Урок "Хто чим живиться. Ланцюги живлення"

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства для 3 класу з теми "Хто чим живиться. Ланцюги живлення"
Перегляд файлу

Тема. Хто чим живиться. Ланцюги живлення

Мета: - формувати уявлення учнів про ланцюги живлення, поняття «рослиноїдні», «хижі» та «всеїдні» тварини, збагатити знання учнів про тварин; закріпити вміння складати та аналізувати найпростіші ланцюги живлення;

      - розвивати спостережливість, мислення та уміння об’єднувати тварин у групи за способом живлення, складати ланцюжки живлення;

      - виховувати почуття відповідальності за все живе, що нас оточує, почуття любові до природи, старанність і активність на уроці.

 

Задачі (очікуванні результати), після цього уроку учні знатимуть:

- ланцюги живлення у природі;

- причини руйнування ланцюгів живлення у природі;

- вмітимуть досліджувати і аналізувати ланцюги живлення в природі.          

 

Методи та прийоми: інтерактивні методи: «Робота в парах», «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Прес»; інтерактивна вправа «Очікування», «Дерево рішень», ігри «Виправ помилку», «Подумай - обери».

 

Форми роботи: індивідуальні, групові, колективні.

 

Міжпредметний зв’язок: читання, математика.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: картки із завданнями, конверти з малюнками для встановлення ланцюжків живлення, мультимедійна презентація, індивідуальні картки, підручник, тестові завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вчитель:

Продзвенів дзвінок,

Починається урок.

Наші вушка на маківці.

Очі ширше відкриваємо,

Слухаємо і запам'ятовуємо.

Ні хвилини не втрачаємо.

Учні:

Ми сюди прийшли вчитися,

Не лінитися, а трудитися.

Працюємо старанно,

Слухаємо уважно!

 

   ІІ. Створення позитивного емоційного фону уроку.

 

   1.Читання вірша вчителем.  (Під музичний супровід)   

 

До  уроку ви приготувались!

Йдемо у гості до природи

Є в ній різна дивина!

В небі –зорі, в ріках води,

В полі – квіточка ясна.

А зимою є сніжинка.

Літо – дощик принесе.

Є метелик і пташинка.

І таке цікаве все.

Я вітаю всіх Вас!

 

- Який, діти, у вас настрій на початку уроку? Чи готові ви знову досліджувати та спостерігати?

- Для чого ми це робимо?

- Чи всім цікаво дізнаватися щось нове? (Діти дають повні відповіді).

-Девіз нашого уроку: Не кажи - не вмію, а кажи – навчусь.Слайд 2

 

2.Хвилинка фенологічних спостережень www.sinoptik.ua Слайд 3

(фенологія - наука про сезонні явища в природі)

 

-Традиційне повідомлення про погоду. Його підготував черговий синоптик.

Синоптик:Доброго дня, шановні друзі! В ефірі програма «Прогноз погоди». Сьогодні в місті Добропіллі збережеться сонячна (похмура, хмарна)

погода. Температура повітря ____, вітер помірний (сильний, легенький , поривчастий), опадів ____________(не передбачається).

З вами була ____. До нових зустрічей. Нехай проблеми та незгоди не роблять вам у житті погоди!

І пам’ятайте: найважливіша погода у вашому домі. Всього найкращого!

 

3. Народний календар. Слайд 4

-А які народні прикмети пов’язані з весною ви знаєте?                                                                 

  Ранній приліт жайворонка - до ранної весни.

Навесні павутиння багато - жарке літо.

Якщо з берези тече багато соку - то літо буде дощовим.

Коли птахи гнізда в'ють на сонячній стороні - буде холодне літо.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання.

1.)Індивідуальна робота (картки - 3 учні)  

   Картка № 1

  1. Основні ознаки комах - …
  2. Підкреслити назви комах: дятел, муха, оса, вовк, орел, попелиця, комар, жаба, білан капустяний, сом.
  3. До якої групи тварин відноситься зозуля? Чому?

___________________________________________________

Картка № 2

  1. Основні ознаки звірів - …
  2. Підкреслити назви звірів: лось, бджола, лелека, бобер, ховрах, їжак, ґедзь, кабан, вовк, жаба, карась.
  3. До якої групи тварин відноситься кобра? Чому?

 

Картка № 3

  1. Основні ознаки риб - …
  2. Підкреслити назви риб: в’юн, оселедець, лисиця, сонечко, щука, ставрида, окунь, лящ, бджола, камбала, крокодил.
  3. До якої групи тварин відноситься жаба? Чому?

 

 

2.) Фронтальне опитування.

-Гра «Виправ помилки»

- У мухи є крила, отже, це птах;                                                                                                  - Пінгвін - це звір, бо він не літає.( Учні виправляють помилку та обґрунтовують відповідь).

- Гра «Подумай, обери»

  На дошці розміщена таблиця з назвами груп тварин. Учні отримують зображення тварин. Вони прикріплюють їх до відповідної графи таблиці. (Обґрунтовують свій вибір).

 

 

3.)Метод «Прес» Слайд 5

 Вчитель демонструє зображення щуки, лисиці, сови, сонечка, гадюки. Слайди

- Ці тварини відносяться до однієї групи!                                                                                              - Поясніть чому я їх віднесла до однієї групи. Чи згодні ви зі мною?

Зразок міркувань учнів.

-Цих тварин не можна віднести до однієї групи, тому що щука – це риба, бо живе тільки у воді, тіло вкрите лускою; лисиця– звір, бо її тіло вкрите шерстю, своїх малят вигодовує молоком; сова – птах, тіло вкрите пір’ям, має пару ніг, крила; сонечко – комаха, має три пари ніг, може літати; гадюка – плазун, бо пересуваючись тягне своє тіло по землі.

 - За зовнішніми ознаками це різні тварини. Та чому коли я завела в пошуковій системі деяке слово – з’явилися зображення цих тварин?

-  Яке слово я вводила в пошуковій системі? (хижі)

4.)  Словникова робота (робота з інтернет - ресурсами)

 «Пошукова система, Google, Яндекс» Вікіпедія  uk.wikipedia.org

Слайд 6

 Слова вивішуються на дошці з поясненням значення

  •  Тварин, які живляться іншими тваринами називають хижими. Слайд 7
  • Яким було наступне слово, якщо з’явилися ось такі картинки: равлик, заєць, снігур, короп?

Слайд 8

-А тварин, які їдять тільки рослини, називають рослиноїдними. Слайд 9

                 

 

  • Що могло об’єднати ось цих тварин? Рак, оса, їжак, короп. Слайд 10
  • Тварин, які живляться і рослинною, і тваринною їжею, називають усеїдними. Слайд 11

Якщо діти не змогли самостійно відповісти на запитання, то формулюються підказки, що до харчування тварин.

Таблиця «Хижі. Рослиноїдні. Усеїдні » Слайд 12

ІV.Повідомлення теми і мети уроку.

 

  •              Отож,  яку тему ми маємо дослідити на сьогоднішньому уроці?

Хто чим живиться. Ланцюги живлення. Слайд 13

 

-На сьогоднішньому уроці ми сформуємо групи тварин за способом живлення, навчимося їх об’єднувати, дізнаємося більше про взаємозв’язки у природі, будемо працювати з інформацією в парах, висловимо свої думки, працюватимемо дружно та плідно.

 

V. Мотиваційний етап

 1.Вправа «Мозковий штурм»

 - Тварини – частина живої природи. Однією з умов їх існування є живлення. Саме тому тварини пристосувалися добувати собі корм. Одні живляться рослинами, інші – рослиноїдними тваринами, а є й такі, що полюбляють і рослинну, і тваринну їжу. Господарська діяльність людей, мисливство, а також браконьєрство, стали причиною того, що на Землі зникло багато видів тварин.

-Що нам треба робити, щоб зупинити цей згубний процес?

Висновок:Щоб зупинити цей згубний процес, людина повинна досконало знати способи та ланцюжки  їх живлення. Слайд 14

  2. Вправа «Очікування»

       - Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Яким він має бути? Яким ви хочете бути на уроці?                                                                                                              Наприклад: «Сьогоднішній урок навчить мене…» ,«Після цього уроку учні знатиму…»                                                                                                                                                   - ланцюги живлення у природі;                                                                                                                                       - причини руйнування ланцюгів живлення у природі;                                                                                        - вмітиму досліджувати і аналізувати ланцюги живлення в природі.       Слайд 15   

- Запрошую вас бути дослідниками на уроці, здобувати нові знання та ділитися враженнями з товаришами та батьками, а  також на форумах.

VІ. Вивчення навчального матеріалу

 

  1. Робота за підручником (с.117-118)

( Учні опрацьовують статтю підручника до абзацу, у якому перший раз зустрічається словосполучення «Ланцюги живлення».)

 -Відшукайте абзац у якому розповідається про хижих (рослиноїдних, усеїдних) тварин.

  •         Доповніть ряд хижих, рослиноїдних, всеїдних тварин.

 

  1. Читання екологічної казки (читання вчителем.)

 

- Уважно послухайте і поясніть значення словосполучення «ланцюг живлення».

 

«В одному селі жив хлопчик, звали його Олексійко. Йому минуло 8 років. Він ходив до школи, а у вихідні гуляв із татом у лісі або біля річки недалеко від села. Часто грався у лузі за будинком. Там росла трава, було багато квітів. А скільки незвичайних мешканців жило в них! Хлопчику дуже кортіло дізнатися, про що вони дзижчать і пищать, розповідають один одному. А ще він хотів знати, навіщо у природі так багато тварин, яка з них найпотрібніша.

Одного разу Олексійко заплющив очі і побачив фею. Вона підійшла до нього і, простягнувши паличку, сказала:

- Бери, вона чарівна. Якщо ти забажаєш чого-небудь, махни тричі і все здійсниться.

Сказавши це, фея зникла. Олексійко дуже зрадів, адже тепер він може дізнатися, хто з тварин найпотрібніший. 

- Піду я до річки,- подумав хлопчик. Першою, кого він побачив, була зелена жаба.

- Ось вона нікому не потрібна, - сказав хлопчик і махнув палицею. Жаби зникли, але відразу з’явилися хмари комарів. Тільки хлопчик хотів сховатися від них, як з усіх боків почали злітатися чаплі. Вони були голодні і шукали жаб.

- Виявляється, без жаб мешканці річки ніяк не можуть обійтися,- сказав Олексійко і повернув їх у водяний «будинок».

- Так,- подумав Олексійко,- виявляється, все не так просто. А ось без комарів точно нічого не трапиться, адже вони тільки докучають і кусаються. Він махнув паличкою, і комарів наче й не було. Але що це ? Усі жаби закричали, запищали бабки й ластівки. Хлопчик згадав, що без комарів вони загинуть – це їхній корм.

- Виходить, навіть комарі комусь потрібні!- здивовано сказав хлопчик. Хотів Олексійко піти в ліс, але передумав.  Тепер він зрозумів, що в природі все важливе. Не стане когось одного, то погано стане всім: тваринам, рослинам, людям.»

- Отже, тварини живляться рослинами або іншими тваринами, тобто пов’язані між собою, тому вчені кажуть, що живі організми з’єднані у ланцюги живлення.

Висновок: Ланцюг – ряд з’єднаних між собою ланок. Саме в такий ланцюг тісно з’єднані між собою живі організми. Слайд 16

 

3.Самостійна робота з підручником.

Учні самостійно опрацьовують частину тексту, що залишилася.

-Відшукайте за яким принципом будуються ланцюги живлення.

 

 4. Фізкультхвилинка

Пташки

Крильця пташки розправляють,

Їх до сонця підіймають.    

Потім можна політати   

І комашок поганяти.

На галявину злетілись,

Там зернят вони наїлись.

Потім знову полетіли,

У гніздечку хутко сіли.  

Розвести руки в сторони.

Руки вгору, потягнутись.

Покрутитися,виконуючи

рухи   руками вгору та вниз.

Присісти.

Рухи руками вгору та вниз.

Сісти на місця.

-Чи помітили ви ланцюг живлення у цьому вірші?

5. Випереджальне завдання.

1.)Цікавинки «Жива природа у задачах» (інформація підготовлена учнями заздалегідь)

Задача 1. Доросла зозуля за 1 годину може зїсти 100 гусениць. Скільки вона може зїсти за 2, 3, 4 години? ( 200г.)

Задача 2. За одну ніч пташеня козодоя зїдає 44 нічних метелики, одного жука і 5 інших комах. Скільки всього комах зїдає пташеня? (50 к.)

Задача3. Верблюд може випити відразу 10 відер води. В одному відрі

10 л. Скільки літрів випиває верблюд відразу? (100 л)

Задача 4. Щоб поїсти досхочу, левові потрібно 20 кг мяса, причому він їсть 1 раз на 2 дні. Скільки кг мяса йому потрібно на 10 днів? (100 кг)

2.)«Робота в парах» (дискусія)

   - Скласти ланцюг живлення, використовуючи цікаву інформацію про тварин.

Відповідь.

Рослина - гусінь - зозуля

Рослина -нічний метелик- козодой

Трава- зебра - лев

 

Слайд 17

VІІ. Узагальнення й систематизація знань.

1.Робота у зошиті с.42

2. Вправа «Дерево рішень». (Додаткова інформація).

  • В природі існують не просто ланцюги живлення, а цілі сітки.

Слайд 18

  •      Що є початковою ланкою в цій сітці? А кінцевою?
  •      Знайдіть і покажіть ланцюжки, які входять в цю сітку?
  •      Який ланцюжок забув позначити стрілочками художник?
  •      Який можна зробити висновок?

Висновок:Ланцюги живлення не повинні перериватися. Слайд 19

 - Діти, як ви важаєте,що може зробити людина, щоб цього не трапилось? 

Але іноді це трапляється. Людина своєю діяльністю втручається у життя природи. На жаль, найчастіше ми, люди, винні у тому, що деякі види опинилися на межі вимирання. Вже і у нас в Україні все товще і товще стає Червона книга.

VІІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.

  1. Метод «Мікрофон»

- Чи справдилися ваші очікування?

- Який висновок ви зробили опрацювавши тему уроку?

 2. Метод «Незакінчене речення»

- Сьогодні на уроці я ...

- Найкориснішим цікавим для мене було ...

- Я зустрівся з трудністю при ..

- Мені це необхідно для ...

- У мене добре вийшло . Слайд 20

ІХ. Домашнє завдання (диференційоване).

  -Опрацювати статтю у підручнику.

- Виконати тестові завдання (І група –достатній та середній рівень; ІІ група – високий рівень).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-І група.  Тестові завдання

1.     Як поділяються тварини за способом живлення.

 а) хижі, всеїдні, рослиноїдні;

б) свійські, дикі;

в) птахи, звірі, комахи.

2.  Карась, білочка, кіт – це тварини….

а) рослиноїдні;

б) всеїдні;

в) хижаки.

3.  За якими ознаками тварини належать до хижих?

     а) які живляться іншими тваринами;

     б) для яких кормом є рослини;

     в) які живляться рослинами і тваринами.

4.  Який ланцюг живлення вірний?

     а) лелека-вуж - ящірка;

     б) жаба - жук- водомірка - бабка;

     в) калина - попелиця - жук-сонечко.

5. За допомогою яких ознак хижі птахи добувають собі їжу?

     а) нюх і слух;

     б) гострий зір і кігті;

     в) забарвлення.

6) До якої групи за способом живлення належить ведмідь?

    а) хижі

     б) рослиноїдні

     в) всеїдні

-ІІ група. Тестові завдання

1. Що є спільного між рослинами і тваринами?

а). належать до живої природи;

б). мають однакову будову;

в). належать до неживої природи.

      2. Самі добувають їжу, влаштовують житло, виводять потомство:

а). приручені тварини;

б). свійські тварини;

в). дикі тварини.

        3. Які особливі ознаки є у тварин, яких не мають інші живі організми?

а). дихання;

б). переміщення з одного місця в інше;

в). живлення;

        4. Яка істотна ознака звірів?

а). вкрите тіло шерстю;

б).укрите сухими лусочками;

в). тіло вкрите м’якою, вологою шкірою;

        5. Причини відльоту птахів на південь – це

а). стан неба;

б) холод;

в). голод;

       6. В якому творі всі герої – комахи?

а). «Муха – цокотуха»;

б). «Бабка і мураха»;

в). «Дюймовочка»;

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Малюга Оксана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 лютого 2019
Переглядів
24179
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку