Тема. Хто чим живиться. Ланцюги живлення
Мета: - формувати уявлення учнів про ланцюги живлення, поняття «рослиноїдні», «хижі» та «всеїдні» тварини, збагатити знання учнів про тварин; закріпити вміння складати та аналізувати найпростіші ланцюги живлення;
- розвивати спостережливість, мислення та уміння об’єднувати тварин у групи за способом живлення, складати ланцюжки живлення;
- виховувати почуття відповідальності за все живе, що нас оточує, почуття любові до природи, старанність і активність на уроці.
Задачі (очікуванні результати), після цього уроку учні знатимуть:
- ланцюги живлення у природі;
- причини руйнування ланцюгів живлення у природі;
- вмітимуть досліджувати і аналізувати ланцюги живлення в природі.
Методи та прийоми: інтерактивні методи: «Робота в парах», «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Прес»; інтерактивна вправа «Очікування», «Дерево рішень», ігри «Виправ помилку», «Подумай - обери».
Форми роботи: індивідуальні, групові, колективні.
Міжпредметний зв’язок: читання, математика.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: картки із завданнями, конверти з малюнками для встановлення ланцюжків живлення, мультимедійна презентація, індивідуальні картки, підручник, тестові завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель:
Продзвенів дзвінок,
Починається урок.
Наші вушка на маківці.
Очі ширше відкриваємо,
Слухаємо і запам'ятовуємо.
Ні хвилини не втрачаємо.
Учні:
Ми сюди прийшли вчитися,
Не лінитися, а трудитися.
Працюємо старанно,
Слухаємо уважно!
ІІ. Створення позитивного емоційного фону уроку.
1.Читання вірша вчителем. (Під музичний супровід)
До уроку ви приготувались!
Йдемо у гості до природи
Є в ній різна дивина!
В небі –зорі, в ріках води,
В полі – квіточка ясна.
А зимою є сніжинка.
Літо – дощик принесе.
Є метелик і пташинка.
І таке цікаве все.
Я вітаю всіх Вас!
- Який, діти, у вас настрій на початку уроку? Чи готові ви знову досліджувати та спостерігати?
- Для чого ми це робимо?
- Чи всім цікаво дізнаватися щось нове? (Діти дають повні відповіді).
-Девіз нашого уроку: Не кажи - не вмію, а кажи – навчусь.Слайд 2
2.Хвилинка фенологічних спостережень www.sinoptik.ua Слайд 3
(фенологія - наука про сезонні явища в природі)
-Традиційне повідомлення про погоду. Його підготував черговий синоптик.
Синоптик:Доброго дня, шановні друзі! В ефірі програма «Прогноз погоди». Сьогодні в місті Добропіллі збережеться сонячна (похмура, хмарна)
погода. Температура повітря ____, вітер помірний (сильний, легенький , поривчастий), опадів ____________(не передбачається).
З вами була ____. До нових зустрічей. Нехай проблеми та незгоди не роблять вам у житті погоди!
І пам’ятайте: найважливіша погода у вашому домі. Всього найкращого!
3. Народний календар. Слайд 4
-А які народні прикмети пов’язані з весною ви знаєте?
Ранній приліт жайворонка - до ранної весни.
Навесні павутиння багато - жарке літо.
Якщо з берези тече багато соку - то літо буде дощовим.
Коли птахи гнізда в'ють на сонячній стороні - буде холодне літо.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання.
1.)Індивідуальна робота (картки - 3 учні)
Картка № 1
___________________________________________________ |
Картка № 2 |
|
Картка № 3 |
|
2.) Фронтальне опитування.
-Гра «Виправ помилки»
- У мухи є крила, отже, це птах; - Пінгвін - це звір, бо він не літає.( Учні виправляють помилку та обґрунтовують відповідь).
- Гра «Подумай, обери»
На дошці розміщена таблиця з назвами груп тварин. Учні отримують зображення тварин. Вони прикріплюють їх до відповідної графи таблиці. (Обґрунтовують свій вибір).
3.)Метод «Прес» Слайд 5
Вчитель демонструє зображення щуки, лисиці, сови, сонечка, гадюки. Слайди
- Ці тварини відносяться до однієї групи! - Поясніть чому я їх віднесла до однієї групи. Чи згодні ви зі мною?
Зразок міркувань учнів.
-Цих тварин не можна віднести до однієї групи, тому що щука – це риба, бо живе тільки у воді, тіло вкрите лускою; лисиця– звір, бо її тіло вкрите шерстю, своїх малят вигодовує молоком; сова – птах, тіло вкрите пір’ям, має пару ніг, крила; сонечко – комаха, має три пари ніг, може літати; гадюка – плазун, бо пересуваючись тягне своє тіло по землі.
- За зовнішніми ознаками це різні тварини. Та чому коли я завела в пошуковій системі деяке слово – з’явилися зображення цих тварин?
- Яке слово я вводила в пошуковій системі? (хижі)
4.) Словникова робота (робота з інтернет - ресурсами)
«Пошукова система, Google, Яндекс» Вікіпедія uk.wikipedia.org
Слайд 6
Слова вивішуються на дошці з поясненням значення
Слайд 8
-А тварин, які їдять тільки рослини, називають рослиноїдними. Слайд 9
Якщо діти не змогли самостійно відповісти на запитання, то формулюються підказки, що до харчування тварин.
Таблиця «Хижі. Рослиноїдні. Усеїдні » Слайд 12
ІV.Повідомлення теми і мети уроку.
Хто чим живиться. Ланцюги живлення. Слайд 13
-На сьогоднішньому уроці ми сформуємо групи тварин за способом живлення, навчимося їх об’єднувати, дізнаємося більше про взаємозв’язки у природі, будемо працювати з інформацією в парах, висловимо свої думки, працюватимемо дружно та плідно.
V. Мотиваційний етап
1.Вправа «Мозковий штурм»
- Тварини – частина живої природи. Однією з умов їх існування є живлення. Саме тому тварини пристосувалися добувати собі корм. Одні живляться рослинами, інші – рослиноїдними тваринами, а є й такі, що полюбляють і рослинну, і тваринну їжу. Господарська діяльність людей, мисливство, а також браконьєрство, стали причиною того, що на Землі зникло багато видів тварин.
-Що нам треба робити, щоб зупинити цей згубний процес?
Висновок:Щоб зупинити цей згубний процес, людина повинна досконало знати способи та ланцюжки їх живлення. Слайд 14
2. Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Яким він має бути? Яким ви хочете бути на уроці? Наприклад: «Сьогоднішній урок навчить мене…» ,«Після цього уроку учні знатиму…» - ланцюги живлення у природі; - причини руйнування ланцюгів живлення у природі; - вмітиму досліджувати і аналізувати ланцюги живлення в природі. Слайд 15
- Запрошую вас бути дослідниками на уроці, здобувати нові знання та ділитися враженнями з товаришами та батьками, а також на форумах.
VІ. Вивчення навчального матеріалу
( Учні опрацьовують статтю підручника до абзацу, у якому перший раз зустрічається словосполучення «Ланцюги живлення».)
-Відшукайте абзац у якому розповідається про хижих (рослиноїдних, усеїдних) тварин.
- Уважно послухайте і поясніть значення словосполучення «ланцюг живлення».
«В одному селі жив хлопчик, звали його Олексійко. Йому минуло 8 років. Він ходив до школи, а у вихідні гуляв із татом у лісі або біля річки недалеко від села. Часто грався у лузі за будинком. Там росла трава, було багато квітів. А скільки незвичайних мешканців жило в них! Хлопчику дуже кортіло дізнатися, про що вони дзижчать і пищать, розповідають один одному. А ще він хотів знати, навіщо у природі так багато тварин, яка з них найпотрібніша.
Одного разу Олексійко заплющив очі і побачив фею. Вона підійшла до нього і, простягнувши паличку, сказала:
- Бери, вона чарівна. Якщо ти забажаєш чого-небудь, махни тричі і все здійсниться.
Сказавши це, фея зникла. Олексійко дуже зрадів, адже тепер він може дізнатися, хто з тварин найпотрібніший.
- Піду я до річки,- подумав хлопчик. Першою, кого він побачив, була зелена жаба.
- Ось вона нікому не потрібна, - сказав хлопчик і махнув палицею. Жаби зникли, але відразу з’явилися хмари комарів. Тільки хлопчик хотів сховатися від них, як з усіх боків почали злітатися чаплі. Вони були голодні і шукали жаб.
- Виявляється, без жаб мешканці річки ніяк не можуть обійтися,- сказав Олексійко і повернув їх у водяний «будинок».
- Так,- подумав Олексійко,- виявляється, все не так просто. А ось без комарів точно нічого не трапиться, адже вони тільки докучають і кусаються. Він махнув паличкою, і комарів наче й не було. Але що це ? Усі жаби закричали, запищали бабки й ластівки. Хлопчик згадав, що без комарів вони загинуть – це їхній корм.
- Виходить, навіть комарі комусь потрібні!- здивовано сказав хлопчик. Хотів Олексійко піти в ліс, але передумав. Тепер він зрозумів, що в природі все важливе. Не стане когось одного, то погано стане всім: тваринам, рослинам, людям.»
- Отже, тварини живляться рослинами або іншими тваринами, тобто пов’язані між собою, тому вчені кажуть, що живі організми з’єднані у ланцюги живлення.
Висновок: Ланцюг – ряд з’єднаних між собою ланок. Саме в такий ланцюг тісно з’єднані між собою живі організми. Слайд 16
3.Самостійна робота з підручником.
Учні самостійно опрацьовують частину тексту, що залишилася.
-Відшукайте за яким принципом будуються ланцюги живлення.
4. Фізкультхвилинка
Пташки
Крильця пташки розправляють,
Їх до сонця підіймають.
Потім можна політати
І комашок поганяти.
На галявину злетілись,
Там зернят вони наїлись.
Потім знову полетіли,
У гніздечку хутко сіли.
Розвести руки в сторони.
Руки вгору, потягнутись.
Покрутитися,виконуючи
рухи руками вгору та вниз.
Присісти.
Рухи руками вгору та вниз.
Сісти на місця.
-Чи помітили ви ланцюг живлення у цьому вірші?
5. Випереджальне завдання.
1.)Цікавинки «Жива природа у задачах» (інформація підготовлена учнями заздалегідь)
Задача 1. Доросла зозуля за 1 годину може з’їсти 100 гусениць. Скільки вона може з’їсти за 2, 3, 4 години? ( 200г.)
Задача 2. За одну ніч пташеня козодоя з’їдає 44 нічних метелики, одного жука і 5 інших комах. Скільки всього комах з’їдає пташеня? (50 к.)
Задача3. Верблюд може випити відразу 10 відер води. В одному відрі
10 л. Скільки літрів випиває верблюд відразу? (100 л)
Задача 4. Щоб поїсти досхочу, левові потрібно 20 кг м’яса, причому він їсть 1 раз на 2 дні. Скільки кг м’яса йому потрібно на 10 днів? (100 кг)
2.)«Робота в парах» (дискусія)
- Скласти ланцюг живлення, використовуючи цікаву інформацію про тварин.
Відповідь.
Рослина - гусінь - зозуля
Рослина -нічний метелик- козодой
Трава- зебра - лев
Слайд 17
VІІ. Узагальнення й систематизація знань.
1.Робота у зошиті с.42
2. Вправа «Дерево рішень». (Додаткова інформація).
Слайд 18
Висновок:Ланцюги живлення не повинні перериватися. Слайд 19
- Діти, як ви важаєте,що може зробити людина, щоб цього не трапилось?
Але іноді це трапляється. Людина своєю діяльністю втручається у життя природи. На жаль, найчастіше ми, люди, винні у тому, що деякі види опинилися на межі вимирання. Вже і у нас в Україні все товще і товще стає Червона книга.
VІІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
1. Метод «Мікрофон»
- Чи справдилися ваші очікування?
- Який висновок ви зробили опрацювавши тему уроку?
2. Метод «Незакінчене речення»
- Сьогодні на уроці я ...
- Найкориснішим цікавим для мене було ...
- Я зустрівся з трудністю при ..
- Мені це необхідно для ...
- У мене добре вийшло . Слайд 20
ІХ. Домашнє завдання (диференційоване).
-Опрацювати статтю у підручнику.
- Виконати тестові завдання (І група –достатній та середній рівень; ІІ група – високий рівень).
-І група. Тестові завдання
1. Як поділяються тварини за способом живлення.
а) хижі, всеїдні, рослиноїдні;
б) свійські, дикі;
в) птахи, звірі, комахи.
2. Карась, білочка, кіт – це тварини….
а) рослиноїдні;
б) всеїдні;
в) хижаки.
3. За якими ознаками тварини належать до хижих?
а) які живляться іншими тваринами;
б) для яких кормом є рослини;
в) які живляться рослинами і тваринами.
4. Який ланцюг живлення вірний?
а) лелека-вуж - ящірка;
б) жаба - жук- водомірка - бабка;
в) калина - попелиця - жук-сонечко.
5. За допомогою яких ознак хижі птахи добувають собі їжу?
а) нюх і слух;
б) гострий зір і кігті;
в) забарвлення.
6) До якої групи за способом живлення належить ведмідь?
а) хижі
б) рослиноїдні
в) всеїдні
-ІІ група. Тестові завдання
1. Що є спільного між рослинами і тваринами?
а). належать до живої природи;
б). мають однакову будову;
в). належать до неживої природи.
2. Самі добувають їжу, влаштовують житло, виводять потомство:
а). приручені тварини;
б). свійські тварини;
в). дикі тварини.
3. Які особливі ознаки є у тварин, яких не мають інші живі організми?
а). дихання;
б). переміщення з одного місця в інше;
в). живлення;
4. Яка істотна ознака звірів?
а). вкрите тіло шерстю;
б).укрите сухими лусочками;
в). тіло вкрите м’якою, вологою шкірою;
5. Причини відльоту птахів на південь – це
а). стан неба;
б) холод;
в). голод;
6. В якому творі всі герої – комахи?
а). «Муха – цокотуха»;
б). «Бабка і мураха»;
в). «Дюймовочка»;