Гра – один з найефективніших методів організації навчальної діяльності учнів на уроках математики

Про матеріал
Стаття присвячена використанню ігрових методів у навчанні математики в початковій школі. У ній підкреслено важливість розвитку творчого потенціалу учнів та створення умов для їхнього всебічного розвитку. Наголошую, що ефективне навчання базується на принципі активності, коли учень є творцем своїх знань, а вчитель — партнером у цьому процесі. Наведено приклади інтерактивних завдань, які допомагають зробити уроки цікавими для всіх дітей, незалежно від їхнього рівня підготовки. Особливо увага приділена логічним та нестандартним завданням, які стимулюють творчість, кмітливість та здатність планувати свої дії.
Перегляд файлу

Гра – один з найефективніших методів

організації навчальної діяльності учнів на уроках математики

 

Розвивати творчість – означає виховувати у дітей інтерес до знань, самостійність у навчанні. Маленький учень добре вчиться лише тоді, коли він переживає успіх, хоча б невеликий. Тому слід з перших днів зустрічі з дітьми виявити їхні можливості на будь-якому уроці.

Хочеться, щоб кожна дитина розвивалася всебічно, і якщо в ній «дрімає» якийсь талант, то треба, щоб він розвивався на користь їй та іншим. Адже видатний педагог В.Сухомлинський мудро підкреслив, що, виряджаючи дитину до школи, кожна мати вірить у те, що справжній учитель побачить у її дитині щось таке, чого не бачить вона, і буде розвивати помічені здібності.

Педагогічну діяльність учителя початкових класів можна поділити на періоди. Кожен цикл, який складається із 4 років, залишає незабутні враження. Пережиті хвилини творчого натхнення учнів найдорожчі для кожного вчителя.

Розвиток творчого потенціалу людини трактується сьогодні як основне завдання школи. Для реалізації його потрібно насамперед розглянути учня не як суму зовнішніх впливів, а як цілісну, активну, діяльну істоту. У цьому основна суть перебудови навчально-виховного процесу. Учень – не об’єкт, а насамперед творець власного «Я». Кожну годину в історичному часі і просторі людина відкриває і вирішує для себе питання: хто я, для чого прийшла у цей світ, яке моє місце у ньому, який сенс мого життя, на основі яких цінностей я повинна робити вибір свого життєвого шляху, визначити мету і значення своєї діяльності, вибирати засоби їх досягнення та оцінювати їх результати. Важливо пам’ятати про принцип активності учня. Його знання, розумовий, духовний та культурний розвиток повинні спиратися на власні зусилля. Особливу цінність для учня має шлях, яким він пройде, розв’язуючи поставлену перед ним проблему. Учень оволодіває методом праці, який у майбутньому зможе застосувати до аналогічних завдань. Цей принцип допоможе дитині виробити в собі впевненість у власній цінності, у тому, що вона сама дасть собі раду і власними зусиллями зуміє подолати труднощі, які траплятимуться на її життєвому шляху.

Отже, вчитель не займатиме домінуюче становище в класі. Його голос стає рівноправним. Він не є тією людиною, що дає готові формули і розв’язки, а лише тим, хто може допомогти знайти власну правду.

Методичні новинки, які з’явилися за останні десять років, здобули авторитет серед педагогів, батьків, учнів, широкої громадськості. Звичайно ж, не обійшлося без моди на творчість, експериментування, але на глибоке переконання, домінуючою тенденцією в інноваційному русі є щире прагнення відшукати нові шляхи створення нової школи, де було б цікаво і затишно кожному, де статус особистості був би пріоритетним. Саме особистісно орієнтовані технології ставлять сьогодні в центр усієї шкільної освітньої системи особистість дитини, забезпечення комфортних, безконфліктних та безпечних умов іі розвитку, реалізації природних потенціалів.

Працюючи зі своїми дітьми, постійно переконуюсь у тому, що дітям для повноцінного особистісного розвитку на кожному уроці потрібна «їжа для розуму». Навчання ведеться в «зоні найближчого розвитку дитини», тобто на високому рівні складності. Дитина з найперших уроків поміщається в ситуацію, яка потребує від неї інтелектуальних зусиль, продуктивних дій. Разом з тим високий рівень передачі матеріалу повинен сполучатися зі створенням у класі атмосфери довіри, доброзичливості, захоплення, що дозволяє по-справжньому ,, розкритися’’ учням і повірити у свої сили. При вивченні певного поняття, котре потребує для обробки тривалого часу, доводиться знайомити учнів з такими математичними фактами, які не входять на даному віковому етапі до обов’язкових результатів навчання, а слугують розвиткові дітей, розширенню їхнього кругозору, формуванню інтересу до математики, підготовлюють подальше, більш глибоке вивчення математичних понять.

Тренувальні вправи учні виконують паралельно з дослідженням нових математичних ідей, тому вони не втомлюють дітей. А саме головне, що ігрова форма широко застосовується на кожному уроці (кодування й розшифрування, відгадування загадок та інше).

В своїй практичній діяльності переконалася, що для розвитку в учнів інтересу до математики, кмітливості, розширення кругозору, ознайомлення з цікавими математичними факторами корисно використовувати кодування й розшифровування, відгадування загадок. Цей матеріал яскравий і цікаво оформлений, пов’язаний з програмовим матеріалом. Діти працюють під девізом: „Обчисли, відгадай, дізнайся. ” Мої вихованці особливо цікавляться загадками, віршованими рядками, які теж зашифровані, лабіринтами, цікавими задачами, жартами. Цей матеріал невеликий за обсягом, доступний для дітей. Його широко використовую під час уроку, що спрямовує діяльність учнів на пошук шляхів розв’язування. Залучаю учнів до самостійного складання загадок та кодування віршованих рядків, що викликає в них великий інтерес. Дітям також подобаються головоломки, задачі-жарти та лабіринти. Наприклад: в завданні потрібно швидко розв’язати приклади. А приклади дано в цікавій формі: треба розшифрувати назву казки «Попелюшка». На виконання завдання відводиться 2-3 хвилини. Потім приклади перевіряються (учні повинні їх писати праворуч від прямокутників: А=30, Ю=60 і т.п.). Правильне виконання завдання буде означати високий рівень застосування нового обчислювального прийому. Ті учні, котрі працюють швидше, встигають за цей час розшифрувати назву казки. Чекати, поки з розшифровкою справляться всі учні не потрібно: мета завдання не в розшифровці, а в тому, щоб краще опрацювати новий матеріал, перевірити ступінь його засвоєння. Такі завдання дуже зацікавлюють дитину і вона може цю роботу продовжити й закінчити в позаурочний час. Зауважу, що для активізації уваги дітей до даної серії прикладів уключено кілька завдань у котрих використовуються інші обчислювальні прийоми. Можна запропонувати учням самостійно придумати і розв’язати приклади нового типу під час виконання домашнього завдання за аналогією. (Додаток 1 «Загадки»)

  Таким чином, кожна дитина з невисоким рівнем підготовки має можливість ,,не поспішаючи’’ відпрацьовувати необхідний навик, а більш підготовлені діти постійно отримують «їжу для розуму», що робить уроки математики цікавими для всіх дітей: і сильних, і слабких.

Для пожвавлення уроку, зняття втоми, посилення уваги учнів пропоную дітям різноманітні за формою і змістом цікаві запитання й задачі, логічні і нестандартні вправи. Вони також мають бути невеликими за змістом і доступними для дітей. А цікаві задачі і завдання мають бути пронизані легким і розумним гумором. Ця робота поступово готує учнів до різноманітного сучасного життя.

До завдань з логічним навантаженням  відношу ті завдання у яких зв’язки між даними і шуканим висловлено нечітко. Тому в процесі роботи необхідно розкривати існуючі зв’язки. Успішне розв’язання зазначених завдань залежить від уміння учня логічно і творчо мислити, бути кмітливим, здатності вести цілеспрямований пошук плану. 

Зміст кожного завдання з логічним навантаженням дає змогу учням включити в пошук розв’язання дотепні міркування і певне розмірковування, цілісно і систематично уявити, і завдяки цьому, глибоко вникнути в ситуацію, спланувати свої дії на три-чотири кроки вперед, передбачити результат в роботі. Такі завдання допомагають мені організувати процес навчання, зміцнюють інтерес дитини до пізнання, відкривають нове. Непомітно учень розвивається як особистість не тільки шляхом оволодіння ним нормативною діяльністю, а й через збагачення, перетворення певного досвіду як важливого джерела власного розвитку. Головним результатом навчання є формування пізнавальних здібностей на основі оволодіння відповідними знаннями і вміннями. А головне те, що такі завдання учні виконують з великим інтересом

docx
Додано
14 грудня 2024
Переглядів
371
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку