Гра – мандрівка «Я і мої права»
Мета: Ознайомити дітей з основними правами дитини. Прищеплювати розуміння того, що людина живе в багатосторонньому світі і повинна вміти користуватися правами з Декларації прав дитини. Виховати почуття гідності, відповідальності за свої вчинки.
Обладнання: Конвенція ООН про права дитини, власні фотографії дітей з відпочинку, квітка з різнокольоровими пелюстками, елементи костюмів для розігрування сценок, музичний супровід.
Хід години спілкування
I. Вступна частина
Емоційний настрій на заняття.
- Добрий день!
Вам я, діти, побажаю,
Хай щастить вам до кінця,
Хай дитинство ваше квітне,
Наче квіточка ось ця.
- Диво квітка вам відкриє
Знання про права дитини.
Пелюстки ми відриваємо,
Заняття нині починаємо!
II. Мотивація навчальної діяльності
— Складною проблемою сучасного людства є права дітей, оскільки, нажаль, життя, здоров'я, навчання, щастя дітей всього світу поки що недо-статньо захищені. Про це багато пишуть і говорять, але кількість нещасних дітей не зменшується. Сьогодні 250 млн дітей у світі живе за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань. Поширюється торгівля дітьми.
В Україні з'явився новий тип дитини — «діти вулиці». Це діти, що не відвідують школу, а проживають на вулиці. У багатьох з них проблемні або неповні сім'ї.
До яких наслідків це може призвести все людство, Україну зокрема?
Що має робити держава для запобігання такому становищу? (Більше піклуватися про дітей, бо діти — це її майбутнє).
Сьогодні ми продовжимо знайомство з основними правами дитини, які проголошує Конвенція ООН.
III. Основна частина:
- Школярику, права дитини
Ти мусиш вивчити сумлінно,
Це так потрібно, так важливо
Напевно знати в наші дні:
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
То ж прочитай, завчи напам’ять,
Порадь і друзям прочитать,
Хай прочитають тато й мама,
Закони всім потрібно знать!
Робота з квіткою прав дитини
Пелюстка червона палає яскраво
На щасливе дитинство ви маєте право.
Зайченя
Раз, два, три, чотири, п'ять —
Вийшов Зайчик погулять!
В мене є смачна цукерка,
Є скакалка, є люстерко! (Показує)
Лисиця
Йди сюди, малюк вухатий!..
Мусиш все мені віддати!
Дай скакалку, дай цукерку!
Та й на що тобі люстерко?
Це мені воно згодиться,
Я ж красунечка-лисиця!
(Дивиться у люстерко, милується собою, а Зайченя плаче. Входить Ведмідь.)
Ведмідь
Декларації, Лисице,
Ти, звичайно, не читала.
Є такий закон на світі,
Це серйозна дуже справа.
Ображать не маєш права
Слабших себе і малих!
Тож віддай все малюкові,
Бо такий закон для всіх!
— То хто в цьому випадку знає закон і право?
- Кожна дитина має право на життя, на свободу й особисту недо-торканність та щасливе дитинство.
- Діти, а чи знаєте ви, що ви вважаєтесь дитиною поки вам не виповнилось 18 років? Ви ростите, ходите до школи - формуєтесь фізично і духовно. А яке, на вашу думку, щасливе дитинство? (Відповіді дітей)
2. Ось пелюсточка зелена
Нам відкриє всім знання.
Мають діти наші право
На освіту й навчання.
(Інсценізація)
- Прискакав до школи Зайчик,
Вчителів питає:
Зайчик
- «Чи у вас і тих навчають,
Хто грошей не має?»
«Ну звичайно, ну звичайно! –
Кажуть зайченяті, -
В нашій школі всіх навчають,
Бідних і багатих.
І читати, і писати
Ми вчимо маляток,
І на лапках рахувати,
І пісень співати»
В темнім лісі зайчик радий
Скликав заячу нараду.
І сказав таке:
«Освіта всім обов’язкова!
Для усіх малят відкрита
Початкова школа.
Безкоштовно і сумлінно,
З самого початку
Вивчимо «права дитини»
І «права Зайчатка»
- Діти, ви маєте право на освіту. Освіта в нашій країні безкоштовна. В школі вчать поважати батьків, любити Батьківщину, рідну мову‚ любити і поважати культуру інших народів, берегти природу. Але діти не повинні забувати про обов’язок – старанно навчатися, не порушувати дисципліну, слухатись вчителів і батьків.
3. Ось пелюсточку синеньку
Я легенько відриваю,
Пам'ятайте любі друзі,
Діти жити мають право!
Дитина
- Плаче курка біля тину:
Хтось украв її дитину.
Може вовк, а, може, лис
Поніс дитя її у ліс.
І сказала мудра ґава,
Що поблизу пролітала:
Ґава
- «Ти не плач і не кричи,
А в поліцію скачи.
Там є хлопці дужі й браві,
Визволять малого враз.
Бо ніхто не має права
Викрадать дітей у нас.
Для злодіїв є в нас клітка,
Й не благають хай – дарма!
Всі на волі ходять дітки,-
А злочинців жде тюрма».
- Діти, в цьому віршику говориться про права дитини жити у сім’ї разом з батьками. Дитину не можна примусово розлучати з батьками. Тільки у випадку, коли батьки погано поводяться з дитиною, суд може примусити їх проживати окремо від дитини. Життя кожної дитини є найціннішим не тільки для батьків. Кожна країна має забезпечувати гідне життя та здоровий розвиток дітей своїх маленьких громадян. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя чи свободи.
4. Відриваю оранжеву пелюстку
І кажу всім знову я,
Мають хлопці і дівчата
Право на здоров'я.
- Діти мають право на медичну допомогу за вищими стандартами, які реально може забезпечити держава і жодна дитина не може бути позбавлена доступу до ефективної охорони здоров'я.
5. Ось пелюсточка одненька,
І на колір, ще й жовтенька
Право це всі мають знати
Дітям треба відпочивати!
- Діти мають право на відпочинок, довкілля та участь у культурному та творчому житті.
- Діти, розкажіть мені, а де ви відпочивали влітку? (Відповіді)
Фізкультхвилинка
- Скористаємося правом на відпочинок.
Конкурс «З якої казки»
- Вгадати ім’я героя казки і які правила поведінки порушив кожен із них або які права порушили проти них?
Хто утік від баби з дідом –
Не міг сидіти на вікні.
Зустрів в лісі різних звірів
І кожному співав пісні?
А хитру лисицю зустрів
І себе занапастив? (« Колобок» - не слухав старших і потрапив у біду).
В батька хлопчик дуже гарний,
Незвичайний, дерев’яний.
Любить дуже батько сина забіяку …(«Казка про Буратіно» – не хотів вчитися у школі)
Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці.
Є така у мене звичка —
Десь губити черевички.
(«Попелюшка» - примушували тяжко працювати)
Підробив він голосок,
Став малим співати.
Здогадалися вони:
Вовк — не їхня мати.
(«Вовк і семеро козенят» – правила порушили козенята, а вовк порушив право - посягнув на життя козенят)
Він звірят усіх лікує,
Від холери їх рятує.
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить.
(«Айболить» - право на медичне обслуговування)
Сидить півник на печі
Їсть смачненькі калачі.
Ось лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить півень рятувати,
В лиса півника забрати.
(«Котик і півник», півник не слухав старших)
Гра «Дозволяється – забороняється».
- А зараз, діти, я перевірю, чи добре ви знаєте свої права. Потрібно разом говорити: дозволяється чи забороняється.
Людина піднімає прапор.
Слухати думку дитини...
(дозволяється).
Ось в кутку стоїть хлопчисько,
Плаче, надривається,
Бити ремінцем дитину...
(забороняється).
З мамою діти повинні жити,
Квіти їй завжди носити.
Це...
(дозволяється).
А ця грань позначає:
Матір з дитиною розлучають.
Це...
(забороняється).
Малювати та співати,
Якщо захворів – лікувати.
Це...
(дозволяється).
Ця дитина трудиться, надривається,
Мало сили в неї, ноги підгинаються.
У дитини тяжка праця.
Це...
(забороняється).
Разом дружно в мирі жити,
З різними дітьми дружити.
Це...
(дозволяється).
IV. Підсумок заняття
— Який документ закріпив права людей?
- Які права дитини ви знаєте?
- Що найбільше запам’яталось на занятті ? !
Вихователь
Закінчилось наше заняття,
Бачу усмішок багато.
Пам'ятайте ж, любі діти,
В злагоді потрібно жити .
А обов'язки й права –
Це усьому голова.