ГРИБИ: ЇСТІВНІ ТА ОТРУЙНІ

Про матеріал
Сформувати в учнів уявлення про гриби; навчити розрізняти їстівні і неїстівні гриби; розвивати пізнавальну активність дітей, уміння спостерігати; виховувати по¬вагу і любов до природи, культуру поведінки.
Перегляд файлу

Тема.ГРИБИ: ЇСТІВНІ ТА ОТРУЙНІ

Мета: сформувати в учнів уявлення про гриби; навчити розрізняти їстівні і неїстівні гриби; розвивати пізнавальну активність дітей, уміння спостерігати; виховувати по­вагу і любов до природи, культуру поведінки.

Обладнання – підручники, зошити,таблиця, малюнки грибів, загадки про гриби

Тип уроку - комбінований

                                                      Хід уроку

I.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Пролунав дзвінок,

Починаємо урок

Будем гарно працювати,

Будемо багато знати

II.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1.    Перевірка домашнього завдання

а)Фенологічні спостереження.

Яка пора року?

Який місяць?

Яке небо?

Чи є вітер? Який він?

Яка температура повітря?

- Які ще явища природи ви помітили протягом тижня?

б)Фронтальне опитування

-Які рослини називають багаторічними?

Які рослини називають однорічними?

Які рослини називають дворічними?

в)Індивідуальна робота

2.   Робота над загадкою

  І великі, і малі

Повдягалися в брилі,

І дощу ці одноніжки

Не бояться ані трішки.

Ліс улюблений їх край.

А як звуться, відгадайї (Гриби)

  Які слова допомогли назвати відгадку?

  Звісно, багато хто з вас знає не лише назви грибів, але й може відрізнити різні гриби один від одного.

III.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ 1 МЕТИ УРОКУ

Сьогодні ви розкажете, що вже знаєте про гриби, і дізнаєтесь чимало но­вого про них.

IV.   ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  Хто з вас разом з батьками із задоволенням збирав грі в лісі?

  Як ви вважаєте, гриби -це жива чи нежива природа (Жива)

  Чому? (Гриби з'являються (народжуються), ростуть, вмирають...)

  Чи можна гриби віднести до рослин, вони ж ростуть на  землі?

-  Які частини рослин вам відомі? (Корінь, стебло, листя, плід)

Що можна сказати про гриби? (У грибів немає листя, стебла, гілок.)

  У такому разі чи можна з упевненістю віднести гриби світу рослин? (Ні)

А до світу тварин? (Також ні)

Так що ж це таке гриби? (Напевно, це особливий світ природи: ані рослини, ані тварини.)

  Гриби дуже потрібні лісу. Грибами живляться і лікуються деякі тварини. Близько ста тисяч грибів росте на нашій планеті. Розміри грибів різні. Є гриби-велетні діаметром 1,5 метри. А у грибів  маляток усього 1 міліметр.

Усім нам відомі гриби мають ніжку і капелюшок. Вони часто нагадують парасольки. Але є гриби, схожі на квіти.

Багато грибів дружать з певними деревами і кущами і зазвичай селяться під ними: наприклад, маслюки — під хвойними, білі під дубами.

(На дошці зображення грибів: сироїжка, підберезник, білий, лисички, опеньки, мухомор.)

Які гриби ви знаєте? Чому їх так назвали?

2. « Довідкова служба» Виступи учнів про гриби

3.    Робота за підручником (с. 45-48)

  Пригадайте, які гриби зростають у лісах вашої місцевості. Які з них їс­тівні? Які отруйні?

-  Перший місяць осені дарує нам багато грибів. Якщо осінь тепла і дощова, то їх у лісі сила-силенна: білі, підосичники, підберезники, рижики, хрящі, лисички.

  Розгляньте малюнки на с. 45. Які із цих грибів вам відомі?

  Розгляньте на малюнку на с. 46 добре всім відомий білий гриб. Пока­жіть плодове тіло гриба. З чого воно виростає? На що схожа грибниця? Яка головна частина кожного гриба? Де вона розташована в ґрунті і яке має зна­чення?

  Чому збираючи гриби, не можна виривати гриб з грибниці?

  Запам'ятайте, гриби не належать ані до рослин, ані до тварин. Це окрема група організмів. Для багатьох грибів домівка — ліс.

  Які отруйні гриби ви знаєте?

  Розгляньте малюнки отруйних грибів на с. 47. Запам'ятайте їхні назви та ознаки.

  Як відрізнити отруйні гриби від їстівних? Наведіть приклади.

  Який гриб найнебезпечніпгай? Чому?

Перевір себе

  З яких частин складається гриб?

  Як розмножуються гриби?

  Які ти знаєш їстівні гриби? Які отруйні?

  Пограйте в гру «Хто більше?». Виграє той, хто назве більше грибів.

Чому люди так назвали гриби: рижик, підберезник, підосичник, лисичка, маслюк?

  Прочитайте і запам'ятайте пам'ятку грибнику.

  Дотримуйтеся цих правил, коли будете у лісі збирати гриби.

Підсумок. Гриб складається з грибниці й плодового тіла. Грибниця головна частина гриба. Існують їстівні та отруйні гриби.

2.    Фізкультхвилинка

2   їстівні та отруйні гриби

— У нашому краї гриби здебільшого ростуть улітку і восени, їх можна зустріти в лісі і в полі. Але як дізнатися, їстівні вони чи отруйні?

Послухайте про найвідоміші їстівні гриби.

   Опеньки.

У наших лісах багато опеньок. Вони ростуть на пеньках, тому так і називаються. Ці гриби лісові санітари. Вони переробляють мертву деревину та очищують ліс.

   Білий гриб.

Білий гриб яайбажаніша знахідка грибника. Красивий, смачний, дивовижно ароматний. Білий гриб росте біля дубів і ялин.

   Підосичники.

Підосичники найчастіше мешкають поряд з осикою і тополею, рідше з вербою.

   Маслюки.

Маслюки зазвичай ростуть у хвойних лісах і посадках, часто на узліссях, на добре освітлених сонячних галявинах, розташову­ються сім'ями, рідко поодинці. Маслюк дістав назву із-за слизо­вої оболонки, немов змащеної маслом, клейкого капелюшка.

   Рижики.

Рижики ростуть з липня по жовтень у ялинових лісах. Рижик дістав назву за свій колір. Якщо відламаємо шматочок гриба, по­бачимо оранжево-жовтий молочний сік.

Але не всі гриби можна споживати. У лісах можна зустріти такі гриби, як мухомор, бліду поганку, несправжні опеньки. Це отруйні гриби.

   Мухомор.

Він зустрічається в листяних І хвойних лісах з липня по жов­тень. Цікаво, що цей гриб добре відомий не лише у нас, але і в ін­ших країнах. Він росте, наприклад, у Південній Америці. У бага­тьох європейських мовах назва цього гриба походить від старовинного способу його застосування як засіб проти мух.

   Бліда поганка.

Бліда поганка смертельно отруйна. Особлива небезпека гриба полягає в тому, що ознаки отруєння не проявляються впро­довж тривалого часу. Симптоми можуть не проявлятися впродовж перших 6-24 і більше годин, протягом яких, проте, вже відбува­ється отруєння організму. Після прояву симптомів смертність дуже висока і будь-яке лікування часто виявляється даремним.

   Несправжні опеньки.

Несправжні опеньки отруйні гриби. Іноді помилково їх зби­рають разом з літніми опеньками.

- Гриб одне з найцікавіших і най потаємніших явищ при­роди. На світі існує понад 100 тисяч видів грибів, але їстівних се­ред них небагато. У лісах України росте близько ста видів. В осін­ньому лісі можна побачити рижики, опеньки тощо. Але кожному, хто вирушає з кошиком до лісу, необхідно навчитися розпізнавати отруйні гриби спершу за малюнками, а потім і в лісі. Отруйні гриби ростуть так само від ранньої весни до пізньої осені. Вони часто схожі на їстівні, і тому їх дуже легко сплутати.

Які ж гриби можна сміливо брати до кошика?

Це опеньки, шампіньйони, рижики, підберезники, білі гриби, маслюки, підосичники.

Будьте уважними при збиранні грибів! Кладіть до кошика тільки ті, які ви добре знаєте.

V.    УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1.    Гра «У ліс за грибами»

На дошці зображення кошика.

  Відгадайте загадки (під час відгадування до кошика прикріпляються зо­браження відповідних грибів).

Зі своїх найперших днів Це найбіліший із грибів. По властивостях він цінний, Лікар від хвороб відмінний. (Білий гриб)

Слизьку шапку одягнув,

І під деревом заснув...

З задоволенням збирають

І на зиму закривають. (Маслюк)

Під березою грибочок,

Поряд мама і синочок...

З деревом вони куми,

Добре знаємо їх ми! (Підберезники)

Обліпили всі пеньочки Мами, тата, сини й дочки: Наче нитки всі тоненькі, Вишукані й чепурненькі. (Опеньки)

Ці грибочки невеличкі, Із близнючок в них сестрички. По лісах мандрують пішки, Носять рижі босоніжки. (Лисички)

Добра людям помічниця:

Є їй чим в житті гордитьсяі

У теплицях місце має

Йод в собі для нас тримаєі (Печериця)

2.    Гра «їстівне неїстівне»

Учитель вимовляє назви грибів. Якщо гриб їстівний, діти плескають в  долоні. Якщо гриб неїстівний — не плескають. (Маслюк, мухомор, опеньки, білий гриб, бліда поганка, несправжні опеньки, сироїжки, груздь, підосичник, підбе­резник)

3.    Робота над народними прикметами, пов'язаними зі збиранням грибівРобота в групах)

1   Перший туман літа грибна прикмета.

2   Затягнулися дощі — груздів не чекай.

3   Потрібно раніше встати, щоб грибів набрати.

VI.   ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

1. Правил а збирання грибів

  Не можна допустити, щоб убожіли наші грибні багатства, тому під час збирання грибів треба дотримувати таких правил.

1)   Збирай тільки ті гриби, які добре знаєш.

2)   Не потрібно збирати старі гриби. У них може накопичуватися отрута.

3)   Гриби треба обережно зрізати ножем, або викручувати із землі.

4)   Не збивай неїстівні гриби. Пам'ятай, що вони потрібні лісу! Ними лікуються тварини.

Чому не можна знищувати неїстівні і червиві гриби?

  Неїстівні для людини гриби збирають білки, їдять олені, ними лікуються лосі. А червиві гриби це «будинок» для личи­нок комах. Наприклад, мухи відкладають в гриби яйця, з яких з'являються личинки.  Личинкам в грибі живеться привільно. Адже гриб це кладова поживних речовин. Личинки їдять гриб, а він все одно росте. Наступного року на цьому місці будуть молоді і нечервиві гриби.

2.Технологія « Асоціатианий кущ»

 

      їстівні гриби                                                    отруйні гриби

 

VII.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С.45-48 опрацювати статтю в підручнику

doc
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
1492
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку