Урок. "Зірка Мензатюк пригодницька повість «Таємниця козацької шаблі». Образи козаків і символіка козацької шаблі у творі

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для учнів 5 класу на тему "Зірка Мензатюк пригодницька повість «Таємниця козацької шаблі». Образи козаків і символіка козацької шаблі у творі"
Перегляд файлу

Українська література 5 клас

Тема. Зірка Мензатюк  пригодницька повість «Таємниця козацької шаблі».

Образи козаків і символіка козацької шаблі у творі

Мета: вчити учнів аналізувати елементи прозового твору, співвідносити з історичними подіями та відомостями про рідний край; систематизувати набуті знання з вивченої теми; сприяти формуванню індивідуальних читацьких інтересів; формувати навички роботи в групі, досягати порозуміння та налагоджувати співпрацю; сприяти формуванню навичок самостійного пошуку інформації; орієнтувати на розуміння, що почуття відповідальності за свою діяльність та її результати дає змогу адекватно й об’єктивно оцінювати себе як частинку суспільства, як соціального діяча та громадянина; сприяти вихованню шанобливого ставлення до наших предків – козаків і реліквій.

Обладнання: мультимедійна презентація, відеоролики, ілюстрації, картки, довідковий матеріал, карта України, канцелярське приладдя

Міжпредметні зв’язки: історія, географія, українська мова, образотворче мистецтво, народознавство

Тип уроку: застосування знань умінь та навичок

Хід уроку

І  Організаційний момент. Вправа «Оплески»

Відеоролик про козаків

- Яка доба зображена у відеоролику?

- Отже сьогодні мова піде про козацьку добу.

II. Цілевизначення та планування.

   Минуле нашої  Батьківщини славне і багате на незвичайні події.

Україна – країна краси і смутку, радості  і печалі, миру і війни. Це все дихає разом з нами, живе, тримає у своїй пам’яті минуле. І ми сьогодні привідкриємо завісу цього таємничого минулого.  

У ході уроку ми, посилаючись на зміст повісті, пригадаємо, хто такі козаки, яке значення вони мають в історії нашої держави та що символізує та давня реліквія, яку шукала сімя Руснаків. Я сподіваюсь, що урок буде цікавим та змістовним, що ви систематизуєте набуті знання з історії нашої Батьківщини.  І наприкінці заняття ви зможете дати відповідь на питання:

 «У чому таємниця козацької шаблі?

Які риси характеру притаманні справжнім патріотам?»

ІІІ Актуалізація опорних знань учнів

Протягом уроку ви будете отримувати бали за свою творчу, активну роботу, які потрібно занести до картки активності, у ній зазначено також вартість уроку (скільки балів за кожен вид діяльності)

Ми знаємо, що козаків на Січ приймали тільки тоді, коли він пройде ряд випробувань:

-Пригадайте, які випробування необхудно було пройти???? ()

1.Вправа «Козацький куліш» (необхідно на стікерах написати відомості про те, що ви знаєте про повість «Таємниця козацької шаблі»)

жанр, тема, ідея (1 бал)

 

Епічний твір Пригодницька повість – розповідь про подорож сімї Руснаків у пошуках реліквії – козацької шаблі – твір про утвердження значення історичної пам’яті для сучасної людини; твір про виховання поваги до пам’яток культури; - твір про уславлення мужності, сили духу, винахідливості, рішучості.

2. Наступне випробування

Вправа «Чарівні предмети » (на шаблях)  (1 бали)

Відновіть подію за ключовим словом.

Олесько - … (наступний пункт подорожі Руснаків).

Натюрморт -… (картина, у зникненні якої звинуватили Руснаків).

Маска - … (чортика у підземеллі Олеського замку, що глузливо підморгнула Наталочці).

Сервант - … (його дверцята приховували вхід до кабінету директора музею).

Тустань - … (старовинна фортеця, яку тато вважав відгадкою Антипкової загадки).

Вантажівка - … (водій цієї машини звільнив для Машки дорогу, перегороджену джипом Антипкових батьків).

Погоня - … (чорти на джипі намагалися наздогнати й зупинити Руснаків).

Верба - … ( на ній опинилася Машка з Руснаками в результаті погоні).

Дзеркальце – … (за його допомогою Наталочка подавала світлові сигнали і привернула увагу пастушків, які й покликали рятувальників).

Бугай - … (розтрощив джип, яким подорожувала родина чортів).

3. І третє випробування «Найкмітливіший козак» (Фейк чи правда)

Вправа «Сачок» (завдання в капелюсі козака) (1 бал)

  1. Родина Руснаків складалася з тата, мами та двох доньок: Наталочки та Машки. (Ні.)
  2. Пан Богдан розповів Руснакам про історичну реліквію, якій загрожує небезпека, і попросив допомогти врятувати її. (Так.)
  3. Пан Богдан довідався про реліквію від патріотично налаштованого привида. (Так.)
  4. Родина Руснаків вирушила в поїздку до Берестечка, бо наближалися роковини Берестецької битви. (Так.)
  5. Наталочка познайомилася з Антипком у Берестечку. (Ні.)
  6. Антипко вмовив Наталочку розпочати пошуки шаблі з Дубна. (Так.)
  7. Під Дубенською фортецею розташовані стародавні підземні ходи. (Так.)
  8. Антипко цікаво розповідав Наталочці про битву під Плоскою. (Так.)
  9. Батьки Наталочки за порадою пана Богдана вирішили продовжити пошуки в Тараканівському форті. (Ні.)
  10. У Тараканівському форті Наталочка та її батьки заблудилися в підземеллі. (Ні.)
  11. Антипко повідомив Руснаків, що їхня донька провалилася в колодязь. (Ні.)
  12.  Урятувати Наталочку допомогли місцеві мешканці. (Так.)

Ну що ж пройшли випробування і переходимо до справжніх справ

- Подорожуючи Україною, Руснаки проїжджають повз річки, минають села.

-- Які цікаві, а то й дивні назви, що зустрічалися на їхньому шляху, вам запам’яталися? 

Група дослідників уклала етимологічний словник географічних назв річок та сіл, які згадуються в повісті

4.Випереджувальне завдання для Дослідників  (2 бали)

Річки Дніпро, Ірпінь, Іква, Здвиж, Тетерів, Горинь, Золочівка, Стрипа, Серет, Гнізна, Золота Липа;

села Кобиловолоки, Болязуби, Ракобовти, Паликорови, Печихвости, Ставища, Мрія, Царівка.)
5. Складання географічного маршруту подорожі сім’ї Руснаків

- Думаю, ніхто з вас не відмовився б разом із сімейством Руснаків відвідати ті замки та фортеці, у яких побували вони під час пошуків шаблі. І я запрошую вас у віртуальну подорож до цих визначних місць, яку ми здійснимо з допомогою наших екскурсоводів, а також прокладемо маршрут подорожі сімї Руснаків на карті України

 (повідомлення творчої групи) Під час показу презентації.

На дошку вивішують фото

Слайд КАРТА УКРАЇНИ
 

О р і є н т о в н е  в и к о н а н н я.
Київ → Дубно (Дубенський замок) → Тараканівський форт → Берестечко (Козацькі Могили) → Підгірці (Підгорецький замок) → Олесько (Олеський замок) → Кам’янець-Подільський (Кам’янець-Подільська фортеця) → Хотин (Хотинська фортеця)

- Скажіть, яке значення для нас, сучасників, мають ці історичні споруди?

(щоб ми могли усвідомити, яким було наше героїчне минуле)
- Яка подія вважається найбільш вирішальною та найбільш значимою в історії цієї доби?  

Битва під Берестечком. ІНФОРМАЦІЯ про БЕРЕСТЕЦЬКУ БИТВУ

  • Скажіть, хто є центральним образом усіх цих подій?
  • ---Козаки.
  • А що для козаків було найближчим і найріднішим понад усе, і вважалося великою ганьбою її втратити?
  • --шабля
  • - Отже, зараз ми з вами попрацюємо у творчих групах, спробуємо дослідити ці образи та визначити, у чому ж полягає цінність цієї реліквії.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

РОБОТА  В ГРУПАХ  (Три групи) (3 бали) ВІДЕРОЛИК про Україну

Окремо попрацює група народознавців, які попрацюють творчо та знайдуть в мережі Інтернет крилаті висловлювання, прислів’я, приказки, пов’язані з цими образами

 

Козак

 

 

Шабля

 

Представлення груп.

  1.    Асоціативний кущ «Козаки», « Шабля».

Козаки – сміливі, відважні, вимогливі до себе та інших, винахідливі, мають почуття гумору, лицарі, непереможні, патріоти.

Шабля – зброя, захист, перемога, відвага, смерть, честь козака, символ військової звитяги, правда, сила.

  •                     Що для козаків значить щабля?
  •                     Чому саме шабля є символом у творі?
  1. Історична довідка.

Шабля – різновид холодної зброї. Вона має клинок ( довжиною більше 100 см) , хрестовину (гарду) та руків’я. Клинок шаблі викривлений, з лезом на вигнутому боці та обухом на увігнутому, має вістря та хвостову частину для кріплення руків’я. Козацькі шаблі були доволі тонкі та легкі, ручку мали оздоблену, піхви прикрашені різьбою. Отримати шаблю справжній січовик міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або здобути в бою.

Запитання до тексту.

6.Вибіркове читання уривків. Обговорення. Сторінка  ….

  •                     «Козаків на полі бою було три сотні, поляки їх обступили, але вони відбивалися. Ян Казимир запропонував їм скласти зброю і піти до нього на службу, але козаки почали діставати з шароварів гроші і зневажливо кидати на ляхів. Лицарська смерть козакові дорожча. Всіх козаків було вбито, але Наталка побачила Яна Казимира, який не був задоволений, адже вони так і не покорили козаків, які залишили по собі невмирущу славу».
  • Як ви розумієте слова Северина: « Хіба війна або й будь – яке змагання бувають без поразок?
  • Треба вміти тримати удар. Може, це найважливіше»?

– Що значить тримати удар? Чи кожна людина може долати труднощі, перешкоди?  Що для цього потрібно?

– В чому ж полягає «невмируща слава козаків»?

– Чому сьогодні ми частіше згадуємо прислів’я «Лицарська смерть козакові дорожча»?

– Як ми, сучасники, шануємо пам’ять про козаків? Які духовні  цінності ми повинні розвивати в собі?

Випереджувальне завдання

7.  «Огляд картинної галереї».

Тема козаччини яскраво висвітлена у творчих полотнах митців пензля, зокрема:

Народна картина  «Козак Мамай»  оповідають легенди, що Мамай був ні для кого не здоланим. Тільки свисне його шабля, тільки стрільне його мушкет – так і падають нападники по обидві сторони від Мамая.

Картина  Монастирського “Запорожець”.

Це бувалий воїн, який пережив не один бій, його образ довершує велика, гостра шабля, яка разом із воїном пережила і творила історію для нас.

Світлина Івасюка «Битва під Берестечком» яскраво демонструє звитягу козаків під час найзапеклішої битви.

Побут, звичаї та завзятість запорожців можна побачити на картині Ілля Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові»

 

  •                     На вашу думку таких козаків бачила Наталочка у своїх видіннях?

ІV Закріплення

А на закріплення я пропоную вам виконати тестові завдання (2 бали) по групах

  • Якщо ви правильно виконаєте завдання, то визначите основні риси характеру, притаманні справжнім патріотам, носіями яких були наші герої (слава дух сила)

Завдання для тестів:

І група

1.Ким працювала Зірка Мензатюк?

Р) вчителькою і письменницею; С) письменницею і журналісткою;

Т) художником і журналісткою

2. Для кого пише твори Мензатюк?

Л) для дітей молодшого та середнього шкільного віку; М) для дорослих; Н) для дітей та дорослих

3.За жанром твір «Таємниця козацької шаблі» - ….

А) пригодницька повість; Б) казка; В) оповідання

4. З кого складалася сімя Руснаків?

А) бабуся, тато, донька; Б) мама; тато і дві доньки;

В) тато, мама, донька.

5.Як був налаштований привид у повісті?

А) патріотично; Б) фантастично; В) ворожнече.

ІІ група

1.Хто така Машка?

С) автомобіль; Т) корова; В) однокласниця Наталки.

2. Скільки історичних пам’яток згадується у творі?

З) 9; И) 7; І) 4

3.Які істоти трапляються у повісті?

Л) нечиста сила; М) космічні істоти; Н) роботи.

4. Які географічні назви згадуються у творі?

А) річок; Б) океанів; В) морів.

ІІІ група

1.Яким способом Наталочка скріплює угоду з чортиком Антипком?

Д) краплею крові; Е) краплею води; Є) краплею сльози.

2. Чому родина Руснаків вирушила у пошуки шаблі?

С) бо вони хотіли її продати , щоб купити нове авто;

Т) бо хотіли поповнити свою колекцію;

 У) бо були справжніми патріотами.

3. Зі скількох розділів складається повість?

Ф) 16; Х) 11; ц) 23

Підсумок

ПАТРІОТ

  • слава
  • дух
  • сила

V. Рефлексія.

Скажіть, у чому ж таємниця козацької шаблі? ( є символом історичної памяті)

Герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.

VI ПІДСУМОК

Що нам, українцям, треба берегти і захищати? (Національні реліквії, які дісталися нам у спадок від предків; рідну землю)

  • У чому сила українського народу? (У єдності.)

Слово вчителя. Наш урок завершується. Ми дійшли висновку, що наша сила в єдності. Усі ми – українці, нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів – козаків! Адже непоборним є той народ, який відчуває себе єдиним цілим!

Оцінювання.

VII. Домашнє завдання

Для всіх: підготуватись до к.р. за розділом «Історичне минуле нашого народу»

На вибір:

  1.        балів: скласти акровірш до слова патріот
  1.        балів: створити афішу до повісті
  1. балів:

      - виготовити коллаж до повісті

      - створити буктрейлер до повісті

      - скласти вікторину, кросворд за повістю «Таємниця козацької  

         шаблі»

7.  «Огляд картинної галереї».

Тема козаччини яскраво висвітлена у творчих полотнах митців пензля, зокрема:

Народна картина  «Козак Мамай»  оповідають легенди, що Мамай був ні для кого не здоланим. Тільки свисне його шабля, тільки стрільне його мушкет – так і падають нападники по обидві сторони від Мамая.

Картина  Монастирського “Запорожець”.

Це бувалий воїн, який пережив не один бій, його образ довершує велика, гостра шабля, яка разом із воїном пережила і творила історію для нас.

Світлина Івасюка «Битва під Берестечком» яскраво демонструє звитягу козаків під час найзапеклішої битви.

Побут, звичаї та завзятість запорожців можна побачити на картині Ілля Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для тестів:

І група

1.Ким працювала Зірка Мензатюк?

Р) вчителькою і письменницею; С) письменницею і журналісткою;

Т) художником і журналісткою

2. Для кого пише твори Мензатюк?

Л) для дітей молодшого та середнього шкільного віку; М) для дорослих; Н) для дітей та дорослих

3.За жанром твір «Таємниця козацької шаблі» - ….

А) пригодницька повість; Б) казка; В) оповідання

4. З кого складалася сімя Руснаків?

А) бабуся, тато, донька; Б) мама; тато і дві доньки;

В) тато, мама, донька.

5.Як був налаштований привид у повісті?

А) патріотично; Б) фантастично; В) ворожнече.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ група

1.Хто така Машка?

С) автомобіль; Т) корова; В) однокласниця Наталки.

2. Скільки історичних пам’яток згадується у творі?

З) 9; И) 7; І) 4

3.Які істоти трапляються у повісті?

Л) нечиста сила; М) космічні істоти; Н) роботи.

4. Які географічні назви згадуються у творі?

А) річок; Б) океанів; В) морів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ група

1.Яким способом Наталочка скріплює угоду з чортиком Антипком?

Д) краплею крові; Е) краплею води; Є) краплею сльози.

2. Чому родина Руснаків вирушила у пошуки шаблі?

С) бо вони хотіли її продати , щоб купити нове авто;

Т) бо хотіли поповнити свою колекцію;

 У) бо були справжніми патріотами.

3. Зі скількох розділів складається повість?

Ф) 16; Х) 11; ц) 23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Олесько –

 

Натюрморт -…

 

Маска –

 

Сервант –

 

Тустань - …

 

Вантажівка - …

 

Погоня –

 

Верба –

 

Дзеркальце –

 

 

Родина Руснаків складалася з тата, мами та двох доньок: Наталочки та Машки.

 

Пан Богдан розповів Руснакам про історичну реліквію, якій загрожує небезпека, і попросив допомогти врятувати її.

 

Пан Богдан довідався про реліквію від патріотично налаштованого привида.

 

Родина Руснаків вирушила в поїздку до Берестечка, бо наближалися роковини Берестецької битви.

 

Наталочка познайомилася з Антипком у Берестечку.

 

Антипко вмовив Наталочку розпочати пошуки шаблі з Дубна.

 

Під Дубенською фортецею розташовані стародавні підземні ходи

 

Антипко цікаво розповідав Наталочці про битву під Плоскою.

 

Батьки Наталочки за порадою пана Богдана вирішили продовжити пошуки в Тараканівському форті.

 

У Тараканівському форті Наталочка та її батьки заблудилися в підземеллі.

 

Антипко повідомив Руснаків, що їхня донька провалилася в колодязь.

 

 Урятувати Наталочку допомогли місцеві мешканці.

 

 

Картка активності

на уроці української літератури у 5 класі

Прізвище учня___________________________________

 

 

№з/п

Назва вправи

Вартість завдання

Само оцінювання

1

Вправа «Козацький куліш»

1 бал

 

2

Вправа «Чарівні предмети»

1 бал

 

3

Вправа «Найкмітливіший козак»

1 бал

 

4

«Дослідник» (випереджувальне завдання)

2 бали

 

5

Робота в групі

 

4 бали

 

6

Виконання тестових завдань

2 бали

 

7

Додатковий бал за активність на уроці

1 бал

 

Всього

-

 

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка активності

на уроці української літератури у 5 класі

Прізвище учня___________________________________

 

 

№з/п

Назва вправи

Вартість завдання

Само оцінювання

1

Вправа «Козацький куліш»

1 бал

 

2

Вправа «Чарівні предмети»

1 бал

 

3

Вправа «Найкмітливіший козак»

1 бал

 

4

«Дослідник» (випереджувальне завдання)

2 бали

 

5

Робота в групі

 

4 бали

 

6

Виконання тестових завдань

2 бали

 

7

Додатковий бал за активність на уроці

1 бал

 

Всього

-

 

-

 

 

 

 

 

 

 


doc
Додано
28 березня 2019
Переглядів
14649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку