки читання англійською мовою.
1. Учні утворюють 2 команди. У вчителя в руках коробка з картками слів. Учитель вимовляє яке-небудь слово, і члени команди по черзі вибирають в коробці та прочитують відповідне слово. Якщо одна команда помиляється – надається право вибору іншій команді.
2. На дошці, на плакаті, написати ряд речень, наприклад:
It is in the sky.
It is in the garden.
It is in the water.
It is in the room.
Учням роздаються картки з окремими словами (sun, boat, table, tree). Вони повинні приколоти картки поряд з відповідними реченнями. Хто швидше впорається, той виграє. Цю гру можна виконувати командами. Тоді вчитель готує 2 плакати з реченнями.
Висновки.
Таким чином, беручи за основу вище сказане, можна говорити що гра як засіб, який гарантує позитивний емоційний стан, підвищує працездатність і зацікавленість педагогів і учнів, на відміну від монотонного виконання певних завдань, що призводить до напівсонної обстановки в класі. Гра на уроці англійської мови допомагає учням молодших класів подолати несміливість; повірити в себе, у свої сили; вивчити нову лексику; мовні конструкції; розвиває кмітливість; дає можливість уникнути перевантажень; сприяє підвищенню пізнавальної активності. Отже ігри, що формують мовні навики мають на меті: навчити учнів вживати мовні зразки, що містять певні граматичні труднощі; створити природну ситуацію для вживання даного мовного зразка; розвинути мовну творчу активність учнів; тренувати учнів у вживанні лексики в ситуаціях, наближених до природної обстановки; активізувати мовнорозумову діяльність учнів; розвивати мовну реакцію учнів; познайомити учнів із сполучуваністю слів. В цілому на всіх етапах розвитку особистості гра сприймається, як цікава, яскрава, необхідне для життєдіяльності заняття, і чим старший учень, тим більше він відчуває розвиваюче і виховне значення гри.
Література
1. Валуєва К. М. Гра в процесі вивчення англійської мови. // Англійська
мова і література. – 2005. – №7. – с. 13
2. Л.Г. Денисова Использование игровых элементов на начальном этапе обучения английскому языку. // Иностранные языки в школе. – 1984. - № 4 – с.82
3. Прохорова, Л.М. Воспитание младшего школьника [Текст] // Развиваем творческую активность школьников / Л.М. Прохорова - 1996 №5, май - С.21 - 27.
4. Верещагина І. М, Рогова Г.В.. Методика обучения английскому языку на начальном этапе в общеобразовательных учреждениях. М., 1998г. – С.34-35.
5. Кондратюк І. Г. Активізація навчальної діяльності учнів на уроці //Англійська мова та література. – 2006. - №15. – С.2.
Гридякіна Оксана
ИГРА - ЭФФЕКТИВНОЕ СРЕДСТВО ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННЫМ ЯЗЫКАМ УЧАЩИХСЯ МЛАДШЕГО ШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА.
Резюме
В статье определена и обоснована дидактическая целесообразность использования игры в качестве эффективного средства обучения иностранным языкам учащихся младшего школьного возраста.
Приведены примеры игр, во время которых, у детей развиваються коммуникативные навыки, без трудностей усваиваеться и закрепляеться материал, возрастает интерес к изучению английского языка.
Ключевые слова: игра, начальная школа, младшие школьники, урок английского языка.
Hrydyakina Oksana
GAME - AS AN EFFECTIVE WAY OF THE TEACHING PRIMARY SCHOOL PUPILS BY ENGLISH LANGUAGE.
Summary
In this article the didactic expediency of the use of a game as an effective means of teaching primary school children foreign languages is founded.
There are examples of some games in it, during which, children can develop their communicative skills, master and fasten their knowledge’s without effort. The interest to the English language is increased.
Key words: game, primary school, junior pupils, English lessons.
GAME - AS AN EFFECTIVE WAY OF THE TEACHING PRIMARY SCHOOL PUPILS BY ENGLISH LANGUAGE.
The game plays a very important role in the life of the pupil of primary school. It’s a way of the cognition of his own reality.
In spite of that the game is an effective way of the teaching primary school pupils by English language; the teachers insufficient use it at their lessons. And I give in account this problem in my article.
Children play games with pleasure. But they must not only play at the lesson and study. So, we have got the affair with the teaching game at the lessons. Such a game is amusement for pupils, but for teachers, first of all, it’s an exercise. The teacher always must clearly to imagine, what a teaching aim the game has got. During the game, the teacher mustn’t show his interesting to the teaching aim of the game; he must play and smile together with children. If the teacher “opens” his real aim of the game – to teach, the game stops to be interesting for pupils. It becomes a simple exercise.
At the lesson the teacher can use different kind of games as for all class as to groups of pupils. The games with the toys also make the studying of English easier. Children play with toys at home and they play with them at the English lessons with pleasure too.
In this article there are examples of some games, during which, children can develop their communicative skills, masters and fasten their knowledge’s without effort. The interest to the English language is increased.
The game is a creative work. It helps the pupil to communicate with a teacher and with his classmates.
Using the game during the lesson makes the studying of foreign language more interesting and easier.