Цей матеріали можна використати на уроці англійської мови, дізнатися більше про різноманітних тварин та підбити підсумки роботи за рік. Саме за допомогою уроку змагання можна розвинути лідерські якості.
Урок – соревнование
«Зов джунглей»
г.Пирятин
2018 год
Цель: подвести итоги работы за год, развивать интерес учащихся к изучению иностраннного язик.
В классе создается атмосфера джунглей: на стенах развешиваются картинки с изображениями пальм, цветов, бабочек, различных животных. На доске помещаются опорные лексические и граматические таблицы.
В начале урока путем жеребьевки определяются две команды (по 6 учеников): «Хищники» (Team 1) и «Травоядные» (Team 2). Остальные ребята – зрители – болельщики. Учителя выполняют роли ведущих.
За каждый выигранный конкурс команда – победительница получает очко ( «Кость» дается хищникам, игрушечный (или нарисованный) банан – травоядным ).
Команды во главе со своими капитанами садятся напротив друг друга, болельщики располагаются рядом.
Teacher 1: The first competition is for the captains … and … , come here. Greet each other.
Captain 1: Good morning!
Captain 2: Good morning!
C.1: I am glad to see you.
C.2: I am glad to see you too.
C.1: How are you?
C.2: Fine, thanks. And you?
C.1: I am fine, thank you.
T.1: Now ask each other questions.
C.1: What is your name?
C.2: My name is … What is your name?
C.1: My name is … How old are you?
C.2: I am 8. And you?
C.1: I am 8 too. What are you?
C.2: I am a pupil. And you?
C.1: I am a schoolboy. Where are you from?
C.2: I am from Pyriatyn , Ukraine. And you?
C.1: I live in Pyriatyn too. What street do you live in ?
C.2: I live in Zelena Street. And you?
C.1: I live in Sadova Street. What house do you live in?
C.2: I live in a big house. And you?
C.1: I live in a small house. I have a mother, a father and a sister. And you?
C.2: I have a mother and a father.
T.1: Very nice. That will do. Now captains, introduce your team us.
C.1: This is … This is…. His name … И т.д.
C.2: Her name is … His name is… И т.д.
T. 2: Thank you. The captains are very good. They are strong, brave and clever. The captains may sit down.
T.1: Now, children, the second competition. It is called “ What is this”
Каждый ученик, входящий в первую команду, достает из заранее приготовленного пакета игрушку ( животное), показывает ее своим соперникам и просит назвать животное. То же самое делают потом члены второй команды. Ошибки в ответе отрицательно влияют на оценку.
P1: What’s this?
P2: This is a lion.
P3: What’s this?
P4: This is a fox. И т.д.
T.2: Thanks. Now let’s sing all together, the song “ Clap, Clap, Clap, Your Hands….”
Проводится следующий конкурс. На столе расположены игрушечные животные. Детям предлагается несколько загадок. Каждая загадка содержит описание какого-либо животного. Если загадка отгадана, учащийся идет к столу, берет соответствующую игрушку и отвечает на вопросы учителя.
T.1: The third competition. We have some riddles for you, children. Guess what it is . Listen.
T.2: I am green. I can swim. I can run. I cannot jump.
T.1: What is it? (Who is she/he?)
P1: It (she/he) is a crocodile.
T.2: Good. Come here, …. Go to the table and take the crocodile. What can your crocodile do?
P1: My crocodile cannot jump, sing and count. И т.д.
T.1: Now , teams, have a rest. I want to play with the fans. I have a ball. Catch it! Have you a ball?
Fan.1: Yes, I have a ball.
T.1: Has she a ball?
Fan.1: No, she has no ball.
T.1: Give her a ball. Has she a ball now?
Fan.1: Yes, she has a ball. И т.д.
Мяч попадает в руки к нескольким болельщикам, и учитель ведет с ними подобные беседы. Затем отдохнувшие команды переходят к следующему конкурсу – конкурсу художников.
T.1: Competition 4 is for young artists. An artist from Team 1, come here! An artist from Team 2, come here! Look at the pictures.
Каждый из художников смотрит на свою картину.
T.2: Children, count from 1 to 30.
Pupils: One, two, three, four … thirty.
T.1: Artists, sit down at the tables and draw.
T.2: ( обращаясь к болельщикам ): Let’s sing the ABC song.
T.1: ( обращаясь к художникам ): Are you ready? Yes, you are ready. Show us your picture. Children, look at the picture. What is this?
Pupil of Team 1: This is a mouse.
T.1: Yes, that’s right. And what’s this?
Pupil of Team 2: This is a cat.
T.1: No, you are wrong. It’s a fox.
T.2: Now let’s rest a little. Team 1 will sing the song “ What is your name?” And Team 2 will recite act the poem “ A Cat And a Mouse”.
P1: Thanks. The song is fine. The poem is very nice.
T.2: Competition 5. It’s our lat competition. Guess what I have in my bag.
Команды задают вопросы по очереди. Если члены команд не могут догадаться, что находится в сумке учителя, на помощь приходят болельщики.
P1: It is big?
T.1: No, it is not.
P2: It is a small?
T.2: Yes, it is.
P3: It is yellow?
T.1: No, it is not.
P4: It is white?
T.2: Yes, it is.
P5: It is a mouse. И т.д.
Ведущие подсчитывают количество «костей» у команды « Хищников» и количество « бананов» у команды «Травоядных». Команда , набравшая наибольшее количество призов, объявляется победительницей.
T.2: Team 1 has 6 bones, Team 2 has 5 bananas. The score is 6 to 5. Team 1 has won. Clap your hands, children.
T.1: The game is over. But our animals are hungry. Let’s feed them.
Выбираются по одному участнику от каждой команды и по два ученика от болельщиков. Дети образую круг, держась за руки . Им завязывают глаза, дают в левую руку по банану, и каждый ребенок должен съесть (откусывая по кусочку ) банан, который держит в руке его сосед.
Эта игра служит психологической разрядкой для малышей и хорошим заключением урока.