Гра «Лікарські рослини мого краю»

Про матеріал

Мета. Розширити знання учнів про лікарські рослини, про правила збору лікарських рослин. Розвивати увагу, пам'ять, допитливість, самостійність суджень. Виховувати дбайливе ставлення до свого здоров'я, любов до природи, тваринного і рослинного світу планети.

Матеріали: чорний ящик, малюнки різних лікарських рослин та казкових героїв.

Перегляд файлу

Гра «Лікарські рослини мого краю»

Мета. Розширити знання учнів про лікарські рослини, про правила збору лікарських рослин. Розвивати увагу, пам'ять, допитливість, самостійність суджень. Виховувати дбайливе ставлення до свого здоров'я, любов до природи, тваринного і рослинного світу планети.

Матеріали: чорний ящик, малюнки різних лікарських рослин та казкових героїв.

Попередня робота: підготувати призи чи дипломи.

Хід уроку.

І   Організація учнів.

ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.

Вірш П. Ситниченка «Вмійте природу любити»

Вам у походи ходити. І мандрувать, любі діти,

Вмійте ж природу любити, кожній стеблині радіти.

В полі, у лісі, над яром – квіти, дерева і трави…

Цвіту не вирви задаром. Гілки не втни для забави.

Оберігайте ж повсюди шлях і стежиночку в гаї.

Все те окрасою буде нашого рідного краю.

 - Чи всі ви оберігаєте рідну природу?

ІІІ Робота над темою.

1.    Розповідь учителя.

З перших днів свого існування на землі людина терпить від тяжких хвороб,

тому вона шукає полегшення своїх страждань. І знаходить його в навколишній природі. Минали віки, тисячоліття, а людина не розлучалася з рослинами, спостерігала за ними, нерідко вирощувала їх і старанно вивчала їх цілющі властивості.

          Кожний народ, залежно від тих географічних умов, в яких він живе, має свої лікарські рослини. І у всіх народів загальне число рослин, які користувалися славою лікувальних, доходило приблизно до 3 тисяч. Але в міру зростання інтелекту людства, ерудиції і прогресу, однією з перших наук виникла медицина. Наукова медицина багато чого відкинула (некорисне для лікування, піддала сумнівові) і виявилося, що тепер загальне число лікарських рослин не перевищує 500.

2.    Дидактична гра «Впізнай лікарську рослину»

- А зараз пограємо в гру. Я читатиму загадки. Вам треба відгадати їх і назвати слова, які допомогли вам упізнати лікарську рослину.

Після того як учні відгадали загадку, вчитель показує малюнок з рослиною – відгадкою, прикріплює його на дошці. Учні характеризують лікарську рослину, відповідаючи на поставлені вчителем запитання.

ЗАГАДКИ

          Стоїть дівка серед поля, в чорні цятки біла льоля.

          Довгі коси розпустила, їх заплести їй не сила.  (Береза)

За хатиною в садочку у зеленому віночку,

У червоному намисті дівчинонька чепуриться.

І збігаються всі діти, щоб на неї поглядіти.

За намисто кожен – смик, та й укине на язик. (Калина)

          Заблукала в верболозі, дні і ночі ронить сльози.  (Верба)

Стоїть при дорозі на одній нозі.

Хто її зрушить, плакати мусить.  (Кропива)

          Викупана в сонечку, стоїть собі донечка,

          Бджоли сонячний медок дістають з її квіток. (Липа)

У зеленому лісочку під мережаним листочком

Червоніє невеличка спіла ягідка ….  (Суничка)

          Шкір має сім, а сльози випускає всім. (Цибуля)

 У земляній сиджу коморі, а коса моя надворі.  (Морква)

           Низький та колючий, солодкий та пахучий.

          Ягідку зірвеш – руку всю подряпаєш.  (Аґрус)

3.    Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться, землі нашій уклоніться.

За щасливий день вчорашній. Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться, веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте  за парти тихо сядьте..

4. Гра-вікторина

Перший раунд.

- Сонячне місто проти вас грає доктор Пилюлькин. Гортаючи одного разу один зі своїх медичних довідників доктор натрапив на такий текст.

У давні часи їх сушили, робили з них відвари й використовували для лікування різних захворювань.  Увага питання: про що йде мова в даному довіднику?

- Прошу, хто відповідає? А тепер увага правильна відповідь (лікарські рослини)

Другий раунд.

- Підводне царство. Проти вас грає царівна Волхови.

- Ця прекрасна весняна квітка здавна привертала увагу людей, і про їїпоходження складено безліч поетичних легенд. Старовинна російська легенда розповідає про безнадійну любов водяної царівни Волхови до удалого Садка. Дізнавшись про його вірну любов  до простої дівчини Любави, вона вийшла на берег, щоб в останній раз послухати пісні та гру на гуслях свого коханого. Довго ходила Волхова по лугах і узліссях, але Садко ніде не було. Як раптом вона побачила двох серед струнких беріз - це вони, Садко і Любава. Заплакала з горя горда царівна, гіркі сльози покотилися з її синіх, як море, очей. Перлинами вони падали в траву і перетворювалися в ароматні сріблясті квіти - символ вірності, любові і ніжності. Крім того відвар з цих кольорів вгамовує серцевий біль і зміцнює пам'ять. Увага питання: про яку квітку йдеться?

- Прошу, хто відповідає? А тепер увага правильну відповідь (конвалія)

Третій раунд.

- Лімпопо, з вами грає доктор Айболить. З Японії доктор прийшов лист від однієї матусі панди з проханням надіслати насіння одного дуже відомого лікарського рослини, для того щоб лікувати садна маленьких непосидючих панд, на жаль мама-панда зовсім забула як воно називається згадала лише, що від дотику цієї рослини на шкірі утворюються цяточки від сюди і його назва.

- Увага питання: Про насінні, якого рослини йде мова?

- А тепер увага правильну відповідь. (Кропива)

Четвертий раунд.

Бліц раунд. Нагадую вам правила. Вам буде задано по черзі 3 питання. На обговорення кожного питання у команди 20 секунд. Якщо знавці хоча б один раз дадуть неправильну відповідь цей раунд виграє команда телеглядачів.

- Перше питання:

Є одна квітка такий, не вплетешь його у вінок.

На нього подми злегка, був квітка - та ні квітки. ( Кульбаба).

Прошу, хто відповідає? А тепер увага правильну відповідь.

- У китайській народній медицині всі частини цієї рослини вживають як жарознижуючий засіб, а також при укусах змій. Це кульбаба.

- Друге питання. Біля річки, на лужку, босоніж на снігу

                              Перші квіточки- жовті очі. (Мати-й-мачуха)

Прошу, хто відповідає?

- А тепер увага правильну відповідь.

- Це рослина цінний засіб від кашлю. Це мати і мачуха.

- Це рослина можна зустріти всюди: під кожним парканом, в канаві, біля доріг. А людей простакуватих, яких нічого не варто обдурити, так і називають... (Лопух)

Прошу, хто відповідає?  А тепер увага правильну відповідь.

- Це у нас в Росії він росте як бур'ян. А в Японії на багатьох селянських полях можна бачити дбайливо доглянуті грядки цієї рослини. В народній медицині застосовується і коріння, і листя цієї рослини. Заболіла голова - прикладіть лист. Свербить шкіра - швидко все заспокоїться, якщо прикласти до сверблячі місця лист цієї рослини. Це лопух.

П'ятий раунд.

- Москва, з вами грає Геннадій Петрович Малахов, цю траву називають травою від 99 хвороб. Цю рослину вважали магічною, оберігає від привидів. Побутувало повір'я, буцімто чорти, чаклуни не страшні людині, який постійно носить з собою цю рослина. Крім того, відвар з цієї трави є заспокійливим засобом.

- Увага питання. Про яку рослину йдеться?

- Прошу, хто відповідає? А тепер увага правильну відповідь. (звіробій)

Шостий раунд.

- Прошу внести чорний ящик, з вами грає Баба Яга. Назва цієї рослини походить від латинського слова «ластівка». У народі його називають ласточкина трава, чиста трава. Є давнє повір'я, що соком цієї рослини лікують своїх слепорожденных пташенят. Тому - то й кажуть, що зацвітає він прильотом птахів. Але крім цілющих властивостей, ця рослина має ще одне, воно отруйне. Тому його застосування вимагає великої обережності.

- Увага питання. Про яку рослину йдеться?

- Прошу, хто відповідає? А тепер увага правильну відповідь. (чистотіл)

Сьомий раунд.

- Канал Карусель з вами грає Совунья.  Недарма в народі корінь цієї рослини називали коренем життя, дивом світу, духом землі, святий травою, царем земних рослин. З лікувальними цілями цю рослину застосовували вже більше трьох тисячоліть як засіб, що виліковує від старечих недуг і хвороб, що повертає молодість, піднімає з ліжка ослаблих після важких хвороб. Увага питання: про яку рослину йдеться?

- Прошу, хто відповідає? А тепер увага правильну відповідь. (женьшень)

Восьмий раунд.

- Яка рослина испльзовали раніше замість вати?(мох)

Дев'ятий раунд.

- Болото, з вами грає Дуремар. Коли я і Карабас Барабас вирушили шукати Буратіно, нам довелося йти по жвавому шосе по дорозі до болота. По дорозі я вирішив зібрати лікарські рослини для свого нового відвару. Карабас Барабас, побачивши це, закричав на мене: «Ти, що не можна збирати лікарські рослини біля дороги». Прав чи Карабас Барабас?

- Прошу, хто відповідає? А тепер увага правильну відповідь.

- Не можна збирати лікарські рослини вздовж доріг, на вулицях, в скверах. В цих рослинах накопичуються шкідливі речовини, які викидають у повітря автомобілі.

V.  Підсумок.

 - То що потрібно робити щоб рослини не зникли? Що вам найбільше сподобалося?

 Підбиття підсумків гри, нагородження переможців.

Висновок: в народі міцно зберігаються, переходячи з покоління в покоління, відомості про способи лікування різних хвороб, так само як і про рослини, які здобули славу лікувальних. 

 

doc
Пов’язані теми
Екологія, Сценарії
Додано
4 серпня 2018
Переглядів
3539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку