Урок "Хто чим живиться. Ланцюги живлення"

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства для 3 класу з теми "Хто чим живиться. Ланцюги живлення"
Перегляд файлу

Тема. Хто чим живиться. Ланцюги живлення

Мета: - формувати уявлення учнів про ланцюги живлення, поняття «рослиноїдні», «хижі» та «всеїдні» тварини, збагатити знання учнів про тварин; закріпити вміння складати та аналізувати найпростіші ланцюги живлення;

      - розвивати спостережливість, мислення та уміння об’єднувати тварин у групи за способом живлення, складати ланцюжки живлення;

      - виховувати почуття відповідальності за все живе, що нас оточує, почуття любові до природи, старанність і активність на уроці.

 

Задачі (очікуванні результати), після цього уроку учні знатимуть:

- ланцюги живлення у природі;

- причини руйнування ланцюгів живлення у природі;

- вмітимуть досліджувати і аналізувати ланцюги живлення в природі.          

 

Методи та прийоми: інтерактивні методи: «Робота в парах», «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Прес»; інтерактивна вправа «Очікування», «Дерево рішень», ігри «Виправ помилку», «Подумай - обери».

 

Форми роботи: індивідуальні, групові, колективні.

 

Міжпредметний зв’язок: читання, математика.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: картки із завданнями, конверти з малюнками для встановлення ланцюжків живлення, мультимедійна презентація, індивідуальні картки, підручник, тестові завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вчитель:

Продзвенів дзвінок,

Починається урок.

Наші вушка на маківці.

Очі ширше відкриваємо,

Слухаємо і запам'ятовуємо.

Ні хвилини не втрачаємо.

Учні:

Ми сюди прийшли вчитися,

Не лінитися, а трудитися.

Працюємо старанно,

Слухаємо уважно!

 

   ІІ. Створення позитивного емоційного фону уроку.

 

   1.Читання вірша вчителем.  (Під музичний супровід)   

 

До  уроку ви приготувались!

Йдемо у гості до природи

Є в ній різна дивина!

В небі –зорі, в ріках води,

В полі – квіточка ясна.

А зимою є сніжинка.

Літо – дощик принесе.

Є метелик і пташинка.

І таке цікаве все.

Я вітаю всіх Вас!

 

- Який, діти, у вас настрій на початку уроку? Чи готові ви знову досліджувати та спостерігати?

- Для чого ми це робимо?

- Чи всім цікаво дізнаватися щось нове? (Діти дають повні відповіді).

-Девіз нашого уроку: Не кажи - не вмію, а кажи – навчусь.Слайд 2

 

2.Хвилинка фенологічних спостережень www.sinoptik.ua Слайд 3

(фенологія - наука про сезонні явища в природі)

 

-Традиційне повідомлення про погоду. Його підготував черговий синоптик.

Синоптик:Доброго дня, шановні друзі! В ефірі програма «Прогноз погоди». Сьогодні в місті Добропіллі збережеться сонячна (похмура, хмарна)

погода. Температура повітря ____, вітер помірний (сильний, легенький , поривчастий), опадів ____________(не передбачається).

З вами була ____. До нових зустрічей. Нехай проблеми та незгоди не роблять вам у житті погоди!

І пам’ятайте: найважливіша погода у вашому домі. Всього найкращого!

 

3. Народний календар. Слайд 4

-А які народні прикмети пов’язані з весною ви знаєте?                                                                 

  Ранній приліт жайворонка - до ранної весни.

Навесні павутиння багато - жарке літо.

Якщо з берези тече багато соку - то літо буде дощовим.

Коли птахи гнізда в'ють на сонячній стороні - буде холодне літо.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання.

1.)Індивідуальна робота (картки - 3 учні)  

   Картка № 1

  1. Основні ознаки комах - …
  2. Підкреслити назви комах: дятел, муха, оса, вовк, орел, попелиця, комар, жаба, білан капустяний, сом.
  3. До якої групи тварин відноситься зозуля? Чому?

___________________________________________________

Картка № 2

  1. Основні ознаки звірів - …
  2. Підкреслити назви звірів: лось, бджола, лелека, бобер, ховрах, їжак, ґедзь, кабан, вовк, жаба, карась.
  3. До якої групи тварин відноситься кобра? Чому?

 

Картка № 3

  1. Основні ознаки риб - …
  2. Підкреслити назви риб: в’юн, оселедець, лисиця, сонечко, щука, ставрида, окунь, лящ, бджола, камбала, крокодил.
  3. До якої групи тварин відноситься жаба? Чому?

 

 

2.) Фронтальне опитування.

-Гра «Виправ помилки»

- У мухи є крила, отже, це птах;                                                                                                  - Пінгвін - це звір, бо він не літає.( Учні виправляють помилку та обґрунтовують відповідь).

- Гра «Подумай, обери»

  На дошці розміщена таблиця з назвами груп тварин. Учні отримують зображення тварин. Вони прикріплюють їх до відповідної графи таблиці. (Обґрунтовують свій вибір).

 

 

3.)Метод «Прес» Слайд 5

 Вчитель демонструє зображення щуки, лисиці, сови, сонечка, гадюки. Слайди

- Ці тварини відносяться до однієї групи!                                                                                              - Поясніть чому я їх віднесла до однієї групи. Чи згодні ви зі мною?

Зразок міркувань учнів.

-Цих тварин не можна віднести до однієї групи, тому що щука – це риба, бо живе тільки у воді, тіло вкрите лускою; лисиця– звір, бо її тіло вкрите шерстю, своїх малят вигодовує молоком; сова – птах, тіло вкрите пір’ям, має пару ніг, крила; сонечко – комаха, має три пари ніг, може літати; гадюка – плазун, бо пересуваючись тягне своє тіло по землі.

 - За зовнішніми ознаками це різні тварини. Та чому коли я завела в пошуковій системі деяке слово – з’явилися зображення цих тварин?

-  Яке слово я вводила в пошуковій системі? (хижі)

4.)  Словникова робота (робота з інтернет - ресурсами)

 «Пошукова система, Google, Яндекс» Вікіпедія  uk.wikipedia.org

Слайд 6

 Слова вивішуються на дошці з поясненням значення

  •  Тварин, які живляться іншими тваринами називають хижими. Слайд 7
  • Яким було наступне слово, якщо з’явилися ось такі картинки: равлик, заєць, снігур, короп?

Слайд 8

-А тварин, які їдять тільки рослини, називають рослиноїдними. Слайд 9

                 

 

  • Що могло об’єднати ось цих тварин? Рак, оса, їжак, короп. Слайд 10
  • Тварин, які живляться і рослинною, і тваринною їжею, називають усеїдними. Слайд 11

Якщо діти не змогли самостійно відповісти на запитання, то формулюються підказки, що до харчування тварин.

Таблиця «Хижі. Рослиноїдні. Усеїдні » Слайд 12

ІV.Повідомлення теми і мети уроку.

 

  •              Отож,  яку тему ми маємо дослідити на сьогоднішньому уроці?

Хто чим живиться. Ланцюги живлення. Слайд 13

 

-На сьогоднішньому уроці ми сформуємо групи тварин за способом живлення, навчимося їх об’єднувати, дізнаємося більше про взаємозв’язки у природі, будемо працювати з інформацією в парах, висловимо свої думки, працюватимемо дружно та плідно.

 

V. Мотиваційний етап

 1.Вправа «Мозковий штурм»

 - Тварини – частина живої природи. Однією з умов їх існування є живлення. Саме тому тварини пристосувалися добувати собі корм. Одні живляться рослинами, інші – рослиноїдними тваринами, а є й такі, що полюбляють і рослинну, і тваринну їжу. Господарська діяльність людей, мисливство, а також браконьєрство, стали причиною того, що на Землі зникло багато видів тварин.

-Що нам треба робити, щоб зупинити цей згубний процес?

Висновок:Щоб зупинити цей згубний процес, людина повинна досконало знати способи та ланцюжки  їх живлення. Слайд 14

  2. Вправа «Очікування»

       - Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Яким він має бути? Яким ви хочете бути на уроці?                                                                                                              Наприклад: «Сьогоднішній урок навчить мене…» ,«Після цього уроку учні знатиму…»                                                                                                                                                   - ланцюги живлення у природі;                                                                                                                                       - причини руйнування ланцюгів живлення у природі;                                                                                        - вмітиму досліджувати і аналізувати ланцюги живлення в природі.       Слайд 15   

- Запрошую вас бути дослідниками на уроці, здобувати нові знання та ділитися враженнями з товаришами та батьками, а  також на форумах.

VІ. Вивчення навчального матеріалу

 

  1. Робота за підручником (с.117-118)

( Учні опрацьовують статтю підручника до абзацу, у якому перший раз зустрічається словосполучення «Ланцюги живлення».)

 -Відшукайте абзац у якому розповідається про хижих (рослиноїдних, усеїдних) тварин.

  •         Доповніть ряд хижих, рослиноїдних, всеїдних тварин.

 

  1. Читання екологічної казки (читання вчителем.)

 

- Уважно послухайте і поясніть значення словосполучення «ланцюг живлення».

 

«В одному селі жив хлопчик, звали його Олексійко. Йому минуло 8 років. Він ходив до школи, а у вихідні гуляв із татом у лісі або біля річки недалеко від села. Часто грався у лузі за будинком. Там росла трава, було багато квітів. А скільки незвичайних мешканців жило в них! Хлопчику дуже кортіло дізнатися, про що вони дзижчать і пищать, розповідають один одному. А ще він хотів знати, навіщо у природі так багато тварин, яка з них найпотрібніша.

Одного разу Олексійко заплющив очі і побачив фею. Вона підійшла до нього і, простягнувши паличку, сказала:

- Бери, вона чарівна. Якщо ти забажаєш чого-небудь, махни тричі і все здійсниться.

Сказавши це, фея зникла. Олексійко дуже зрадів, адже тепер він може дізнатися, хто з тварин найпотрібніший. 

- Піду я до річки,- подумав хлопчик. Першою, кого він побачив, була зелена жаба.

- Ось вона нікому не потрібна, - сказав хлопчик і махнув палицею. Жаби зникли, але відразу з’явилися хмари комарів. Тільки хлопчик хотів сховатися від них, як з усіх боків почали злітатися чаплі. Вони були голодні і шукали жаб.

- Виявляється, без жаб мешканці річки ніяк не можуть обійтися,- сказав Олексійко і повернув їх у водяний «будинок».

- Так,- подумав Олексійко,- виявляється, все не так просто. А ось без комарів точно нічого не трапиться, адже вони тільки докучають і кусаються. Він махнув паличкою, і комарів наче й не було. Але що це ? Усі жаби закричали, запищали бабки й ластівки. Хлопчик згадав, що без комарів вони загинуть – це їхній корм.

- Виходить, навіть комарі комусь потрібні!- здивовано сказав хлопчик. Хотів Олексійко піти в ліс, але передумав.  Тепер він зрозумів, що в природі все важливе. Не стане когось одного, то погано стане всім: тваринам, рослинам, людям.»

- Отже, тварини живляться рослинами або іншими тваринами, тобто пов’язані між собою, тому вчені кажуть, що живі організми з’єднані у ланцюги живлення.

Висновок: Ланцюг – ряд з’єднаних між собою ланок. Саме в такий ланцюг тісно з’єднані між собою живі організми. Слайд 16

 

3.Самостійна робота з підручником.

Учні самостійно опрацьовують частину тексту, що залишилася.

-Відшукайте за яким принципом будуються ланцюги живлення.

 

 4. Фізкультхвилинка

Пташки

Крильця пташки розправляють,

Їх до сонця підіймають.    

Потім можна політати   

І комашок поганяти.

На галявину злетілись,

Там зернят вони наїлись.

Потім знову полетіли,

У гніздечку хутко сіли.  

Розвести руки в сторони.

Руки вгору, потягнутись.

Покрутитися,виконуючи

рухи   руками вгору та вниз.

Присісти.

Рухи руками вгору та вниз.

Сісти на місця.

-Чи помітили ви ланцюг живлення у цьому вірші?

5. Випереджальне завдання.

1.)Цікавинки «Жива природа у задачах» (інформація підготовлена учнями заздалегідь)

Задача 1. Доросла зозуля за 1 годину може зїсти 100 гусениць. Скільки вона може зїсти за 2, 3, 4 години? ( 200г.)

Задача 2. За одну ніч пташеня козодоя зїдає 44 нічних метелики, одного жука і 5 інших комах. Скільки всього комах зїдає пташеня? (50 к.)

Задача3. Верблюд може випити відразу 10 відер води. В одному відрі

10 л. Скільки літрів випиває верблюд відразу? (100 л)

Задача 4. Щоб поїсти досхочу, левові потрібно 20 кг мяса, причому він їсть 1 раз на 2 дні. Скільки кг мяса йому потрібно на 10 днів? (100 кг)

2.)«Робота в парах» (дискусія)

   - Скласти ланцюг живлення, використовуючи цікаву інформацію про тварин.

Відповідь.

Рослина - гусінь - зозуля

Рослина -нічний метелик- козодой

Трава- зебра - лев

 

Слайд 17

VІІ. Узагальнення й систематизація знань.

1.Робота у зошиті с.42

2. Вправа «Дерево рішень». (Додаткова інформація).

  • В природі існують не просто ланцюги живлення, а цілі сітки.

Слайд 18

  •      Що є початковою ланкою в цій сітці? А кінцевою?
  •      Знайдіть і покажіть ланцюжки, які входять в цю сітку?
  •      Який ланцюжок забув позначити стрілочками художник?
  •      Який можна зробити висновок?

Висновок:Ланцюги живлення не повинні перериватися. Слайд 19

 - Діти, як ви важаєте,що може зробити людина, щоб цього не трапилось? 

Але іноді це трапляється. Людина своєю діяльністю втручається у життя природи. На жаль, найчастіше ми, люди, винні у тому, що деякі види опинилися на межі вимирання. Вже і у нас в Україні все товще і товще стає Червона книга.

VІІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.

  1. Метод «Мікрофон»

- Чи справдилися ваші очікування?

- Який висновок ви зробили опрацювавши тему уроку?

 2. Метод «Незакінчене речення»

- Сьогодні на уроці я ...

- Найкориснішим цікавим для мене було ...

- Я зустрівся з трудністю при ..

- Мені це необхідно для ...

- У мене добре вийшло . Слайд 20

ІХ. Домашнє завдання (диференційоване).

  -Опрацювати статтю у підручнику.

- Виконати тестові завдання (І група –достатній та середній рівень; ІІ група – високий рівень).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-І група.  Тестові завдання

1.     Як поділяються тварини за способом живлення.

 а) хижі, всеїдні, рослиноїдні;

б) свійські, дикі;

в) птахи, звірі, комахи.

2.  Карась, білочка, кіт – це тварини….

а) рослиноїдні;

б) всеїдні;

в) хижаки.

3.  За якими ознаками тварини належать до хижих?

     а) які живляться іншими тваринами;

     б) для яких кормом є рослини;

     в) які живляться рослинами і тваринами.

4.  Який ланцюг живлення вірний?

     а) лелека-вуж - ящірка;

     б) жаба - жук- водомірка - бабка;

     в) калина - попелиця - жук-сонечко.

5. За допомогою яких ознак хижі птахи добувають собі їжу?

     а) нюх і слух;

     б) гострий зір і кігті;

     в) забарвлення.

6) До якої групи за способом живлення належить ведмідь?

    а) хижі

     б) рослиноїдні

     в) всеїдні

-ІІ група. Тестові завдання

1. Що є спільного між рослинами і тваринами?

а). належать до живої природи;

б). мають однакову будову;

в). належать до неживої природи.

      2. Самі добувають їжу, влаштовують житло, виводять потомство:

а). приручені тварини;

б). свійські тварини;

в). дикі тварини.

        3. Які особливі ознаки є у тварин, яких не мають інші живі організми?

а). дихання;

б). переміщення з одного місця в інше;

в). живлення;

        4. Яка істотна ознака звірів?

а). вкрите тіло шерстю;

б).укрите сухими лусочками;

в). тіло вкрите м’якою, вологою шкірою;

        5. Причини відльоту птахів на південь – це

а). стан неба;

б) холод;

в). голод;

       6. В якому творі всі герої – комахи?

а). «Муха – цокотуха»;

б). «Бабка і мураха»;

в). «Дюймовочка»;

 

 

docx
Додано
18 лютого
Переглядів
7073
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку