Гра "ХТО ЗВЕРХУ?"з української літератури

Про матеріал
Літературний конкурс для учнів 9 класу за мотивами телевізійної гри "Хто зверху"
Перегляд файлу

ВІННИЦЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ МИХАЙЛА КОЦЮБИНСЬКОГО

Інститут філології й журналістики

 

Кафедра української літератури

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ЛІТЕРАТУРНА ГРА

«ХТО ЗВЕРХУ?»

 

 

 

 

Студентки С - УСП

ЗШ І-ІІІ ст. №4 ім. Д. І. Менделєєва

Токарчук Ольги

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Вінниця – 2014


 

УЧАСНИКИ:

 

1. Ведуча

2. Журі – вчитель української літератури, студенти-практиканти

3. Команда дівчат – 9 ч.

4. Команда хлопців – 9 ч.

5. Модератор

 

 

ПЛАН ГРИ:

1 КОНКУРС:

 

  • РАУНД 1 – «Чи пам’ятаєш ти?» - 10 б. = 90 сек. = 1 хв. 30 сек.

Бонусне завдання – 20 б. = 30 сек.

  • РАУНД 2 – «Вірю-не вірю» - 10 б. =  60 сек. = 1 хв.

Бонусне завдання – 20 б. = 30 сек.

  • РАУНД 3 – «Хто я?» - 10 б. = 180 сек. = 3 хв.

Бонусне завдання – 20 б. = 30 сек.

 

2 КОНКУРС: «Відгадай пісню» - 15 б. = 90 сек. = 1 хв. 30 сек.

Бонусне завдання – 20 б. = 30 сек.

 

3 КОНКУРС: «Домашнє завдання» - 30 б. = 180 сек. = 3 хв.

Бонусне завдання – 20 б. = 30 сек.

 

4 КОНКУРС: «Захисти команду» - 30 б. = 90 сек. = 3 хв.

Бонусне завдання – 20 б. = 30 сек.

 

5 КОНКУРС! Фінал: «Моя твоя не розуміти» - х2 б. = 120 сек.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтелектуальна літературна гра

«Хто зверху?»

Ідея: компанія Talpa

Мета: Залучити учнів до джерел і витоків народної мудрості; розвивати логічне мислення, пізнавальні та пошукові інтереси вихованців; сприяти формуванню духовно багатої мовної особистості; виховувати любов до рідного слова та почуття гордості за свій народ.

Обладнання: Проектор, комп’ютер, мішечок з номерками, мультимедійна презентація, музичне оформлення, навушники, картки з іменами письменників.

Пояснення: У грі  беруть участь дві команди — хлопців та дівчат.

Дуель команд дівчат і хлопців ділиться на чотири конкурси, що складаються з різних завдань. Переможець визначається у фінальному, п’ятому конкурсі, де бали переможця зростають удвічі. У кожній команді є свій капітан, який визначає хто з учасників буде захищати свою команду у наступному раунді.

 

ХІД ГРИ

 

Ведуча: Доброго дня усім глядачам та учасникам. Сьогодні ми дізнаємось хто розумніший – хлопці чи дівчата? Вчені ось уже не один рік шукають відповідь на це запитання, а ми з вами постараємось дізнатись хто ж розумніший – дівчата чи хлопці – протягом нашої інтелектуальної літературної гри «Хто зверху?».

Щоб розпочати нашу гру, попросимо наших капітанів представити свою команду.

(Назва команди, девіз команди)

А щоб гра пройшла чесно і ніхто нікому не зробив медвежу послугу, ми маємо незалежне журі.

(Слово журі)

Ну що ж, ми розпочинаємо нашу гру. Дуель між командами хлопців та дівчат розставить все по своїх місцях. На шляху до перемоги у кожної команди є п’ять  конкурсів та фінальне завдання. Кожен конкурс оцінюється у  10 балів. Але команда переможець у кожному конкурсі може поповнити свою скарбничку ще на п’ять  балів, якщо зможе розв’язати бонусне завдання.

Прошу капітанів команд підійти до мене і обрати свій номер у першому раунді.

(вибір номеру для першої гри)

Отже, ми розпочинаємо наш перший конкурс, перший раунд.


 

1 КОНКУРС, РАУНД 1

У першому конкурсі ми перевіримо чи пам’ятаєте ви літературні твори, що вивчали у попередніх класах. Для цього вам потрібно за 90 секунд назвати якомога більше правильних відповідей. Наголошую, що потрібно називати лише імя письменника та його твір. Якщо ви не знаєте відповідь, у вас є можливість скористатись правом на чарівне слово «Далі». Це означає, що ви можете попросити модератора замінити картинку на іншу, якщо ви не зможете дати відповідь або не впевнені у ній. Але лише один раз.

Кожна правильна відповідь оцінюється у 2 бала.

1 команда:

1. І. Нечуй-Левицький «Кайдашева сімя»

2. І. Карпенко-Карий «Сто тисяч»

3. Тарас Шевченко «Гайдамаки»

4. Євген Гуцало «Лось»

5. Володимир Винниченко  «Федько-халамидник»

 

2 команда:

1. Панас Мирний «Хіба ревуть воли…»

2. І. Карпенко-Карий «Мартин Боруля»

3. Тарас Шевченко «Великий льох»

4. Євген Гуцало  «Сім’я дикої качки»

5. Осип Назарук  «Роксоляна»

 

Після кожного конкурсу команда-переможець може набрати бонусних 20 балів. Для цього вам потрібно правильно відповісти на запитання. Якщо відповідь дана неправильно, 20 балів ви не отримуєте.

 

Бонусне завдання.

Уже як хочете, хоч лайте, 

Хоч і не лайте, й не читайте,- 

Про мене... Я і не прошу, 

Для себе, братики, спишу, 

Ще раз те ОЛИВО  потрачу; 

А може, дасть бог, і заплачу, 

То й буде з мене ..... 

Нумо знов. 

Що таке оливо? Яка його сучасна назва?

(Олівець. Колись їх робили з олов’яних паличок, вставлених в  дерев'яну оправу. Такі олива добре писали на пергаментах).

 

1 КОНКУРС, РАУНД 2

Ведуча: Цей конкурс носить назву «Вірю-не вірю». Кожній команді по черзі буде зачитано  твердження, а обраний член вашої команди повинен вирішити - правдиве воно чи ні. За кожне правильно вгадане твердження команда отримає 1 бал.

Запитання будуть по біографії чи творчості когось із письменників. Можуть бути провокаційні питання. Тобто є можливість того, що у питаннях буде допущена помилка.

А от про кого ми будемо зараз говорити – ви виберете самі.

(витягують листочки з іменем письменника)

 

Володимир Сосюра:

- Ти віриш, що В. Сосюра народився на Донеччині? (Вірю).

- Ти віриш, що творчість В. Сосюри обмежується тільки ліричними віршами? (Не вірю).

- Ти віриш, що батько майбутнього поета був і креслярем, і вчителем, і шахтарем, навіть селянським адвокатом? (Вірю).

- Ти віриш, що В. Сосюра перебував у Гуляйполі у війську Нестора Махна? (Вірю).

- Ти віриш, що В. Сосюра у роки громадянської війни був засуджений до страти? (Вірю).

- Ти віриш, що перша збірка поета мала назву «На крилах пісень»? (Не вірю).

- Ти віриш, що В. Сосюра навчався у Київському інституті народної освіти? (Не вірю).

- Ти віриш, що у роки Другої світової війни поет був в евакуації в Башкірії? (Вірю).

- Ти віриш, що В. Сосюра був удостоєний Державної премії України імені Т.Шевченка? (Вірю).

- Ти віриш, що у В. Сосюри понад 40 збірок поезій? (Вірю).

 

Леся Українка:

- Ти віриш, що мати Л. Українки була відомою письменницею? (Вірю).

- Ти віриш, що тітка Л.Українки була  вченим-метеорологом, перекладачем та етнографом? (Не вірю).

- Ти віриш ти, що Л.Українка починала вчитись за програмою чоловічої гімназії? (Вірю).

- Ти віриш, що 220 пісень записано з голосу Л.Українки? (Вірю).

- Ти віриш, що свій творчий шлях Л. Українка розпочала з перекладів поетичних творів Пушкіна і Лермонтова? (Не вірю).

- Ти віриш, що поема «Давня казка» ввійшла до першої збірки Л. Українки «На крилах пісень»? (Не вірю).

- Ти віриш, що Л.Українка почала хворіти через епідемію холери в Криму у 1872 році? (Не вірю).

- Ти віриш, що Л.Українка знала багато європейських мов, включаючи і слов'янські мови (російську, польську, болгарську та ін.), а також давньогрецьку, латинську? (Вірю).

- Ти віриш, що Л.Українка одночасно плідно працювала в різних літературних жанрах? (Вірю).

- Ти віриш, що визначним досягненням драматургії Лесі Українки є її драма «Кассандра»? (Не вірю).

 

Ведуча: Дякую за ваші відповіді у цьому раунді. Журі підрахує ваші правильні відповіді і скаже остаточний результат.

(підрахування балів)

Бонусне завдання.

Грошова одиниця однієї з країн Західної  Європи. Якщо додати до цієї одиниці закінчення – «о», то отримаємо... прізвище відомого українського митця XIX ст. Назвати цю одиницю і прізвище письменника.

(Франк + о = Франко)

 

1 КОНКУРС, РАУНД 3

Ведуча: Один із гравців команди отримає картинку, правда він її бачити не буде (бачитимуть зображення члени команди, воно буде спроектоване на екран позаду учасника), на якій може бути предмет, або людина, які мають відношення до української літератури.

Завдання  учасника -  вгадати, що це за предмет чи персонаж, ставлячи до членів команди запитання, на які вони можуть відповідати лише «так» або «ні».

Команда противник обирає когось одного для цього конкурсу із протилежної команди.

Отож, ми розпочинаємо третій раунд під назвою «Хто я»?

Вам відведено часу 180 секунд = 3 хвилини.

1 команда: «Кобзар»

2 команда: Леся Українка

 

Бонусне завдання.

... - той, хто косить траву, збіжжя. Якщо замінити в цій професії останню літеру, ви отримаєте справжнє прізвище української письменниці, поетеси, громадського діяча XIX ст.

(Косар – Косач).

 

Ведуча: Ось і завершився наш перший конкурс, що складався із трьох раундів. Всі учасники намагались вибороти свої чесно зароблені бали, а тепер ми хочемо їх почути. Давайте попросимо наше чесне і незалежне журі підрахувати ваші бали за перший конкурс.

 

(оголошення балів)


 

2 КОНКУРС

Ведуча: Ми дякуємо ____________ за підбиття підсумків першого конкурсу. І переходимо одразу до другого! Другий конкурс носить назву «Відгадай пісню». Капітани команд обирають одного учасника з команди-суперників, який прослухає пісню, одягнувши навушники. Після чого йому дається 90 секунд (1 хвилина 30 секунд) і він чи вона показує своїй команді назву пісні, але ні в якому разі не називає ні її назви в голос. Поета, що її написав, також не можна називати.

1 команда: Іван Франко, «Чого являєшся мені»;

2 команда:Павло Чубинський, «Гімн».

 

Бонусне завдання:

Ім'я цієї людини стоїть у першім ряду корифеїв українського дореволюційного театру. В українській літературі відомий під псевдонімом, складеним з імені батька та прізвища улюбленого героя з драми Т. Шевченка «Назар Стодоля».

(Іван Карпенко-Карий).

 

Ведуча: Отож, ми завершили з вами другий конкурс, який називався «Відгадай пісню». Просимо наше журі оголосити результати другого конкурсу нашої гри «Хто зверху?».

 

(оголошення балів)

 


3 КОНКУРС

Ведуча: Ми з вами уже бачимо, яка команда набрала більше балів. Тому та команда, у якої менше балів, буде наразі виступати першими. І наш третій конкурс називається «Домашнє завдання». Ви готували одне питання до іншої команди з означених тем, тобто з тих тем, що вам випали.

Це теми «Іван Капренко–Карий», «Іван Нечуй-Левицький». Тобто каверзні питання з біографії чи з творчості письменників.

Капітан команди задає питання команді суперників. Їм дається на роздуми 180 секунд. Тобто три хвилини. По закінченню цього часу ми очікуємо на вашу відповідь.

 

Бонусне завдання:

Назва його збірки відмірюється часом. А точніше хвилинами. Хвилинами злих і хвилинами добрих.

Одна частина назви означає годинник, а друга – годинник з напівдобовим циферблатом.

(Іоанн Величковський)

 

Ведуча: І ми завершили з вами третій конкурс нашої гри. І перед тим, як перейдемо до наступного, хочеться дізнатись ваші результати. Що скаже журі?

(оголошення балів


4 КОНКУРС

Ведуча: Четвертий конкурс – це конкурс для капітанів команд. Він називається «Захисти команду». Вам у руки даються імена письменників та назви їх творів. За 90 секунд, поки я зачитую цитату з твору того чи іншого письменника, ви повинні скласти та показати журі цю літературну пару.

Отож, ми розпочинаємо з команди, яка програла у попередньому конкурсі. Ви готові?

1 команда:

1. Для нас вона в світі єдина, одна,

Як очі її ніжно-карі…

Вона – у зірках, і у вербах вона,

І в кожному серця ударі… .

(В. Сосюра, «Любіть Україну»)

 

2. В неволі виріс між чужими

І, неоплаканий своїми,

В неволі, плачучи, умру.

І все з собою заберу,

Малого сліду не покину

На нашій славній Україні,

На нашій – не своїй землі.

(Т.Шевченко, «Мені однаково»).

 

3. То буде бій…

А зараз мертво

Лисніє холодом квадрат.

Іду. І поруч твердо

Крокує Честь – мій секундант.

(Б. Олійник, «Ринг»)

 

4. Упаду собі на лихо,

То хоч в серце біль доходив,

Я собі вставала тихо.

«Що, болить?» – мене питали,

Але я не признавалась –

Я була малою горда, –

Щоб не плакать, я сміялась.

(Л. Українка, «Як дитиною, бувало…»)

 

5. На апеляцію! Безпремінно на апеляцію! Що то за суд такий, що признав обіду обоюдною?.. Я вас питаю: яка тут обоюдна обіда? Він каже на мене — бидло, а я мовчи? Він кричить на сина, на чиновника земського суда — теля, а я мовчи? Мовчи, коли дворянина так лають? То що ж би я був тоді за дворянин? Ну, і я сказав йому: свиня, безштанько, приймак!.. Але яка ж це обоюдна обіда?

(І.Карпенко-Карий, «Мартин Боруля»)

 

2 команда:

1. Єсть же люди, що і моїй

Завидують долі:

Чи щаслива ж та билина,

Що росте у полі?..

Що на полі, на пісочку,

Без роси на сонці...

(М.Чурай,  «Віють вітри, віють буйні…»)

 

2. На вечоровiм виднокрузi,

Де обрiй землю обнiма,

Нема кiнця їй в темнiм лузi,

Та й повороту теж нема.

Кудись пiшла, не повертає,

Хоч бiля серця стеле цвiт,

Ота стежина в нашiм краю

Одним одна бiля ворiт.

(А. Малишко, «Чому, сказати, й сам не знаю...»)

 

3. І якщо впадеш ти на чужому полі,

Прийдуть з України верби і тополі.

Стануть над тобою, листям затріпочуть,

Тугою прощання душу залоскочуть.

Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

(Василь Симоненко, «Лебеді материнства»)

 

4. А мене, мої сестрички,

За те не впустили,

Що цареві московському

Коня напоїла

В Батурині, як він їхав

В Москву із Полтави.

Я була ще недолітком,

Як Батурин славний

Москва вночі запалила,

Чечеля убила,

І малого, і старого

В Сейму потопила.

(Т.Шевченко, «Великий льох»)

 

5. В неділю вранці перед службою Мотря Довбишівна прибиралась до церкви. Вона принесла з хижки зав’язані в хустці квіти та стрічки і розсипала їх по столі, застеленому білою скатертю; принесла й поставила на лаві червоні сап’янці. Довбишівна сіла на круглому дзиґликові коло стола, а подруга-сусіда наділа Мотрі на голову кибалку, вирізану з товстого паперу, схожу на вінок; на кибалку, над самим лобом, поклала вузеньку стрічку з золотої парчі, а потім клала стрічки одну вище од другої так, що над лобом було видко пружок од кожної стрічки. Всю кибалку кругом і всі коси вона обтикала квітками з червоних, зелених, синіх і жовтих вузеньких стьожок. За вуха вона позатикала пучки дрібненького барвінку, качурині кучері та павині пера і потім розстелила по спині двадцять довгих кінців стрічок до самого пояса.

(І. Нечуй-Левицький, «Кайдашева сімя»)

 

Бонусне завдання:

Відгадати ребус в якому зашифрована назва уривку поезії Тараса Шевченка:

Царiв, кривавих шинкарiв,

У пута кутiï окуй,

В склепу глибокiм замуруй.

Трудящим людям, всеблагий.

На ïх окраденiй землi

Свою ти силу ниспошли.

(«Молитва»)

(оголошення балів)

 


5 КОНКУРС. ФІНАЛ

Ведуча: Нарешті ми дійшли до фінального п’ятого конкурсу! Аплодисменти нашим командам!

У фіналі ви можете подвоїти свою суму балів, якщо назвете більше слів, ніж команда-суперник.

Ну що ж, я звертаюсь до капітана команди хлопців. Ти повинен вирішити хто з твоєї команди буде вести цей конкурс. Його завдання таке. У конкурсі «Моя твоя не розуміти» я даю лист із переліком слів. За 2 хвилини, тобто 120 секунд, він повинен пояснити гравцям своєї команди якомога більше слів зі списку, не називаючи саме слово. Чим більше слів відгадає команда, тим краще для вас. Тобто, пояснюєш значення цього слова, подаєш на нього антонім та інші способи пояснення, але (!) ні в якому разі саме слово не називаєш. Також заборонено називати спільнокореневі слова. Якщо твої учасники команди не знають слова, просто пропускай його.

(слова для команд)

Перемогу святкують ____________________. Їх сума подвоюється!

Але я хочу сказати, що сьогодні перемогли знання. Ми побачили, що вони нам потрібні завжди і всюди – чи то ми хлопці, чи дівчата. Знання потрібні кожній людині, незважаючи на її стать, адже гендерна рівність – запорука розвинутого суспільства. Рівноправна участь жінок і чоловіків у всіх сферах життєдіяльності суспільства та держави є важливою умовою й гарантією утвердження демократії в Україні.

doc
Додав(-ла)
Токарчук Ольга
Додано
28 березня 2019
Переглядів
2083
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку