Розширити знання учнів про професії; формувати уміння оцінювати й аналізувати предмети, якості і явища з різних точок зору; виховувати у дітей бажання вчитися, повагу до людей різних професій.
2 клас
Гра-мандрівка
Тема. Світ професій
Мета. Розширити знання учнів про професії; формувати уміння оцінювати й аналізувати предмети, якості і явища з різних точок зору; розвивати комунікативні здібності школярів, створити умови для прояву творчого й інтелектуального потенціалу учнів, логічне мислення, вміння аналізувати, спостережливість, кмітливість; виховувати у дітей бажання вчитися, повагу до людей різних професій.
Обладнання. Картки, картинки з професіями, ребуси, кросворд.
Гасло. Праця є життя людини.
Хід
І. Вступна частина
Організація класу
Ведуча.
Сідайте, діти, у гурті
Зустрілися ми знову!
Про славні руки золоті
Я поведу розмову.
Ті руки звичні до землі,
Будують, вміють шити…
Ми часто бачимо мозолі
На їх долонях, діти.
Всі вдячні золотим рукам,
Я теж їх поважаю.
Тож хочу розповісти вам
Усе про них, що знаю.
І в гру цікаву вас всіх поведу.
Вступна бесіда
Ведуча. Чи думали ви коли не-будь над тим, скільки людей працює, щоб ви були нагодовані, одягнуті, взуті, щоб вдома у вас було світло вечорами і тепло у холодну погоду, щоб у вашій шкільній сумці були книжки і зошити, щоб ви могли сидіти біля радіоприймача чи телевізора і слухати музику?
Якщо б ви задумали порахувати всіх цих людей то, мабуть, до вечора не порахували б.
Технологія «Мозковий штурм»
Ведуча. Уявімо собі таку картину: ні на виробництві, ні в школі ніхто нічого не робить. Що б сталося?
― Не працює електрик … (немає світла, у квартирі темно, не працюють телевізори, холодильники, праски, комп’ютер).
― Не вийшов на роботу пекар … (усі залишилися без хліба, булочок, пиріжків).
― Вирішив відпочити кочегар … (холодно в школі, вдома, в дитячому садку, в лікарні).
― А якщо всі хлібороби і доярки не вийдуть на роботу? (Не буде з чого пекти хліб, виробляти масло, сир).
Життя ― це праця і бережливість.
Професій багато на світі – усіх їх не перелічити
І кожна робота в пошані - пожежника і артиста,
геолога і машиніста, вчителя , кухаря і пілота –
у кожного з них – важлива робота.
Професій в світі багато – усіх їх – не перелічити …
- Сьогодні ми помандруємо у захоплюючий світ професій.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну Професій, в країну чудову.
Що нас чекає – ще нам невідомо.
Рукою легенько я лиш махну.
(Звучить мелодія пісні « Голубий вагон » муз. М. Шелег ( мінус ) )
ІІ. Основний етап
1 станція «Загадкова»
Ведуча. Професія – робота, діло, справа, яку людина обирає на все життя. Щоб обрати її, потрібно ще змалку спостерігати за працею дорослих, наслідувати її в дитячих іграх. Спробуйте відгадати загадки.
Ще всі навколо міцно сплять,
а він вже встати встиг,
аби духмяним калачем
ти смакувати зміг. (Пекар )
Тобі задачі заважкі —
терпляче пояснив.
Зчепились в класі хлопчаки -
він їх розборонив. (Вчитель)
Гроші витрачає вміло:
він вкладає їх у діло.
Лік грошам він добре знає,
їх на вітер не пускає (Бізнесмен)
Хто, як квочка із курчатами,
в дитсадку щодня з малятами?
Хто їх пильно доглядає,
няньчить, пестить, розважає,
вчить співати й малювати,
рахувати і читати? (Вихователька)
Він такий же, як і ми,
непомітний між людьми.
А в театрі грає ролі:
нині — вчителя у школі,
завтра буде інша роль —
то бідняк він, то король. (Актор)
Хто в лікарні по палаті
ходить в білому халаті?
Хто людей з біди рятує,
хто хвороби всі лікує?... (Лікар).
В літню пору, в час осінній,
навесні — в гарячий час
косять, жнуть вони і сіють,
орють лан у котрий раз. (Хлібороби)
Звучить музика.
2 станція «Народна мудрість»
Робота з прислів’ями
Ведуча.А зараз ми дізнаємося, що говорить народна мудрість про працю.
1. Зі слів скласти прислів’я про працю:
і, така, майстер, Який, робота.
(Який майстер така і робота)
2. З’єднайте рядки правого і лівого стовпчика
Майстер а лінь марнує
Щоб рибу з’їсти, на всі руки
Праця годує, треба у воду лізти.
Звучить музика.
3 станція «Цікава»
Гра «Шифр»
Ведуча. Діти, ви маєте код, що є ключем для розшифровки назв професій. Перелік цих професій у зашифрованому вигляді вам зараз роздам. Ви повинні розшифрувати назви професій і скласти їхній список.
Код та перелік професій для кодування
А -5 |
Б -9 |
В -3 |
Г -0 |
Д -7 |
Є -6 |
Ж -1 |
З -55 |
І -77 |
Й -11 |
К -17 |
Л -2 |
М -4 |
Н -8 |
О -10 |
П -15 |
Р -14 |
С -12 |
Т -20 |
У -13 |
Ф -16 |
Х -22 |
Ц -18 |
Ш -19 |
Щ -25 |
Ю -24 |
Я -26 |
Зашифровані професії
5, 7, 3, 10, 17, 5, 20. (адвокат)
17, 10, 8, 12, 20, 14, 13, 17, 20, 10, 14. (конструктор)
16, 10, 20, 10, 0, 14, 5, 16. (фотограф)
15, 14, 10, 0, 14, 5, 4, 77, 12, 20. ( програміст)
1, 13, 14, 8, 5, 2, 77, 12, 20. (журналіст)
5, 3, 20, 10, 12, 2, 24, 12, 5, 14. (автослюсар)
Гра «Чий інструмент?»
Ведуча.Тепер час показати знання особливостей роботи людей різних професій. Які інструменти необхідні їм для роботи? Які предмети символізують ту чи іншу професію? Зараз ви повинні назвати професії за назвою предметів. (Вихователь показує інструмент чи предмет, а діти називають професію)
Перелік інструментів та предметів
Термометр, шприц, ліки. ___лікар
Сценарій, сцена, мікрофон. ___актор
Дошка, крейда, зошит. ___вчитель
Мольберт, палітра, фарба, полотно. __художник
Голка, тканина, сантиметр. ___швачка
Звучить музика.
4 станція «Калейдоскоп професій»
Гра «Закінчи речення»:
а) Виступає в театрі ….
б) Літає в космос ….
в) Точить на верстаті деталі ….
г) Ловить рибу ….
д) Вчить дітей ….
е) Робить двір чистим …
Гра «Вгадай слово»
- Ворона заглядала в книжку і залишила в деяких словах «кар». Відгадайте ці слова.
— — кар (лікар)
Той, хто лікує людей.
— — кар (токар)
Фахівець, який працює на токарному станку.
— — кар (казкар)
Той., хто знає багато казок.
— — кар (друкар)
Фахівець, який працює в видавництві.
— — кар (аптекар)
Той, хто працює в аптеці.
— — кар (перукар)
Тест «Хто чим займається»
Зуби лікує: хірург, стоматолог, медсестра.
Корову доїть: доярка, пастух, двірник.
Будинок будує: маляр, будівельник, слюсар.
Сніг мете: шофер, льотчик, двірник.
Дітей учить: бібліотекар, нянька, вчитель.
Сорочки шиє: швачка, чоботар, вівчар.
Охороняє кордон: тракторист, прикордонник, листоноша.
Добуває вугілля: художник, водій, шахтар.
Гра « Хто так каже?»
«Кому добавки?» (кухар).
«Який зуб вас турбує?» (лікарка-стоматолог).
«Велике спасибі за покупку» (продавець).
«Вам посилка, розпишіться» (листоноша).
«Тема сьогоднішнього уроку «Дерева і кущі» (вчитель).
«Сідайте, як стригтимемося?» (перукар).
Завдання «Асоціації»
Шланг, вода, костюм (пожежник).
Дзеркало, ножиці, гребінець (перукар).
Кисть, валик, відро з фарбою (маляр)
Поварежка, ковпак білий, каструля (кухар).
М’яч, кеди, форма (футболіст).
Корова, відро з молоком (доярка).
Фарби, пензлик, картина (художник).
Автобус, квиток, гроші (кондуктор).
Гра «Най - най»
Ведуча. Тепер ви відповісте на питання з елементами гумору.
Назвіть професії:
Найзеленіша (садівник, лісник, квітникар-декоратор ...);
Найсолодша (кондитер, продавець в кондитерському відділі ...);
Сама грошова (банкір...);
Найволохатіша (перукар, грумер ...);
Сама дитяча (вихователь, педіатр, вчитель...);
Найсмішніша (клоун, пародист...).
Звучить музика.
5 станція «Рухлива»
Змагання – гра «Крок до успіху» (Діти шикуються в дві шеренги. На кожен крок – слово – назва професії . Кожен учасник за порядком робить крок уперед і називає професію.)
Звучить музика.
6 станція «Логічна»
Ребуси (Муляр, ведуча, сторож, каменяр, вчений)
Кросворд
1.Хто виконує ролі в театрі? (актор)
2. Хто керує робітниками на заводі? (інженер)
3. Хто видає у бібліотеці книжки? (бібліотекар)
4. Хто проектує окремі будинки і цілі міста? (архітектор)
5. Працює в магазині? (продавець)
6 Пише статті до газети, бере інтерв’ю? (журналіст)
ІІІ. Заключна частина
Ведуча. Наша зустріч підійшла до закінчення, але подорож наша у світ професій продовжується, адже у світі ще стільки цікавого. Для того, щоб вибрати професію, вам ще потрібно багато вчитися і дізнаватися про ті професії, які вам до вподоби. Щоб добитися успіху потрібно бути професіоналом свого діла. А для будь-якого професіонала не завадить проста людська приязність, вміння спілкуватися з людьми.
Спитай у тата чи у мами,
Які професії у них.
Професій в світі є чимало,
Сповна їх вистачить на всіх.
Та є одна поміж професій,
Якої вчаться всі в житті,
Яка для кожного найперша,
Якої вчитиметесь ви.
Учитель, лікар чи геолог,
Письменник, слюсар чи шахтар –
Всі називають головною
Одну професію – школяр!
Бо всім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш ти набуть,
Не станеш у житті ніколи
Тим, ким в дитинстві мрієш буть.
Учень.
І я учитимусь як слід.
Я буду вірним сином
Найкращої на цілий світ
Моєї Батьківщини.